Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Beste Reiziger

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Is het moeilijker dan wij denken?

De beste bijdragen van Reizigers

Plaats een reactie

Bericht Is het moeilijker dan wij denken? door ino94 » za 02 apr 2011 12:25

Tijdens een wisselstoring Schiphol-Leiden en stroomstoring Amsterdam Sloterdijk-Haarlem, in Schiphol

De laatste tijd is er veel te doen om de informatievoorziening van het Nederlandse openbaar vervoer. Reizigers willen overal actuele informatie zien: bushaltes, tramhaltes, treinstations. Die is er ook wel, maar op het moment dat er een verstoring is, houdt deze techniek er te vaak mee op.

De mensen waar je op terug moet vallen, de Servicemedewerkers, weten vervolgens óók niet wat er aan de hand is, alleen maar dat er 'een stremming' is.

De omroep is de volgende die je kan helpen. Maar ja... Die hoor je niet. Ah, daar komt toch een bericht. 'Door een wisselstoring is er minder treinverkeer mogelijk tussen Schiphol en Leiden Centraal.' Niet in het Engels, geen reisadvies, niks over uitval van bepaalde treinen. Het geeft verbroedering tussen de reizigers, zullen we dan maar zeggen. De borden met de volgende twee vertrekkende treinen geven twee treinen ver na vertrektijd aan, die niet gereden hebben, maar het bord weet dat kennelijk niet.

Vervolgens komt de omroep terug: 'Door een wisselstoring is er minder treinverkeer mogelijk tussen Schiphol en Leiden C. Reizigers naar Leiden C kunnen omreizen via Amsterdam Sloterdijk.' Is het nu zo dat zo'n organisatie gewoon slecht in elkaar zit? Hoe kàn je nu niet weten dat dat omreisadvies reizigers nog veel extra reistijd kost?

Maar goed, aangezien er reizigers zijn die wèl ongeveer weten wat er aan de hand is, weten die reizigers te behoeden van het omreizen via Sloterdijk. Dat had sowieso niet echt een geslaagd plan geworden, want de treinen naar Amsterdam zaten al vol.

Overigens bleek de wisselstoring nog wel meer gevolgen te hebben, maar dat vond niemand de moeite om te melden. Zo reed Fyra niet, vielen IC's naar Flevoland uit en veel treinen reden met vertraging, die niet aangekondigd werd. En de CTA's maakten het nog duidelijker, door de verkeerde treinen erop te zetten. Een grote pluim voor de HC's van al die treinen, want die konden weer omroepen en langs de trein lopen om iedereen te informeren, excuses aan te bieden. Dat hoort toch niet! Een HC is er voor òp de trein, die hoort niet bezig te zijn met tientallen reizigers op een perron die daar zonder informatie staan.

Enfin, Thalys-reizigers kregen op een gegeven moment ook een mooi bericht. Thalys stopte niet in Schiphol, reizigers moesten naar de NS Hispeed-balie. Dat klinkt heel klantvriendelijk, maar is het niet. Thalys halteerde namelijk extra in Amsterdam Bijlmer ArenA, dus reizigers hadden daar beter naar kunnen reizen.

Ik ben ook van mening dat de aanduiding op de borden aangepast moet kunnen worden met het nieuwe systeem. Nu stond er bij de stoptrein naar Leiden dat deze gewoon naar Leiden reed, maar die reed tot Hoofddorp. Aangezien de conducteur dat niet omriep, zaten allemaal reizigers dus nutteloos in de trein.

Ik blijf het echt verbijsterend vinden dat in zo'n spoorbedrijf alles langs elkaar heen werkt, en de conducteurs en machinisten zijn daar de dupe van, want die moeten reizigers dan op een perron gaan informeren, terwijl ze allang weg horen te zijn. Vervolgens krijg je dus dat reizigers mega-vertragingen oplopen door deze knullige oplossingen. Ook stonden de enige twee Servicemedewerkers die ik heb gezien stickers uit te delen voor de eerste Fyra die weer reed. Daarmee blijkt het dus ook weer: er zit geen draaiboek met regels achter. Maak gewoon een vast protocol, die zegt dat reizigers bij stremmingen gebruik mogen maken van Fyra.

Kortom, het is nog steeds niet duidelijk waarom die informatievoorziening elke keer misgaat. Is er een onderbezetting bij ProRail waardoor er te weinig omgeroepen wordt, hebben die Servicemedewerkers geen idee wat het woord 'service' betekent? Ach, het blijft afwachten.

ino94
Bericht Re: Is het moeilijker dan wij denken? door AGH » za 02 apr 2011 14:08

Misschien heb ik het wel helemaal verkeerd, maar zoals ik het zie ontbreekt het voornamelijk aan communicatie tussen de verschillende afdelingen.
Die weten van elkaar niet wat de ander doet.
Ze verzinnen van het eigen kantoor iets, wat voor die afdeling ook wel heel goed zal werken, maar denken er onvoldoende of zelfs niet bij na, dat dit misschien niet het geval is voor andere afdelingen en daar tel ik de praktijk/werkvloer ook bij.

In de tussentijd moeten de mensen van de praktijk werken met onvoldoende middelen en als iets al verbeterd gaat worden, duurt dit altijd een behoorlijke tijd.

Van de andere kant krijg ik steeds meer het idee, dat die informatievoorziening helemaal geen prioriteit is van de directie (omdat het geld kost), maar kunnen ze dat om politieke redenen natuurlijk nooit toegeven.

Het zal dus ook nog wel even duren voordat we wel de juist informatie krijgen op het juiste moment.

AGH
Oud OV-collega
Bericht Re: Is het moeilijker dan wij denken? door maxje » za 02 apr 2011 20:31

Het makkelijkste zou zijn als Prorail een melding binnenkrijgt dat de info gelijk doorgaat naar het OCCR. Als ik me niet vergis zit heel de NS bijsturing daar met eventueel nog andere vervoerders en mensen van Prorail.
Prorail moet dan ook gelijk doorgeven bij het OCCR welke sporen niet bruikbaar zijn. In het OCCR moeten dus ook actuele spoortekeningen liggen waarop het personeel simpel kan zien welke treinen op die sporen gepland staan. NS of eventueel andere vervoerders maken hierop een aangepast plan. En dit plan wordt doorgegeven naar de betreffende Prorail post die het hierop dus aanpast. Of het OCCR kan het eventueel al zelf aanpassen. Zodat men op de post zich op andere zaken kan richten. Zoals de treinloop zelf in de gaten houden.

Zo zou het systeem naar mijn mening het efficents werken. Is er iemand die weet hoe het precies in mekaar steekt met verstoringen?

maxje
Bericht Re: Is het moeilijker dan wij denken? door llama » za 02 apr 2011 21:40

Volgens heeft niemand in situaties als dit de rol om zich echt in te leven in de klant.

Om dus echt na te denken, wat zijn nou de gevolgen voor de verschillende klanten (reizigers), en wat -per groep die verschillende kanten op moeten- de beste oplossing is. Die verantwoordelijke moet communicatie middelen en mensen op locatie vervolgens in kunnen zetten om deze informatie zo goed mogelijk over te brengen.

De gemiddelde forum bezoeker hier kan binnen een minuut of twee bedenken welke treinen reizigers in welke richting zouden moeten nemen. Maar als je ziet wat voor een adviezen er soms uitrollen als je op het perron staat...

Ongetwijfeld is kan het delen van informatie ook beter (met name de projecties wanneer dingen zijn opgelost), maar nu wordt er weinig met die informatie gedaan. Er worden alleen wat teksten op bordjes gezet en aan de medewerkers gegeven, en standaard omleiding adviezen uitgedeeld (die niet altijd even slim zijn). Persoon ter plekke moet vervolgens improviseren. Als er bijv treinen extra op elkaar wachten is dat volgens mij momenteel ook vooral het resultaat van individueel personeel op een trein wat hun reizigers graag ten dienste wil zijn.

Met de informatie systemen van tegenwoordig is goed in kaart te brengen waar reizigers zich op dat moment bevinden en welke kanten ze op willen. Een groot pretpark bijvoorbeeld schat ook voordat iedere dag begint in hoeveel bezoekers er gaan komen en op welk tijdstip die zich op welke plek bevinden. Dit wordt gedurende de dag gemonitord.

Geen reden waarom dit op het spoor ook niet zou kunnen. Als deze informatie er is kan er razendsnel in kaart gebracht worden wat de gevolgen zijn en welke ingrepen nodig zijn om reizigers bij een stremming weer goed op weg te krijgen, en welke informatie er uitgegeven moet worden.

llama
Bericht Re: Is het moeilijker dan wij denken? door Eix » za 02 apr 2011 22:24

Dit topic is voor mij een feest van herkenning. In het opvallende dingen topic heb ik een stukje geschreven wat me afgelopen nacht in Eindhoven is overkomen, en een haperende tegenstrijdige informatievoorziening was daar ook voor een groot deel debet aan.

Ik ben eigenlijk een wandelend spoorboekje van Zuid-Nederland. Gaat er iets verkeerd op mijn route dan weet ik (bijna altijd) direct de gevolgen in te schatten en mijn plan aan te passen. Simpel voorbeeld: Verstoring Dordrecht. Gevolg: IC naar Venlo heeft vertraging. Ik: Dan kan ik beter de trein naar Zwolle nemen tot Tilburg, en dan de stoptrein naar Eindhoven. Gemiddelde reiziger: Verstoring Dordrecht. Ah, niet mijn probleem.

Bij het winterweer was ik bijvoorbeeld ook de enige op een vol perron in Breda die in de gaten had dat de sprinter naar Utrecht C. voor de vertraagde maar volgens de cta op tijd rijdende IC naar Venlo zou vertrekken. Het sein van de sprinter ging namelijk op groen, maar wie let daarop? Ik red me dus wel redelijk, maar ik vind het echt schrijnend om te zien hoeveel mensen onnodig vertraging oplopen of verkeerd reizen.

Wat mij bovenal opvalt is dat men geen goede link weet te leggen tussen het technische systeem en de output naar de reiziger toe. Dat zie ik vrijwel overal terug komen. Zo is bijvoorbeeld in de infrastructuur een scheiding tussen perronsecties afhankelijk van wissels. Technisch tiptop geregeld, maar de reizigers begrijpen het niet. In Sittard zie ik dan dat de cta's op perron 3a allemaal op Maastricht staan. De trein staat daarentegen met welgeteld één bak op spoor 3a, met drie bakken op een soort niemandsland a/b waarbij de laatste deur voor Maastricht gelijk staat met een cta met bestemming Heerlen. En daarachter staat vervolgens pas het treindeel naar Heerlen. Als vaste klant of spoormedewerker spreekt het voor zich, maar een toerist zal het niet door hebben.

Het splitsen van treinen is sowieso bijzonder knullig aangegeven. Men heeft nu op de cta's een a-sectie en b-sectie ingevoerd. Vervolgens zie je na een maand dat eens iemand zich de moeite neemt om her en der een (geplasticifeerd) a4tje op de CTA te plakken met een A of B. Daarentegen zijn er op de perrons ook vakken, die niemand meer gebruikt maar wel een A en B hebben. Ik stoor me daar toch aan. In Duitsland krijgt DB het wél voor elkaar om mij te vertellen waar mijn rijtuig stopt, maar in Nederland is het aangeven van een treindeel al lastig.

De techniek is er. Met track&trace van de treinstellen moet de lengte van een treinrit bekend zijn, koppel dat aan de vaste stopplaatsen langs een perron et voila. Enige haak die er dan nog is, is een machinist die bij het verkeerde bakbordje stopt.

Weet iemand eigenlijk met welk management 'rolmodel' men bij het spoor (versimpeld: Prorail en NS) werkt? Rijkswaterstaat werkt namelijk bij álle projecten met het zogenaamde 5-rollenmodel waarbij de omgevingsmanager een essentiële functie vervuld. Niet dat het alle bestaande problemen kan oplossen, maar dat het aangeven van bijvoorbeeld die splitsende treinen gewoon zo wordt gedaan zoals nu, dat vind ik echt apart. Er moet toch wel iemand zijn binnen dat project die dat ook opvalt?

Zoiets is overigens ook prima te voorkomen door na een aanpassing simpelweg een (externe) audit te laten uitvoeren door iemand met een frisse blik. Of een kort onderzoek bij voorbijgangers, eventueel uitgevoerd door studenten. Dat hoeft allemaal niet moeilijk te zijn en veel te kosten...

Eix
Bericht Re: Is het moeilijker dan wij denken? door groentje » za 02 apr 2011 23:11

Ik ken de Nederlandse situatie natuurlijk minder, maar ik veronderstel dat ze niet zo hard verschilt van de Belgische, die misschien zelfs nog een graadje erger is.
De versnippering is zeker een belangrijke oorzaak van foute of gebrekkige communicatie. Daarnaast worden er vaak beslissingen in realtime genomen, in een poging het verkeer niet teveel te laten ontredderen, maar wordt die informatie te laat doorgegeven aan de omroepers en andere infobedienden. Omdat de beslissing betrekking heeft op een trein die over 2 minuten vertrekt, bijvoorbeeld.
Met een paar goede draaiboeken kan al veel verholpen worden, maar elke situatie blijft een uniek samenspel van technische problemen, treinen en reizigers. En soms loopt het gewoon voor geen meter.

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Is het moeilijker dan wij denken? door Vinny » za 02 apr 2011 23:32

Het probleem is vaak niet eens dat de informatievoorziening naar de reiziger slecht is, maar dat de bijsturing het ook allemaal niet meer weet, en maar gewoon spooknummers verzint en naar willekeur de treinen "ergens" heenstuurt (ok, gechargeerd uitgedrukt). Wat dat betreft moeten we toe naar een fundamentele keuze in het systeem: Het corridorprincipe: Lijn plat - pech gehad. U kunt zelf omreizen of wachten tot de verstoring voorbij is, of het knutselprincipe: Er wordt maximaal creatief bijgestuurd door het spoorwegpersoneel, maar dat houdt ook in dat informatie van te voren verstrekken erg lastig is. Voorbeeld: trein staat op Utrecht, blokkade bij Breukelen: Machinist roept om: Ok jongens, we gaan het over HIlversum proberen, maar we weten niet hoe laat we aankomen en op welke stations we onderweg stoppen.

Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Is het moeilijker dan wij denken? door The_Knitter » zo 03 apr 2011 10:26

@Eix, ik ben ook een wandelend spoorboekje. Ik ken veel 'basis'uur dienstregelingen. Verspreid door een zeer groot deel van Nederland. Als ik reizigers zie zoeken naar een trein, zie twijfelen, spreek ik ze daar op aan, en vraag wat ze zoeken, waarheen ze willen of dergelijke. Meestal ratel ik het goede advies in 1x op. Niet op de seinen letten komt bekend voor. Ik doe dat altijd.
Zo zie ik regelmatig dat er weer eens een andere afhandelvolgorde is, stoptrein voor IC, cargo voor IC of what else. De normale reiziger let daar niet op, want dat is voor hem of haar niet belangrijk. Hij of zij wil vervoerd worden, en dan niet ook nog eens het seinenstelsel en dergelijke kennen.

Laatst was er een verstoring tussen Lage Zwaluwe en Dordrecht. Geen treinen voorbij Breda, bus naar Lage Zwaluwe. Reisadvies was voor alle reizigers richting Dordrecht, Rotterdam en verder om te reizen via Utrecht CS. Dit werd al omgeroepen voor we bij Tilburg(zat in de 3600) aankwamen, om zo vertraging te minderen. Maar te Tilburg (en ook in de trein) heb ik mensen voor Dordrecht, Zwijndrecht en Barendrecht en dergelijke er van behoed om via Utrecht CS te reizen, maar via Geldermalsen met de MerwedeLingeLijn, wat uiteraard mocht. Op de iPhone kreeg ik dat reisadvies zelfs via de Reisplanner.. Maar waarom ga je dan al die reizigers helemaal naar Utrecht sturen als het sneller kan? Ja, voor Rotterdam CS en verder begrijp ik het, maar waarom voor Dordrecht en de volgende stop/sneltreinstations?

The_Knitter
Bericht Re: Is het moeilijker dan wij denken? door AGH » zo 03 apr 2011 19:07

Hebn van 2001 tot 2006 bij de bijsturing op het Regelcentum Rotterdam gewerkt.
Was door de hobby ook een wandelend spoorboekje.
Hiermee was ik wel de enige.
Velen wisten wel iets van buiten, omdat ze hc of mcn geweest waren.
Vooral de mensen die naar het RC gekomen waren van de oude verkeersleiding hadden hun kennis van buiten inmiddels al behoorlijk laten verwateren.

Zoiets is ook van toepassing op treinverkeersleiders van nu.
Toen il als assistent treindienstleider in 1998 begon, kreeg ik zelfs nog tijd om weg te gaan leren.
Nu is het misschien iets te kort door de bocht, maar het komt er wel behoorlijk op neer, dat ze nu alleen maar geleerd worden om het systeem te kunnen bedienen, zonder kennis te hebben van wat een hc, mcn of reiziger nu daadwerkelijk doen en hoe die denken.

Daarnaast zijn het allemaal nog eilandjes en die denken voornamelijkl aan dat eigen eilandje.
Alles wat buiten dat eigen eilandje gebeurt is vaak onbekende materie.

Inderdaad is het bij een gemiddelde vesperring niet meer mogelijk om alles bij te houden.
De versperringsmaatregelen helpen wel enigzins mee, maar die zijn ook opgesteld op theoretische basis.
In de praktijk zij er toch een paar factoren meer, die bepalen of er treinen kunnen rijden en waar naar toe.

Als de bijsturing (of dit nu centraal of decentraal geregeld is) kan regelen, dat binnen een paar minuten een trein voorzien is van personeel, wordt dit snel doorgegeven aan de treinverkeersleider, maar voordat het systeem dan zo gevoed is, dat ook de reizigers goed geïnformeerd kunnen worden is de tein al weg.
De andere kant kan ook.
Er is een trein, de mensen van ProRail zijn geïnformeerd.
De reizigersinformatie is opgestart en dan blijkt, dat het niet lukt om personeel te krijgen.
Wordt de tein weer opgeheven, maar de mensen buiten horen dat dan pas weer later.

Toen ok in 1998 begon op de post in Utrecht zat de verkeersleider daar ook nog.
Werd er een trein door deze ingelegd of opgeheven werden treindienstleider en omroep meteen (mondeling) ongelicht.

Toen waren er ook nog meer posten en meer mensen om de treindienst te leiden.
Een behoorlijk aantal mensen is met de jaren vervallen.
Waarbij door de afstand veel communicatie niet mondeling plaatsvindt en dan valt bij drukte behoorlijk wat cruciale informatie weg.

Omdat alles om geld gaat, is gekozen voor de huidige manier van werken.
Waarom zouden de bedrijven nog tientallen mensen op laten draven (die ze natuurlijk ook moeten betalen), terwijl die misschien maar enkele keren per maand echt nodig zijn.
Vroeger toen nog niet zo veel op kosten gelet moest worden, zater er ook regelmatig 10 machinisten reserve.
Toen ik bijstuurder was, was er tussen 14 en 18 uur in Rotterdam niet eens een reserve hc aanwezig...

Het was dan ook regelmatig goed puzzelen.
Als er dan een versperring is, ben je dan ook constant telefonisch in gesprek en dan schiet het er wel eens bij in om dingen door te geven.
De systemen van toen, maar waarschijnlijk worden die nu ook nog grotendeels gebruikt, laten gewoon nog niet toe om goed met elkaar te communiceren.

Een ass. hoofd regelcentrum heeft me ook eens iets duidelijk gemaakt.
Er waren verschillende versperringen, we zaten te pezen om zoveel mogelijk treinen te kunnen laten rijden.
Eigenlijk ging het niet meer, het overzicht was behoorlijk weg.
Hij zei toen, dat ze buiten toch niet zouden merken als het op het RC een rommeltje was.
Dit, omdat de treinen toch wel bleven rijden.

Maar zoiets kan ook gekoppeld worden aan een uitspraak van een oud ass. proces manager die me een keertje vertelde, dat ik niet zo steng moest controleren, omdat ik er rekening mee moest houden, dat de meeste mensen die gebruik maken van de sociaal lagere klassen waren, omdat mensen van de hogere klassen geld hadden en gebruik maakten van de auto.

Zo lang bedrijven geleid worden door dit soort managers, zal de klant (waar het uiteindelijk allemaal om gaat) nooit echt serieus genomen worden.
Dus dan zal de informatievoorziening ook nooit optimaal zijn, want het is gewoon geen prioriteit (kost onnodig veel geld, denken de hoge heren).

AGH
Oud OV-collega
Bericht Re: Is het moeilijker dan wij denken? door Caspar » za 09 apr 2011 00:12

Thalys stopte niet in Schiphol, reizigers moesten naar de NS Hispeed-balie. Dat klinkt heel klantvriendelijk, maar is het niet. Thalys halteerde namelijk extra in Amsterdam Bijlmer ArenA, dus reizigers hadden daar beter naar kunnen reizen.

Gewoon standaard omroep bericht als de Thalys wordt omgeleid. Met een Thalys kaartje mag je niet in een NS trein stappen officieel. Hispeed verzoekt de omroeper van Prorail om naar het loket te gaan voor een omboeking van het ticket. Beetje het u vraagt, wij draaien principe. Verder ben ik van mening dat een HC juist ook voor situaties als wat jij beschrijft zijn werk moet doen, reizigers op een perron helpen. Bedenk goed dat een medewerker van Prorail ook een aantal andere stations van informatie moet voorzien op dat moment dan alleen Schiphol.
De spoorkenner weet soms dat bv de stoptrein Schiphol- Leiden/Dordrecht nog rijdt als enige optie, maar NS wil niet dat die serie dan genoemd wordt als reisadvies, omdat die het enorme reizigersaanbod niet aan kan. Daarom staat in het reisadvies wat door NS wordt uitgegeven via OCCR dat reizigers kunnen omreizen via bv Sloterdijk. Daar vertrekken dan weer meer treinen met een grotere zitplaatscapaciteit is de redenering. Wederom het 'U vraagt, wij draaien' principe.

Caspar
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: Is het moeilijker dan wij denken? door ino94 » za 09 apr 2011 00:22

Ik begrijp dat Schiphol dan niet het enige station is. Maar als er vervolgens [en het is echt geen incident, zonder verstoringen wordt er ook te veel overgeslagen] op elk station omroepen missen, moet je je toch even gaan bedenken of er geen onderbezetting is.

Dat je niet met een Thalysticket in een NS-trein mag officieel vind ik zo'n situatie logge-organisatie-handelen: waarom stopt die Thalys anders extra in Bijlmer ArenA?

ino94
Bericht Re: Is het moeilijker dan wij denken? door Caspar » za 09 apr 2011 00:27

Oke, Hispeed is vaak erg laat met het doorgeven van een alternatief reisadvies. Vaak kan een vertrekkende Thalys of IC-Berlijn niet meer gehaald worden op het moment dat men heeft besloten bij Hispeed dat een trein via een andere route gaat rijden of vanaf een ander station gaat vertrekken. Als dat besloten is moet het bericht doorkomen bij de omroep, die dan dikwijls contstateert dat het al te laat is om reizigers naar Amsterdam Bijlmer te sturen voor de betreffende Thalys waar de reservering voor geldt. Aangezien men dan toch het ticket moet laten omboeken is een bezoekje aan de Hispeed balie onontkoombaar. Plus, als je internationale reizigers en-masse naar Bijlmer stuurt terwijl de volgende Thalys misschien wel de normale route, of weer een andere route (via Haarlem) gaat rijden, heb je ook een probleem.

Caspar
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: Is het moeilijker dan wij denken? door ino94 » za 09 apr 2011 00:33

Maar daar doelde ik niet op. Het ging alleen over die ene Thalys, reizigers voor de volgende Thalys staan dan toch nog niet te wachten.

ino94
Bericht Re: Is het moeilijker dan wij denken? door Caspar » za 09 apr 2011 00:51

Was het zo dat op het moment van omroepen jij nog naar Amsterdam Bijlmer had kunnen afreizen om daar optijd in die Thalys te stappen? Meestal wordt zoiets bekend als die trein al in Amsterdam centraal staat langs het perron. Dan ben je dus te laat om reizigers nog naar Bijlmer te sturen omdat ie daar dan binnen een kwartier al zal gaan vertrekken.

Caspar
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: Is het moeilijker dan wij denken? door Eix » za 09 apr 2011 02:32

Caspar schreef: Met een Thalys kaartje mag je niet in een NS trein stappen officieel.

Merkwaardig. Volgens mij vallen Thalys tickets namelijk gewoon onder de CIV. Bovendien, niet Thalys maar NS (=>´1184´ op het ticket) is nog altijd de vervoerder, toch?

Eix
Bericht Re: Is het moeilijker dan wij denken? door seinhuis » zo 24 apr 2011 19:27

ino94 schreef:Enfin, Thalys-reizigers kregen op een gegeven moment ook een mooi bericht. Thalys stopte niet in Schiphol, reizigers moesten naar de NS Hispeed-balie. Dat klinkt heel klantvriendelijk, maar is het niet. Thalys halteerde namelijk extra in Amsterdam Bijlmer ArenA, dus reizigers hadden daar beter naar kunnen reizen.
Zoals je zei waren de treinen naar Amsterdam vol, wil je de thalys-reizigers (en de koffers) er ook bij hebben? Tevens, wie zegt dat de reizigers op tijd zijn in Amsterdam Bijlmer voor de thalys? Dan kan je beter de reizigers met de thalys daarna mee sturen knipoog

seinhuis
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Is het moeilijker dan wij denken? door ino94 » zo 24 apr 2011 19:51

Thalys-reizigers hoeven niet naar Amsterdam Centraal, maar naar Bijlmer ArenA. Die hadden daar nog prima bijgekund. Thalys was bovendien vertraagd, waardoor reizigers tot de IC van 29 over het uur hadden kunnen gebruiken. Da's toch een behoorlijke oplossing.

ino94

Plaats een reactie

Keer terug naar Beste Reiziger