Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Beste Reiziger

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Bedelen in de trein.

De beste bijdragen van Reizigers

Plaats een reactie

Bericht Bedelen in de trein. door Tram » di 09 feb 2010 20:29

Hebben jullie ook wel eens last van bedelende personen in de trein? Ik heb het volgende meegemaakt:

Ik zat in de trein van Den Haag naar Schiphol. Net na het vertrek uit Leiden komt er een meisje langs. Ik schat haar rond de 17 jaar. Ze laat me een briefje zien in het Engels of ik haar geld wou geven. Ze stak haar hand op. Ik vroeg of zij toestemming had van de NS om de bedelen. Ze zei dat ze toestemming had. Omdat ik wist dat het niet mag, trok ik een geel NS vestje aan. (Vanwege mijn spoorvrijwilligerswerk heb ik die altijd bij me). Ik zei dat ze moest gaan zitten en bij het volgende station moest uitstappen.

Vervolgens ging ik de conducteur zoeken om haar aan te geven. Helaas zat de conducteur niet in het voorste stel, dus liep ik naar voren om de machinst te waarschuwen. In de voorste bak kwam ik een jongen tegen die op precies dezelfde manier aan het bedelen was. Omdat die jongen mij zag met een geel vestje, liep hij naar het balkon achter de machinistencabine. Ik vroeg wat hij deed. Hij zei dat ik mijn mond moest houden en dat ik dan de helft van zijn geld zou krijgen. Ik zag dat hij meer dan 50 euro in zijn hand had. Ik nam het niet aan. Vervolgens werd hij boos. Ik heb gezegd dat hij moest stoppen en dat ik dan niks zou doorspelen.

Ik liep terug naar achter. Ondertussen belde ik de spoorwegpolitie om die te waarschuwen. Onder andere omdat ik ook geld zou krijgen als ik niks door zou vertellen. De spoorwegpolitie vroeg hoe ze eruit zagen, in welke trein ik zat, wat de eerste halte zou zijn. Dat zou dus Schiphol worden. De spoorwegpolitie zou gewaarschuwd worden, maar omdat we al vlakbij Schiphol waren, kreeg ik de instructie om in het station van Schiphol aan de noodrem te trekken. Maar dan wel achter de machinistencabine. Toen we de Schipholtunnel inreden, liep ik alvast naar voren. Toen we het station inreden en bijna stil stonden trok ik aan de noodrem. Omdat het V-IRM was, kon de machinist zien waar er aan de rem was getrokken, dus die kwam gelijk naar mij toe. Ondertussen legde ik uit wat er aan de hand was. De spoorwegpolitie en de marechaussee kwamen naar het voorste treinstel samen met de conducteurs van de trein. De deuren bleven gesloten. Zo kon ik dat meisje en die jongen aanwijzen. Het meisje en die jongen zijn opgepakt en zijn afgevoerd. Ik moest ook een verklaring afgeven plus mijn contactgegevens voor als ze me nog een keer wilden spreken.

De trein was daardoor met + 5 vertrokken en ik vervolgde na 15 minuten ook weer mijn weg naar huis.

Dat Meisje en die jongen kwamen uit Oost-Europa, vermoed ik. Ze spraken alleen Engels.

Tram
Bericht Re: Bedelen in de trein. door Thunder » di 09 feb 2010 20:47

Het is alweer bijna een jaar geleden dat ik het voor het laatst heb meegemaakt, maar ik vind het wel altijd heel erg irritant. Het ergste zijn dan nog wel die bedelaars die er dan ook nog "muziek" bij gaan maken. Ik kan me er ook heel erg aan ergeren als ze dan ook geld krijgen van medepassagiers want op zo'n manier komen er natuurlijk alleen maar meer bij.
Goed gehandeld van je dat je de spoorwegpolitie erbij hebt gehaald, dat zijn er in ieder geval weer 2 minder in de trein. voorover buigen

Thunder
Gulle Gever
Gulle Gever
Bericht Re: Bedelen in de trein. door arnhemtreinboy » di 09 feb 2010 21:08

Gaf de spoorwegpolitie je als advies om aan de noodrem te trekken blozen
Dat had ik nooit verwacht...

arnhemtreinboy
Bericht Re: Bedelen in de trein. door GroenSein » di 09 feb 2010 21:24

Hoe wist je eigenlijk het nummer van de spoorwegpolitie? Ik zou niet weten hoe ik die zou moeten bereiken. En 112 ga ik er ook niet voor bellen. En waar was het spoorpersoneel eigenlijk?

GroenSein
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Bedelen in de trein. door Joop » di 09 feb 2010 21:34

Helaas zat de conducteur niet in het voorste stel, dus liep ik naar voren om de machinst te waarschuwen.

In het achterste stel. Daar dus knipoog

Joop
Bericht Re: Bedelen in de trein. door Tram » di 09 feb 2010 21:41

arnhemtreinboy schreef:Gaf de spoorwegpolitie je als advies om aan de noodrem te trekken blozen
Dat had ik nooit verwacht...
Dit hadden we in overleg afgesproken omdat er te weinig tijd was om de hc te waarschuwen via de spoorweg politie.

Thijs schreef:Hoe wist je eigenlijk het nummer van de spoorwegpolitie? Ik zou niet weten hoe ik die zou moeten bereiken. En 112 ga ik er ook niet voor bellen. En waar was het spoorpersoneel eigenlijk?
Personeel zat in het andere stel. Telefoon nummer van de spoorweg politie heb ik ooit opgezocht op google. Die heb ik uiteindelijk ook in me mobiel gezet omdat ik al een paar keer een verf spuiter heb betrapt op een opstel terrein waar ik kom voor de museum trein waar ik help. Als ik ze dan betrap bel ik de spoorweg politieom er een melding van te maken. Tis altijd handig als je het nummer hebt.

Tram
Bericht Re: Bedelen in de trein. door ino94 » di 09 feb 2010 22:21

In de sneltrein Den Haag Centraal - Amsterdam Centraal v.v. ben ik al meerdere malen dezelfde man tegengekomen die muziek maakt, terwijl niemand het wil. Nooit gemerkt of hij een kaartje heeft, toen ik het tegen hem zei liep hij snel door, toen ik zei dat ik het zou melden was hij opeens weg.

ino94
Bericht Re: Bedelen in de trein. door mhc » di 09 feb 2010 22:30

Dat is slim gedaan, zelf ook nummer opgezocht en in gsm opgeslagen.
Maar waarom heb je altijd een geel hesje bij?
Mijn project: Historie station/haltes van o.a.: Hollandsche Rading - Maartensdijk - Groenekan - Bilthoven\nLid WG-DES & Seinwezen v/h Spoorwegmuseum en Spoorgroep NedTRAK

mhc
Spoorvrijwilliger
Spoorvrijwilliger
Bericht Re: Bedelen in de trein. door Dwarsligger » di 09 feb 2010 22:31

ik snap niet waar je je mee bemoeit.
Een hesje aantrekken, en doen of je spoormedewerker bent.
Je weet niet wat voor figuren dat zijn, voor het zelfde geld, was je er veel beroerder van af gekomen.

Die actie van de spopo om aan de noodrem te trekken kan ik ook absoluut niet begrijpen

ja en waarom dat hesje?

Dwarsligger
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Bedelen in de trein. door ino94 » di 09 feb 2010 22:46

Je mag gewoon niet bedelen. Je maakt mensen duidelijk dat je ergens werkt als je een hesje aan doet, een naamkaartje hebt [ook al is die niet van de spoorwegen] of iets dergelijks. Nu begrijpen ze dat ze het niet meer moeten doen, èn dat er overal mensen zijn die er wat aan kunnen doen.

Dat van de noodrem vind ik wel een beetje raar, het was niet echt 'nood'.

ino94
Bericht Re: Bedelen in de trein. door Tram » di 09 feb 2010 22:50

Je mag idd gewoon niet bedelen, dankzij mij zijn er 2 opgepakt. De noodrem was volgens de politie het best, mits het bij het perron gebeurde en bij het balkon wat direct naast de cabine van de machinist zit. Zo had de politie iets langer de tijd om de Hoofd conducteur te waarschuwen en dat ze zelf ook op het perron konden komen. Anders waren de deuren direct open gegaan en waren ze ontsnapt.

Ook let ik er natuurlijk op dat ik zelf ook veilig ben. :!!:

Tram
Bericht Re: Bedelen in de trein. door traindriver » wo 10 feb 2010 04:03

Joop schreef:
Helaas zat de conducteur niet in het voorste stel, dus liep ik naar voren om de machinst te waarschuwen.

In het achterste stel. Daar dus knipoog

Precies waar hij volgens de plaatselijke regelgeving moet zitten!
Goed gehandeld trouwens!

Via 112 kan ja ook altijd de KLPD - spoorwegpolitie bereiken en er is ook een 0900 nummer gloof ik
"geen spoed, wel politie"
( edit van mijzelf : 09008844 , vragen naar de KLPD spoorwegpolitie)

Het is trouwens schering en inslag, laatst zat ik ook in burger in de trein en heb me toen gelegetimeerd als toezichthouder en de persoon opgedragen op het eerst volgende station de trein te verlaten, waarna ik de meldkamer spoorwegpolitie geinformeerd heb, ze hadden er helaas geen tijd voor toen..... overgeven

In iedergeval GEEF NIETS!

En vertel het de HC als je hem ziet, verder kan je de politie bellen via 09008844 ( vragen naar de spoorwegpolitie

Greetz
Vroegâh!.... toen de trène nog op rails reide en nie op tèd.... dat ware tède ....

traindriver
Medewerker NS
Medewerker NS
Bericht Re: Bedelen in de trein. door mhc » wo 10 feb 2010 11:09

112 bellen voor de spoorwegpolitie?
Uhm was in 2004 in Nijmegen voor de vierdaagse toen de spoorwegovergang niet functioneerde met alle gevolgen van dien. Nu weet ik dat er een gele sticker opzit met een telefoonnummer van SMC, maar toen wist ik dat nog niet en toen ik 112 belde wilde ze me niet doorverbinden. Ze zeiden gewoon dat dit niet bij de 112-alarmcentrale zat!
We zijn toen maar op eigen initiatief ieder verderop naast het spoor gaan staan met porto's en zo konde we waarschuwen aan de mensen op de overweg dat er een trein naderde, maar bijna geen enkele bestuurder reageerde op stoptekens. Na ongeveer 2 uur daar gestaan te hebben kwamen de treinen pas met matige snelheid aan en kwamen er ineens verkeersregelaars en zonder ook maar te bedanken werden we weggestuurd.
Mijn project: Historie station/haltes van o.a.: Hollandsche Rading - Maartensdijk - Groenekan - Bilthoven\nLid WG-DES & Seinwezen v/h Spoorwegmuseum en Spoorgroep NedTRAK

mhc
Spoorvrijwilliger
Spoorvrijwilliger
Bericht Re: Bedelen in de trein. door Eix » wo 10 feb 2010 13:49

Heb een tijd geleden bij een overwegstoring bij Geleen Oost het SMC gebeld. Het verkeer was aardig chaotisch (file) met slalommen door de overweg. Het SMC vertelde mij toen dat de storing bekend was, de treinen stapvoets reden, en als men toch overstak 'dat de mensen dat dan zelf moesten weten'...

Eix
Bericht Re: Bedelen in de trein. door Gilles » wo 10 feb 2010 14:42

Even voor de duidelijkheid, het SMC is het Schakel en MeldCentrum van Prorail die bij storingen monteurs oproepen bij de aannemers (Strukton, Volker etc). Deze mensen zijn niet opgeleid als treindienstleider of politieagent en redeneren dus "iets" anders bij storingen zoals de genoemde overwegstoring. Overigens loopt er ook een topic over overwegen in het vragen aan personeel op het forum. Voor verdere vragen etc. kun je beter daar terecht.

Maar graag weer terug naar het topic. Overigens kun je de spoorwegpolitie wel degelijk bereiken via 112; voorwaarde is wel dat je met je mobiele telefoon belt. Deze oproepen komen altijd binnen bij de KLPD in Driebergen en daar kunnen ze je doorverbinden met de divisie Spoorwegpolitie. 112 oproepen via een vaste telefoon komen binnen bij de lokale meldkamer; vaak kunnen die je niet direct doorverbinden. Vraag in dat geval naar de "gewone" politie, zij zorgen er voor dat de melding dan ook bij de Spoorwegpolitie terecht komt. Ook via 0900-8844 kunnen ze je doorverbinden met de Spoorwegpolitie (zowel vaste als mobiele nummers).

Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: Bedelen in de trein. door en-es » wo 10 feb 2010 18:54

Paar jaar geleden iets meegemaakt op Utrecht Centraal in de trein naar Baarn. Zo'n 5 minuten voor vertrek stapt een man in en begint een zielig verhaal over zijn vriend die in het ziekenhuis zit. Hij wil die vriend bezoeken maar heeft geen geld. Tja, 2 oudere dames gaven hem wat. Komt ineens een andere man de trein in en vraagt aan de dames of ze geld gegeven hadden. Na hun bevestigde antwoord zegt hij: "verdorie je moet die kerel niks geven!"

In 1996 zat ik in een thalys die op het punt van vertrekken stond in Paris Nord. Komt een man binnen en stelt zich voor. "Mensen ik ben Wilhelm uit Düsseldorf en ik ben mijn kaartje kwijt. Kan iemand mij wat lenen zodat ik naar huis kan? Ik betaal terug, erewoord!" Niemand gaf Wilhelm wat.

Ik hanteer overigens een nultolerantie tegenover bedelaars: ze krijgen niks van me. Wat dat betreft vond ik de borden die je wel eens ziet hangen bij de Londense ondergrondse treffend: "Geef niks aan bedelaars. Ze financieren alleen maar hun verslavingen ermee. Als u wat wil doen voor daklozen doneer dan uw geld aan de desbetreffende instanties."

en-es
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Bedelen in de trein. door SuperGhost » do 11 feb 2010 01:28

Gisteren op station Nijmegen ook weer een bedelaarster tegen gekomen. Die stond bij de ingang van het centraal station vanaf het busstation. Alle reizigers die langs kwamen viel ze lastig (ik was net in de BK een burgertje halen). Vervolgens terug gelopen naar mijn trein naar Heyendaal, maar onderweg nog even de NS-medewerker op het servicebalietje op perron 1 nog even ingelicht over deze dame (aangezien reizigers behoorlijke hinder van haar had). Deze medewerker heeft daarop meteen een collega gewaarschuwd over de vrouw. Wat er vervolgens is gebeurd weet ik niet.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Bedelen in de trein. door ino94 » do 11 feb 2010 08:58

Ja, die vorm heb je ook nog: off-train. In Leiden hebben we 3 vaste personen die je tegen kan komen. Het enige is wel, dat ze niet ìn het station staan, ze staan op het stationsplein tussen de bussen en het station, dus ze kunnen niet gedwongen worden weg te gaan.

In het algemeen is het treinstation natuurlijk een slechte plek; mensen hebben vaak haast en iedereen heeft sowieso steeds minder kleingeld bij zich.

ino94

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Beste Reiziger