Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Beste Reiziger

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Boekhouders op het spoor

De beste bijdragen van Reizigers

Plaats een reactie

Bericht Boekhouders op het spoor door jurjenh » di 21 dec 2010 01:02

Of dit nu een "beste bijdrage" is, weet ik niet, ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Onderstaande verzond ik gisteren naar de brievenrubrieken van de Volkskrant en Trouw, maar die hebben zelden ruimte... Wie weet kan er hier iemand nog iets met mijn observatie, die behalve op de actualiteit ook gestoeld is op werkervaring bij destijds Railned en nog even ProRail, én enkele bezoeken aan de SBB.

Groet,
Jurjen

Boekhouders op het spoor

Weer een sneeuwbui en dagenlang ontregeld treinverkeer. ProRail liet vorige week weten, wissels op te willen ruimen; want die gaan stuk. Nu al krijgt de Verkeersleiding het nauwelijks voor elkaar om, als een trein door een storing of een ongeval bij een halte moet blijven staan, de andere treinen er via het andere spoor omheen te leiden. Met nog minder wissels zullen de filelengtes op het spoor spoedig het huidige wegrecord gaan breken.

ProRail en NS hebben zich in Zwitserland voorbereid. Wat ziet men daar? Het spoor ontleent daar zijn bestaansrecht aan zijn betrouwbaarheid, juist bij slecht weer. Het spoor ligt boordevol wissels, bij calamiteiten grijpt men razendsnel in. Qua integratie van vervoerssystemen en -bedrijven is men een lichtjaar op ons voor. Na een jaar studie en werk oefenen NS en ProRail de winter op een stralend oktoberzondagje. En bij de tweede sneeuwbui van het jaar zijn we terug bij af.

Hoeveel moet er nog meer misgaan voordat de vakkennis van het uitvoerend personeel en hun gedrevenheid om er ondanks alles toch nog iets van te maken weer de voorrang krijgt? Een reorganisatie lijkt me overbodig tijdverlies. Maar zolang men in het management, aangestuurd door aanwijzingen uit Den Haag, denkt dat men het redt met kille boekhoudersmentaliteit overgoten met een flinterdun sausje cosmetische klantvriendelijkheid, staat de treinreiziger nog heel wat ongerief te wachten.

Jurjen Hooghiemstra, Ede

jurjenh
Bericht Re: Boekhouders op het spoor door Shar » vr 24 dec 2010 12:27

Niet mee eens.

Vergeleken met vorig jaar gaat het een stuk beter. Buiten dat is NS tegenwoordig ook actief op twitter waarbij ze enorm veel actuele reisinformatie geven. Verder; de communicatie op het station; ja dat kan beter, maar da's ook het enige waarbij ik dat denk. De rest is kwestie van wisselverwarming verder veranderen. De meest cruciale wissels zijn gedaan, nu de rest nog.
She looked into your eyes, and saw what laid beneath, don't try to save yourself, the circle is complete...

Shar
Bericht Re: Boekhouders op het spoor door jurjenh » vr 31 dec 2010 01:10

Dag Shar,
Dank voor je reactie.
Je hebt een positieve kijk op de ontwikkelingen op het spoor. Ik kijk er wat anders tegen aan.
Eergisteren hoorde ik op de radio: "Vanwege een defecte trein bij Driebergen is er meer dan een uur vertraging tussen Utrecht en Arnhem". En een uur later precies datzelfde bericht.
Enkele jaren terug zat ik in de buurt van Zürich in een voorstadstrein. Die bleef steken bij een stationnetje, stuk. Na vijf minuten werd er omgeroepen of we uit wilden stappen en door het tunneltje naar het andere perron wilden lopen, dat deden we, een man of honderd. Precies een kwartier nadat onze trein het begeven had, kwam de volgende trein voor ons voorrijden, even omgeleid over het tegenspoor. Met een kwartier vertraging kwamen we aan.
Tja...
Dáár zijn
- nog wissels bij stations
- verkeers- en treindienstleiders die weten hoe ze die gebruiken moeten
- heeft het uitvoerend personeel ook de bevoegdheid om het treinverkeer bij te sturen.

En wat is hier? Reclamespots over succesvolle maatregelen tegen de winterse kou. En een ProRail-directeur die zoveel mogelijk wissels op wil heffen, omdat die storingsgevoelig zijn.

Het gaat beter, zeg je. Behalve misschien in de communicatie op de stations.
Het nieuws rept nu dat NS wat communicatie betreft het heft in eigen handen wil nemen en zich van de afhankelijkheid van ProRail wil ontdoen. Dat is nogal wat als het alleen maar niet helemaal perfect is... Ziet NS het dan zoveel somberder in dan jij?

Groet,
Jurjen

jurjenh
Bericht Re: Boekhouders op het spoor door ziggeh » vr 31 dec 2010 12:27

Shar schreef:Niet mee eens.

Vergeleken met vorig jaar gaat het een stuk beter.
Dat is een snelle conclusie. Buiten het feit dat:
- 2/3e van de SLT-treinen kapot is
- veel ander materieel ook kampt met defecten
- bespottelijke reclamespotjes zijn uitgezonden op TV
- we nu al een maand lang ontregelde treinen hebben en dit;
- de komende maand nog gaat voort duren aldus NS

... moet de rest van de winter nog komen.

Ik hou m'n hart vast verdrietig

ziggeh
Medewerker GVB
Medewerker GVB
Bericht Re: Boekhouders op het spoor door lamotep » vr 31 dec 2010 12:49

Shar schreef:Niet mee eens.

Vergeleken met vorig jaar gaat het een stuk beter. Buiten dat is NS tegenwoordig ook actief op twitter waarbij ze enorm veel actuele reisinformatie geven. Verder; de communicatie op het station; ja dat kan beter, maar da's ook het enige waarbij ik dat denk. De rest is kwestie van wisselverwarming verder veranderen. De meest cruciale wissels zijn gedaan, nu de rest nog.

Het probleem is dat de NS-directie alleen nog maar bestaat uit een gesloten kliek MBA'ers en andere bedrijfskundigen zonder enig benul van spoorwegen. Lees wat dit betreft de CV's van de huidige directieleden maar even door. Het vervelende kenmerk van dit soort kliekjes is daarnaast dat ze zichzelf in stand houden door zich te laten opvolgen door mensen uit het zelfde kliekje, uiteraard ook weer zonder benul van spoorwegen.

Wat er nodig is dat er zowel bij ProRail als NS meer ingenieurs uit het bedrijf zelf doorstromen naar de top, mensen die van de hoed en rand weten als er materieel wordt besteld, onderhoudscontracten worden afgesloten en exploitatie beslissingen worden genomen. Nu regeert onwetendheid en onbenul.

lamotep
Bericht Re: Boekhouders op het spoor door Eix » vr 31 dec 2010 13:09

Mee eens. De huidige kille blik op uitsluitend kostenefficiëntie helpt het spoor om zeep. Geld is zeker belangrijk, maar men kijkt nu uitsluitend naar het eigen bedrijf en zelden/niet naar de maatschappelijke kosten/baten. De wissel-verwijderingsdiscussie is hier een kenmerkend voorbeeld van.

Shar schreef:. Buiten dat is NS tegenwoordig ook actief op twitter waarbij ze enorm veel actuele reisinformatie geven. nog.

Maar of Twitter nu dé manier is van communiceren anno 2010/11? Ik waardeer het dat NS actief is op internet maar de wijze waarop mag nog wel eens heroverwogen worden: NS_online heeft nog geen 12.000 volgers. Dat is een kleine 1% van de reizigers. Volgens de NS retoriek is dat voldoende om het communicatiemiddel af te schaffen zoals ook het spoorboekje. Maar buiten dat vind ik de informatie die NS aanbied op twitter te zeer gericht op de doelgroep 'mede-twitteraars' en niet op de incidentele lezer die voor vertrek nog even vlug kijkt of er iets loos is.

Vergelijk voor het gemak de twitterpagia NS_Online en veolialimburgov. NS heeft op twitter een soort van online klantenservice gestart waar iedereen kan meelezen en reageren, inclusief persoonlijk gerichte bedankjes en goede wensen. Hierdoor verzand ik in een stortvloed aan berichten/informatie en zou ik zelf actief moeten meetwitteren om een vraag beantwoord te krijgen.

Veolia daarentegen schrijft op twitter alleen belangrijke voor iedereen geldende berichten. Voorbeeld: Buslijn 37 kan vanwege gladheid niet via Doenrade rijden. Reageren op tweets doen ze niet: Persoonlijke service nodig? Daarvoor hebben zij wel een e-mail adres. glimlach

Nu voor iedereen denkt dat ik een enorme NS basher ben en NS het toch nooit goed doet: Als NS graag online een klantenservice/vraagbaak uitvoert dan prima. Maar ik zou dan de algemene berichten op een ander twitterkanaal plaatsen. Ook lijkt het mij nuttig om informatie per regio te ordenen. Want ik heb geen behoefte aan een tweet over een persoonlijk reisadvies van Amsterdam naar Haarlem. Juist de kleinschaligheid en hoge informatiedichtheid bij Veolia vind ik erg prettig. En volgens mij kun je beide aanpakken prima combineren tot een echt goede, sterke communicatie via twitter.

Eix
Bericht Re: Boekhouders op het spoor door seinhuis » zo 02 jan 2011 15:27

Shar schreef:Buiten dat is NS tegenwoordig ook actief op twitter waarbij ze enorm veel actuele reisinformatie geven.
Wat hebben de mensen aan die (net zoals ik) geen twitter hebben?

seinhuis
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Boekhouders op het spoor door arnhemtreinboy » ma 03 jan 2011 17:55

Jij niks, maar voor mensen met Twitter is het een leuke extra duim omhoog

arnhemtreinboy
Bericht Re: Boekhouders op het spoor door ino94 » ma 03 jan 2011 17:56

Je kan de tweets van NS ook gewoon lezen op twitter hoor.

ino94
Bericht Re: Boekhouders op het spoor door Libris » ma 03 jan 2011 18:18

@Eix, om even in te spelen op het twitter bij de NS wat jij noemt. Ik heb de laatste weken diverse algemene tweets zien verschijnen van ns_online. Dit zijn dan berichten in de trend van "treinen tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal rijden met vertraging. Houd ook rekening met rituitval". Dit gebeurde dan náást de directe tweets (vraag & antwoord). Ik moet zelf wel zeggen dat het behoorlijk werkt, je kan via twitter bij ns_online toch makkelijk dingen aangeven die niet kloppen oid. En heb het al een paar keer meegemaakt, dat het de volgende keer opgelost was glimlach.

Libris
Bericht Re: Boekhouders op het spoor door Vinny » di 04 jan 2011 22:25

Waarom wordt het spoor dan niet gewoon openbaar aanbesteed, en dus overgedragen aan de kwalitatief beste bieder, de SBB?

Ow wacht: viewtopic.php?f=7&t=13527&start=162
::)

Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Boekhouders op het spoor door Prorailstaf » do 06 jan 2011 10:59

Goede tekst Jurjen, snap ook dat jij hem schrijft, immers je kent de lieden die het destijds, en vaak ook nu nog voor het zeggen hebben . Wat wel lastig is in mijn ogen is het feit dat we de laatste ontwikkelingen ( social media) willen gaan gebruiken voor een oeroud probleem. De gegevens die de basis van een bericht op twitter zijn, zijn in mijn beleving dezelfde gegevens die omroepmedewerker gaat gebruiken, lijkt me sterk dat de kwaliteit groter is van een twitterbericht in vergelijking met een omroepbericht. Over sneller, breder toepasbaar, mogelijk ook beter hoorbaar / leesbaar wil ik het niet hebben, maar de basisgegevens lijken mij het op te lossen issue

Prorailstaf
Bericht Re: Boekhouders op het spoor door jurjenh » do 20 jan 2011 00:53

Intussen zijn we twee weken verder. Ik ben hierboven als ex-Prorailstaf knipoog ontmaskerd, en de boekhouders van het spoor zijn morgenochtend bij een hoorzitting van de Tweede Kamer op de koffie genodigd: de heren Klerk en Meerstadt en een hele reeks deskundigen. Life te volgen van 10.00 tot 15.30, zie deze link.
De heer Klerk stapt ongeacht de uitkomst op, las ik al op 4 januari in de NRC. Niet vanwege deze winter, maar vanwege gezondheidsredenen. "Manager die 'De Inktpot' zelden verliet", kopte de NRC. Lovende woorden van sommigen over zijn inhoudelijke kennis. En bedenkingen over de manier waarop hij met mensen omging. "Hij heeft veel mensen bij ProRail intens verdrietig gemaakt", aldus een ex-medewerker. Niet mijn woorden, maar het had gekund. De man blijkt al acht jaar tegen kanker te vechten. De wijsheid om zo iemand tegelijkertijd een sleutelpositie te laten bekleden, lijkt me op z'n minst twijfelachtig. Zijn positie wordt nu ingevuld door een lid van de Raad van Bestuur, die daarvoor verantwoordelijk is...

Twitter, basisgegevens. Wat heeft dat met management en organisatie te maken? Niks, lijkt het. Alles, uiteindelijk.
Basisgegevens, wat is dat? Dat is wat er gebeurt, nu, buiten, op het perron, in de trein etc. etc. ProRail meet het; verkeersleiders zien het op hun schermen; conducteurs en machinisten maken het van seconde tot seconde mee, net als de reizigers. Dat is de basis.
Twitteren, wat is dat? Een nieuwe manier van communiceren. Anders dan de verbindingen tussen de computers van de verkeersleiding, dan het klachtenformulier dat een reiziger invult of het servicenummer van NS dat hij belt. Anders ook dan de praatjes in de koffiekamers van het rijdend personeel, waar de onvrede de Utrechtse burelen nooit bereikt. Elke dag zien honderdduizenden ogen wat er gebeurt, wat er goed gaat en wat er mis gaat. Maar hoeveel van dat alles wordt gebruikt om de procesvoering te verbeteren?
Communicatie bij het spoor was en is altijd vooral eenrichtingsverkeer. Top-down, bovenin bestuurt men, beneden luistert men en voert men uit. Hiërarchisch, zoals in het leger. Logisch, voor de beslissingen van seconde tot seconde. Onbegrijpelijk, als de resultaten van die beslissingen slechts duizendmaal gefilterd weer terugkomen in Utrecht; en ondanks de dagelijkse praktijk alles blijft zoals het is.
En veel lijkt daarin niet te veranderen.

Twitter staat haaks op dat alles. Iedereen kan meedoen, hiërarchie speelt geen rol. Maar jammer genoeg, zoals alles op internet, is de bruikbaarheid en betrouwbaarheid van wat je er leest erg beperkt.
Het geeft wel aan dat de technieken om snel te communiceren er allang zijn. Maar hoe zet je ze ze zinvol in?

In mijn bij ProRail werkzame periode keek ik enkele malen in Zwitserland mee. Niet naar die prachtige schone blitse treinen, de imposante stations of de inrichting van de verkeersleiding (hoewel ik dat ook allemaal bewonderd heb). Nee, ik heb er begrepen hoe men in die heel wat hiërarchischer georganiseerde spoorwereld communicatief als met een breinaald van boven naar beneden én omgekeerd, en van links naar rechts door al die afdelingen, divisies en eigenbelangen heenprikt. En er ervaren hoe dat overkomt op de reiziger: je hebt het gevoel dat het ov er voor jou is , in plaats van dat jij je naar de grillen van het ov-bedrijf moet richten. De boodschap heb ik destijds wel aan veel collega's (zie o.a. hierboven) maar niet op het ProRail-management kunnen overbrengen; die had kennelijk andere prioriteiten.

Het begint dus niet met techniek, die is er allang. Nee, het gaat er om de noodzaak te zien om de vakkennis van de mensen die het werk doen, het rijdend personeel, de verkeersleiding en al die anderen, om wat zij doen en wat zij van moment tot moment meemaken, te benutten om het proces te verbeteren. Dat betekent dat je je als management volkomen anders opstelt ten opzichte van je personeel. Dat je niet in je kantoor onder je vliegende schotel blijft zitten maar naar buiten gaat en vragen durft te stellen. Voor het materieel en het personeel worden met grote zorgvuldigheid omlopen gepland. Precies datzelfde geldt voor alle communicatie: bij elke opdracht hoort een antwoord. Een antwoord waar je naar moet luisteren en waarop je je personeel mag aanspreken. Mits je zelf aanspreekbaar bent op je eigen woorden. Heen én weer, dat is communicatie.

Dat is zeker geen boekhouderswerk. Maar het is ook geen typisch ingenieurswerk. Het is mensenwerk, waarbij een flinke hoop invoeling in wat reizigers meemaken absoluut noodzakelijk is; én een flinke dosis kennis van de technische mogelijkheden en beperkingen.

Laten we eerst 's zien wat de kamercommissie ervan maakt. Hopelijk adviseert men nu niet eerst een reorganisatie, want dan zijn we zeven jaar verder voor we opnieuw ontdekken dat we het ei van columbus nog niet hebben ontdekt....

Jurjen

jurjenh
Bericht Re: Boekhouders op het spoor door Eix » do 20 jan 2011 13:29

Ik kan mij opzich goed vinden in je betoog. Volgens mij is er ongelooflijk veel technologie beschikbaar maar toch lijkt men steeds te zoeken naar een nieuw ei van Columbus. Een voorbeeld: Iedereen heeft tegenwoordig een mobiele telefoon. Waarom stopt NS dan met een sms service om vervolgens te investeren in een kleine groep twitteraars? Niet dat ik an sich tegen twitter ben, maar ik vind dat wel een opvallende keuze.

Mij is deze winter bovendien opgevallen dat de communicatie van boven tot onder niet soepel loopt. De informatie vanuit de NS website was te vaag, woordvoerders logen in de pers over de aangepaste dienstregeling. Op de stations heb ik spijtig genoeg geen personeel de moeite zien nemen een briefje op te hangen met informatie. Maar blijkbaar (aanname) was daar dan onvoldoende aansturing vanuit het management voor.

Ook is te vaak de techniek leidend. Zie de OV-chipkaart maar ook de nieuwe digitale reizigersinformatie. Die laatste is volgens mij veel te inflexibel, getuige het feit dat men voor het aangeven van splitsende treinen moet grijpen naar niet bestaande A en B-zijdes, eeuwig doorscrollende schermen of verkeerd afgekorte bestemmingen. En het oplossen van dergelijke problemen duurt lang. Zo heeft het maanden geduurd voordat de eindbestemming Randwyck werd gewijzigd naar Maastricht Randw. Dergelijke miskleunen mag men überhaupt niet maken in een niet-test omgeving. En testen met reizigers hebben we wel genoeg gehad afgelopen jaar.

De informatieschermen in SLT en ICM zijn ook niet bepaald een succes. Als je als bedrijf jezelf belachelijk wilt maken dan moet je daar het volgende opzetten: 'NS test een nieuw reizigersinformatiesysteem. Momenteel is er geen reisinformatie'. Kan de conducteur trouwens die schermen ook naar eigen inzicht gebruiken bij verstoringen?

Enfin, volgens mij zijn er in 2011 alle middelen beschikbaar om te voorzien in goede reisinformatie. Dat heeft voor een deel te maken met proces maar ook met werkmentaliteit van het personeel (niet tevreden zijn met een zes). Als niemand de moeite neemt om een briefje bij een vertrekstaat te hangen hoef je daar natuurlijk niet in te berusten maar kun je er altijd zelf iets aan doen. Of word je dan direct intern op het matje geroepen, zoals 'Treinheld in de kou' van vorig jaar?

In ieder geval is het fijn om te lezen dat het in Zwitserland wel kan. glimlach Tijd dat ik daar eens naar afreis om het met eigen ogen te zien! nerd

Eix
Bericht Re: Boekhouders op het spoor door Mikos » do 20 jan 2011 13:37

De beeldschermen van OBIS worden op afstand bediend, daar kan ik als HC helemaal niks mee. Hooguit uitzetten zodra ze verkeerde informatie tonen. Maar, meer daarover kunnen we beter bespreken in het topic Internet in de trein, met nog een link naar het artikel over OBIS. glimlach

Mikos
Bericht Re: Boekhouders op het spoor door jurjenh » ma 21 feb 2011 00:43

Intussen zijn we al heel wat weken voorbij de behandeling van de winterproblematiek in de kamercommissie. Ik heb het via het internet live gevolgd… Dat is een voordeel als je griep hebt, dan kun je daar 's tijd voor vrijmaken.
Na een uurtje biggelden de tranen mij over de wangen, toen ik hoorde hoe goed onze spoorwegen het wel doen in vergelijking met al die andere landen (waar ik toevallig niet woon of op reis ben). En helemaal toen ik wist hoe ongelooflijk centraal de reiziger wel staat bij de NS… Het was werkelijk hartverwarmend, niet alleen de reis per trein wil de NS tot een unieke beleving maken, maar van deur tot deur willen ze me begeleiden.

Dat is, als ik niet de bus neem natuurlijk, of een aansluitende trein van Syntus, Arriva of Connexxion. Als ik niet hoef over te stappen op het Amstelstation, en uit moet checken op het ene apparaat en een halve meter opnieuw in moet checken op een ander apparaat. Wie was er ook alweer hoofdaandeelhouder van TLS?

NS wil graag het hoofdnet behouden. Je vraagt je af waarom de politiek daar in mee zou gaan. De vervoersgroei op het NS-net drukt zich uit in procentjes of delen daarvan; elke lijn die NS kwijt is geraakt maakt flinke ontwikkelingen door.
Je zou dus kunnen zeggen, door voor NS te kiezen blijven de noodzakelijke investeringen beheersbaar. Het is een keuze voor de meest bescheiden groei….

Waarom krijgt NS niet voor elkaar wat de andere vervoerders wél lukt? NS neemt de rol niet in die ze gezien haar netwerk wel heeft: die van centrale regisseur die ook alle ruimte geeft aan de andere spelers in het veld.
De gevolgen zijn voor mij, als reiziger: geen ov-chip op regionale lijnen, geen algemeen meldpunt voor problemen met reizen maar servicenummers en inlogschermen voor elke vervoerder apart, geen fatsoenlijke aansluitingen maar vervoerders die elk afzonderlijk zo goed mogelijk hun prestatiecijfers op proberen te schroeven.
Misschien is het flauw om dat allemaal bij NS in de schoenen te schuiven. Maar in den Haag weet men niet beter, en als NS zijn prioriteit legt bij het eigen winkeltje en niet bij de reis die ik maak - alle mooie woorden bij de hoorzitting ten spijt - dan maakt het mij echt niet uit of een ander de hele tent overneemt.

Eén actie is intussen wel op de hoorzitting gevolgd. NS heeft aangekondigd alle omroepberichten te gaan uitvoeren, zeer tegen de zin van ProRail in.
Nou, daar mag men nog wel 's flink mee aan de slag… Ik zou me kunnen voorstellen dat het helpt, maar opnieuw, wie gaat er in Zutphen uitleggen waarom ik nu alweer nét de trein naar Delden heb gemist?
Onlangs maakte ik een reisje met de Fyra, over de informatie- en bijsturings-"prestatie" van ProRail en NS tijdens die reis zal ik apart verslag doen. Hilarisch, als je tenminste geen serieus reisdoel hebt…

ProRail heb ik in bovenstaande maar weinig genoemd.
De tragiek van dat bedrijf zit al in de naam: vóór de rail, maar we hebben intussen begrepen dat ze tégen wissels zijn, en ik vermoed dat het management treinen in de eerste plaats hinderlijk vindt, die verhinderen namelijk dat je makkelijk onderhoud kunt doen en zo. Op enig inlevingsgevoel voor reizigers heb ik de organisatie al helemaal nooit kunnen betrappen.
De zieke directeur Bert is nu weg, vervangen door een dame die van Defensie komt. Klassiek, het spoor is van oudsher een op de militaire traditie van hiërarchische bevelvoering gestoeld bedrijf. Ik ben benieuwd of dát dan weer de hoofdlijn wordt, of dat er toch een positieve wending komt, dat een vrouw aan het hoofd de hegemonie van de techniek en van de houding "moeilijk, ingewikkeld, stoor ons niet" weet te doorbreken.

Ik zal nu een verhaaltje maken over mijn reisje met de Fyra - voer voor de analisten onder u.

Jurjen

jurjenh

Plaats een reactie

Keer terug naar Beste Reiziger