Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Beste Reiziger
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Column: Graffiti

De beste bijdragen van Reizigers

Plaats een reactie

Bericht Column: Graffiti door Redactie » wo 24 jun 2009 19:26

Daar sta ik dan ... op het station te wachten op mijn trein. In de verte het geluid van metaal op metaal, het gerinkel van de overweg op het einde van het perron kondigt de trein aan. Normaal komt er iets met geel, wit of blauw. Vandaag is het een trein met deels alternatieve kleurstelling en beperkt uitzicht.
Gek genoeg lijkt niemand zich eraan te storen. Tenminste niet hardop, maar het gedrag vertelt meer. De stoelen bij de ramen zonder uitzicht blijven het langste leeg. Een wandeling door de trein maakt de ergernis nog duidelijker: in het schone deel van de trein is het duidelijk drukker - blijkbaar stapt men liever in- en uit door schone deuren.

Op deze site geldt al jaren de regel dat we geen aandacht besteden aan graffiti, waarmee we de lijn van NS-Communicatie volgen. "Liever geen aandacht aan besteden want daarmee wordt het probleem groter". Maar het is wel erg moeilijk om eroverheen te kijken tegenwoordig. Schone treinen, zonder extra verf, zijn tegenwoordig net zo zeldzaam als een dag zonder files op de weg of vertragingen op het spoor. Tot ergernis van reizigers en tot verdriet van fotografen langs de baan. Daarom in dit onderwerp wel aandacht voor deze onderhuidse ergernis.

De foto hieronder is gemaakt bij de HIJSM, waar men al jaren aandringt op hekken en camera's. Helaas moest er eerst wat ergs gebeuren voordat bepaalde instanties er werk van gaan maken. Ze hebben de HIJSM beloofd om een hek om de treinen te gaan maken. Ze zijn al langs geweest om foto's te maken en alles op te meten. We hopen dat in de toekomst ProRail en de andere bedrijven de museumstichtingen blijven helpen. De ATB keuring bijvoorbeeld kost al veel geld. Ik weet dat de museumstichtingen liever het geld uitgeven aan de ATB keuring en het onderhoud dan aan al die graffiti wat op de trein is gespoten.
[center] Afbeelding[/center]

"Het is een maatschappelijk probleem"
Zo reageren een aantal vervoerders nog steeds op de vraag waarom zij niet meer aandacht besteden aan de particuliere toevoegingen. Het is een achterhaald argument, want graffiti op particulier eigendom wordt zonder meer verwijderd waarna de gebouwen jarenlang schoon blijven. Sommige aannemers nemen de anti-graffiti-coating direct mee in hun offertes voor nieuwbouw.
Al sinds de jaren ’60 wordt het openbaar vervoer door jongeren gebruikt om hun kunstwerken onder de aandacht te brengen. Dat is geen maatschappelijk probleem, want je kunt goed voorspellen waar en wanneer de liefhebbers van verse verflucht aan de gang gaan. Er bestaat een sterke voorkeur voor plaatsen waar veel mensen langskomen. Men wil graag dat het resultaat wordt gezien. Veelzeggende benamingen als ‘Whole car piece’ en ‘Window-down’ getuigen hiervan. Een trein als een rijdende expositie.

De meeste graffiti wordt aangebracht op de opstelterreinen van NS. Ondanks de genomen veiligheidsmaatregelen door NS en ProRail, blijken deze terreinen toch gemakkelijk bereikbaar en toegankelijk.

De dadergroep moet vrij klein zijn - daarvoor is het aantal vierkante meters met verse decoraties per nacht in Nederland te laag. De meeste nieuwe verf wordt op de trein gezet tijdens schoolvakanties en feestdagen, maar alleen als het droog weer is. Conclusie: De leeftijd van de spuitertjes kan niet zo hoog zijn, ze hebben andere verplichtingen door-de-weeks. Dat moet wel, want zo'n spuitbus met verf is snel leeg en niet goedkoop.

In alle vierkante meters verf zijn modepatronen te herkennen. Was vroeger een zwarte krabbel al voldoende, tegenwoordig hebben zilver en rood met een dikke zwarte rand de overhand. Met veel imitaties en weinig oorspronkelijke ideeën in de uitvoering.

De regiopolitie Haaglanden en de Dienst Spoorwegpolitie van het KLPD werken met registratiesystemen. Hierbij worden foto’s van graffiti in een database gezet waardoor zicht ontstaat op de daders en de locaties waar zij actief zijn.

Jaarlijks wordt zo’n 100.000 m2 aan graffiti op treinen aangebracht. Sinds NS in 1999 meer prioriteit heeft toegekend aan de schoonmaak van graffiti op treinen is de totale hoeveelheid graffiti niet meer toegenomen. De totale schade wordt geschat op ruim € 10 miljoen per jaar (cijfers uit 2006) bij NS. Navraag bij ProRail levert een bedrag op van 20.000 euro per week voor het verwijderen van graffiti op stations.

Hoeveel het schoonmaken van het rollend materieel precies kost, is niet te achterhalen. De verschillende vervoerders besteden hier geen aandacht aan in de jaarverslagen. Het totale bedrag voor de hele OV-/spoorwereld zal boven de vijftig miljoen euro per jaar liggen (Extrapolatie van de bedragen die de RET per jaar uitgeeft hieraan).

De meeste vervoerders lijken zich te hebben neergelegd bij de situatie. Dat zegt iets over de mentaliteit binnen de bedrijven. De klanttevredenheidsonderzoeken bestaan uit gesloten vragensets waardoor dit soort onderhuidse ergernissen nooit boven water komen. (Als er niet naar wordt gevraagd, dan is het geen onderwerp). Toch zijn er veel oplossingen voorhanden. Een selectie:

  • Anti-graffit-coating. Verkrijgbaar in allerlei vormen en kwaliteiten. Niet te zuinig opbrengen, dan helpt het echt. Anders is het weggegooid geld - zoals nu te vaak het geval is.
  • Bewaking met honden en camera's. Arbeidsintensief en hooguit geschikt wanneer je daders op heterdaad wilt opsporen. Meer iets voor de politie.
  • Betere hekken I. Nog steeds zijn ze te vinden: de opstelterreinen en parkeerplaatsen waar je vrij toegang hebt - al heb je er niets te zoeken. We willen hier geen mensen op ideeën brengen, daarom melden we geen exacte locaties. Opnieuw speelt mentaliteit een rol: op en rond de rails zijn overal geopende hekken te zien, die wekenlang open blijven staan.
  • Betere hekken II. De volgende stap in de beveiliging van de de opstelterreinen en parkeerplaatsen na het eerste, lage hek zijn de hoge hekken met gespitste punten aan de bovenkant, gevolgd door hekken met schrikdraad. Een andere, goedkopere oplossing zijn struiken, die na een jaar groot genoeg zijn om een echte afsluiting te vormen. Dit heeft zelfs de voorkeur, omdat zelfs hekken een regenboog-verfje krijgen.
  • Afgesloten gebouwen in plaats van open terreinen. Het lijkt een dure oplossing, maar het is er een die zichzelf terugverdient. De opstelterreinen voorzien van een dak en wand, zodat het materieel beschut stil kan staan.
    Met enkele bijkomende voordelen: de werkplek voldoet meer aan de ARBO-wetgeving, geen weersinvloeden meer - minder ziekteverzuim en lagere schoonmaakkosten. Verder zal de geluidsoverlast van deze terreinen minder worden, wat minder klagende buurtbewoners oplevert. In een 'groene' uitvoering betaalt het gebouw zichzelf terug, zoals de RET over een paar jaar wil bewijzen met de nieuwe remise in Beverwaard. Het enige nadeel is voor de treinspotters: het materieel is minder zichtbaar.
  • De belangrijkste oplossing heeft ProRail met de plannen voor de gebruiksvergoeding 2010 aangeleverd. Als de vervoerders moeten gaan betalen voor het opstellen van het materieel (de parkeervergoeding), dan mogen dezelfde vervoerders van ProRail vragen het materieel goed beschermd te stallen. Daarmee kan een einde worden gemaakt aan een jarenlange discussie tussen ProRail en de spoorbedrijven wie voor welke kosten opdraait.

Om het onderwerp weer terug op de agenda van de vervoerders te krijgen, is er iets wat iedereen kan doen: meld je ervaringen bij de klantenservice van de vervoerder.
We hopen dat de vervoerders dit onderwerp oppakken, zodat we in 2011 opeens kunnen schrijven:
"Daar sta ik dan ... op het station te wachten op mijn trein. In de verte het geluid van metaal op metaal, het gerinkel van de overweg op het einde van het perron kondigt de trein aan. Normaal komt er iets met geel, wit of blauw. Vandaag is dat niet anders."

De jongens en meisjes met verfbus zullen zich dan tevreden moeten stellen met mini-graffiti die je zelf kunt opplakken.

[modedit=Beheer]Deze bijdrage is geschreven door enkele medewerkers van de site. Overname is toegestaan met bronvermelding en bericht aan het beheer van Opeens Had Ik Het[/modedit]

Redactie
Medewerker Forum
Berichten: 135
Geregistreerd: vr 10 nov 2006 21:19
Bericht Re: Column: Graffiti door Gilles » do 25 jun 2009 00:41

Fotoboeken worden niet alleen in de regio Den Haag bijgehouden. De poltie in heel Nederland houdt die dingen bij; wordt je gepakt voor het kladderen op andermans eigendom dan wordt er altijd vergeleken of dat ook ergens anders is gebeurd ...

.

Avatar gebruiker
Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Berichten: 6114
Geregistreerd: za 11 sep 2004 19:57
Woonplaats: Ddr
Bericht Re: Column: Graffiti door Gilles » do 25 jun 2009 00:42

Misschien ten overvloede, we stellen geen prijs op berichten over "waar kun je terecht" etc. Zie onze forum regels... Berichten daarover worden verwijderd!

Avatar gebruiker
Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Berichten: 6114
Geregistreerd: za 11 sep 2004 19:57
Woonplaats: Ddr
Bericht Re: Column: Graffiti door John » do 25 jun 2009 00:58

Redactie schreef:Schone treinen, zonder extra verf, zijn tegenwoordig net zo zeldzaam als een dag zonder files op de weg of vertragingen op het spoor.
Persoonlijk vind ik dit erg overdreven. Ik zie eigenlijk nauwelijks ondergespoten NS treinen rondrijden, terwijl ik toch vrij regelmatig in de trein zit, vooral in de Randstad.
Redactie schreef:De meeste vervoerders lijken zich te hebben neergelegd bij de situatie. Dat zegt iets over de mentaliteit binnen de bedrijven.
Ik denk niet dat de vervoerders zich erbij hebben neergelegd maar het meer een afweging is van kosten en baten. Wat kosten deze extra beveiligingsmaatregelen tegenover de kosten voor schoonmaak en eventueel imagoverlies (als een ondergespoten trein in dienst moet rijden).

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Column: Graffiti door Donald Duck » do 25 jun 2009 15:52

Pasgeleden was ook al een van de nieuwe GTW's van Veolia op de Heuvellandlijn slachtoffer geworden van een zogenaamde 'artiest' cheer down
Dagelijks gebruiker spoorlijn Duckstad - Gansdorp.\nSoms met aftakking naar Timboektoe.........

Avatar gebruiker
Donald Duck
Berichten: 106
Geregistreerd: wo 13 mei 2009 14:15
Woonplaats: Duckstad
Bericht Re: Column: Graffiti door Carpento » do 25 jun 2009 16:23

Dat van die schone treinen die je nauwelijks meer ziet is wel wat dik aangezet, maar als je kijkt naar restjes van beschilderingen die je op roosters / treeplanken / apparatuur ónder de trein aantreft, dan is er echt maar weinig schoon materieel te vinden hoor knipoog

Valt me wel op dat alleen de blauw-gele delen en het dak schoongehouden worden, klieder draaistellen onder en het blijft veel langer zitten, zeker kleinere tags.

Verder denk ik dat graffiti een wat minder gewaardeerde vorm van aandacht vragen is, je hebt er bar weinig aan, maar toch gebeurt het. En als je als graffitikliederaar er voldoening aan over houdt dan vind ik dat behoorlijk retarded.

Avatar gebruiker
Carpento
Erelid
Erelid
Berichten: 1440
Geregistreerd: do 16 dec 2004 17:34
Bericht Re: Column: Graffiti door Joop » do 25 jun 2009 18:59

Carpento schreef:Valt me wel op dat alleen de blauw-gele delen en het dak schoongehouden worden, klieder draaistellen onder en het blijft veel langer zitten, zeker kleinere tags.

In de korte tijd dat de schoonmaker heeft om graffiti te verwijderen zijn de grote vlakken gewoon het makkelijkst om schoon te maken.Draaistellen en roosters zijn gewoon een stuk lastiger.
Die komen wel aan de beurt als ze evt in de werkplaats zijn.

Joop
Berichten: 2696
Geregistreerd: di 28 feb 2006 11:04
Bericht Re: Column: Graffiti door seinhuis » vr 26 jun 2009 10:57

Maar naast treinen krijgen ook (stations)gebouwen, geluidsschermen en zelfs bovenleidingspalen een nieuwe kleurtje. Op sommige plekken is het zo erg, dat na een schoonmaakbeurt gelijk weer erop zit, helaas.

Het valt me wel op als er graffiti erop zit, dan komt er niks overheen.

seinhuis
Berichten: 3975
Geregistreerd: vr 25 aug 2006 10:46
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Column: Graffiti door Nielske1990 » vr 26 jun 2009 11:31

seinhuis schreef:Het valt me wel op als er graffiti erop zit, dan komt er niks overheen.
Niet als er vlakbij nog plek zat is. Maar er zijn ook plekken waar men de hele muur zwart over spuit, om vervolgens de eigen tekening er over heen te zetten. (bijv. Insulindeplein Eindhoven).

Avatar gebruiker
Nielske1990
Berichten: 1464
Geregistreerd: do 23 okt 2008 15:54
Woonplaats: Helmond
Bericht Re: Column: Graffiti door Carpento » vr 26 jun 2009 12:51

seinhuis schreef:Het valt me wel op als er graffiti erop zit, dan komt er niks overheen.

Dat is ook een soort ongeschreven regel binnen de graffiti-wereld glimlach En de NS maakt daar soms ook wel een klein beetje gebruik van, al wilde men dat destijds niet zo expliciet in het artikel vermeld hebben.

Avatar gebruiker
Carpento
Erelid
Erelid
Berichten: 1440
Geregistreerd: do 16 dec 2004 17:34
Bericht Re: Column: Graffiti door hcnm » vr 26 jun 2009 17:26

Zoals ook in Breda, op de houten schutting op het eerste perron, literaire graffiti (heb er helaas geen foto van).

hcnm
Berichten: 1043
Geregistreerd: di 25 maart 2008 19:08
Bericht Re: Column: Graffiti door Grunnen » vr 26 jun 2009 23:17

Op sommige plekken spuiten ze zelfs massaal tags op het ballastbed en zelfs op de heggetjes langs het spoor. Trieste mensen...

Grunnen
Berichten: 655
Geregistreerd: za 25 maart 2006 01:25
Woonplaats: Groningen / Amsterdam
Bericht Re: Column: Graffiti door traindriver » za 27 jun 2009 03:49

Zolang Prorail hekken gaat zetten om terreinen die alleen door spoorbevoegde mensen worden betreden zakt mijn panty toch echt af!

Voorbeeld :
Personeelparkeerplaats Den Haag Centraal...
Nee, er mag geen hek komen, het is een calamiteiten weg!
Ok, dan geen hek, wel camera's...
ok, dan zetten we er dummie's neer....

zo gezegd zo gedaan...
en nog geen 10 jaar na het spoor ongeluk ( ICM + 1737 ) op Den Haag Centraal staan er hekken van Prorail.....
Op een terrein waar 99% van de mensen die er komen spoorbevoegd is .....

Op een terrein waar vandalen komen moet worden overlegd , en duurt het nog even voor er een hekje komt... ( kijk naar de schade van de HIJSM .... )

Zucht, weer een ton belasting geld weg gegooid!
Vroegâh!.... toen de trène nog op rails reide en nie op tèd.... dat ware tède ....

Avatar gebruiker
traindriver
Medewerker NS
Medewerker NS
Berichten: 181
Geregistreerd: ma 21 jan 2008 07:35
Woonplaats: VB
Bericht Re: Column: Graffiti door Carpento » za 27 jun 2009 14:08

Grunnen schreef:Op sommige plekken spuiten ze zelfs massaal tags op het ballastbed en zelfs op de heggetjes langs het spoor. Trieste mensen...


Sjah, wat ik al zei:
Carpento schreef:Verder denk ik dat graffiti een wat minder gewaardeerde vorm van aandacht vragen is [...]

En dan is een heggetje langs het spoor nét een A-locatie, want daar komen dagelijks heel wat reizigers langs. Dat die reizigers het helemaal niet waarderen, ach, dat zijn details tong naar buiten

Avatar gebruiker
Carpento
Erelid
Erelid
Berichten: 1440
Geregistreerd: do 16 dec 2004 17:34
Bericht Re: Column: Graffiti door Nieuws » ma 13 jul 2009 08:19

Probleem met graffiti rond spoor groter

zondag 12 juli 2009

De spoorwegpolitie kreeg in de eerste helft van dit jaar al 600 meldingen binnen van graffiti op gebouwen en bruggen en andere objecten in de buurt van de spoorbaan. In 2008 waren er 552 aangiftes, in 2007 slechts 107.

Een deel van de stijging is toe te schrijven aan de digitale aanlevering van de aangiftes sinds augustus vorig jaar. Niettemin spreekt Ed Kraszewski van het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD) van een 'groot probleem'.

,,Het is lastig om daders op heterdaad te betrappen, dat lukt slechts in enkele gevallen,'' zegt Kraszewski. Het aanbrengen van graffiti op treinen wordt niet gemeld. ,,Volgende maand is er een overleg met de partners NS, Arriva, Connexxion, Veolia en Prorail en daarna zal dat mogelijk wel gebeuren.''

Ondanks de hoge schadepost van zo'n 10 miljoen euro voor de vervoerders staat het spuiten van graffiti niet hoog op de prioriteitenlijst bij het KLPD. ,,Door de vele aangiftes zou dit kunnen veranderen,'' denkt Kraszewski.

De vervoerders nemen zelf ook maatregelen. Alle treinen van de Nederlandse Spoorwegen worden binnen afzienbare tijd door het onderhouds- en servicebedrijf Nedtrain voorzien van een folie over de laklaag, waardoor graffiti beter kan worden verwijderd. Door de tijdwinst kan er ongeveer 2 miljoen euro worden bespaard.

,,De bedoeling is dat er binnenkort geen trein met graffiti meer op de rails rijdt,'' zegt directeur Arie van As van Nedtrain. ,,Het wordt onmiddellijk verwijderd, op steeds meer locaties. We hopen de daders hierdoor te ontmoedigen, want hun grootste kick is later een foto te maken van een rijdende trein met hun graffiti.'' De investering voor de folie bedraagt zo'n 10.000 euro per treinstel. Nedtrain verwijdert jaarlijks 150.000 vierkante meter graffiti op treinen.

In de afgelopen jaren zijn, in samenwerking met spoorbeheerder Prorail en gemeentes, al tientallen miljoenen geïnvesteerd om de opstelterreinen, waar de stilstaande treinen worden bespoten, beter te beveiligen. ,,Maar dat is moeilijk overal te doen, treinen staan ook weleens stil in de buurt van een station,'' zegt John Krijgsman van NS. ,,Graffiti is een toonbeeld van verloedering en uit onderzoek blijkt dat het reizigers een gevoel van onveiligheid geeft. We juichen elke aanpak toe.''

Nedtrain heeft ook een manier bedacht om de graffiti in de treinen op de wanden sneller te behandelen. Van As: ,,Er wordt nu een speciale verf op de plekken aangebracht, die binnen een half uur droogt.'' Dit laatste idee kwam van de werknemers van Nedtrain zelf. Volgens Van As bespaart Nedtrain jaarlijks tienduizenden euro's door innovaties, bedacht door de werknemers zelf.

Het aantal bedrijfsongevallen is hierdoor tot nul gereduceerd, terwijl er in 2006 nog 144 meldingen met ziekteverzuim waren. Een van de innovaties is ook het schoonmaken van het interieur van treinen door Nedtrain. Dit gebeurt nu op 14 lijnen met veel succes en positieve bijval van de reizigers.

Graffitispuiter Roland heeft geen wroeging. Schade? ,,Ach joh, het is gewoon een soort kat-en-muisspel,'' zegt hij. Er speelt zelfs een hoger motief. Graffiti maakt de aangeharkte wereld van het spoor juist een beetje echter, vindt Roland. ,,Zo'n trein knapt op van een mooie tekening.''

Bron: AD

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Column: Graffiti door Nieuws » di 14 jul 2009 07:45

Graffiti op New Yorkse metro's bijna gehalveerd

14 juli 2009

Het zijn lastige tijden voor graffitispuiters. Met name voor degenen die graag hun spuitbussen op metro’s richten. Onder meer door de inzet van het Eagle Team - een speciale groep bewakers - kan de MTA NYC Transit melden dat het aantal ‘grote graffiti-aanvallen’ op metro’s met 46 procent is gedaald in twee jaar tijd. In 2007 werden in de eerste vijf maanden 98 illegale graffiti-acties uitgevoerd, dit jaar waren dat in dezelfde periode nog maar 53. Het scheelt de MTA niet alleen veel schoonmaakmiddelen, maar ook geld: het verwijderen van de tags kostte in 2007 nog 350.000 dollar, nu is dat ‘nog maar’ 125.000 dollar.

De daling van graffiti heeft niet zozeer betrekking op de kleine krabbels die je op en in de metro’s ziet. Het gaat om de grote uitgebreide werken op de buitenzijde. Graffiti-artiesten slaan hun slag als de treinen in de (bewaakte) remises staan of ’s nachts geparkeerd staan in donkere tunnels. Juist op die locaties is de beveiliging de afgelopen jaren versterkt met het Eagle Team. Dit bewakingsteam bestaat uit gepensioneerde politieagenten en toezichthouders. Zij arresteerden vorig jaar nog Danielle Bremner en Jim Clay Harper. De NY Daily News noemt ze de ‘Bonny en Clyde’ van de graffiti-wereld. Bremner komt binnenkort uit de gevangenis op Rikers Island waar ze dan drie maanden heeft vastgezeten. Ook moest ze 10.000 dollar schadevergoeding betalen. Harpers zaak moet nog voorkomen, maar het is duidelijk dat graffiti in New York een serieuze zaak is en je er niet afkomt met een tik op je vingers.

Bron: New York Blog

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Column: Graffiti door Nieuws » di 04 aug 2009 19:22

Gratis graffiticursus in de bieb Amsterdam
'Jeugd bekend maken met kunststijl'

di 04 aug 2009

De graffiticursussen die de Openbare Bibliotheek in Amsterdam deze zomer aanbiedt, wekt de woede van het CDA en het openbaarvervoerbedrijf GVB. Vijf van de achttien Amsterdamse vestigingen bieden de cursus volledig gratis aan. De bibliotheken noemen het een kunstvorm. Maar de tegenstand groeit.

"Graffiti is vaak rommel en heel smerig", vindt een zegvrouw van het GVB. "Dat hoort niet op de spullen van een ander. En het kost een vermogen om alles schoon te maken. Wij maken jaarlijks voor 650.000 euro schoon. Dan heb ik het over voertuigen en stations. Graffiti geeft reizigers een onprettig gevoel."

Aanstaande donderdag zal er een workshop graffiti plaatsvinden in de vestiging in Osdorp. "Een cursus graffiti klinkt misschien onschuldig", reageert Maurice Limmen van het CDA. "Maar de stap om daarna in de openbare ruimte te gaan werken, wordt hiermee een stuk kleiner. We krijgen hiermee toch de indruk dat een openbare instelling graffiti goedkeurt. Dat mag niet. Graffiti is gewoon illegaal."

Maar de cursussen lijken in een behoefte te voorzien. "De workshops zitten al geruime tijd vol", zegt een medewerker van de bieb. Er is plek voor vijftien deelnemers. De bibliotheekmedewerker ziet niet zoveel kwaad in de cursus graffiti. "We hebben het over kinderen in de leeftijd van acht tot twaalf jaar. Het zijn jonge kinderen. Ze leren de stijl van graffiti spuiten. Ze worden echt niet actief gestimuleerd om metrostellen of viaducten te bekladden."

Op de cursus leren deelnemers hoe je een graffititekening moet maken. Een professionele artiest zal laten zien dat graffiti kunst is die je kunt leren. Er wordt begonnen op papier en cursisten worden aangespoord om goed na te denken over een artiestennaam en hoe je die op verschillende manieren kunt schrijven. "Wij vinden het een kunstvorm", zegt een woordvoerster van de Amsterdamse bibliotheek. Er komen ook vervolgworkshops.

De graffitidiscussie is uiterst actueel. Het GVB organiseert over twee weken een bijeenkomst hoe moeilijk het vaak is om alle graffiti van hun voertuigen te halen.

Ook CDA'er Limmen is van mening dat graffiti een halt moet worden toegeroepen: "De openbare ruimte wordt verziekt en het kost een hoop gemeenschapsgeld om het allemaal weer weg te krijgen." Volgens hem blijkt uit onderzoek dat de aanwezigheid van graffiti verdere verloedering in de hand werkt.

Bron: Telegraaf

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Column: Graffiti door Marko » di 04 aug 2009 20:37

Opgeblazen verhaal.

De OBA, Openbare Bibliotheek Amsterdam, biedt een cursus 'graffiti' aan. Dat klopt. En nu de rest:

De cursus is voor kinderen tot een jaar of tien. Tijdens de cursus gaan ze letters inkleuren met verf en woorden maken met de gekleurde letters. Het gebeurt allemaal in de verschillende filialen door de stad.

Achtergrond van de 'graffiticursus': de moeders en de kinderen in de zomervakantie bezig houden met de Nederlandse taal. Om voldoende aandacht te trekken, is gekozen voor de titel 'graffiticursus'. Dat klinkt naar iets wat niet mag en is daardoor voor de kinderen heel interessant. De 'cursussen' zijn trouwens bijna helemaal volgeboekt.

tevreden zon

O ja, hoe ik dit weet? Ik doe *iets* voor de Gemeente Amsterdam, een paar dagen per week.

Marko
Berichten: 3664
Geregistreerd: do 20 nov 2003 22:08
 

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Beste Reiziger

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron