Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Beste Reiziger

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Column: Graffiti

De beste bijdragen van Reizigers

Plaats een reactie

Bericht Re: Column: Graffiti door Damian » zo 09 jan 2011 12:33

NS (een ook andere vervoerders) moeten zich eens concentreren op de psyche van een graffiti spuiter. Waarom doet hij dit? Een graffiti spuiter is gek op de spanning, stiekem s'nachts spuiten met de gedachten dat je gepakt kan worden. Verder wil hij met z'n groep de mooiste graffiti maken om die vervolgens te showen aan concurrent spuiters. Dat zo'n trein het hele land doorrijdt is dus prachtig, er worden foto's van gemaakt en worden op een forum geplaatst waarbij ze elkaar de loef afsteken. Elke groep graffiti spuiters gebruikt een soort handtekening (een tag) zodat iedereen weet van welke groep de graffiti afkomstig is. Als er dus eenmaal gespoten is, de treinen overdag gezien en gefotografeerd zijn en vervolgens op internet zijn geplaatst overheerst er trots bij deze jongens. Andere groepen zullen proberen het nog mooier te doen.

Met deze gegevens zou NS wat moeten doen. NS moet de spanning en de fun eruit halen. Op elke standplaats en op elk Nedtrain terrein moeten spuitbussen komen te staan voor gebruik door het personeel. Op het moment dat je ziet dat er trein is ondergespoten neemt de NS-er het even over. Omdat een graffiti spuiter trots op zijn werk is ga je zijn werk belachelijk maken. Doe er maar een roze kruis doorheen ofzo, en verpest vooral zijn tag. De betreffende trein moet dan vooral de dienst ingaan en een paar maanden zo rond rijden. NS zou zich moeten aansluiten op de sites waar deze foto's geplaatst worden. Plaatst de graffiti spuiter ze niet (uit schaamte), dan plaatst NS de foto's op zo'n site. Met andere woorden: NS, spuit je eigen treinen onder. Dat klinkt misschien absurd maar het is in mijn ogen de enige manier om ervan
af te komen. Stop ook met de bewaking op dat soort gasten, geef ze geen aadacht, verpest hun werk en laat het aan de wereld zien.

Of dit allemaal werkt zou natuurlijk nog moeten blijken, ook zij hebben hersens vol met ideeen. Maar....het probleem is al 50 jaar oud. Dus wat maakt het uit om het eens zo te proberen.
Computeren is niet mijn hobby. Daarom heb ik een Apple.

Damian
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Column: Graffiti door Broodtrommel » zo 09 jan 2011 14:29

Moest wel lachen om je idee, maar je hebt wel een punt. Ik vind hem eigenlijk geweldig, haha.
Machinist Goederen VB \n ERTMS ? :: Wagenmeester ? :: Gevaarlijke Stoffen ?

Broodtrommel
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Column: Graffiti door Carpento » zo 09 jan 2011 15:52

Ja maar Damian, je weet hoe dat werkt. De opslag van die spuitbussen (gevaarlijk !) moet aan strikte normen voldoen, het aanbrengen van de verf moet veilig gebeuren (gasmaskers !) en weet ik veel wat. Idee leuk, uitwerking in de praktijk onmogelijk, door alle regeldrift.

Ik heb weleens gedacht aan zelfklevende folie / tape ofzo, die een personeelslid snel en makkelijk zou moeten kunnen aanbrengen (en die uiteraard ook weer verwijderd moet kunnen worden). Daarmee haal je het verfwerk iig snel uit het zicht. Moet dan wel zodanig zijn dat het een paar dagen minimaal blijft zitten, maar ook weer geen agressieve plakresten achterlaat (of alleen plakresten die makkelijk weggaan door hetzelfde middel als waarmee die verf verwijderd wordt tong naar buiten)

Je hebt maar een paar kleurtjes nodig: wit, blauw en geel tong naar buiten

Carpento
Erelid
Erelid
Bericht Re: Column: Graffiti door lamotep » zo 09 jan 2011 19:06

Damian schreef:Het aantal graffiti's is in mijn ogen de laatste maanden een nog groter probleem geworden. Ook het aantal treinen dat over de gehele bak onderzit is toegenomen.

Het loopt inderdaad de laatste tijd compleet uit de klauwen doordat er nauwelijks nog wordt gereinigd. En daarmee wordt het voor de spuiters steeds aantrekkelijker. Overigens blijft het de vraag waarom dit probleem vrijwel alleen bij NS speelt en nauwelijks bij Arriva of Veolia.

lamotep
Bericht Re: Column: Graffiti door Mikos » zo 09 jan 2011 19:13

Die hebben er net zo goed last van, maar die hebben kortere materieelomlopen, waardoor ze gemakkelijker uit de dienst gehaald kunnen worden en op de juiste plaats uitkomen dan bij NS. Je ziet het daar dus minder...

Mikos
Bericht Re: Column: Graffiti door Damian » zo 09 jan 2011 22:36

Carpento schreef:Ja maar Damian, je weet hoe dat werkt. De opslag van die spuitbussen (gevaarlijk !) moet aan strikte normen voldoen, het aanbrengen van de verf moet veilig gebeuren (gasmaskers !) en weet ik veel wat.

Die gasten lopen toch ook niet met maskers op knipoog Oke..... zonder gekheid. Je hebt gelijk, er komen dan waarschijnlijk heel wat regels bij kijken. Bovendien zullen dan ook weer de bonden en OR etc moeilijk gaan doen. De bonden/OR zijn helaas goed in het verprutsen van kansen!!
Maar ik ben het gewoon zat, het is toch van de zotte dat NS dit al sinds de jaren 60 toe staat? En als je ECHT iets wilt dan kan het. Af en toe heb ik het idee dat alleen ik zo denk bij NS verdrietig

Damian
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Column: Graffiti door Nielske1990 » zo 09 jan 2011 23:26

lamotep schreef:Overigens blijft het de vraag waarom dit probleem vrijwel alleen bij NS speelt en nauwelijks bij Arriva of Veolia.
Dat valt inderdaad niet zo op. De afgelopen dagen veel met Eurobahn gereisd en dan zie je toch het bij een dergelijke vervoerder het evengoed een hardnekkig probleem is (en dan heb ik het over de welgeteld 18 treinstellen die rond Düsseldorf rijden).

Nielske1990
Bericht Re: Column: Graffiti door Vinny » zo 09 jan 2011 23:51

Het ligt waarschijnlijk ook wel een beetje in het gebied waar men rondrijdt. Veolia en Arriva rijden in dunner bevolkt gebied, dus zijn er ook aannemelijk minder graffity spuiters actief...

Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Column: Graffiti door AlexNL » ma 10 jan 2011 10:02

Mooi voorstel, Damian. Grappig genoeg zag ik een soortgelijk voorstel al langskomen op een forum van onze Belgische vrienden, waar min of meer dezelfde bezwaren als hier worden ge-uit.

Als alternatief voor spuitbussen die een NS'er leegspuit op z'n eigen trein zou je ook wat stickers kunnen maken die zo op de trein aangebracht kunnen worden. Met een roze driehoek of de tekst "Graffiti: niet cool" of iets dergelijks. Dan krijg je in ieder geval geen gezeur van de arbo over schadelijke dampen van de spuitbus glimlach

AlexNL
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: Column: Graffiti door Damian » zo 06 feb 2011 22:30

Sorry voor de late reactie AlexNL. Ik vind dit een zeer goed idee. Ik ga er de komende periode eens mee aan de slag.

Damian
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Column: Graffiti door Apekop » zo 20 feb 2011 01:03

Pauzerende treinstellen Mozart en Bach laten afspelen? Op stations schijnt het te werken. engel

Apekop
Bericht Re: Column: Graffiti door Annie » di 17 mei 2011 11:04

Hallo damian,

3 maanden geleden gaf je de reactie dat aan de slag zou gaan met het 'graffiti-probleem'.
Heb je al vorderingen gemaakt? Ik ben erg benieuwd.
Ben namelijk zelf ook bezig met een soort gelijk project/ campagne en hoor graag nieuwe input.

Ik ben benieuwd...

Annie
Bericht Re: Column: Graffiti door Damian » wo 01 jun 2011 20:52

Hoi Annie. Ik heb het idee wel in de groep gegooid, ook wel eens bij het management neergelegd maar er verder geen druk achter gezet en ben het uiteindelijk zelf ook weer vergeten. Maar leuk dat je me er aan herinnerd, ik zal dit idee eens bij een operationeel manager neerleggen.

Damian
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Column: Graffiti door Damian » vr 03 jun 2011 19:59

Hee Annie, je mag van mij zelf ook intern iets aankaarten mocht het je aanspreken?

Damian
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Column: Graffiti door pe_pe » ma 04 aug 2014 16:16

OV handenvol geld kwijt aan graffiti
Bekliederen van treinen, trams, metro's en bussen kost het OV jaarlijks miljoenen euro's.

4 augustus 2014

Graffiti is voor het openbaar vervoer een jaarlijkse kostenpost van tonnen tot zelfs miljoenen euro's. NS is per jaar zo'n 4 miljoen euro kwijt aan het verwijderen van de verf op de treinen. Uit de laatste cijfers blijkt dat het bedrijf in 2013 nog 75.000 vierkante meter aan graffiti van de treinen moest halen. Daar kwam nog eens 21.000 vierkante meter aan het interieur bij. Ook moest dit jaar 600 vierkante meter aan met graffiti besmeurde dakranden en koppen van NS-treinen worden overgeschilderd. (...)

Bron en lees verder: metronieuws.nl

pe_pe
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: Column: Graffiti door groningen » di 05 aug 2014 07:19

Het Gaza-Israel confict heeft ook de graffiti en spoorwegen in Belgie. Er zijn beweringen dat de foto wel een beetje veel gefotoshopped is.

Afbeelding
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Column: Graffiti door DHG500 » ma 29 sep 2014 15:48

beregeningsinstallaties op de opstelterreinen plaatsen. Het is lastig spuiten op natte treinen!

DHG500
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Beste Reiziger