Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Beste Reiziger

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Met de hoed in de hand...

De beste bijdragen van Reizigers

Plaats een reactie

Bericht Met de hoed in de hand... door ino94 » zo 30 jan 2011 19:53

Met de hoed in de hand…

Het is zondag, de 30e van januari 2011. Je reist van Leiden naar Amsterdam en staat in Schiphol even te wachten tot een kennis van je met een andere trein aankomt. Jij komt aan met de stoptrein. Vervolgens is deze weg en komt de Intercity naar Eindhoven het station binnenrollen. De HC van deze trein gooit na het laatste reisadvies vijftien seconden na de vertrektijd de deuren dicht en vertrekt. De Intercity uit Leiden komt inmiddels binnenrijden.

Een mevrouw die de IC naar Eindhoven gemist heeft [en volgens haar zeggen maar een kwartier speling had voor een zeer belangrijke vergadering], stormt op de HC van de andere IC af en begint te klagen dat de trein naar Eindhoven te vroeg is weggegaan. De HC heeft dat niet gezien en meldt dat ook, en krijgt vervolgens een hoop ontevredenheid in niet zulke mooie woorden naar zijn hoofd gegooid. In zijn complete rust wil hij de mevrouw zelfs nog een reisadvies verschaffen, maar de mevrouw stormt al vol woede weg en laat de ‘flutconducteur’ verbaasd achter.

Vervolgens is deze mevrouw een kwartier later kennelijk nog bezig met NS-medewerkers, want ditmaal staat ze een Servicemedewerker uit te foeteren. Deze accepteert haar toon minder goed en kan het niet laten om de mevrouw te melden dat zij de volgende reismogelijkheid ook gemist heeft. Toen had de mevrouw het gehad en zou ze nooit meer met dit ‘regelrechte kutbedrijf’ reizen. De Servicemedewerker wenst de mevrouw nog een fijne dag en gaat verder met de reizigers die het wel begrijpen.

… komt men door het ganse land.

ino94
Bericht Re: Met de hoed in de hand... door Broodtrommel » zo 30 jan 2011 21:43

Ja NS is ook zo'n kut bedrijf hé cheer down

[/sarcasme-modus]
Machinist Goederen VB \n ERTMS ? :: Wagenmeester ? :: Gevaarlijke Stoffen ?

Broodtrommel
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Met de hoed in de hand... door koos17 » zo 30 jan 2011 22:02

Als ze nu niet zo stond te tieren had ze misschien haar volgende reismogelijkheid nog gehaald. :idee:

Groeten,

Koos

koos17
Bericht Re: Met de hoed in de hand... door Arjen-V » zo 30 jan 2011 22:32

Sja, tijd gaat nou eenmaal een stuk sneller als je plezier heb roffel
Mvg Arjen, Mcn ACTS\n http://www.treinenfotoforum.nl

Arjen-V
Medewerker HUSA
Medewerker HUSA
Bericht Re: Met de hoed in de hand... door Damian » wo 02 feb 2011 13:54

Ik dacht zelfs dat de aansluiting Intercity 2100 Amsterdam - Haarlem - Den Haag > Intercity 3500 Schiphol - Utrecht - Eindhoven - Heerlen te Schiphol niet eens een aansluiting is.
Computeren is niet mijn hobby. Daarom heb ik een Apple.

Damian
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Met de hoed in de hand... door ino94 » wo 02 feb 2011 16:52

Da's ook geen aansluiting [-1 minuut], die conducteur had dus helemaal geen flauw idee waarom de mevrouw tegen hem begon te schreeuwen... De mevrouw kwam ook niet uit die trein, maar vanaf Schiphol.

ino94
Bericht Re: Met de hoed in de hand... door seinhuis » zo 13 feb 2011 20:13

Advies voor deze vrouw: Pak de auto!

seinhuis
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Met de hoed in de hand... door SRich » zo 20 feb 2011 16:22

Geeft die mevrouw een geel papiertje voor beledigen van een ambtenaar in functie (HC/ Service & Veiligheid)....
Ik Spoor Niet
Laurent: "En wat verwacht je nu? Dat de NS van te voren gaan communiceren: Let op, donderdag 13 Januari is het spoor gestremd vanwege een ongeluk dat nog moet gebeuren?"

SRich
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Met de hoed in de hand... door Eix » zo 20 feb 2011 17:32

Als je helemaal de vlam in de pan wilt laten slaan is dat een goed idee...

Eix
Bericht Re: Met de hoed in de hand... door SRich » ma 21 feb 2011 00:20

Als je het niet doet, zie heb je geen respect voor gezag...en dat is nu hier in NL ook gelijk het probleem. Politieman, en NS'er een brandweerman een GG&D medewerker etc, hebben allemaal geen respect meer omdat iedereen denkt zomaar wat te kunnen zeggen(beledigen, schelden enz)...en vervolgens hangt er geen sanctie aanvast. nee nadenkend
Ik Spoor Niet
Laurent: "En wat verwacht je nu? Dat de NS van te voren gaan communiceren: Let op, donderdag 13 Januari is het spoor gestremd vanwege een ongeluk dat nog moet gebeuren?"

SRich
Bericht Re: Met de hoed in de hand... door Eix » ma 21 feb 2011 20:11

Ik vind dat je als HC juist door met een enigszins smalend lachje afscheid te nemen van mevrouw goed bezig bent. Laat haar maar lekker, goede reis. Salut!

Door naar het bonnenboekje te grijpen geef je indirect aan dat je de situatie niet machtig bent en je dus moet beroepen op je autoriteit. Dan geef je die mevrouw juist de scene waar ze op aanstuurt. Ik vind het veel beter om in zo´n geval de-escalerend te handelen en mevrouw gewoon in haar sop te laten gaar koken. Tenzij het volledig de spuigaten uitloopt.

Respect dwing je niet af met een bekeuring. Daarmee bevestig je alleen het heersende gevoel van onvrede.

Eix
Bericht Re: Met de hoed in de hand... door Bulldozer » ma 21 feb 2011 20:42

Ik begrijp je niet helemaal?
Waarom ben ik de situatie niet machtig als ik iemand een bekeuring schrijf? rare kronkelgedachte.
Als iemand mij uitscheld, dus niet normaal wil praten, gaat die persoon de bietenbrug op heel simpel. Bij een aantal scheldwoorden zal ik waarschuwen hier niet mee door te gaan doe je dat toch? jou keuze en jou probleem, bij een andere categorie scheldwoorden wordt je gewoon aangehouden.
Iemand mag best wel boos en schreeuwend op mij af komen en zal ik rustig luisteren naar het probleem (nog steeds een gebrek van normen en waarden maar goed) maar schelden en krachtwoorden tolereer ik niet.
Ik beroep me ook niet op mijn autoriteit, ik ben de autoriteit knipoog

Bulldozer
Medewerker NS
Medewerker NS
Bericht Re: Met de hoed in de hand... door ino94 » ma 21 feb 2011 21:00

Klinkt een beetje hetzelfde als op school, en daar is inmiddels ook wel gebleken dat het, daar werkt het ook niet. Sommige leraren sturen te pas en te onpas leerlingen eruit, maar bij degenen die dat niet doen, gaat het allemaal veel beter.

HC Hgl schreef:Ik beroep me ook niet op mijn autoriteit, ik ben de autoriteit knipoog

pizza

ino94
Bericht Re: Met de hoed in de hand... door Eix » ma 21 feb 2011 21:09

SRich geeft aan dat als je volgens hem geen bekeuring schrijft, dat je dan geen respect krijgt voor gezag. -> Ten grondslag aan de huidige tendens waarbij hulpverleners + handhavers steeds meer agressie over zich heen krijgen ligt het feit dat er geen sanctie tegen staat.

Voor mijn gevoel is dat juist niet het probleem. Ik praat het niet goed dat iemand zo doet. Maar door als tegenreactie direct naar het bonnenboekje te grijpen vererger je de situatie.

Kort gezegd: Als iemand blijft razen en tieren begrijp ik heel goed dat je een bon schrijft. Maar vooraf een heldere waarschuwing en in ieder geval proberen rustig te luisteren lijkt me wel essentieel. Ik verwacht wel een stukje incasseringsvermogen van een toezichthouder/HC/Politie.

Het feit dat jij aangeeft wel te luisteren én eerst waarschuwt is in mijn ogen juist een teken dat je de situatie wel machtig bent. Na de waarschuwing volgt de bon. Vaak reageren mensen toch enorm uit emotie, en dat moet je dan weten te relativeren.

Eix
Bericht Re: Met de hoed in de hand... door Bulldozer » ma 21 feb 2011 23:57

ino94 schreef:Klinkt een beetje hetzelfde als op school, en daar is inmiddels ook wel gebleken dat het, daar werkt het ook niet. Sommige leraren sturen te pas en te onpas leerlingen eruit, maar bij degenen die dat niet doen, gaat het allemaal veel beter.

HC Hgl schreef:Ik beroep me ook niet op mijn autoriteit, ik ben de autoriteit knipoog

pizza

Let op de knipoog..

Als je vanuit de basis kijkt ben ik gewoon de baas, alleen merk je daar niets van maar ik stuur je waar jij heen wilt gaan, jij denkt bv. een punt te hebben maar ik laat je dat punt maken als ik moet laten merken dat ik de baas ben zijn we al een stap verder en meestal (lang niet altijd je moet kunnen veren) eindigt die op het politiebureau met de verdachte in de boeien.
Autoriteit straal je uit, overwicht, zelfverzekerdheid.
Waar jij op doelt stelt Eix correct, ik zit ook op een lijn met hem als ik zijn betoog lees als ik jou voorbeeld van leraren neem, is de leraar die iedereen eruit stuurt vergelijkbaar met het eerdere voorbeeld van Eix.

Een bekeuring uitschrijven is ook een middel, geen doel.

Bulldozer
Medewerker NS
Medewerker NS
Bericht Re: Met de hoed in de hand... door SRich » di 22 feb 2011 14:53

Eix schreef:SRich geeft aan dat als je volgens hem geen bekeuring schrijft, dat je dan geen respect krijgt voor gezag. -> Ten grondslag aan de huidige tendens waarbij hulpverleners + handhavers steeds meer agressie over zich heen krijgen ligt het feit dat er geen sanctie tegen staat.

Voor mijn gevoel is dat juist niet het probleem. Ik praat het niet goed dat iemand zo doet. Maar door als tegenreactie direct naar het bonnenboekje te grijpen vererger je de situatie.

Kort gezegd: Als iemand blijft razen en tieren begrijp ik heel goed dat je een bon schrijft. Maar vooraf een heldere waarschuwing en in ieder geval proberen rustig te luisteren lijkt me wel essentieel. Ik verwacht wel een stukje incasseringsvermogen van een toezichthouder/HC/Politie.

Het feit dat jij aangeeft wel te luisteren én eerst waarschuwt is in mijn ogen juist een teken dat je de situatie wel machtig bent. Na de waarschuwing volgt de bon. Vaak reageren mensen toch enorm uit emotie, en dat moet je dan weten te relativeren.

Mischien niet helemaal goed gezegd, maar bedoelde dat men natuurlijk eerst gewoon een waarschuwing moet geven en dan een bon....maar omdat meestal die bon niet komt, hol je het gezag uit....
Op mijn werk als proces operator ben ik verantwoordelijk en de baas over een fabriek. In de ochtenddienst heb ik wel 100 - 1000 man onder mij werken. Verder vericht ik nog operationele werkzaamheden. Maar er word verwacht dat ik als een soort politieagent af en toe een rondje loopt en de verschillende firma's in de gaten houd (als het fout gaat ben ik namelijk verantwoordelijk voor alles en iedereen). Op het moment dat ik een overtreding constateer, krijgt de desbtreffende persoon een opmerking. Luistert die niet (iedereen reageert met ja ik doe het knipoog ) dan krijgt ie een waarschuwing. Luister men dan nog niet mag de persoon met mij mee om een officiele berisping/sanctie(tot terreinverbod /direct onslag) afhankelijk van de overtreding.
Ik Spoor Niet

SRich
Bericht Re: Met de hoed in de hand... door SRich » do 24 feb 2011 18:49

het antwoord van mij heeft nogal wat impact, geen enkele reactie hierop verdrietig
Ik Spoor Niet

SRich
Bericht Re: Met de hoed in de hand... door Eix » do 24 feb 2011 19:05

Sorry. Ik had je reactie wel gelezen, maar niet de tijd gehad om inhoudelijk te antwoorden.

Maar al met al denk ik dat wij redelijk op eenzelfde lijn zitten. Alleen is het verschil wellicht dat jij stelt dat de bon vaak niet komt en daarmee het gezag wordt uitgehold, terwijl ik juist eerder neig naar hoe meer bonnen, hoe explosiever de situatie wordt.

Uiteindelijk is het natuurlijk erg lastig in te schatten wanneer wel en wanneer niet moet worden bekeurd. Ik sluit me dan ook aan bij de opmerking van Hc Hgl: "Een bekeuring uitschrijven is ook een middel, geen doel.". Vraag is dan: Wat is het doel van een bekeuring?

In de situatie die in dit topic wordt beschreven zou het doel van een bon zijn om die vrouw erop te wijzen dat schelden niet wordt geaccepteerd. Ik denk dat het niet mogelijk is om een echt heldere scheidslijn op te stellen wanneer je wel en wanneer niet het bonnenboekje moet trekken. Maar in dit geval bereik je m.i. het doel beter door de discussie af te kappen en aan te geven op deze wijze niet verder te helpen. Schrijf je een bon dan kan het wel eens zo zijn dat mevrouw alleen nog erger overstuur raakt. Je kan ook gezag uitstralen en respect krijgen zonder bonnen.

Door niet te schrijven wordt in ieder geval niet per definitie het gezag uitgehold. In sommige situaties natuurlijk wel, maar een bon kan juist ook averechts werken op het gezag. Zo is de reputatie van de politie is in dit land redelijk naar de knoppen door de bonnenquota van de politie die voor mijn gevoel grotendeels wordt opgevuld met kleine overtredingen.

Eix

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Beste Reiziger