Gisteren had ik de trein van 5 uur van Eindhoven naar Dordrecht. Ik zat in eerste instantie alleen in de achterste 1e klas-wagon, toen er een jongen doorheen liep die aan het bellen was. Hij zei tegen de andere persoon dat hij door de 1e klas liep en er dus gewoon niemand zat! Totdat ie mij zag zitten in de stiltecoupé natuurlijk
Er zijn vast genoeg mensen die altijd weinig mensen in de 1e klas zien zitten en soms heb ik het idee dat de NS daar zelf aan meewerkt.
De trein van Den Haag CS naar Venlo v.v. is meestal een ICRm, met 2 1e klas-wagons. De plaatsing van de 1e klas-wagons lijkt voor gewone reizigers pure willekeur. Dat zal misschien niet zo zijn, maar voor ons lijkt het dat wel. Tot een paar weken geleden wist je echt niet waar de 1e klas-wagon zou zijn. Een paar weken geleden leek het opeens toch wel standaard te worden. Naar Venlo 1e klas in het midden en achteraan, naar Den Haag 1e klas vooraan en in het midden. De meeste mensen staan altijd in het midden, dan weet je gewoon bijna zeker dat je goed staat voor de 1e klas.
Deze week is het opeens andersom. Naar Venlo 1e klas vooraan en in het midden, naar Den Haag 1e klas in het midden en achteraan. Voor de mensen die altijd in het midden van het perron staan te wachten is er geen verschil. Sta je in Dordrecht 's morgens achteraan, dan moet je naar het midden lopen. Gevolg is dat de wagon vooraan bijna leeg is en in de middelste is het druk. Sta je 's middags in Eindhoven in het midden, weer geen probleem. Sta je altijd vooraan, dan moet je naar het midden lopen. Gevolg is nu dat de wagon achteraan bijna leeg is en de middelste dus weer druk.
Ik vind het op zich niet erg, want ik zit heen het liefst vooraan en terug het liefs achteraan, want daar is het nu eenmaal lekker rustig. Maar nu zien wel veel mensen de bijna lege 1e klas-wagon, terwijl ze misschien niet zien dat in de middelste wagon hartstikke druk is.
Heeft dit met de vakantietijd te maken? Of is het gewoon een ideetje om te boel weer om te draaien? Waarom niet een vaste plek voor de 1e klas, zoals bij de ICL? Helemaal vooraan en helemaal achteraan hoeft dan ook weer niet, maar 2e wagon van voor en 2e wagon van achter zou m.i. wel een optie zijn. Zo kan je zelf beslissen of je vooraan of achteraan wil gaan staan wachten en zitten, en zitten de mensen misschien ook wat verspreider.