Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Beste Reiziger

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

De Eerste klas

De beste bijdragen van Reizigers

Plaats een reactie

Bericht De Eerste klas door The_Knitter » do 29 apr 2010 14:54

De eerste klas

Afbeelding

De eerste klas is een zeer bekend onderdeel in het Openbaar Vervoer. Voornamelijk treinen heb je er mee te maken, maar er zijn meer wegen. Deze column zal verder ingaan op de treinen.

De eerste klas, wie kent het niet? Mooie stoelen, meer beenruimte, en zelfs in de modernere treinen stopcontacten, die je zo kan gebruiken, zonder enige moeite.
Je moet er wel extra voor betalen, maar dat is het zeker waard. Tenminste, daar ga je vanuit.

De eerste klas is meestal erg rustig. Dit komt mede door het prijsverschil, wat een student, of wie dan ook, vaak niet wil betalen. Het prijsverschil is enorm. Op een klein stukje, bijvoorbeeld Dordrecht - Rotterdam (Enkele reis vol tarief) is het verschil in procenten uitgedrukt 41,43 procent. Ga je naar langere afstanden, zoals Rotterdam Centraal - Leeuwarden, is het verschil 41,24 procent. Voor Maastricht - Alkmaar is dit verschil 41,22 procent.
Qua verschil is er dan weinig, maar bijna de helft van je kaartje meer moeten betalen, is veel.

Wanneer je eerste klas reist, is de normale verwachting rust. De eerste klas is maar klein, vergeleken met een tweede klas. Er reizen veel minder reizigers mee. Wanneer de tweede klas erg druk is, of het 'druk' lijkt, zoals dat één kant van de trein propvol is, en de andere kant bijna leeg, gebeurt het ook regelmatig dat een tweede klas reiziger in de eerste klas gaat zitten. Zonder geldig kaartje.
Er zijn dan ook veel reizigers die je de oren van het lijf praten, terwijl je voor die reden niet eerste klas zit. Een conducteur kan je wel opzoeken, maar het is druk. Hij zal zelf niet langskomen, en dan is het nog maar de vraag of je hem tussen al die mensen vind.
Natuurlijk heeft een ( H )C ook niet altijd de tijd om te controleren, maar dat zou je wel verwachten.

Het gebeurt ook vaak genoeg dat tweede klas reizigers in de eerste klas gaan zitten, omdat ze het niet doorhebben. Er is echter een verschil tussen eerste- en tweede klassen.
Het meest opvallende verschil is andere stoelen. Tevens staat er in het meeste materieel ook maar een rijtje van 2 stoelen, en aan de andere kant van het gangpad 1 stoel. De tweede klas heeft aan beide kanten 2 stoelen of 1 bank. Het interieur in de eerste klas is ook luxeuzer. Je zit comfortabeler, en in het moderne materieel kan je zelf je stoel onderuit halen, om in een andere stand te zitten.
Dat een reiziger dit niet opvalt, is dus een beetje vreemd. Een eerste klas valt goed te onderscheiden van de tweede klas.

Er zijn ook gevallen dat een HC de eerste klas vrijgeeft, vanwege de drukte in de trein. Dit is tegenover de extra betalende reiziger oneerlijk, en je kan er geen restitutie voor aanvragen.
Je hebt dan pech gehad, want je had net zo goed een tweede klas kaart kunnen hebben.

Ikzelf reis vaak eerste klas, voor het feit dat het er beter zit, en rustiger is. Het gebeurd ook regelmatig dat ik reizigers aanspreek dat ze eerste klasse zitten, en misschien iets rustiger willen zijn. Vaak luisteren ze, maar ze zijn er ook dat ze dat niet doen.
Een goede oplossing voor dit probleem, is dat een HC desnoods enkel de eerste klasse even controleert, en niet na sluiten van de deuren in de cabine verdwijnt, of dergelijke.
Wanneer ik een HC opzoek, en ze over de kwestie vertel, zijn er HC's die dan luisteren, en meegaan om de orde te herstellen zeg maar. Je hebt ze er ook bij, dat ze vinden dat het je eigen probleem is.

Verder is de eerste klas een goed initiatief geweest. Zeker het proberen waard.

Ervaringen en dergelijke zijn natuurlijk altijd welkom.

The_Knitter
Bericht Re: De Eersteklas door Kaatje1970 » do 29 apr 2010 15:49

Ja...de 1e klas, ik reis ook altijd 1e klas. Meestal omdat het toch wat rustiger is. In de spits zitten er dan wel veel mensen in die naar hun werk gaan, omdat zij vaak een 1e klas abonnement krijgen van de baas. Ik ook. Gelukkig reis ik meestal net voor de drukke spits en valt het daarom wel mee.

Dat sommige mensen het verschil niet zien tussen de 1e en 2e klas, snap ik ook niet. Als je nooit met de trein reist kan ik het nog enigzins begrijpen, maar dan kan je nog altijd wel een 1 of een 2 op de trein of in de trein zien staan. Heel soms kan die persoon misschien niet lezen, maar dat komt niet zo heel vaak voor.

Wat ik wel jammer vind is dat er inderdaad vaak mensen zitten die geen 1e klas kaartje hebben, meestal jongelui. Als het erg druk is, heb ik er geen probleem mee, mits ze zich een beetje aanpassen. Er zijn er echter genoeg die er gewoon gaan zitten uit balorigheid.

Ik had het afgelopen dinsdag, 2 jongens van een jaar of 17. De kans dat deze jongens een 1e klas kaartje hadden is er wel, maar die kans is natuurlijk heel erg klein. De ene ging in de stiltecoupé zitten, de ander bleef in de deuropening staan. Doe je ook niet als je een 1e klas klaartje hebt. Ze praatten wat hard, dus ik heb ze er op gewezen dat ze in het stiltegedeelte waren en daarna heb ik ze niet meer gehoord. De conducteurs hadden al kaartjes gecontroleerd voordat deze jongen binnen kwamen en kwamen later terug om te gaan zitten. Zij hebben de jongens wel zien zitten, maar hebben niet om hun kaartje gevraagd. Oke...ik heb verder geen last van ze gehad, maar toch vind ik niet terecht dat ze daar gewoon konden blijven zitten.

Over het algemeen vind ik de 1e klas erg fijn en ik hoop ook dat die gewoon altijd blijft bestaan. ook al roepen veel mensen dat de 1e klas afgeschaft moet worden. Jammer alleen dat niet altijd mensen rekening houden met het feit dat mensen meer betalen om rustiger te kunnen zitten en er gewoon met een aantal kinderen die de trein als speeltuin zien er te gaan zitten, omdat kinderen met een railrunner ook in de 1e klas mogen zitten. Wat dat betreft zijn de stiltecoupé's een mooie oplossing, alleen jammer dat de tussendeuren naar het balkon in de ICRm's nog steeds openstaan en je toch wel last hebt van mensen die op het balkon zitten.

Kaatje1970
Bericht Re: De Eersteklas door dennistd » do 29 apr 2010 15:54

Wat ik ook nog wel eens mee maak in de eerste klas is dat mensen met een tweedeklas-kaartje die eerste klas zitten zonder boete worden verwezen naar de 2e klas. Op die manier kun je bezig blijven met mensen wegsturen, met een goeie boete doen ze het niet weer.

dennistd
Bericht Re: De Eersteklas door Kaatje1970 » do 29 apr 2010 16:25

Dat zie ik ook vrij regelmatig. Maar ja...de meeste zeggen dat ze het niet in de gaten hadden.
Bij Arriva (toen nog met NS treinen) heb ik ook wel eens meegemaakt. Meisje zat 1e klas, bij controle bleek dat ze een 2e klas kaartje had. Zij zei dat ze er was gaan zitten omdat er geen plek meer was in de 2e klas. Conducteur zei dat dit niet waar was, hij kwam er net vandaan en er was nog plek zat. Vreemd genoeg mocht ze wel blijven zitten.

Kaatje1970
Bericht Re: De Eersteklas door en-es » do 29 apr 2010 16:31

Prijsverschil tussen 2e en 1e klasse 41%? Volgens mij is dat prijsverschil tegenwoordig iets van 60%!

Weekendretour Baarn-Tilburg is 2e klasse ongeveer 16 euro en 1e klasse 27 euro. Toch heb ik 1e klasse genomen en dat beviel wel.

en-es
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: De Eersteklas door koos17 » do 29 apr 2010 17:03

Kaatje1970,

Ik snap jouw redenering wat betreft de jongelui die 1e klas zitten. Ik ben zelf 19 jaren oud en heb ook een 1e klas abonnement voor heel Nederland. Ik moet namelijk voor mijn werk (overheid) tamelijk veel op zakenreis. Ook jongelui kunnen een 1e klas abonnement hebben. Vind je reactie wat voorbarig als ik eerlijk mag zijn.

Grtz,

Koos

koos17
Bericht Re: De Eerste klas door ino94 » do 29 apr 2010 18:14

Ja... Wat zal ik zeggen?

In de spits worden er in een volle trein toch nooit kaartjes gecontroleerd, dus dan kan je met je 2e klas kaartje makkelijk in de eerste klas gaan zitten. Er zal toch geen conducteur komen. Dat je 1e klas gaat zitten als er tweede klas geen plaats meer is, vind ik begrijpelijk, maar oneerlijk voor de reizigers die bewust voor die reden een 1e klas kaartje hebben gekocht. Dat de conducteur vervolgens langskomt en concludeert dat er wel plaats is, is natuurlijk discutabel. Toen zij binnenkwam, was er misschien geen plaats. Tevens is er wel vaak plaats, mensen gaan soms gewoon moeilijk naast andere mensen zitten. Als ik dan weer in Schiphol instap op een sneltrein waar iedereen op de balkons staat, en ik makkelijk een plaats kan vinden in de tweede klas, heb ik echt zoiets van: zeik dan niet dat die treinen niet lang genoeg zijn. Als je zo graag alle ruimte voor jezelf wilt ga je maar met de auto [waar je overigens minder vrijheid hebt]. Daarbij komt nog dat ik de neiging heb een tas in de fik te steken als iemand die naast zich legt midden in de spits. Voor Schiphol is het dan weer een beetje anders, veel reizigers hebben [veel] koffers, en in de VIRM-bagagerekken past net een sporttas.

Ook zijn er in de lente [denk ik] meer eerste klas-reizigers, door de Lentetour. Het is dan al snel voordeliger met een Lentetour te reizen.

ino94
Bericht Re: De Eerste klas door groentje » do 29 apr 2010 19:31

Ook ik ben een verdediger van de eerste klasse, maar deklasseringen zijn wat mij betreft geen probleem, zeker als eerst de eerste-klassereizigers zijn kunnen gaan zitten, vooraleer de andere zetels worden ingenomen. En zeker wanneer niet de hele eersteklasse wordt gedeklasseerd, bij grotere samenstellingen, bijvoorbeeld.
Wel zou ik graag zien dat men in Nederland iets makkelijker een klasverhoging zou kunnen kopen op de trein, veel mensen hebben het geld ervoor over om te kunnen zitten, maar niet als het niet nodig is. Het boetesysteem in Nederland is natuurlijk ietwat anders, maar in België wordt dat wel eens toegepast.

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Bericht Re: De Eerste klas door The_Knitter » do 29 apr 2010 20:01

Zoals jij zegt, een deklassering is geen probleem. Alleen gaat daar de comfort mee weg, of dit moet mee naar de tweede klasse.
Zoals jij zegt, geef ik je toe dat degenen die dan extra betalen, eerst zitplek moeten hebben, terecht.
Om dit echt goed in de praktijk door te kunnen voeren, heb je weer veel problemen wat je tegen zal komen.
Hoe zullen ze het controleren? Voor de trein instappen? Of pas in de trein? Hoe pas je het in de praktijk toe?

en-es schreef:Prijsverschil tussen 2e en 1e klasse 41%? Volgens mij is dat prijsverschil tegenwoordig iets van 60%!

Weekendretour Baarn-Tilburg is 2e klasse ongeveer 16 euro en 1e klasse 27 euro. Toch heb ik 1e klasse genomen en dat beviel wel.

Het verschil is hier 40,74 procent. Heb meerdere trajecten vergeleken, en elke meer rond de 41 procent uitgekomen.

The_Knitter
Bericht Re: De Eerste klas door en-es » do 29 apr 2010 20:47

Tja, als je het prijsverschil deelt door de prijs van het 1e klassekaartje dan krijg je dat soort percentages.

en-es
Bericht Re: De Eerste klas door groentje » do 29 apr 2010 23:51

Het voornaamste comfort dat eerste klasse biedt in de spits, is een grotere kans op een zitplaats, me dunkt. En hoe je dat kan controleren? De eenvoudigste manier lijkt me door de deklassering pas te laten ingaan nadat iedereen is ingestapt.

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Bericht Re: De Eerste klas door dennistd » vr 30 apr 2010 00:17

En vervolgens kom je op het volgende station, waarbij de vrije 1e klas-plaatsen al zijn ingenomen door 2e klas-reizigers, terwijl er net weer mensen met een 1e klas-kaartjes zijn ingestapt. Kunnen die zien aan de mensen met een 2e klas-kaartje dat die er niet horen?

dennistd
Bericht Re: De Eerste klas door Buffel3433 » vr 30 apr 2010 00:58

De eerste klas is inderdaad zo'n 60% duurder dan de tweede klas.

Zelf reis ik vaak tactisch eerste klas op de drukke deeltrajecten. Als ik bijvoorbeeld op vrijdagmiddag een losse VIRM-IV aantref als sneltrein Leiden-Utrecht dan loop ik soms snel langs de kaartautomaat om een overgang te scoren, dan zit je toch wat prettiger. Wel is het dan vervelend als er mensen zonder bijbetalen in de eerste klas gaan zitten terwijl je zelf een kaartje gekocht hebt.

Overigens wordt je soms wel raar aangekeken als je in de spits netjes met een overgang in de eerste klas zit in je vrijetijdskleding. De dames en heren in zakenoutfit voorzien van laptopjes kijken je soms dan wat misprijzend aan, en je ziet ze denken: "daar zit weer zo'n iemand met een 2e klas-kaartje in het pluche"

Als de conducteur dan nadert, zie je de dames en heren in maatpak zich verheugen op het wegsturen van deze "lastige persoon" naar de 2e klas. De conducteur vraagt naar m'n vervoersbewijs, ik overhandig hem/haar mijn 2e klas kaartje, en geef daarna mijn overgang, waarbij ik duidelijk in Oud-Hollandsch uitspreek: "En hier is mijn suppletie voor de Eerste Klasse". Die verbouwereerde gezichten van de dames en heren zakenlui zijn dan goud waard juichen*

Tot slot nog even een leuke tip als je echte luxe 1e klas wil reizen, koop een overgang en reis eens met de Berlijn-IC in rijtuig 12. Hier heb je geweldig grote coupé's, zeer comfortabele banken en als het rustig is een eigen coupé voor jezelf. Bovendien komt soms de steward uit de Bistro nog wel eens langs om eten of drinken op je plaats te bezorgen. Dat is pas Reizen met een hoofdletter R.

Buffel3433
Bericht Re: De Eerste klas door Fabian-uit-DE » vr 30 apr 2010 01:09

Jaha, dit was echt leuk als ik met mijn bahn.bonus-1e-klas-dagkaart in de spits tussen Frankfurt en Keulen via de hogesnelheidslijn gereist hebt... glimlach Al reizigers in zakenoutfit hebben mij echt raar aangekeken. glimlach

Fabian-uit-DE
Medewerker DB Netz
Medewerker DB Netz
Bericht Re: De Eerste klas door The_Knitter » vr 30 apr 2010 07:49

en-es schreef:Tja, als je het prijsverschil deelt door de prijs van het 1e klassekaartje dan krijg je dat soort percentages.
Het procentueel verschil reken je uit met (tweedeklas - eerste klas) / tweede klas * 100
Buffel3433 schreef:De eerste klas is inderdaad zo'n 60% duurder dan de tweede klas.
De meeste trajecten is het plusminus 41 procent. Geef mij dan voorbeelden waar het wél 60 procent etc is.

The_Knitter
Bericht Re: De Eerste klas door en-es » vr 30 apr 2010 09:25

Baarn Tilburg 2e klasse 16 euro en 1e klasse 27 euro. Dat is een prijsverschil van 11 euro. Dus 11 gedeeld door 16 maal 100 maakt ruim 68%.

en-es
Bericht Re: De Eerste klas door Laurent » vr 30 apr 2010 15:32

Fabian-uit-DE schreef:Jaha, dit was echt leuk als ik met mijn bahn.bonus-1e-klas-dagkaart in de spits tussen Frankfurt en Keulen via de hogesnelheidslijn gereist hebt... glimlach Al reizigers in zakenoutfit hebben mij echt raar aangekeken. glimlach

Ik heb het ook wel gedaan met lentetouren, lekker tussen Amsterdam en Arnhem met een tour en een toeslagkaartje in de bistro (trein reed omgekeerd dus 1e klasse achteraan) van de eerste klasse. Oh wat heerlijk zit je daar!
Ook leuk is het 's ochtends zeer vroeg vertrekken (half 6 de trein), in je vakantiekleding en dan al gezellig met elkaar babbelen over waar je naartoe gaat vandaag. Word je niet altijd in dank afgenomen engel blozen tong naar buiten
Neem ook eens een kijkje op mijn youtube kanaal: Railion 6513

Laurent
Moderator / Beheerder
Bericht Re: De Eersteklas door Kaatje1970 » vr 30 apr 2010 17:48

koos17 schreef:Kaatje1970,
Ik snap jouw redenering wat betreft de jongelui die 1e klas zitten. Ik ben zelf 19 jaren oud en heb ook een 1e klas abonnement voor heel Nederland. Ik moet namelijk voor mijn werk (overheid) tamelijk veel op zakenreis. Ook jongelui kunnen een 1e klas abonnement hebben. Vind je reactie wat voorbarig als ik eerlijk mag zijn.
Grtz,
Koos
Sorry Koos! Maar 19 is alweer iets anders als 16/17 jaar. En als de ene gaat zitten en de ander blijft in de deuropening staan, dan kan ik toch met bijna grote zekerheid zeggen dat in ieder geval degene die in de deuropening blijft staan geen 1e klas kaartje heeft. Je gaat niet een duurder kaartje kopen en dan in de deuropening gaan staan.

Overigens beweer ik niet dat ieder jong persoon geen 1e klas kaartje zou hebben!

Kaatje1970

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Beste Reiziger