Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Beste Reiziger

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Gestrand, bijzondere inspanning HC en collega's

De beste bijdragen van Reizigers

Plaats een reactie

Bericht Gestrand, bijzondere inspanning HC en collega's door SvMp » zo 10 apr 2011 22:05

Gisteren weer eens met trein en fiets weggeweest. Eerste trein naar Vlissingen, fietsen naar het zuiden. Het was een prachtige dag, voor het eerst Zeeland en de Belgische kust. In Oostende de trein genomen. Rond 21.30 aangekomen op Roosendaal. Normaal gesproken neem ik dan de laatste trein naar Zwolle, om daar over te stappen in de trein naar het noorden.

Vanwege werkzaamheden bij Etten-Leur zou de trein omreizen. Daardoor viel de laatste trein naar Zwolle weg, maar het reis-advies gaf een alternatief: 21.47 naar Schiphol, daar overstappen op de trein naar Leeuwarden/Groningen. Aankomst volgens dienstregeling in Schiphol 23.15 spoor 1/2, vertrek trein naar Leeuwarden om 23.19 spoor 3.

Vlak voor schiphol bleef de trein even stilstaan voor een passerende trein. Vervolgens aankomst met 2 minuten vertraging. Om op spoor 3 te komen moest ik een ander perron hebben, dus gauw naar boven, naar beneden en bij aankomst bij de trein waren de deuren al gesloten en gingen niet meer open. Ik heb flink doorgelopen, toen ik op de knop van de deur drukte was het 23.18. Een zeer stipte trein dus, in tegenstelling tot de trein waar ik uit kwam. Hoewel ns.nl dit reis-advies gaf, heeft de trein dus niet gewacht.

Dit was de laatste trein. Het perron was leeg. Er was alleen een stel, maar die moest niet dezelfde trein hebben. Vervolgens naar het loket gegaan. De man zei mij niet te kunnen helpen. "Ik zit al 34 jaar bij NS, en heb nog nooit meegemaakt dat er wat wordt geregeld". Ik zou een taxi kunnen nemen en vervolgens achteraf de kosten verhalen. Dit vond ik te gewaagd, het zou om een enorm bedrag gaan.

Ik besloot de trein naar Lelystad te nemen. Die kon ik nog net halen, de Sprinter, normale vertrektijd 23.25, omdat deze trein ook enige vertraging had. Lelystad tot mijn huis is 90 km fietsen, ik zou dan tegen ochtendgloren thuis komen, en dan zou ik achteraf wel een gepeperde brief naar NS schrijven.

Wel zou ik in de trein nog een laatste poging doen bij het aanwezige personeel. Ik kon nergens een conducteur vinden. Bij een stop, keek ik om de hoek buiten de trein om te zien waar de conducteur zich bevond. Toen ik was wist, lopen, en ik trof de conducteur met een stel. Al gauw bleek dat zij precies dezelfde trein als ik hadden gemist. Hoewel hij niet direct was kon betekenen, was hij stukken toeschietelijker dan de man achter het loket. Hij adviseerde om naar Amersfoort door te reizen en daar te praten met treinpersoneel. Overstap in Weesp. Er waren geen garanties, maar ik besloot het plan om naar Lelystad te gaan te laten varen. Het stel kon nog eventueel een zoon uit bed bellen om met de auto te komen. Aangezien zij slechts tot Zwolle moesten en ze geen fiets mee konden nemen, zou ik daar niets aan hebben. Als het in Amersfoort niet zou lukken, dan zou een hotel nog de enige optie zijn.

In Weesp de trein genomen van 00.22 naar Amersfoort. Ik stelde voor om gelijk naar de conducteur te gaan, als deze wat kan doen, dan is er in ieder geval nog wat tijd. Bij instappen ons bij de HC gemeld, en we mochten plaatsnemen in de 1e klas om daar ons verhaal te doen. Daar zaten maar liefst nog 4 collega's. Van begin af aan waren ze heel toeschietelijk. Ze hebben overlegd en een paar keer gebeld. Ik kreeg niet alles mee, maar ze konden niet gelijk iets regelen, ik bespeurde enige verontwaardiging over de gang van zaken en zeiden dat ze zelf wel wat bedenken. Vervolgens bleek het ook nog lastig te zijn om vervoer te regelen waarmee de fiets mee kon. Afloop: Er kon een taxi geregeld worden op mijn naam. Ik kreeg een ritnummer. Waarschijnlijk kon de fiets niet mee. Uiteraard was daar wel een mouw aan te passen, desnoods achterlaten en later ophalen. Die fiets gebruik ik alleen voor hobby.

Een medewerker van Service & Veiligheid en de HC zouden de dag daarna weer dienst hebben. Ze bedachten het volgende: Ze stallen de fiets, en zetten de fiets de volgende dag (zondag dus) op de trein naar Leeuwarden. Vervolgens geven ze telefonisch door wanneer de fiets op de trein wordt gezet.

En dat gebeurde.. In Amersfoort stond er een taxi klaar. De HC en haar collega liepen met ons mee. De fiets kon inderdaad niet mee, dus die namen ze over. Bij station Zwolle werd het stel afgezet, en vervolgens werd ik thuisgebracht. Aankomst 2.40, slechts een kwartier later dan normaal (aankomst trein + fietstocht naar huis). Vanmiddag kreeg ik telefoon, fiets zou aankomen om 16.53. En inderdaad, deze stond keurig voorin de trein, en nu weer bij mij in de schuur.

De HC en haar collega's hebben zich geweldig ingezet! Was er precies is besproken weet ik niet, maar zij kregen ook niet gelijk medewerking. Desondanks gingen ze net zo lang door totdat er een oplossing was. Grote klasse!

De situatie was enigszins tricky. Zouden ze het geloven? Het ging niet om een grote groepen, maar om een paar mensen. Misschien zijn die paar minuten vertraging bij aankomst op Schiphol nog wel geregistreerd, maar het zeer snelle vertrek van de trein Groningen/Leeuwarden? Ze hadden ook kunnen zeggen dat we gewoon te laat waren, ook al heb hard gelopen. De HC bevestigde dat die 4 minuten overstap op Schiphol een officiële was, ik kon ook op mijn telefoon de internet reisplanner tonen. Daarom verbaast het mij dat het zo mis ging. In het buitenland zou ik nooit met zo'n overstap een laatste trein nemen, maar in Nederland heb ik nooit meegemaakt dat het echt compleet mis ging. Bovendien was er geen sprake van een grote verstoring van treinverkeer. Achteraf gezien had ik de overstap ook in Rotterdam kunnen maken, maar het reisadvies die ik in Roosendaal nog opnieuw heb opgevraagd, gaf toch de Schiphol-route aan en daar heb ik mij aan gehouden.

In hoeverre de lokettist gelijk heeft weet ik niet, ook weet ik niet of de hulp die wij hebben gekregen vanzelfsprekend is, maar ik weet wel dat we enorm mazzel hebben gehad met de vijf medewerkers die wij in de trein naar Amersfoort troffen.

SvMp
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: Gestrand, bijzondere inspanning HC en collega's door groentje » ma 11 apr 2011 00:57

Mooi verhaaltje dat ze gegarandeerd ook bij de klantendienst graag zouden lezen. Hoewel er wel wat kritiek is te geven op de situatie waarin je werd gebracht, geven ze immers ook graag complimentjes door, het is immers eens wat anders.

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Gestrand, bijzondere inspanning HC en collega's door Broodtrommel » ma 11 apr 2011 10:34

Ja, ik zou het lekker ook naar de klantenservice sturen, vinden ze wel leuk.
Verder top man!

Topic verplaats naar "Beste Reigizer", in mijn mening komt dit topic daar meer tot zijn recht.
Machinist Goederen VB \n ERTMS ? :: Wagenmeester ? :: Gevaarlijke Stoffen ?

Broodtrommel
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Gestrand, bijzondere inspanning HC en collega's door Mikos » ma 11 apr 2011 13:12

Dit soort avonturen worden zeker door Klantenservice gewaardeerd; De betreffende HC en collega's van Service&Veiligheid krijgen doorgaans een kopie van je brief (vooral veel tijden noemen, dan weten ze het personeel eerder te traceren). Zeker even wat opsturen, dat motiveert het personeel om dit soort dingen te blijven doen in dit soort situaties.

Over het avontuur zelf: Als jij aantoonbaar kunt maken dat je door toedoen van NS zelf in moeilijkheden bent gekomen en zo je laatste trein hebt gemist, kun je je altijd melden bij het treinpersoneel op de eerstvolgende trein in die richting. NS heeft een 'vervoersplicht' (niet helemaal die term, lang verhaal) om jou naar het station te brengen waar je naartoe wilde reizen. In dit geval zou dat Leeuwarden zijn geweest. Als jij door toedoen van NS je laatste trein mist, kun je vragen om een taxi naar je eindstation. Daarbij zal worden gevraagd naar de reis die je hebt afgelegd, van Oostende naar Schiphol, en waarom je de aansluiting hebt gemist. Dat soort zaken wordt voor ons gecontroleerd, om te voorkomen dat niet iedereen zomaar om een taxi gaat vragen (die schijnen nogal duur te zijn...). In jouw geval was het verhaal kloppend, dat is ook waarom je uiteindelijk een taxi hebt gekregen.

Waarom de lokettist anders beweert is mij een raadsel. Ik denk dat ze daar niet de ervaring hebben met gestrande reizigers die wij als treinpersoneel wel hebben. Verder niet erg, hij hoeft het dan ook niet af te handelen. Wel jammer dat de gegeven informatie niet klopt. Ben in ieder geval blij dat het dienstdoend treinpersoneel je heeft kunnen helpen bij je overlevingstocht naar Leeuwarden en huis. glimlach

Mikos
Bericht Re: Gestrand, bijzondere inspanning HC en collega's door Eix » ma 11 apr 2011 21:25

Tof verhaal, en goed om te lezen dat het zo netjes is opgelost door het personeel! :lovens: juichen*

Overigens heb ik zelf ook een aparte ervaring met de reisplanner en laatste aansluitingen. Vorig jaar had ik een laatste trein vanuit Tilburg naar Limburg. Deze trein naar Eindhoven had vertraging, en dus ging de reisplanner er vanuit dat de overstap verviel:

Afbeelding.

Ik heb toen ook een alternatief reisadvies gevolgd, namelijk de stoptrein. Maar in Eindhoven werd natuurlijk wel gewacht op die IC vanuit Den Haag. Gelukkig. tevreden zon

Eix
Bericht Re: Gestrand, bijzondere inspanning HC en collega's door SvMp » di 12 apr 2011 00:21

Mbt. opmerkingen over klantenservice inlichten: Ik kan nergens een mail-adres vinden. Alleen maar een telefoonnummer en post-adres.

Nog een soortgelijk verhaal over Duitsland. Nota-bene slechts 5 weken daarvóór. Ik was op zaterdag terug van een paar dagen vakantie in Polen naar huis. Vertrek vanuit station Szczecin, overstap in Lübeck Hbf, Hamburg Hbf , Bremen Hbf en Leer(Ostfriesl).

In Bremen Hbf viel mij op dat het wel erg druk was en op de CTA's stond niet Leer genoemd maar Oldenburg, een tussenstation. In de trein hoorde ik dat er een ongeluk had plaatsgevonden, geen treinverkeer tussen Oldenburg en Leer. De trein werd voller en voller. Ik stond met mijn fiets op het balkon. Ondanks de enorme drukte viel het mij op dat iedereen heel netjes was, ook geen ergernis over het feit dat ik een fiets bij mij had. Er kwam zelfs nog iemand in een rolstoel naar binnen. Hij kreeg het zo benauwd dat hij weer gauw door begeleiders uit de trein is gehaald. Het was benauwd, de volste trein die ik ooit heb meegemaakt. Nog erger als koninginnedag 2006 en de trein naar de vakbondsdemonstratie in 2004. Tot overmaat van ramp had ik ook nog een braadworst die ik naar binnen moest zien te werken, zonder anderen tot last te zijn of rommel te maken. Ik had natuurlijk gerekend op een relaxed ritje waar ik deze Duitse lekkernij op mijn gemak kon opeten. Toen ik beneden in het station die snack kocht, had ik nog geen flauw benul van wat zich boven op de perrons afspeelde.

Eindelijk kwamen we aan in Oldenburg. Eindpunt. Nergens was wat aangegeven, maar een conducteur die ook op het balkon stond zei dat er bussen naar Leer zouden komen. Ik ging naar de voorkant van het station. Daar stonden enige tientallen mensen. De groep werd gauw groter, ik was nog een van de eersten die vanuit de drukke trein op het stationsplein aan kwam. Na een kwartier kwam er een bus. Deze werd bestormd, helemaal volgepropt, maar nog niets eens de helft van de mensen kon mee. Met mijn fiets had ik geen schijn van kans. Ik heb een meneer van DB Sicherheit aangesproken en het probleem voorgelegd. Hij adviseerde om nog een bus af te wachten en als daar ook problemen zijn, dan naar de servicebalie in het stationsgebouw. Een Duits meisje had mijn verhaal gehoord en sprak mij aan. Zij moet ook naar Groningen en we hadden beide hetzelfde probleem: De laatste trein vanuit Leer naar Nieuweschans ging 20.20 en de tijd begon te dringen. Vanuit Nieuweschans treinen zat, maar vanuit Leer houdt het vroeg op.

We besloten het advies van de Sicherheitsmeneer op te volgen. Er ging het gerucht over het plein dat er 12 bussen waren besteld. Het plein werd voller, en ik zag die meneer in de rolstoel verschijnen. Een teken dat er dus weer een nieuwe trein binnen was gekomen, en die trein was niet leeg. Ik zag een bus aankomen en we gingen op een handige plek staan. Mensen hadden de bus niet verwacht en waren niet scherp, zodat ik gemakkelijk vooraan kon komen. Bagage luik open, fiets kon er niet in, lag vol met rommel, houtblokken en zo. De bus werd letterlijk bestormd. Beveiligingsmensen hielden de massa tegen, en de politie arriveerde ook. Een nieuw probleem was het risico dat ik mijn fiets er wel in kreeg, maar zelf niet meer in de bus zou kunnen komen. En dat Duitse meisje kon echt niet de massa tegen houden om voor mij een plekje vrij te houden.

We gingen naar het loket. Ze begrepen het probleem. Dat Duitse meisje en ik hadden profijt van elkaar: Door die fiets is het lastiger om te verwachten dat wij ons door de massa heen zouden worstelen, dus moest er wel wat gebeuren, en zij kon zich gemakkelijker uitdrukken in het Duits dan ik. Afspraak: Nog één bus proberen (er waren immers 12 besteld), en als dat niet lukte, dan terugkomen. Nieuweschans zou niet meer gehaald worden, maar in Leer konden we dan wel een taxi krijgen als we daar het personeel aan zouden spreken.

Terug op het plein. Nog steeds een grote massa. Ondertussen waren er taxibusjes die goede zaken deden. Na een half uur kwam er een bus. Enorme chaos. Bij de ingang ontstond geduw en getrek toen de bus vol was. De deuren konden niet dicht. Politie er bij. Er moesten mensen uit. Een enkeling stapte uit. Een stel oude mensen stond helemaal vooraan bij de deur en moest er uit. Maar dat accepteerden ze niet. De politie heeft ze er met enig geweld uit moeten halen. Toen er nog een paar mensen uit waren, kon de deur dicht. Een compleet volle bus, volgens mij nog steeds levensgevaarlijk, reed weg.

Terug naar de servicebalie. Er waren zeker 12 bussen besteld, maar er was slechts 1 chauffeur. Er zou naar verwachting niets meer komen. Na enig beraad stond er opeens een man achterons, een taxichauffeur. Achter het station stond een grote mercedes met fietsenrek, en een bonnetje van DB was genoeg om kostenloos naar Nieuweschans gebracht te worden. Vreemd genoeg was het bij die servicebalie totaal niet druk, er leek niets aan de hand te zijn. Alles speelde zich af op dat plein. Wat er met de mensenmassa is gebeurd weet ik niet, maar wij stonden een uur later op station Nieuweschans.

SvMp
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: Gestrand, bijzondere inspanning HC en collega's door Fabian-uit-DE » di 12 apr 2011 05:33

Qua informatie is het in Duitsland meestal inderdaad erg slecht in geval van calamiteiten. Het ging gelukkig goed... Maar mooi, dat dit meisje met jou heeft gewacht. glimlach
Gewoon is het zo, ergens een verstoring, de redenen zijn egaal: "****** DB, altijd hetzelfde, ****** DB"...

Fabian-uit-DE
Medewerker DB Netz
Medewerker DB Netz
Bericht Re: Gestrand, bijzondere inspanning HC en collega's door Mikos » di 12 apr 2011 12:24

De Klantenservice is inderdaad alleen telefonisch en per post bereikbaar. Heeft iets te maken met personele bezetting en kosten. glimlach

Mikos
Bericht Re: Gestrand, bijzondere inspanning HC en collega's door Fabian-uit-DE » di 12 apr 2011 15:43

Er ist toch wel zo'n contactformulier? https://www.ns.nl/zva/contactForm

Fabian-uit-DE
Medewerker DB Netz
Medewerker DB Netz
Bericht Re: Gestrand, bijzondere inspanning HC en collega's door Eix » di 12 apr 2011 17:20

Nog nooit een antwoord mee gekregen. emo

Eix
Bericht Re: Gestrand, bijzondere inspanning HC en collega's door Broodtrommel » di 12 apr 2011 19:06

Gewoon lekker uitprinten en opsturen knipoog

Broodtrommel
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Gestrand, bijzondere inspanning HC en collega's door Caspar » di 12 apr 2011 22:46

Mooi verhaal om te lezen. Komt me ook wel enigzins bekend voor; ik heb twee jaar geleden een keer een rit gemaakt Groningen-Hoorn waarbij de IC uit Groningen bij Nijkerk tot stilstand kwam en daar tien minuten vertraging opliep. De verlichting in de trein viel uit etc. Daardoor de aansluiting in Amersfoort gemist, maar de volgende trein naar Amsterdam zou nog aansluiting geven op de laatste trein naar Hoorn. (in dat jaar reed de IC naar Enkhuizen nog vanuit Rotterdam) Omdat deze trein wederom te laat was zou mijn overstap in Amsterdam mislopen. Ik had de HC toen opgezocht en het verhaal uitgelegd. Mw zei behoorlijk ongeinteresseerd: o maar er gaat vast wel een nachtbus, succes ermee. Ik zei: die gaat niet op een dinsdag. Mw: ga eerst maar eens kijken bij de bushalte en dan zie je maar verder he... En ze stoomde door naar de achterste cabine. Vervolgens heb ik maar naar de post gebeld in en die hebben een matwisseling verzonnen waardoor ik zelfs kon blijven zitten in Amsterdam. De aankomst uit Amersfoort was twee minuten na vertrektijd van de oorspronkelijke trein naar Enkhuizen, dus nadat die vrouwlijke hc was afgelost konden we meteen doorrijden naar mijn eindpunt glimlach
Nadat ik even had gebeld naar de post had ik de hc nog even geinformeerd dat het goed ging komen met mijn huisreis en deze betreffende trein naar Enkhuizen zou gaan rijden. Mw geloofde me niet en zat nog wat op haar railpocket te kijken en keek me heel raar aan. Nog vreemder keek ze toen ze de trein zag binnenkomen op Amsterdam centraal onder een CTA met Enkhuizen erop voorover buigen

Caspar
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: Gestrand, bijzondere inspanning HC en collega's door Gilles » wo 13 apr 2011 00:44

Tja, sommige mensen bij het spoor hebben ook het inlevingsvermogen (en servicegehalte) van een baksteen... Gelukkig zijn er een heleboel (de overgrote meerderheid) die in het vinden van een oplossing voor een reiziger een leuke uitdaging zien en alleen daarom al een standbeeld verdienen. duim omhoog

Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: Gestrand, bijzondere inspanning HC en collega's door Pluisje » wo 13 apr 2011 13:09

Caspar schreef:Mw geloofde me niet en zat nog wat op haar railpocket te kijken en keek me heel raar aan.
Nog vreemder keek ze toen ze de trein zag binnenkomen op Amsterdam centraal onder een CTA met Enkhuizen erop voorover buigen
Elk beroep heeft zo z'n voordelen... Geniaal... juichen*

Pluisje
Bericht Re: Gestrand, bijzondere inspanning HC en collega's door Caspar » wo 13 apr 2011 17:29

Stel nou er zou in mijn situatie wel een nachtbus hebben gereden. Dan moet ik inchecken bij die bus om thuis te komen. Ik neem aan dat NS de buskosten dan vergoed? En hoe doe je dat met een chipkaart? Brief naar de klantenservice neem ik aan, maar hoe kan je dan aannemelijk maken dat je die kosten hebt gemaakt?

Caspar
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: Gestrand, bijzondere inspanning HC en collega's door Gilles » wo 13 apr 2011 20:28

Volgens mij kun je bij zo'n oplaadautomaat ook een bon uitprinten waarop de laatste reizen staan. Dus daarmee kun je aannemelijk maken dat je die kosten ook echt hebt gemaakt.

Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: Gestrand, bijzondere inspanning HC en collega's door Broodtrommel » wo 13 apr 2011 23:40

En via internet op via http://www.ov-chipkaart.nl/mijnov/ (alleen persoonlijke kaarten)

Broodtrommel
Spoormedewerker
Spoormedewerker

Plaats een reactie

Keer terug naar Beste Reiziger