Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Beste Reiziger

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Een reisje met de Fyra - over informatievoorziening

De beste bijdragen van Reizigers

Plaats een reactie

Bericht Een reisje met de Fyra - over informatievoorziening door jurjenh » ma 21 feb 2011 00:50

Een reisje met de Fyra - over informatievoorziening (en bijsturing)

NS heeft na de hoorzitting over de wintertoestanden op het spoor laten weten de informatievoorziening van ProRail te zullen nemen. Deze anecdote is nog van voordat dat is ingevoerd, maar de verwikkelingen zijn vast niet allemaal het gevolg van de onkundigheid van ProRail…. Er is nog heel wat werk voor NS/NS Hispeed te doen.

Op zaterdag 29 januari reisde ik van Driehuis naar Ede-Wageningen. Een prachtige dag voor een uitstapje, dus dacht ik, ik ga van Amsterdam Centraal met de Fyra - nog nóóit in gezeten - naar Rotterdam; toeslagvrij vanwege de winter.
Met de NS reisplanner-app op mijn iPhone ook "seintjes" ingesteld, ook al nieuw voor me.
Keurig om 9.51 kreeg ik een seintje, over tien minuten vertrekt uw trein, in Driehuis. Dat deed ie ook en op 10.33 werd ik netjes op tijd op spoor 2a in Amsterdam afgezet.
Naar spoor 15, voor de Fyra van 10.56. Goh, geen roltrap of lift (?), je zult maar veel bagage of een kinderwagen hebben.
Een kwartiertje voor vertrek komt het personeel op het perron. Op spoor 13 vertrekt de trein 10.41 naar Schiphol en den Haag, dan komt op spoor 14 de trein naar Brussel binnenrollen. Die vertrekt keurig om 10.53.
Op spoor 15 heerst de rust. Het personeel weet te vertellen dat onze Fyra nog gewoon op het opstelterrein staat, er is een probleem met een deur…. De omroepinstallatie zwijgt in alle talen.
Eindelijk, om 10.56, galmt de omroep. De Fyra vertrekt 10 minuten later….
De trein van 11.02, ook naar Schiphol vanaf spoor 15, komt in de knel, vertraging en een ander perron. Wij wachten geduldig voort.
Het perron van spoor 14 staat weer vol. Kijk, daar komt de Thalys aanrijden. Je ziet nog 's wat op zo'n reisje! Intussen heeft zich bij ons treinpersoneel ook het personeel van de Fyra van 11.26 gevoegd. Wel gemoedelijk zo samen op het perron.

En ja, daar is ie dan toch, met - voor zover ik kon zien - één deur vergrendeld, onze Fyra, fier naar Rotterdam. Wie gaat eerst, de Thalys, boordevol, of wij, intussen wel de inhoud van twee Fyra's maar toch 90% leeg?
Wij dus, de Fyra, nu een goeie 20 minuten achter op het schema. Een lekker kopje Starbucks oploskoffie van de trolley heb ik nu wel verdiend. Als ik daarvan geniet, trilt mijn telefoon. "Over tien minuten komt u aan op uw bestemming Rotterdam". Tja, we sukkelen met 20 of 30 km/u net voorbij de Lelylaan…
En 9 minuten later, weer een seintje, "Welkom in Rotterdam, vergeet niet uit te checken". Dank u meneer NS, we zijn nu bijna in Schiphol.
Daar stroomt onze trein behoorlijk vol, het zal wel een tijdje geleden zijn dat hier een trein naar Rotterdam voorbij kwam. De Thalys komt vlak na ons aan op het andere perron. Wie gaat er eerst? Wij dus! Misschien kan die Thalys ons onderweg nog een beetje opdouwen.

Nou ja, uiteindelijk zijn we er gekomen. Een goeie drie kwartier te laat. Ik ben blij dat ik geen vliegtuig hoefde te halen of een andere afspraak had. En dat ik vooral kon lachen om de ontbrekende dan wel nergens op slaande "informatievoorziening". In Rotterdam hoor ik nog net dat de volgende Fyra naar Amsterdam wordt opgeheven. Uit gewoonte kijk ik even naar de blauwe borden. "Op dit moment is geen actuele informatie beschikbaar". Tja…

Excuses voor het ongemak, zullen we maar zeggen. Wat dat ook betekene moge, wie daar dan ook maar enige consequentie aan mag verbinden…

Er is nog een hoop te doen!

Jurjen

jurjenh
Bericht Re: Een reisje met de Fyra - over informatievoorziening door Apekop » ma 21 feb 2011 01:22

Als dat was gebeurd toen ik een paar jaar geleden met een overstap van 5 minuten* van Leiden naar Dover moest was ik compleet doorgedraaid. cheer down

* Vijf minuten om van de toen nog Beneluxtrein in de trein van Antwerpen naar Lille te komen. De deuren van de trein gingen al dicht toen ik erin sprong.

Apekop
Bericht Re: Een reisje met de Fyra - over informatievoorziening door SRich » ma 21 feb 2011 01:30

Pech heb je gehad, maar je geluk was dat je het voor de lol deed knipoog
Ik Spoor Niet
Laurent: "En wat verwacht je nu? Dat de NS van te voren gaan communiceren: Let op, donderdag 13 Januari is het spoor gestremd vanwege een ongeluk dat nog moet gebeuren?"

SRich
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Een reisje met de Fyra - over informatievoorziening door user1269 » ma 21 feb 2011 02:35

Ik snap het niet. indien je een afspraak had gehad kon je toch ook een andere trein nemen :idee: :-?

Je kan beter vertrouwen op gezond verstand hoor dan op techniek

user1269
Bericht Re: Een reisje met de Fyra - over informatievoorziening door Jorick » ma 21 feb 2011 11:21

jurjenh schreef:Naar spoor 15, voor de Fyra van 10.56. Goh, geen roltrap of lift (?), je zult maar veel bagage of een kinderwagen hebben.

Die is er wel. Die is in de meest westelijke tunnel te vinden, de 'hoofdtunnel', waar ook o.a. de winkeltjes zitten...

Jorick
Bericht Re: Een reisje met de Fyra - over informatievoorziening door Gilles » di 22 feb 2011 00:32

Mag jij hem aanwijzen; spoor 13/14 heeft een roltrap. Spoor 15 (tegen de zijgevel van het station) niet; de trap ligt zelfs voorbij de in-/uitcheckpaaltjes. In ieder geval toen ik er een week of 4 geleden was nog wel. Misschien dat er een lift is; daar heb ik niet op gelet.

Het is wel de bedoeling dat er een roltrap komt, maar niemand weet wanneer tong naar buiten

Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: Een reisje met de Fyra - over informatievoorziening door Broodtrommel » di 22 feb 2011 00:54

Volgens mij in de "hoofdtunnel" heeft het WEL een roltrap? Ik kan me niet herinneren ooit een trap daar op te hoeven.
Machinist Goederen VB \n ERTMS ? :: Wagenmeester ? :: Gevaarlijke Stoffen ?

Broodtrommel
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Een reisje met de Fyra - over informatievoorziening door Vinny » di 22 feb 2011 01:00

Wel naar spoor 13 en 14, maar niet naar spoor 15. Volgens mij is er ook geen lift naar spoor 15 trouwens.

Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: Een reisje met de Fyra - over informatievoorziening door Joop » di 22 feb 2011 10:46

spoor 15b heeft wel degelijk een lift. Lift zit tussen de 2e en 3e trap opgang. Beetje op een vervelende plek als je op 15a moet wezen.

Joop
Bericht Re: Een reisje met de Fyra - over informatievoorziening door RzgR Spijkenisse » di 22 feb 2011 14:03

Lift is aanwezig bij 15b

Afbeelding

RzgR Spijkenisse
Bericht Re: Een reisje met de Fyra - over informatievoorziening door Vinny » wo 23 feb 2011 00:38

Aha daar zit dat ding dus glimlach Nu je het zegt, ben er wel eens langs gelopen, hoewel ik toch vrijwel nooit op perron 15a kwam. Dat zal het wel zijn dan glimlach

Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: Een reisje met de Fyra - over informatievoorziening door Gilles » wo 23 feb 2011 11:31

Pfff, die lift zit ook niet een beetje uit zicht. Nu nog een roltrap en we zijn compleet glimlach

Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: Een reisje met de Fyra - over informatievoorziening door Broodtrommel » wo 23 feb 2011 11:34

Oké, nu snap ik ook waar ik fout zat met mijn post waar ik zei dat ze wel een roltrap hadden. Dat is spoor 14, waar ik ooit wel eens de Fyra van heb zien vertrekken, waar ook de BNL en Thalys vertrekken.

Broodtrommel
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Een reisje met de Fyra - over informatievoorziening door Marc-sch » do 24 feb 2011 18:23

U vraagt; wij draaien!

Vandaag zijn de werkzaamheden gestart op spoor 15 a voor het aanleggen van een roltrap en een lift. De linker trapopgang naar spoor 15 a in de westtunnel is sinds 21 februari afgesloten.

Reizigers en personeel moeten gebruik maken van de trappen aan de rechterzijde in de tunnel. Dit is de trap voor de ingang van AH to Go. Deze situatie gaat duren tot medio juni. Daarna komt de andere trap aan de beurt. Fyra kan normaal van spoor 15a blijven vertrekken, volgens Prorail en NS Poort gedurende de hele periode van de werkzaamheden. Op het bouwschot aan de voet van de trap komt een posterframe te hangen. Men is bezig met een poster waarin wordt verwezen naar de andere trap. Het duurt ongeveer een week, voor de poster hier is. Tot die tijd zorgt T&S voor een verrijdbaar informatiescherm.

Marc-sch
Bericht Re: Een reisje met de Fyra - over informatievoorziening door seinhuis » zo 27 feb 2011 18:05

RzgR Spijkenisse schreef:Lift is aanwezig bij 15b
Maar als ik op 15A sta met me koffers/kinderwagen/rolstoel enz. wil ik niet eerst naar spoor 15B lopen (in een andere tunnel, waar ik het station 2 keer heen en weer moet lopen of 2X over een bouwplaats en 2X het zelfde weg moet oversteken) en daarna over het perron weer terug lopen naar 15A omdat daar mijn trein vertrekt knipoog

seinhuis
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Een reisje met de Fyra - over informatievoorziening door Laurent » zo 27 feb 2011 18:35

Lees je bericht zelf nog eens na...
Neem ook eens een kijkje op mijn youtube kanaal: Railion 6513

Laurent
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Een reisje met de Fyra - over informatievoorziening door Broodtrommel » ma 28 feb 2011 17:47

Volgens je bericht sta je al op 15a, wat is het probleem? glimlach

Broodtrommel
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Een reisje met de Fyra - over informatievoorziening door seinhuis » zo 06 maart 2011 15:31

Het probleem is (had ik bij moeten vermelden) dat ik in het stationshal sta, en graag naar het perron toe wil. Omdat 15A geen lift heeft, moet ik bij 15B omhoog (en in Amsterdam Centraal betekent dat een eindje lopen door een bouwput).

seinhuis
Ontvangen Bedankjes: 1 keer

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Beste Reiziger