Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Beste Reiziger

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

De Eerste klas

De beste bijdragen van Reizigers

Plaats een reactie

Bericht Re: De Eerste klas door TGVgek » za 01 mei 2010 12:09

Eerste klas reizen met kortingskaart van NS is iets duurder dan 2de klas zonder korting, oftwel iets meer dan 40% duurder. Tijdens boekenweek zat in eerste klas propvol met 2de klassers. Ze mochten gewoon blijven zitten.

TGVgek
Heeft Bedankt: 2 keer
Bericht Re: De Eerste klas door Treinreiziger-NS » za 01 mei 2010 13:18

Eerste klas is inderdaad prijzig. Nu heb ik wel eens bij acties van die overgangsbewijzen gekocht, bijv 5 overgangskaarten voor 25 euro of iets dergelijks. Maar eigenlijk was dat voor mij - als slordevos - niet echt een succes. Als ik de kaartjes wilde gebruiken, was ik ze kwijt, en vervolgens vond ik ze nadat de uiterste geldigheid datum was verlopen. Heb er toen 1 gebruikt.

Je zou zeggen dat ik er van geleerd zou hebben, maar eind vorig jaar toch weer 6 overgangsdagkaarten voor 30 euro gekocht, en het tafereel herhaalde zich. Met dat verschil dat ik ze nu na afloop niet meer gevonden heb.

Een standaard prijsverschil van bijv. 10 euro zou ik wel intressant vinden, maar nu is het vaak relatief iets te duur. Door Duitsland reis ik overigens wel regelmatig eerste klas, omdat goedkope tickets in 1e klas daar vaak beter beschikbaar zijn dan in de tweede klas.
Initiatiefnemer Treinreiziger.nl

Treinreiziger-NS
Bericht Re: De Eerste klas door Kaatje1970 » za 08 mei 2010 12:25

Gisteren had ik de trein van 5 uur van Eindhoven naar Dordrecht. Ik zat in eerste instantie alleen in de achterste 1e klas-wagon, toen er een jongen doorheen liep die aan het bellen was. Hij zei tegen de andere persoon dat hij door de 1e klas liep en er dus gewoon niemand zat! Totdat ie mij zag zitten in de stiltecoupé natuurlijk knipoog

Er zijn vast genoeg mensen die altijd weinig mensen in de 1e klas zien zitten en soms heb ik het idee dat de NS daar zelf aan meewerkt.

De trein van Den Haag CS naar Venlo v.v. is meestal een ICRm, met 2 1e klas-wagons. De plaatsing van de 1e klas-wagons lijkt voor gewone reizigers pure willekeur. Dat zal misschien niet zo zijn, maar voor ons lijkt het dat wel. Tot een paar weken geleden wist je echt niet waar de 1e klas-wagon zou zijn. Een paar weken geleden leek het opeens toch wel standaard te worden. Naar Venlo 1e klas in het midden en achteraan, naar Den Haag 1e klas vooraan en in het midden. De meeste mensen staan altijd in het midden, dan weet je gewoon bijna zeker dat je goed staat voor de 1e klas.

Deze week is het opeens andersom. Naar Venlo 1e klas vooraan en in het midden, naar Den Haag 1e klas in het midden en achteraan. Voor de mensen die altijd in het midden van het perron staan te wachten is er geen verschil. Sta je in Dordrecht 's morgens achteraan, dan moet je naar het midden lopen. Gevolg is dat de wagon vooraan bijna leeg is en in de middelste is het druk. Sta je 's middags in Eindhoven in het midden, weer geen probleem. Sta je altijd vooraan, dan moet je naar het midden lopen. Gevolg is nu dat de wagon achteraan bijna leeg is en de middelste dus weer druk.

Ik vind het op zich niet erg, want ik zit heen het liefst vooraan en terug het liefs achteraan, want daar is het nu eenmaal lekker rustig. Maar nu zien wel veel mensen de bijna lege 1e klas-wagon, terwijl ze misschien niet zien dat in de middelste wagon hartstikke druk is.

Heeft dit met de vakantietijd te maken? Of is het gewoon een ideetje om te boel weer om te draaien? Waarom niet een vaste plek voor de 1e klas, zoals bij de ICL? Helemaal vooraan en helemaal achteraan hoeft dan ook weer niet, maar 2e wagon van voor en 2e wagon van achter zou m.i. wel een optie zijn. Zo kan je zelf beslissen of je vooraan of achteraan wil gaan staan wachten en zitten, en zitten de mensen misschien ook wat verspreider.

Kaatje1970
Bericht Re: De Eerste klas door The_Knitter » za 08 mei 2010 23:27

Niet elke stam heeft dezelfde indeling, en wanneer er gebruik wordt gemaakt van het zogenoemde driehoeken, draait de set zich ook om.
Zo heeft er laatst een ICRm stam uit de 3600 (IC Roosendaal - Zwolle) in de 1900 (IC Den Haag Centraal - Venlo) gereden. 6 Bakken in plaats van 10 bakken.
In dit geval kan je ook het geval krijgen dat er is gedriehoekt, bijvoorbeeld te Roosendaal.

Bij samengestelde composities zoals ICRm kan je er slecht vanuit gaan. Hierin wordt ook wel eens geschoven. Natuurlijk is VIRM ook niet standaard, net als MAT, ICM(m) etc. Elke trein kan gedriehoekt worden.

Zo kom ik regelmatig wisselende indelingen tegen bij de ICRm in de 1900. De ene stam heeft de stuurstand aan de ene kant, en de andere stam weer aan de andere kant. Garanties geven kan nooit. Net als de 9200 (IC Amsterdam - Brussel) wordt vaak weergegeven als 'Rijdt in omgekeerde rijtuigvolgorde', wat erop duidt dat de 1e klas aan de andere kant van de trein is, en de 2e klas dus ook aan de andere kant.

The_Knitter
Bericht Re: De Eerste klas door Mikos » za 08 mei 2010 23:29

The_Knitter schreef:Zo heeft er laatst een ICRm stam uit de 1900 (IC Den Haag Centraal - Venlo) in de 3600 (IC Roosendaal - Zwolle) gereden.

Eerder andersom; 10 bakken ICRm past niet in de 3600. knipoog

Mikos
Bericht Re: De Eerste klas door The_Knitter » za 08 mei 2010 23:38

Excuses, je hebt gelijk. Een ICRm stam uit de 3600 in de 1900. roffel
Dit waren dus 6 bakken in plaats van de 10 bakken die je normaal hebt.

Intercity 1900 Den Haag - Breda - Eindhoven - Venlo
Intercity 3600 Zwolle - Arnhem - Tilburg - Roosendaal

The_Knitter
Bericht Re: De Eerste klas door Kaatje1970 » zo 09 mei 2010 08:33

The_Knitter schreef:Zo kom ik regelmatig wisselende indelingen tegen bij de ICRm in de 1900. De ene stam heeft de stuurstand aan de ene kant, en de andere stam weer aan de andere kant. Garanties geven kan nooit. Net als de 9200 (IC Amsterdam - Brussel) wordt vaak weergegeven als 'Rijdt in omgekeerde rijtuigvolgorde', wat erop duidt dat de 1e klas aan de andere kant van de trein is, en de 2e klas dus ook aan de andere kant.
Helaas staat er bij de Intercity 1900 Den Haag - Breda - Eindhoven - Venlo (tenminste niet op de stations waar ik sta te wachten) nooit aangegeven waar de 1e klas zich bevindt. Het is altijd maar gokken. Meestal is het wel dezelfde trein. Toevallig zat ik vrijdag in een kamer met uitzicht op het station, dus kon precies zien welke treinen er naar Den Haag reden. De trein van 11 uur naar Den Haag, rijdt (als alles onderweg goed gaat) om 5 uur weer naar Den Haag. De trein van 11.30 was een dubbeldekker, dus voor mij de doorslag om de trein van 5 uur te nemen en ja...ook hier de 1e klas achteraan.

Toch vind ik het typisch dat wekenlang de 1e klas-wagons op de dezelfde plek zitten en dan opeens sinds maandag op een andere plek. Niet erg hoor, heb ze liever op deze plekken. Maar bij een ICL kan de 1e klas wel altijd op dezelfde plek zitten, waarom dan bij een ICRm niet?

Kaatje1970
Bericht Re: De Eerste klas door The_Knitter » zo 09 mei 2010 11:08

ICL werd niet gedriehoekt tijdens de laatste inzet, en zat enkel op één en dezelfde omloop.

ICRm kent meerdere stammen en omlopen, en niet elke stam heeft dezelfde volgorde. Als er toevallig in een omloop een andere stam komt, is de mogelijkheid om een andere indeling te krijgen.
Dit zou je alleen maar tegen kunnen houden als je alle stammen met de stuurstanden aan dezelfde kant zet, eveneens als de locs. Je mag dan niet driehoeken.

Ook door een defect aan een rijtuig waardoor deze naar de werkplaats moet, kan een andere indeling voorkomen. Vaak wordt er dan het desbetreffende rijtuig uitgehaald, en later weer teruggeplaatst. ICRm wordt bij mijn weten in Maastricht onderhouden, en daar is dan ook een reële kans dat er dan weer gedriehoekt word.

Hetzelfde is bij de PRIO-stammen (Voor de benelux-dienst), daar is ook geen garantie te geven, zoals er bij die serie vaak omgeroepen wordt voor omgekeerde rijtuigvolgorde.
Dat zij bij de Benelux-dienst aangeven hoe de indeling is, is te begrijpen. Het rijdt ook naar het buitenland, en is altijd zwaar bezet.

The_Knitter
Bericht Re: De Eerste klas door Kaatje1970 » zo 09 mei 2010 14:22

Thanx voor de uitleg. Ik snap het nu wat beter. Wat mij betreft mag het voorlopig zo ff blijven knipoog

Kaatje1970
Bericht Re: De Eerste klas door treinfan » zo 09 mei 2010 23:13

The_Knitter schreef:Excuses, je hebt gelijk. Een ICRm stam uit de 3600 in de 1900. roffel
Dit waren dus 6 bakken in plaats van de 10 bakken die je normaal hebt.

intercity Venlo - Den Haag (1900)
intercity Roosendaal - Nijmegen - Zwolle (3600)
ICRm komt standaard alleen maar voor met 7 of 10 rijtuigen, niet met 6 knipoog

treinfan
Bericht Re: De Eerste klas door The_Knitter » zo 09 mei 2010 23:23

Ik dacht mij te herinneren dat er in de 3600 6 bakken zat, maar dan is het 7, mag ook.

The_Knitter
Bericht Re: De Eerste klas door dennistd » ma 10 mei 2010 09:34

Het zijn zes normale rijtuigen inderdaad, maar er zit ook nog een stuurstandrijtuig bij tong naar buiten

dennistd
Bericht Re: De Eerste klas door maxje » di 11 mei 2010 13:29

@Kaatje1970

Bij een ICRm stam mag je eigenlijk wel van een vaste indeling uitgaan. Dit komt omdat ICRm in vaste stammetjes wordt onderhouden en ook met stammen op vaste posities wordt ingezet.

Je mag officieel uitgaan van. Loc-BAB-BAB-BBB-BDs
Dit betekent dat als de locomotief voorop zit, de 1e klas wagens vooraan en in het midden zitten. En als de locomotief achterop zit, zit de 1e klas in het midden en achteraan.
Bij een 3600 stam is het zelfs nog makkelijker en is het Loc-BAB-BAB-BDs
In dit geval vormen de BAB en BBB de stammetjes. Zover ik weet namelijk worden BAB stammetjes altijd aan de loc gekoppeld.

B = 2e klas rijtuig
A = 1e klas rijtuig
BDs = rijtuig met machinistencabine
Intercity 3600 Zwolle - Arnhem - Tilburg - Roosendaal

[modedit=Beheer]Korte verkaring toegevoegd[/modedit]

maxje
Bericht Re: De Eerste klas door The_Knitter » di 11 mei 2010 14:10

Klopt. De indeling is meestal hetzelfde, maar als er ergens gedriehoekt word, wat voor kan komen, krijg je de situatie dat de stam in omgekeerde volgorde rijdt, tegenover een andere stam.

The_Knitter
Bericht Re: De Eerste klas door Nielske1990 » di 11 mei 2010 14:22

maxje schreef:Je mag officieel uitgaan van. Loc-BAB-BAB-BBB-BDs
Nee, de echte volgorde zoals ie zou horen is Loc-BBB-BAB-BAB-BDs, zodat er niet twee fietsen/bagageplekken bij elkaar zitten, maar beide aan de uiteindes van de trein. Maar goed dat is theoretisch, de praktijk wil best wel eens anders zijn... knipoog

Nielske1990
Bericht Re: De Eerste klas door maxje » di 11 mei 2010 16:21

Oke Niels bedankt voor de correctie glimlach Ik was altijd uitgegaan van BAB aan een loc.

maxje
Bericht Re: De Eerste klas door TGVgek » za 14 sep 2013 14:06

Ik mis leeslampjes in Virm treinen. Kregen ze zeker klachten dat mensen hun hoofdstoten?

TGVgek
Heeft Bedankt: 2 keer
Bericht Re: De Eerste klas door SvMp » za 14 sep 2013 17:15

The_Knitter schreef:
Ikzelf reis vaak eerste klas, voor het feit dat het er beter zit, en rustiger is. Het gebeurd ook regelmatig dat ik reizigers aanspreek dat ze eerste klasse zitten, en misschien iets rustiger willen zijn. Vaak luisteren ze, maar ze zijn er ook dat ze dat niet doen.

Ik vind je normaal gedragen, en daar hoort rustig zijn bij, niet iets wat te maken heeft met eerste of tweede klas. In de hele trein moeten mensen zich normaal gedragen.

Helaas wordt er totaal niet gehandhaafd. Niet in Nederland en ook niet in de rest van Europa. Muziek aan, zeer luid hoorbaar via oordopjes of zelfs via luidsprekers(!), het kan en mag allemaal. De trein is een hufterige bende geworden. Ik reis dan alleen trein voor mijn hobby (reizen), voor al het overige neem ik de auto.

Een oplossing: De hele trein moet rustig zijn. Daar mag zacht gepraat worden, maar geen geluidsapparatuur, telefoongesprekken of huilende kinderen. Een deel van de trein wordt echter gereserveerd voor lawaai, daar mogen mensen bellen, muziek afspelen of kinderen laten jengelen. Probleem opgelost, en je zult zien dat ondanks de hoge prijzen de trein weer wat populairder zal worden. Op dit moment is het vrijwel onmogelijk om te werken in de trein, tenzij je eerste klas reist.

SvMp
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Beste Reiziger