Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Beste Reiziger

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

De Amerikaan in het OV die er niks van begreep

De beste bijdragen van Reizigers

Plaats een reactie

Bericht De Amerikaan in het OV die er niks van begreep door The_Knitter » ma 05 jul 2010 18:47

Vandaag, 5 Juli 2010

Ik kom uit Slappeterp, ga met de auto naar Leeuwarden, om daar met de trein naar Steenwijk te gaan. Vanuit Steenwijk een retourtje Noordwolde met lijntje 13, om mijn oude basisschool daar te bezoeken.

Wanneer ik weer ingestapt ben in de bus, om richting Steenwijk te gaan, moeten we in Frederiksoord een stop maken, om een reiziger mee te nemen. Een Amerikaan of Engelsman was mijn eerste indruk. Omdat ik mijn koffer bij me had, zat ik bij de vierzits vlak achter de chauffeur. Deze beste man stapt in, en ik kan begrijpen dat hij om een enkeltje naar Amsterdam vraagt. "I want a ticket to Amsterdam", waarop de chauffeur antwoord: "I do not go to Amsterdam, you must go to the train in Steenwijk, and from there to Amsterdam Central station."
De Amerikaan begreep het niet zo goed, maar ging akkoord met een enkeltje naar Steenwijk á €3,00 (QBuzz kaartje voor max. 5 zones).
Vanaf daar zou hij het wel verder uitzoeken.

Omdat ikzelf ook naar Steenwijk moest, en daarna naar Amsterdam heb ik tijdens de busrit deze beste meneer aangesproken: "Do you must go to Amsterdam Central Station?"
Amerikaan: "Yes, I must go to there, but I don't know how I must come there."
Ik: "You're on holiday in the Netherlands?"
Amerikaan: "Yes, for six days."
Ik: "I can tell you how you must go to Amsterdam Central Station, if you want that?"
Amerikaan: "If you can do that"

Ik legde hierop de route uit, waar overstappen, de tijden, en hoe hij het kaartje moest kopen.
De Amerikaan antwoordde: "I know how I must buy a ticket for the train, but I don't know how I must go to Amsterdam Central Station. ".. Ik antwoordde dus: "I must to Amsterdam too. You can go with me to Amersfoort, and there you come with me to switch to the train to Amsterdam Central Station."
Zo gezegd, zo gedaan. De overstap in Amersfoort kreeg een kleine +2 omdat de IC Berlijn naar Schiphol met +1 binnenkwam, en met +4 vertrok. Onderweg nog met deze beste meneer een heel gesprek gehad.
Vlak voor Amsterdam CS nog uitgelegd dat het OV alleen met de OV-Chipkaart te bereizen valt, en deze onder andere bij de verkooppunten van de GVB te verkrijgen zijn.
Hij begreep dit, maar vond het wel vreemd.

Uiteindelijk afscheid genomen van deze beste meneer. Hij bedankte mij enorm, en wou mij zelfs nog €25,00 aanbieden voor de hulp. Dit heb ik afgeslagen, omdat ik het niet uit een winstopmerk doe. Ik help graag mensen, als ik weet hoe het het beste kan. Dat waardeerde hij enorm.

Uiteindelijk een fijne reiservaring erbij. Onderweg toen ik in gesprek was met deze Amerikaan een HC die dacht dat ik ook buitenlands was, maar toen ik het uitlegde waardeerde hij dat ook, dat ik behulpzaam was.

The_Knitter
Bericht Re: De Amerikaan in het OV die er niks van begreep door find_your_spot » ma 05 jul 2010 20:05

Leuk verhaal! Zo help ik in de zomermaanden al een aantal jaar allerlei toeristen in Amsterdam om de weg te kunnen vinden.

Ondanks dat ik vaak met muziek van mijn iPhone in sta en altijd op ondergronse metrostations met mijn zonnebril lukt het toeristen vaak toch nog om mij uit te pikken voor informatie van zo'n gemiddeld 150 andere passagiers... roffel
Staan hier ineens hobbyisten voor het spoorwegmuseum \n zal die persoonlijke rondleiding zo ook wel komen...

find_your_spot
Bericht Re: De Amerikaan in het OV die er niks van begreep door groentje » ma 05 jul 2010 20:20

Mooi werk!

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: De Amerikaan in het OV die er niks van begreep door Gekko123 » ma 05 jul 2010 20:30

Hmm, mij pikken ze er nou nooit uit nadenkend Zal wel aan mij liggen denk ik dan engel Maar zeker een leuk verhaal om te lezen.

Gekko123
Bericht Re: De Amerikaan in het OV die er niks van begreep door Jorick » wo 07 jul 2010 17:11

Zo'n verhaal heb ik ook.

Afgelopen maandag was ik bij een kennis geweest in Rotterdam, vlak bij de Mathenesserbrug. Ik loop op mijn gemakje naar de tramhalte (die dezelfde benaming heeft) om lijn 21 of 23 te halen naar Rotterdam Centraal. Ik kom nooit in Rotterdam, in ieder geval niet veel verder dan het station. Dus terwijl ik mij verbaas over de on-logica van de metro, komt er een reizigster naar mij toe.

"Sorry to disturb you, but is the next tram going to Rotterdam Central?" Ja, dat zou die tram doen, legde ik in mijn beste Engels uit. Ze had geen idee waar ze moest zijn of waar ze uit moest stappen, dus ik legde haar uit dat ik er ook naar toe moest, dus dat ik haar wel zou melden wanneer ze er uit moest. Snel checkte ik even of ze wel een OV-chipkaart had, maar die had ze al in het bezit.

Tijdens de rit naar het centraal station even met haar zitten kletsen. Ze bleek ook al een behoorlijk woordje Nederlands te spreken, want ze volgde een studie bij de 'Koninklijke [...]' (geen idee waar, maar dat was het enige wat ik begreep) in Den Haag. Dus het gesprek werd in het Nederlands vervolgd. Komen we uiteindelijk aan bij het centraal station, vraag ik of ze met de trein mee moet. "Nee, nee... Ik moet - I need to - eh - Mattenieseuhrplien?" Even was ik verbaasd. Ik vroeg haar of ze werkelijk naar het Matheneserplein moest, wat ze bevestigde met een 'Yes, ja ja. Daar moet ik zijn'. Nog verbaasder reageerde ik 'Daar zijn we al ruim 7 haltes voorbij. Dat was namelijk maar één halte verder dan de Mathenesserbrug!' Haar reactie was nog veel verbazingwekkender: "But YOU didn't told me that!"
ach nee

"Ja, maar JIJ had mij niet gezegd dat je naar het Mathenesserplein moest, maar vroeg me of dit de tram naar Rotterdam Centraal zou zijn. Ik vertelde je nog dat ik naar Centraal moest, dus dat je wel met me mee kon uitstappen. Maar goed, je kan terug met tram 21 of 23, en die vertrekt van platform A."

Ze besloot om eerst even wat te gaan eten bij de Smullers op het station - ze was er immers toch. Haar gedropt bij de Smullers en verteld dat ik mijn trein moest halen. "Bye, Tatiana! Good luck with your studies!" en snel liep ik de tunnel van Rotterdam CS in. emo

Jorick
Bericht Re: De Amerikaan in het OV die er niks van begreep door Eix » wo 07 jul 2010 17:55

Het verhaal hier boven klinkt zo herkenbaar. blozen

Twee jaar geleden was ik op de terugreis van een tien daagse interrail. Vanwege het beperkte aantal reisdagen van zo'n interrail was de laatste geldigheidsnacht/dag zo'n beetje een non-stop reis naar Nederland. Ik vertrok met een nachttrein uit Slovenië en vervolgens in München met de ICE naar Köln. Daarna via Aachen en Heerlen boemelen en je bent weer thuis in slechts één reisdag.

Enfin, in Aachen wacht ik op de stoptrein naar Heerlen. Hier vraagt een Duitse aan mij of dit de trein naar Herzogenrath is. Ik heb dat bevestigd waarop zij even later naast mij komt zitten. Tussen Aachen en Herzogenrath komt er een NS conducteur langs waarop ik zowel mijn interrail als het vervolgbiljet Herzogenrath Gr - Sittard toon. Vervolgens loopt deze conducteur door zonder dat ze die Duitse meid om haar vervoersbewijs vraagt. Blijkbaar was de HC in de veronderstelling dat een van de twee door mij getoonde tickets voor haar geldig was. Ze kwam daar enorm goed mee weg, want ze vertelde mij dat ze geen ticket had en bedankte me zelfs.

In Herzogenrath blijft ze vervolgens vreemd genoeg zitten. In de trein staat op diverse schermen de bestemming Heerlen aangegeven en daarbij ook nog de tussengelegen stations, dus hoewel ik het vreemd vond dat zij niet uitstapte was ik zelf al ruim 17 uur onderweg en had ik zoiets van, ze zal wel weten wat ze doet.

Vervolgens bij Eyhelshoven paniek, ze moest blijkbaar naar Alsdorf (stoptrein van een half uur later) en ging nu dus richting Heerlen. ach nee Hierop vraagt ze aan de conducteur informatie waarop hij haar, verbaasd dat ze verkeerd zat, om het vervoersbewijs vraagt.

Hoe het is afgelopen weet ik niet, omdat ik in Heerlen een overstap moest halen. Ik voelde me wel ergens schuldig maar ik kan ook niet weten dat zij blijkbaar de stoptrein Aachen -> Herzogenrath -> Alsdorf moet hebben in plaats van Aachen -> Herzogenrath -> Heerlen.

Eix
Bericht Re: De Amerikaan in het OV die er niks van begreep door Gilles » do 08 jul 2010 00:20

Uit november 2007 (en ook elders op dit forum):

Laatst in de stoptrein van Arnhem naar Winterswijk bij Aalten: meisje werd gebeld waar ze uithing; degene die haar zou ophalen stond al 45 minuten te wachten in Velp. Meisje: "ja, ik weet ook niet waarom het zo lang duurt, ben in Arnhem echt in de stoptrein gestapt want we zijn gestopt in Velperpoort..." Mijn uitleg dat niet alle treinen die op Velperpoort stoppen ook naar Velp gaan was nieuw voor haar...

Oja, ze was een jaar of 20, studeert iets met economie en was niet blond. zich iets afvragen

Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: De Amerikaan in het OV die er niks van begreep door Shar » do 08 jul 2010 10:37

Hahahahah wat een herkenning hier. laughing
She looked into your eyes, and saw what laid beneath, don't try to save yourself, the circle is complete...

Shar
Bericht Re: De Amerikaan in het OV die er niks van begreep door ziggeh » do 08 jul 2010 13:17

The_Knitter schreef:Vlak voor Amsterdam CS nog uitgelegd dat het OV alleen met de OV-Chipkaart te bereizen valt, en deze onder andere bij de verkooppunten van de GVB te verkrijgen zijn.
Hij kon ook gewoon een kaartje op de wagen kopen, zoals de meeste toeristen doen engel. Ik kan me trouwens nauwelijks voorstellen dat ie zei "I must to Amsterdam" roffel knipoog.

ziggeh
Medewerker GVB
Medewerker GVB
Bericht Re: De Amerikaan in het OV die er niks van begreep door The_Knitter » do 08 jul 2010 14:50

Het kan een beetje 'beroerd' getypt zijn, dat wel. Maar dat moet nog niet het probleem zijn. Zijn Engels was goed, alleen het is geheugen waar ik dit uit naar voren haalde glimlach

The_Knitter
Bericht Re: De Amerikaan in het OV die er niks van begreep door Gertjan » do 08 jul 2010 15:18

Kom je aan op Beesd met de stopper naar Geldermalsen, staat daar een reizigster. Ik sta in de deuropening te kijken of alles goed gaat enzo, en dat vrouwtje komt naar me toe; "Meneer, is dit de trein naar Utrecht?" 'Voor Utrecht moet u mee naar Geldermalsen, en daar even overstappen mevrouw'.'
vervolgens loopt ze weer terug naar der fiets, dus ik denk, die pakt haar spullen even, en stapt dan in ... maar nee, ze bleef bij der fiets staan.
Nog maar even duidelijk gemaakt dat ze toch echt deze trein moest hebben, maar mevrouw wou met alle geweld een rechtstreekse trein naar Utrecht hebben.
Mja, dan kan je op Beesd lang wachten. (op m'n volgende slag - 2 uur later - was ze wel weg overigens)

Je maakt altijd wel wat mee onderweg laughing

Gertjan
Medewerker Arriva
Medewerker Arriva
Bericht Re: De Amerikaan in het OV die er niks van begreep door Roberta » za 21 mei 2011 12:49

Dit topic brengt herinneringen naar boven.

In mijn schooltijd, de trein van Leiden naar Utrecht reed niet door een storing. Omdat ik een OV-Jaarkaart had besluit ik om te reizen via Amsterdam (toen nog over Haarlem, immers, de Schiphollijn ging nog niet verder dan Amsterdam RAI).
De trein vlot goed, en net als we in Amsterdam de Zaanstraat voorbij zijn besluit ik alvast om naar voren te lopen. De trein naar Utrecht staat immers aan de andere kant van Amsterdam CS. Nog voordat we de tuin van Amsterdam CS inrijden sta ik op het laatste balkon. Achter me sluit een keurig nette heer aan met een koffer.
Hij vraagt aan mij: "Is this really Amsterdam Central station?".
Ik: "Yes, it is."
Heer: "Rather small, isn't it?"
Tsja, als je ook London Euston gewend ben......

Roberta
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer

Plaats een reactie

Keer terug naar Beste Reiziger