Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Beste Reiziger

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[Column] De stiltecoupé

De beste bijdragen van Reizigers

Plaats een reactie

Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door Marko » wo 25 aug 2010 20:54

Jannick schreef:... de ander overduidelijk wiet/hasj aan het "grinden"...
Kun je deze forumopa uitleggen wat dat is? glimlach

Marko
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door Gilles » wo 25 aug 2010 21:23

Het heeft zelfs een eigen pagina op Wikipedia cheer down

Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door Kaatje1970 » di 21 sep 2010 11:10

Afgelopen week weinig mazzel met NS-personeel. Wederom: dit is niet om kwaad te spreken over NS-personeel, dit zijn puur mijn ervaringen in de stiltecoupé van afgelopen week, ervaringen die niet zo prettig waren.

Dinsdag de trein van 15:32 van Eindhoven naar Dordrecht. In Eindhoven komen er 5 mensen van de NS in de stiltecoupé naast mij zitten. Dat was lachen, gieren, brullen blijkbaar. Dus maar even vriendelijk gevraagd of ze er rekening mee wilden houden dat zij in een stiltecoupé zaten. Dat wilden ze doen en tot Tilburg heb ik ze ook niet meer gehoord. Na Tilburg waren ze blijkbaar mijn verzoek vergeten, want het was niet meer stil. Ben uiteindelijk zelf maar verhuisd.

Donderdagochtend, de trein van 6:01 vanaf Dordrecht naar Eindhoven. Eén 1e klas-wagon, dus een stukkie lopen. Voor mij 2 dames die (zo bleek later) ook naar de 1e klas moesten.
Ze gingen in de stiltecoupé zitten, in de andere stiltecoupé zaten de conducteurs. De rest van de wagon was leeg, dus ben aan de andere kant van de wagon gaan zitten. Als de trein wat langzamer reed, kon ik zowel de dames als de conducteurs horen praten. Uiteindelijk stapten er bij Tilburg nog 3 mensen in, dus lekker rustig geweest. Jammer dat de stiltecoupé in dit geval dus een herriecoupé is geworden.

Vrijdagavond, de trein van 21:32 uur van Eindhoven naar Dordrecht. Een paar wagons aan het eind waren afgesloten. Dit was omdat de conducteur alleen was en dan waren er teveel wagons voor 1 conducteur. Begrijpelijk! Ik zat in de stiltecoupé en de conducteur in de andere, hij was dus alleen dus lekker rustig. In Breda kreeg hij gezelschap van een andere conducteur. Deze was nog geen 2 seconden binnen of zijn mobiele telefoon ging, even gezellig kletsen en na het ophangen kletsen met collega. Ik was moe en had geen zin om te vragen of het zachter kon, dus ben maar weer verhuisd naar de andere kant van de wagon. Maar zelfs op volle snelheid kon ik deze heren nog horen praten, ondanks dat ik aan de andere eind zet.

Kaatje1970
Bericht Re: DDAR wordt DDZ door socialcoupe » di 19 apr 2011 15:16

Ik snap het idee van de stiltecoupé, maar ik vind een actieve coupé een veel mooier plan.

Zorg dat de reizigers meer met elkaar gaan praten, zorg voor een socialer geheel.
Er is al een mooi initiatief, de Social Coupé. Dit zijn studenten die willen stimuleren dat mensen met elkaar gaan praten.

kijk eens op http://www.socialcoupe.nl

socialcoupe
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door Kaatje1970 » vr 22 apr 2011 14:44

Als mensen dit willen doen, dan gaan ze hun gang maar. Maar mij lijkt het vreselijk. Zit heel de dag al te praten met collega's en klanten, het uurtje heen en het uurtje terug in de trein is voor mij juist een moment van rust. 's Morgens even bijslapen (wekker gaat 4 dagen in de week om half 5), 's middags/'s avonds even de stress van dag van me af laten glijden, zodat ik weer fris ben als ik thuiskom. Dus even een uurtje mijn ogen dicht of muziek luisteren of op mijn tablet een aflevering van een serie kijken. Heerlijk relaxed.

Dus nee....van mij hoeft het niet, maar als er zo'n speciale coupé komt waarin dit zou kunnen, ik vind prima. Zeker als dat betekent dat het in de rest van de trein lekker rustig is knipoog

Kaatje1970
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door Roberta » vr 20 mei 2011 21:30

En toen kwam er een accordeon......... gemeen grijnzen

Roberta
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door en-es » vr 20 mei 2011 21:39

In de Franse IDTGV's heb je ook aparte gedeeltes waar je geluid mag maken en waar je stil moet zijn. En het was lekker rustig tussen Parijs en Nice! glimlach

en-es
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door groentje » za 21 mei 2011 00:29

In een aantal bussen in Kopenhagen doen ze nu blijkbaar het omgekeerde, met hun kusstoeltjes. 2 rode stoelen zijn iets naar elkaar gericht, met de uitdrukkelijke bedoeling dat de mensen daar met elkaar in gesprek kunnen komen, om zo de sociale contacten te bevorderen. Ik vind het wel een interessante gedachte.

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door Kaatje1970 » za 21 mei 2011 20:04

en-es schreef:In de Franse IDTGV's heb je ook aparte gedeeltes waar je geluid mag maken en waar je stil moet zijn. En het was lekker rustig tussen Parijs en Nice! glimlach

Denk dat Fransen (net al veel anderen Europeanen) ook gewoon doen wat ze moeten doen. Nederlanders laten zich helaas weinig vertellen. Laats was ik bij Cranenbroek en op de deur van het toilet hangt een briefje met het verzoek het toilet schoon te houden. Dat zie je volgens mij alleen in Nederland, terwijl het de normaalste zaak van de wereld is dat je iets schoonhoudt.

En zo gaat het met stiltecoupé's ook. Nederlanders laten zich niks opleggen.

Kaatje1970
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door InterRailer » zo 22 mei 2011 22:41

In Duitsland heb je ze helemaal niet, dus wees maar blij gemeen grijnzen. Vandaag zat ik in de IC Berlijn 146 vanuit Hannover Hbf naar huis. Trein vol met Schalke 04 voetbalsupporters en mensen die gewoon live muziek opzetten tong naar buiten.

InterRailer
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door Fabian-uit-DE » ma 23 mei 2011 02:34

In Duitsland heb je ze wel (in de ICE-treinen) en daar (of hier knipoog ) werkt het precies als in Nederland. zwaaien

Fabian-uit-DE
Medewerker DB Netz
Medewerker DB Netz
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door ino94 » ma 23 mei 2011 11:56

Duitsers lijken qua feesten en herrie inderdaad behoorlijk op Nederlanders, heb ik op vakantie laatst wel gemerkt tong naar buiten.

ino94
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door koos17 » ma 23 mei 2011 12:31

Ik blijf het een naar idee vinden, die stilte coupé. De trein is er om je van A naar B te brengen, en een trein is niet gemaakt om tot rust te komen. Om tot rust te komen kan je beter naar een park of recreatiegebied gaan. Of nog beter, ga met de auto; dan hoor je niemand tegen je kwebbelen. Wel regelmatig een middelvinger en file.

Als gemeenteambtenaar zijnde kom ik net als Kaatje regelmatig in contact met de klant en met collega's. Maar als ik in de trein zit weet ik dat ik dit doe om van A naar B te gaan, en niet om tot rust te komen.

koos17
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door Reiziger Delft » ma 23 mei 2011 12:36

Je kan ook van A naar B willen en rustig willen werken/studeren in de trein. Dan is een stiltecoupe ideaal.

Reiziger Delft
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door Ubahn » ma 23 mei 2011 13:01

Natuurlijk kun je dat willen maar om nou de andere betalende passagiers te dwingen om stil te zijn vind ik overdreven nee

Ubahn
Medewerker GVB
Medewerker GVB
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door Kaatje1970 » ma 23 mei 2011 13:45

Niemand wordt gedwongen om stil te zijn. Er zijn een paar stiltegedeeltes in een trein en als je daar gaat zitten, dan dien je die regel na te leven. Er is echter niemand die jou dwingt om in een stiltegedeelte te gaan zitten, je bent vrij om in een normaal gedeelte te gaan zitten, waar je lekker muziek kan luisteren, kletsen of bellen.

Ik reis 1 uur heen en 1 uur terug, 4 dagen in de week. Ik vind het lekker om 's morgens nog een uurtje te slapen en 's middags even relaxen, de dag van me af te laten glijden en fris thuiskomen. Dat doe ik het liefst in een stiltecoupé mits mensen zich er ook aan houden. Aangezien dat maar zeer weinig gebeurt, zit ik niet meer zo vaak in een stiltecoupé. 's Morgens (de trein van 6 uur) is dat ook nagenoeg niet nodig. 's Middags hangt het wel van de tijd af. Is het erg druk, dan zet ik mijn tablet aan en kijk een serie of luister naar muziek. Is het rustig, dan doe ik mijn ogen dicht of kijk een beetje naar buiten.

[modedit=Mikos]Als je reageert op het laatste bericht, hoef je niet te quoten. Quote weggehaald.[/modedit]

Kaatje1970
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door ziggeh » ma 23 mei 2011 15:33

Kaatje1970 schreef:je bent vrij om in een normaal gedeelte te gaan zitten, waar je lekker muziek kan luisteren
Kaatje1970 schreef: 's Middags hangt het wel van de tijd af. Is het erg druk, dan zet ik mijn tablet aan en kijk een serie of luister naar muziek.
Laatste uiteraard niet in de stiltecoupé neem ik aan? knipoog

ziggeh
Medewerker GVB
Medewerker GVB
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door ino94 » ma 23 mei 2011 15:38

Tuurlijk kan je dat prima in een stiltecoupé doen, zolang je je volume maar niet vol gas zet.

ino94

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Beste Reiziger