Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Beste Reiziger

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Bedelen in de trein.

De beste bijdragen van Reizigers

Plaats een reactie

Bericht Re: Bedelen in de trein. door vrijgezel32 » do 11 feb 2010 17:46

Op het gevaar dat ik mij vergis:
Wat hebben de reacties van af het 12e bericht met bedelen te maken...?
De serie 3900 dient 's-avonds, zaterdag ochtend en op zon- en feestdagen ook te rijden tussen Amsterdam CS en Lelystad Centrum v.v.

vrijgezel32
Bericht Re: Bedelen in de trein. door GroenSein » do 11 feb 2010 18:31

Discussie opgeschoond. Dit topic gaat over bedelen in de trein, eventueel in combinatie met het bereiken van spoorwegpersoneel of de spoorpolitie. knipoog

GroenSein
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Bedelen in de trein. door Tram » do 11 feb 2010 20:52

ino94 schreef:Ja, die vorm heb je ook nog: off-train. In Leiden hebben we 3 vaste personen die je tegen kan komen.
Die ben ik nog niet tegengekomen, hoewel ik er wel 3x per week ben. Welke kant, die van het ziekenhuis of het centrum?

Tram
Bericht Re: Bedelen in de trein. door ino94 » do 11 feb 2010 21:19

Centrumzijde. Bijzonder dat je ze nog nooit gezien hebt.

ino94
Bericht Re: Bedelen in de trein. door koos17 » do 11 feb 2010 21:27

Ik heb toch zo'n enorme hekel aan bedelaars in de trein. Vooral als ze muziek gaan maken erger ik me nog het meest. Ik begrijp dat het niet leuk is om dakloos te zijn en niet iedereen die dakloos is, is een junk.. maar waarom bedelen? Ik moet ook werken voor mijn geld, dus zij ook. Ik geef dan ook geen cent aan de bedelaars.

koos17
Bericht Re: Bedelen in de trein. door mhc » vr 12 feb 2010 11:48

Als de reizigers nou eens extra attent gemaakt wordt om geen geld te geven zou het wellicht bedelaars weren.
Het altijd meenemen van 't hesje als ik gewoon met de trein reis, vind ik wel wat 'ongewoon', maar in de genoemde gebeurtenis kwam het alleen wel goed uit.
Mijn project: Historie station/haltes van o.a.: Hollandsche Rading - Maartensdijk - Groenekan - Bilthoven\nLid WG-DES & Seinwezen v/h Spoorwegmuseum en Spoorgroep NedTRAK

mhc
Spoorvrijwilliger
Spoorvrijwilliger
Bericht Re: Bedelen in de trein. door koos17 » za 13 feb 2010 01:01

Ik wil toch nog even iets kwijt aan Tram!

Ik begrijp jouw frustraties en commotie die bij jouw veroorzaakt werd door de bedelaars. Maar noch wil ik toevoegen dat het hesje aan trekken geen gepaste optie was. Ik begrijp dat je vrijwilligers werk doet en dat je wellicht een wel of geen (beperkte) spoorbevoegdheid onder de leden hebt. Maar je snapt uiteraard dat zoiets eigenlijk geen reden voor jouw mag geven om je hesje aan te trekken. Ik weet niet precies wat er op je hesje staat, maar mocht er NS op staan denk ik eerlijk gezegd dat jij geen enkel recht hebt om dat hesje aan te trekken in deze situatie. Dit is geen persoonlijke aanval maar meer een argument.

Een bedelaar aanspreken kan natuurlijk ook zonder hesje, nietwaar? Ik vind het wel goed van je dat je direct de spoorwegpolitie hebt ingelicht omtrent de bedelaars. Een goed voorbeeld hoe je zulke zaken afhandelt!

Gr. Koos

koos17
Bericht Re: Bedelen in de trein. door Tram » za 13 feb 2010 10:10

Ik kan begrijpen hoe jij er over denkt. Alleen is het zo dat als je het als "normale" reiziger zegt, ze waarschijnlijk toch niet luisteren. Ik trok dat hesje aan om herkenbaar te zijn voor de eventuele politie en overig NS personeel. Wat door mijn melding via de telefoon is gewaarschuwd. knipoog

Tram
Bericht Re: Bedelen in de trein. door TGVgek » wo 07 apr 2010 17:52

Ik had een keer meegemaakt dat ik met Benelux wegreed uit Brussel-Zuid en een gast vroeg mij geld voor een treinkaartje, ik heb gezegt dat ik niks bij me heb. En hij is bij volgende station uitgestapt.

TGVgek
Heeft Bedankt: 2 keer
Bericht Re: Bedelen in de trein. door ino94 » wo 07 apr 2010 18:51

Net weer lekker raak in de sneltrein Amsterdam - Den Haag, traject Amsterdam Sloterdijk - Leiden, midden in de spits. Op Schiphol zag ik iemand met een blauwe zak over iets heen, dan weet je al hoe laat het is. Hij keek waar de conducteurs instapten, en ja hoor: niet in mijn treinstel. Eerst komt er een bedelaar die zegt dat hij nog naar huis moet naar Noordwijk en dat hij geen kaartje kan kopen. Aangezien deze ook wel is bij Leiden loopt herkent hij mij - waar hij niet blij mee is, omdat ik hem al eens bij Service & Veiligheid had afgeleverd - en hij loopt maar snel verder. In mijn coupé is hij niet geslaagd bij iemand.

Daarna komt de man met de blauwe zak, en hij haalt hem eraf, en jippie! Een instrument! Wat ben ik toch goed in herkennen, zeg roffel! Vervolgens zegt hij volledig onverstaanbaar iets als 'I go spiel.': de trein coupé slaakt een diepe zucht. En wat afschuwelijk zeg, als er nou wat moois uit die rammelkast kwam, maar dit was echt afschuwelijk. Op ongeveer de helft van de coupé had hij een groot probleem. Wie zat daar? Een medewerker van de NS. Hij probeerde hem te negeren en liep snel verder, maar helaas: hij werd niet genegeerd. De HC zei tegen hem dat hij best wist dat hij het niet mocht doen, en dat hij hem al eens eerder aan had gesproken [er zijn helemaal niet veel muzikanten, het zijn altijd dezelfde, maar ze zijn er altijd op dezelfde tijden, zie één der volgende alinea] en dat hij er nu wel klaar mee was. Het gebod was dat hij naast hem mocht gaan zitten en z'n instrument op kon bergen. De hele coupé zat wat te grinniken. Vervolgens vroeg hij hem gelijk even naar zijn vervoersbewijs, die hij niet had. In Leiden werd hij even meegenomen naar beneden, waar S&V aanwezig was. Hij zal in ieder geval zijn prent van 35 + kaartje Schiphol - Leiden moeten hebben betalen, geen idee of er nog wat anders aan vast zit.

Ik hoop dat meneer de muzikant het nu opgegeven heeft, al denk ik dat niet. Een ander vervelend punt is dat ze het vaak in de spits doen, dan rijden treinen gekoppeld, en door de drukte worden kaartjes vaak niet gecontroleerd. Als het een keer ècht druk is, wurmen ze zich ook gewoon door iedereen heen, wat zwaar irritant is. Helaas valt er dus weinig aan te doen, [H]C's hebben wel wat anders te doen tijdens de vertrekprocedure.

In ieder geval zal deze man met een zuur gevoel de dag beëindigen.

ino94
Bericht Re: Bedelen in de trein. door dennistd » wo 07 apr 2010 18:56

Mensen die 'muziek' maken in de trein kun je volgens mij nog het best straffen door ter plekke het instrument te slopen...

dennistd
Bericht Re: Bedelen in de trein. door seinhuis » wo 07 apr 2010 19:04

En dan wel voor zijn gezicht, zodat die gene daarvan mee kan genieten

seinhuis
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Bedelen in de trein. door Libris » wo 07 apr 2010 19:13

@Ino, ik zat een maand geleden in de trein Schiphol - Leiden - Den Haag Hs (en verder, de ic) kwam dezelfde meneer langs met z'n maat. Ben toen in Leiden ook uitgestapt, en naar de conducteur gelopen of er niet wat aangedaan kan worden. Kreeg ik een antwoord in de zin van "Het is mijn probleem niet". Terwijl ik toch echt in een stilte coupé zat, en niet zonder reden. Als dan me rust (door zoiets helemaal) gestoord wordt, word ik best pissig.

Libris
Bericht Re: Bedelen in de trein. door ino94 » wo 07 apr 2010 21:26

Of het dezelfde is, weet ik niet. Ze praten allemaal hetzelfde en hebben allemaal zo'n blauwe zak. Geen idee waar ze die vandaan halen.

ino94
Bericht Re: Bedelen in de trein. door Libris » wo 07 apr 2010 21:32

Die zak lijkt mij een soort van afdekzak/zeil wat je bij de gemiddelde kampeerwinkel voor een 2/3 euro wel kan kopen glimlach Dus dat is niks bijzonders, weet ook niet of het dezelfde zijn (een foto zou ik zo herkennen).

Blijft er bij dat het vreselijk irritant blijft.

Libris
Bericht Re: Bedelen in de trein. door Tram » do 08 apr 2010 09:03

Libris schreef:Kreeg ik een antwoord in de zin van "Het is mijn probleem niet".
Jammer dat er personeel zit die er niks aan doen... :kickns:

Ze zouden eigenlijk de regel moeten doen dat er in de ic in elk stel een Hc zit. Mede voor de kaart kontrolle/ service. Maar helemaal voor de veiligheid. Zo kan je ze ook zoeken als er dus een bedelaar in de trein zit. (Alleen moeten ze niet in de cabine blijven zitten... :kickns: )

Andere mogelijkheid is om de spoorweg politie te bellen. Deze kunnen niet direct de trein in maar zij kunnen makkelijk in contact komen met de conducteur / machinist , service en veiligheid personeel of als laatste de politie zelf. Je moet alleen weten in welke trein je zit, hoe de "dader" er uit ziet enz.

De meldkamer van de spoorweg politie is te bereiken via 0900 - 88 44.

Tram
Bericht Re: Bedelen in de trein. door Ubahn » zo 11 apr 2010 09:15

De laatste tijd zijn ze ook vaker in de Amsterdamse metro te vinden. Vorige week zat ik in M50. Ik zie jonge jongens instappen op Duivendrecht. Alleen zit er in de metro een medewerker van Metrozorg (wiens bedrijfskleding een heel klein beetje afwijkt van OVzorg (o.a. kaartcontrole)) die hen zegt dat het niet mag. Bij het eerstvolgende station, Strandvliet, stappen ze uit. Tegelijkertijd komt er aan de andere kant M54 richting CS aan waar ze ernaartoe rennen en dan instappen... Gaan ze daar mensen lastigvallen met die herrie. Tuig is het!

Ubahn
Medewerker GVB
Medewerker GVB
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: Bedelen in de trein. door Pijnackerbus » zo 11 apr 2010 16:42

Heb ook zoiets meegemaakt in Antwerpen vorig jaar. Deze persoon (een mevrouw, naar ik schat Oost-Europees o.i.d.) stond nabij een trap naar de perrons. Aan iedereen die er langs liep vroeg ze of de mensen geld hadden voor haar, zodat ze naar huis kon. nee
Ik heb er geen aandacht aan besteed en ben maar door gelopen.

Pijnackerbus

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Beste Reiziger