Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Beste Reiziger

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[Column] De stiltecoupé

De beste bijdragen van Reizigers

Plaats een reactie

Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door Timon91 » za 21 aug 2010 21:07

Ik kies als ik alleen ben vaak wel voor de stiltecoupé. Meestal is het wel stil gelukkig, maar vorige week trof ik een moeder met twee huilbaby's en een peuter in de stiltecoupé. Normaal gesproken zeg ik er wel wat van, maar nu ben ik maar gewoon ergens anders gaan zitten en heb verder niet moeilijk gedaan.

Timon91
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door Jannick » zo 22 aug 2010 02:49

Zat laatst tussen Utrecht en Ede-Wageningen in de IC, 's avonds.. In het midden van de coupé zat een jongere met een meid erbij. De een luid telefonerend over haar familie uit een ver land, de ander overduidelijk wiet/hasj aan het "grinden". En dát in een stiltecoupé. Helaas geen hc tegengekomen, anders had hij/zij er genoeg werk aan gehad. Wat kan ik me ergeren daaraan. :|
Testprojectje: Reisgeschiedenis.nl \nBusfoto's: Busfoto.jannickbolten.nl

Jannick
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door Kaatje1970 » zo 22 aug 2010 09:40

Timon91 schreef:Ik kies als ik alleen ben vaak wel voor de stiltecoupé. Meestal is het wel stil gelukkig, maar vorige week trof ik een moeder met twee huilbaby's en een peuter in de stiltecoupé. Normaal gesproken zeg ik er wel wat van, maar nu ben ik maar gewoon ergens anders gaan zitten en heb verder niet moeilijk gedaan.

Ik had toch echt vriendelijk gevraagd of ze ergens anders wilde gaan zitten, want het was tenslotte een stiltecoupé. Denk dat ze dat niet in de gaten heeft gehad, anders ga je daar niet met 3 kinderen zitten.

Jannick waarom heb je er niks van gezegd dan?

Kaatje1970
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door Libris » zo 22 aug 2010 10:38

@kaatje, niet iedereen heeft er zin om direct de muil open te trekken zoals ze dat in het oosten zo mooi kunnen zeggen. En ik zou zelf iemand die het over wiet en hasj heeft met grinden oid, aanspreken.. Zijn vaak niet de fijnste figuren...

Libris
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door Jannick » zo 22 aug 2010 11:22

@Kaatje1970 Ik was lichtelijk onder de indruk van zijn houding, zijn onderwerpen waarover ie praatte en het feit dat ie met drugs bezig was. Tevens was 't laat, ik was moe, en moest nog met de treinbus tussen Ede-Wageningen en Arnhem. Grote kans dat ze daar ook inzaten, want ze praatten over Arnhem zelf. Stom detail: In de treinbus werd er luidruchtig Gerard Joling, Gebroeders Ko en andere Apres ski/Carnavalnummers gedraaid, tot grote ergenis. emo
Testprojectje: Reisgeschiedenis.nl \nBusfoto's: Busfoto.jannickbolten.nl

Jannick
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door Kaatje1970 » zo 22 aug 2010 11:22

Mijn ervaring is juist dat degene die er het 'gevaarlijkst' uitzien of zich zo gedragen, degene zijn die de minste problemen maken als je normaal vraagt of ze ergens mee willen stoppen ofzo. En geloof ik, ik trek eigenlijk altijd mijn mond open als me iets niet zint, overal niet alleen in de trein. Maar meestal gaat het toch om de manier waarop je iets zegt. Vaak zijn het de ouderen of de mensen die denken dat ze meer zijn (omdat ze meer verdienen ofzo) die er dan juist tegenin gaan.

Kaatje1970
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door lamotep » zo 22 aug 2010 12:45

Afgelopen donderdag stond ik 's morgens in de stiltecoupe in zo'n overvolle IC Den Bosch-Utrecht.
Je had gewoon oordopjes nodig vanwege het enorme kabaal.

lamotep
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door TGVgek » zo 22 aug 2010 18:25

Vorige week zaterdag vanaf 11u. Station Den Bosch richting Utrecht had ik wel even wat gezegt tegen mensen die hard zat te praten. Ze praten 5 min zachtjes even later begon kind keihard praten en. Niet veel later begon de zelfde mensen weer begon weer hard te praten. Ik dacht van ik elke min. wel iets van zeggen en heb mijn hoop opgegeven. Heeft het niks mee te maken hoe de stoelen staan?

TGVgek
Heeft Bedankt: 2 keer
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door Kaatje1970 » zo 22 aug 2010 20:02

Pff...zouden ze aan mij toch echt een slechte hebben!

Kaatje1970
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door ino94 » zo 22 aug 2010 20:04

Zeker te maken met hoe de stoelen staan. Waarom zijn er eigenlijk vierzitters als je toch stil moet zijn?

ino94
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door Kaatje1970 » zo 22 aug 2010 20:20

Dat snap ik dus niet met de dubbeldekkers. Bovenin is de stiltecoupé, maar dat zijn vierzitters. Beneden heb je ook tweezitters en dat is de gewone coupé.

Kaatje1970
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door Broodtrommel » zo 22 aug 2010 21:08

Of als je in de stiltecoupé zit en er komt zo'n super irritante railcateraar langs zwaaien

Nee, maar even serieus - ik zeg er altijd wel wat van als mensen super luidruchtig lopen te praten/bellen of want dan ook.
Vanmiddag zat er iemand even flink hard hardcore te luisteren in de stiltecoupe, gelijk wat van gezegd en hij stopte er meteen mee.

Ben ook wel eens iemand tegen gekomen die niet luisterde en begon te zeiken dat ik maar een railcateraar was die niets te zeggen had, en dat ik maar een HC moest halen - waarop ik dan gewoon antwoord, dat een HC hetzelfde als mij zou zeggen en het voor ons beide een hoop tijd scheelde om ons daarover druk te maken.

Achjaa, mensen......het blijft een raar volk roffel
Machinist Goederen VB \n ERTMS ? :: Wagenmeester ? :: Gevaarlijke Stoffen ?

Broodtrommel
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door Shar » di 24 aug 2010 00:51

Ik lees hier dat we in cirkeltjes draaien. de vragen blijven hetzelfde. En ik begin me nu wel af te vragen of de discussie verdergaat. We blijven vragen waarom de stoelen zo staan.

Wil je het echt weten? Wil je het ECHT ECHT weten? Heel simpel.

NS had onderzoek gedaan naar wat reizigers wilden. Ze wilden stilte. Ze hadden een hele korte termijn en een beperkt budget. Maar er moest iets gedaan worden. Zoals ze het tegen mij schuldbewust zeiden was het "klakkeloos stickers opplakken."

En de reden waarom ze boven de stiltecoupe hebben in dubbeldekkers? Simpel, beneden is meer ruis. Meer mensen die onderdoor lopen, meer treingeluid, en geluiden van rails (wissels e.d.) Dat is de reden. Ze hielden op dat moment nog even geen rekening met de opstelling. En JA dat gaat veranderen.

Bij deze stopt de voorlichting, want de rest is voorlopig bedrijfsgeheim.
She looked into your eyes, and saw what laid beneath, don't try to save yourself, the circle is complete...

Shar
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door davidov2008 » di 24 aug 2010 01:12

Ik was blij toen je aangaf dat de NS positief stond tegenover -onder meer- 'onze' ideeën voor het beter herkenbaarder en logischer maken van de stiltecoupe. En goed om te zien dat ze nog steeds bezig zijn.

De argumenten voor het boven plaatsen van de stickers in VIRMs had ik eigenlijk ook wel bedacht, maar voor mij konden legden die het af tegen de instabiliteit van de bovenverdieping (zeker als VIRMs in de toekomst met 160 over corridors als Amsterdam-Eindhoven rijden) en de veelbesproken indeling.

En voor nu, is iéts beter dan niets, want hoe slecht de stiltecoupe soms gehandhaafd kan worden, het heeft wel geholpen om in veel treinen het geluidsniveau in die coupes te doen dalen.

En ik gok zo dat ze niet de stoelen gaan verschroeven, maar de aanduiding omdraaien knipoog

davidov2008
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door Rick » di 24 aug 2010 06:56

VIRM is niet instabiel, zeker niet op een baanvak wat op 200 km/uur is voorbereid. Het wiebelen komt door de staat van het spoor. Aanduiding omdraaien gaan ze ook niet doen denk ik, daar gaat teveel werk/administratie in zitten.
Wat wel kan en gedaan wordt is bij revisies van materieel en nieuw materieel dit gelijk meenemen.

Rick
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door Shar » di 24 aug 2010 10:01

Die aanduiding is waarschijnlijk, daar komt vandaag duidelijkheid over, mijn werk.
She looked into your eyes, and saw what laid beneath, don't try to save yourself, the circle is complete...

Shar
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door seinhuis » di 24 aug 2010 19:28

Een bijkomende nadeel aan stiltecoupe boven te plaatsen is de kinderen die altijd boven willen zitten en moeten praten

seinhuis
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door Broodtrommel » di 24 aug 2010 22:08

Dan kan je als ouder altijd alsnog kiezen voor de niet stilte-coupe's.
Daar is in een dubbeldekker genoeg ruimte voor.
Machinist Goederen VB \n ERTMS ? :: Wagenmeester ? :: Gevaarlijke Stoffen ?

Broodtrommel
Spoormedewerker
Spoormedewerker

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Beste Reiziger