Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Beste Reiziger

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Niet controlerende conducteur een slechte conducteur?

De beste bijdragen van Reizigers

Plaats een reactie

Bericht Niet controlerende conducteur een slechte conducteur? door seinhuis » zo 06 maart 2011 15:49

Niet zo lang geleden hadden we een discussie over dat conducteurs die niet controleren, slechte conducteurs zijn. Toevallig had ik een paar weken terug een conducteur die niet controleert, maar was het een slechte conducteur? Ik vind van niet!

Op een vrijdagavond, net na de spits, pak ik de stoptrein Houten naar Breda. Beter gezegd: Ik pakte de Sprinter 16000: Utrecht C. - en ik wist niet waar ik naartoe werd gebracht. Ik ging met Scouting op kamp en het was afwachten wanneer de begeleider zei dat we uit moesten stappen.

Hoe dan ook, in Houten ingestapt en we zaten goed. Vlak na vertrek uit Geldermalsen kwam een vrouwelijke conducteur langs en zei tegen iedereen persoonlijk dat reizigers verder dan Den Bosch over moesten stappen naar het voorste stel. In Zaltbommel ging ze alle reizigers die net waren ingestapt netjes af. Iedereen wist dus ruim van te voren dat we er uit moesten. Vlak voor binnenkomst in Den Bosch werd dit over de omroep herhaald, dus iedereen moest op de hoogte zijn.

Omdat we met een grote groep zijn en graag bij elkaar willen zitten liepen we naar voren zodat als de trein stil staat we gelijk in de voorste trein kunnen stappen en weer bij elkaar zitten. Toen we zaten zag ik iemand met een elektrische rolstoel. Deze man kon niet in de SLT in stappen. Wat nou, rolstoelvriendelijke trein? Conducteur zag dat en ging gelijk een rolstoelbrug regelen.

Deze man moest er in Tilburg uit. Ze ging gelijk bellen en zorgde dat er weer iemand met een rolstoelbrug klaar stond. Na een praatje met deze man maakte ze snel een servicerondje.

Na Tilburg was de eerste controleronde aan de beurt. Ik toonde netjes mijn Railrunner en kortingskaart. Niet iedereen had recht op een Railrunner en deze normale kaartjes werden bewaard door de begeleiders. Op de vraag aan de conducteur welke bestemming er op stond kreeg ik geen antwoord. Mijn kortingskaart werd onder de Railpocket gehouden en alles was in orde, bij mij. Er was een misverstand met een begeleiderskaart. De conducteur vond het goed als deze persoon de trein verliet en op Tilburg West een kaartje naar Breda kocht.

Aangekomen in Breda stond deze conducteur op het perron reizigers reisadvies te geven.

Dus deze conducteur had weinig tijd om te controleren, maar zorgt wel voor een goede service en klantvriendelijkheid, iets wat in mijn ogen veel belangrijker is!

seinhuis
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Niet controlerende conducteur een slechte conducteur? door Arjen-V » zo 06 maart 2011 18:22

Er is toch wel een degelijk verschil tussen een HC die wel zijn gezicht laat zien als een HC die je alleen maar door de omroep hoort.
Zo heb ik laatst een aantal ritten gemaakt:
Amsterdam - Roosendaal,
Amsterdam - Venlo 2x
Amsterdam - Arnhem,
Venlo - Amsterdam 2x
Dit zijn stuk voor stuk lange ritten waarbij een HC toch wel minimaal 1 keer door een trein mag komen wandelen.
Geen van deze ritten heb ik een conducteur gezien en op enkele ritten zelfs niet gehoord.
Mvg Arjen, Mcn ACTS\n http://www.treinenfotoforum.nl

Arjen-V
Medewerker HUSA
Medewerker HUSA
Bericht Re: Niet controlerende conducteur een slechte conducteur? door lamotep » zo 06 maart 2011 18:45

seinhuis schreef:Toevallig had ik een paar weken terug een conducteur die niet controleert, maar was het een slechte conducteur? Ik vind van niet!

Een conducteur die niet controleert is wat mij betreft een overbodige conducteur.

lamotep
Bericht Re: Niet controlerende conducteur een slechte conducteur? door Carpento » zo 06 maart 2011 18:52

Snap je het niet, of wil je het liever niet snappen ?

Carpento
Erelid
Erelid
Bericht Re: Niet controlerende conducteur een slechte conducteur? door lamotep » zo 06 maart 2011 19:02

Ik wil dit absoluut niet snappen.
De hoofdtaak van een conducteur is voor mij kaartjes controleren.
Dat is beste remedie tegen narigheid in de trein.

lamotep
Bericht Re: Niet controlerende conducteur een slechte conducteur? door Carpento » zo 06 maart 2011 19:05

Dan zou ik me als ik jou was nog eens gaan verdiepen in het takenpakket wat een HC daadwerkelijk van zijn werkgever opgelegd krijgt. Dát is de stelregel, niet wat jij er van vindt. Voordat je je weer dusdanig denigrerend uitlaat: informeer jezelf eens goed, stap uit je eigen wereldje en kijk eens verder, er is meer dan kaartjes knippen.

Carpento
Erelid
Erelid
Bericht Re: Niet controlerende conducteur een slechte conducteur? door lamotep » zo 06 maart 2011 19:16

Ik weet dat NS de conducteur hele andere prioriteiten oplegt (en dat je de conducteur dat dus niet kunt verwijten) maar dat betekent nog niet dat ik dat als reiziger een gezonde zaak moet vinden. Ik zeg daarom ook bewust niet dat ik een niet-controlerende conducteur een slechte conducteur vind maar alleen dat hij wat mij betreft in dat geval geen nut heeft.

Het is net als met de politie. Een agent die niet controleert of maar alleen maar waarschuwingen uitdeelt wordt binnen de kortste keren ook door niemand nog serieus genomen. Ook daar geldt: beter geen agent, dan een agent die niet optreedt.

lamotep
Bericht Re: Niet controlerende conducteur een slechte conducteur? door Dwarsligger » zo 06 maart 2011 19:33

Blijkbaar ben jij iemand die gecontroleerd moet worden overgeven

Dwarsligger
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Niet controlerende conducteur een slechte conducteur? door Laurent » zo 06 maart 2011 19:38

Dus even doorteren op wat je zegt begrijp ik goed dat:
  • Je vindt dat een conducteur die iemand reisadvies geeft onnodig werk doet?
  • Een conducteur die een minder valide persoon in en uit de trein helpt overbodig is?
  • Een in de trein en/of op het perron onwel geraakt persoon die door een conducteur geholpen wordt onnodig?
Daar ben ik namelijk erg benieuwd naar?

Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn youtube kanaal: Railion 6513

Laurent
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Niet controlerende conducteur een slechte conducteur? door lamotep » zo 06 maart 2011 19:47

Nee, maar dat zijn wel uitzonderingssituaties. De normale taak is wat mij betreft controleren. Ik ben vorige maand van Utrecht naar Leeuwarden geweest, de conducteur zat twee uur lang in de achterste bestuurderscabine. Daar praten we over.

lamotep
Bericht Re: Niet controlerende conducteur een slechte conducteur? door Marko » zo 06 maart 2011 19:50

Daar gaat de bijdrage van Seinhuis juist niet over, die besteedt aandacht aan een conducteur die zich op een andere manier presenteert, waardoor de controlereronde erbij inschiet.

Beetje flauw dat jij dan gelijk begint over cabine-conducteurs. Binnenkort meer over het fenomeen cabine-conducteur op deze site, vooral de redenen waarom deze hc's de lege cabine opzoeken.

Marko
Bericht Re: Niet controlerende conducteur een slechte conducteur? door lamotep » zo 06 maart 2011 19:56

Je maakt me nieuwsgierig.

lamotep
Bericht Re: Niet controlerende conducteur een slechte conducteur? door Broodtrommel » zo 06 maart 2011 20:56

Iets met de opstelling van reizigers tegenover de conducteur? Komt je dat bekend voor?
Over je conducteur in de cabine tussen Utrecht en Leeuwarden, wie zegt dat hij op die trein zat? Misschien had hij wel een C'tje (soort passagieren) en hoeft hij van de chef trein niet te controleren om dat daar bijvoorbeeld een goede reden voor was, van de desbetreffende chef trein.

Misschien had hij iets naar meegemaakt en wou hij eventjes tijd voor zichzelf, je weet nooit de achterliggende gedachte waarom iemand daar zit. Oké, niet alle conducteuren zitten daarom daar, maar er kan zomaar iets gebeurd zijn.

Dus let a.u.b eventjes op met het verwijten van iemand op basis van zijn werkzaamheden voor dat je weet waarom diegene daar zit. Bedankt duim omhoog
Machinist Goederen VB \n ERTMS ? :: Wagenmeester ? :: Gevaarlijke Stoffen ?

Broodtrommel
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Niet controlerende conducteur een slechte conducteur? door Vinny » zo 06 maart 2011 21:23

Carpento schreef:Dan zou ik me als ik jou was nog eens gaan verdiepen in het takenpakket wat een HC daadwerkelijk van zijn werkgever opgelegd krijgt. Dát is de stelregel, niet wat jij er van vindt. Voordat je je weer dusdanig denigrerend uitlaat: informeer jezelf eens goed, stap uit je eigen wereldje en kijk eens verder, er is meer dan kaartjes knippen.

Het lijkt me duidelijk dat het takenpakket van de HC ook wel eens aan herziening toe is:
* Reisinformatie: Tegenwoordig zetten vervoerders elders in de wereld allemaal duidelijke beeldschermen in om reizigers te informeren, bij NS heeft men in sommige treinen nog een omroepinstallatie uit de vorige eeuw waar alleen maar kraakgeluiden uit te horen zijn.
* Instap van gehandicapten: Vervoerders zetten in de andere Europese landen steeds vaker lagevloersmaterieel in zodat rolstoelgebruikers gewoon naar binnen kunnen rijden zonder hulp.
* Vetrekprocedures: In andere Europese landen is eenmansbediening heel gebruikelijk, daar doet de machinist het dus allemaal zelf.

Kortom ik vind dat Lamotep zeker een punt heeft. pizza

Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Niet controlerende conducteur een slechte conducteur? door Rick » zo 06 maart 2011 21:43

Deze discussie hebben we al veel eerder gevoerd, namelijk hierrrrrrrrr. Gelieve de discussie daar voort te zetten.

Zoals eerder in dit topic aangekaart: binnenkort meer over het fenomeen cabine-conducteur op deze site, vooral de redenen waarom deze hc's de lege cabine opzoeken. Vaak zitten daar andere redenen achter dan puur "luiheid" of "onwillendheid".

Wordt vervolgd dus.......

Inhaken op seinhuis' ervaringen mag natuurlijk gewoon nog. laughing

Rick

Plaats een reactie

Keer terug naar Beste Reiziger