Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Beste Reiziger

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Bedelen in de trein.

De beste bijdragen van Reizigers

Plaats een reactie

Bericht Re: Bedelen in de trein. door Shar » zo 11 apr 2010 22:01

Over die muzikant...heeft hij lang grijs haar en een petje op? zoja, dan heb ik die ook al een aantal keer uitgeleverd. Wat wordt ik moe van die knuppel...

Mja, kreeg ook ooit het antwoord: "Hij doet geen vlieg kwaad" van een HC... nou euhm....hij stoort reizigers.
She looked into your eyes, and saw what laid beneath, don't try to save yourself, the circle is complete...

Shar
Bericht Re: Bedelen in de trein. door ino94 » zo 11 apr 2010 22:34

Degene waarover ik het had? Die had inderdaad een soort halfgrijs haar, klein en een te klein petje. 'Hij doet geen vlieg kwaad' vind ik een zwak argument, en onder de categorie 'ik heb wel wat anders te doen tijdens mijn werk, nl. koffie drinken' vallen. Bovendien vindt volgens mij 99,99% van de reizigers het strontvervelend als er iemand door hun iPod, gewerk of gesprek heen begint te jodelen.

ino94
Bericht Re: Bedelen in de trein. door The_Knitter » wo 21 jul 2010 22:07

Misschien een (late/onnodige) bump, maar beter als een eigen topic aanmaken. Past hier goed bij.

Ik was vandaag met Sneltrein 2279 van Amsterdam Centraal (V. 19:40) opweg naar Rotterdam. Dit omdat DDM-1 er bijna uit gaat.
Bij Den Haag HS komt een man de trein in met een gitaar, een pet en een enorme stank. Hij begint muziek te spelen. Ongeveer een minuut dat valse, niet aan te horende geluid gehoord te hebben, ging hij om geld vragen. Hij had geen onderdak, eten etc etc etc.
Niemand in ons rijtuig beneden gaf hem geld. Gelukkig maar, dacht ik.
Hij was een rijtuig verder gegaan, en heb ik direct mijn mobiel gepakt, en de Spoorwegpolitie (0900-8844) gebeld. Je komt bij de centrale, die mij doorverbonden heeft.
Melding er van gemaakt, wat erg gewaardeerd werd. Omdat we inmiddels al bij Delft zaten, en ze niet optijd in Schiedam C. konden komen met een team, zouden ze in Rotterdam de trein doorzoeken.
Oke, goed. In Rotterdam stonden er 8!! S&V medewerkers en 4 agenten. Omdat ik hier over ging stappen op de Stoptrein naar Zwijndrecht, heb ik mij eventjes gemeld bij deze beste heren. Feit nogmaals uitgelegd, ook met beschrijving van de bedelaar, en bleek een bekende te zijn, die ze meestal te vlug af was. Inmiddels stond de trein al op +3..
De trein werd daarop van top tot teen doorgezocht, WC's werden geopend, conducteurs hokjes etc. Niet te vinden. Uiteindelijke vertraging voor de trein was 11 minuten. De reizigers waardeerden het enorm. Vanuit mijn rijtuig (beneden) kreeg ik ook al complimenten nadat ik gebeld had. Zelf hadden ze het niet gedurfd.

Omdat de kans groot was dat hij in Schiedam was, en daar een andere trein zou pakken, zijn ze daar met de trein heen gegaan. Word ik om 21:50 gebeld. De beste man is aangehouden. Leuk dat ze het mij mededeelden!

Het is dus tot een goed einde gekomen, mede door het snelle optreden van mijn kant. Had ik de HC gezocht, had hij dat vast en zeker opgemerkt. Dit was nu niet door hem opgemerkt.
De HC zat 4 rijtuigen achter mij in de onbemande cabine tevens.

Intercity 2200 Amsterdam - Haarlem - Dordrecht

The_Knitter
Bericht Re: Bedelen in de trein. door Fabian-uit-DE » wo 21 jul 2010 22:31

Verbazend, dat er zulk moeite gemaakt wordt. In Berlijn zijn er altijd zulk muzikanten in de S-Bahnen, en de mensen geven ook altijd geld... Ook naar NRW komt deze slechte manier nu binnen. Helaas komen hier geen spoorwegpolitie- of veiligheid-medewekers, hoogstens een ijverige hc, die de muzikant de trein verwijst, maar gewoon gebeurd er niks. - om te huilen!

Fabian-uit-DE
Medewerker DB Netz
Medewerker DB Netz
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: Bedelen in de trein. door The_Knitter » wo 21 jul 2010 22:59

Het is niet echt veel extra kosten. Het personeel is al aanwezig op Rotterdam CS. Het moet alleen naar de trein gestuurd worden.
Veel reizigers klaagden erover toen de trein doorgelopen werd om hem te zoeken. Veel opluchting dat hij gezocht werd.
De stank was niet te verdragen. Hij was al het rijtuig uit, maar je rook het nog overgeven

Er zijn stations waar eenmaal niet snel opgetreden kan worden hier, want het personeel is niet overal aanwezig. De grotere stations hebben dat wel, en daar is meestal ook een standpunt voor het personeel, of een loket aanwezig.

The_Knitter
Bericht Re: Bedelen in de trein. door Fabian-uit-DE » wo 21 jul 2010 23:05

Vervang "kosten" door "moeite" knipoog Het S-Bahn-bedrijf Berlijn spaart zich deze moeite en stuurt de veiligheidsmedewerkers niet naar de treinen.

Fabian-uit-DE
Medewerker DB Netz
Medewerker DB Netz
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: Bedelen in de trein. door groningen » vr 05 aug 2011 12:41

Afgelopen woensdag de eerste bedelaar ooit (voor mij in Nederland voor een hele lange tijd) in de laatste echte IC van Den Haag naar Groningen. Tussen Zwolle en Assen door de trein lopend; om dan vervolgens vanaf Assen tot vlak voor aankomst in Groningen de wc bezet te houden. Zal wel een hele grote boodschap geweest zijn.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Beste Reiziger