Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Beste Reiziger

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

En toen was er geen stroom meer....

De beste bijdragen van Reizigers

Plaats een reactie

Bericht En toen was er geen stroom meer.... door alexanderpas » zo 15 mei 2011 23:20

Terug naar huis, na een weekendje bij m'n moeder.

Opgestapt op Schagen 14:51, niks aan het handje.
Overstap op Heerhugowaard, om netjes om 15:06 richting Haarlem te gaan, waar ik m'n volgende overstap moest hebben
Maarja, zover kwam het niet... Alkmaar Noord, ongeveer 15:11, we staan klaar om te vertrekken.

En toen was er geen stroom meer....

Was er bij Alkmaar een kraan/vrachtwagen tegen de bovenleiding aangereden.
Daar stonden we dan, op Alkmaar Noord, met tevens een HC die op Alkmaar einde dienst had (nog 1 stationnetje) en daarna na Den Helder moest (Awww....)
Oke, dan maar wachten op de NS-bus. (die natuurlijk eerst geregeld moet worden)
Omroep begint ondertussen ook meer informatie te geven, maar nog niets over bussen.
Maar wel informatie wat er aan de hand is, en dat er tussen Heerhugowaard en Uitgeest geen treinen meer reden (gaat zo moeilijk zonder stroom.)
Even later, jahoor, volgens de omroep gaan er stop- en snelbussen komen aan de VOORZIJDE van het station. (nog geen NS-bus te zien.)
Ondertussen is het best gezellig, leuke gesprekken met het HC en de andere reizigers (als de HC bezig is met informatie inwinnen) over de gebeurtenis, wat we al weten, en ervaringen van andere verstoringen. (al met al, de sfeer is gezellig.)
Een aantal andere reizigers heeft ondertussen al eigen vervoer geregeld, en we hebben ook weer een aantal nieuwe reizigers erbij. (ongeveer een man of 10 nu.)
Weer even later, volgens de omroep rijden er nu NS-bussen "welke uitsluitend als Stopbus rijden" tussen Heerhugowaard en Alkmaar (nog steeds geen bus te zien.)
De HC houdt ondertussen de achterzijde van het station in de gaten want die vertrouwt het ook niet meer. (en probeert natuurlijk ook meer te weten te komen.)

En warempel, het gevoel van de HC is juist, daar staat de eerste bus van de dag (richting Heerhugowaard blijkt later) aan de ACHTERZIJDE van het station.
Terwijl zij naar die kant (figuurlijk) achter de bus aan rent, krijg ik het verzoek om de reizigers die al aan de voorzijde stonden te informeren. (natuurlijk, we staan hier met z'n allen.)
De groep verplaatst zich nu van de voorzijde naar de achterzijde, waar de HC nu ook staat.
Ondertussen heeft de omroep (nadat de HC het doorgegeven heeft) ook door dat de bussen aan de achterzijde van het station komen. (Nog steeds geen NS-bus richting Alkmaar)
Ondertussen groeit de groep gestaag, tot een man of 20, HC is weer naar de voorzijde van het station gegaan, en jahoor...

De omroep heeft het er weer over dat de NS-bussen aan de VOORZIJDE van het station komen. cheer down

Ik geef nog even een druk op die info-knop om te vragen waar die bussen nou komen (Antvoord: Er staat geen vaste plek voor, en in dat geval is de omroep leidend.) en dat de omroep aan het verwarren is.
En eindelijk, even later is daar de (eerste) NS-bus richting Alkmaar, aan de ACHTERZIJDE van het station. (maar goed dat we de omroep hebben genegeerd.)
Ik spreek de bus-chauffeur even aan, en leg de situatie uit met de verwarrende omroep.
Deze is zo vriendelijk even te wachten, en ik sprint nog even naar voren waar ik ongeveer nog 5 reizigers vindt (en een HC die ook blij was dat ik de andere kant in de gaten hield.)
Tijdens het rustig teruglopen weet ik nog een groepje van ongeveer 5 man mee te pikken (hebben tenminste geen onnodig extra vertraging.)

En we zijn onderweg, met de bus, richting Alkmaar, en alle reizigers die mee moesten zijn mee juichen*

En dan rijden we langs de incidentlocatie, alwaar de buschaffeur er ons op wijst dat het hier is gebeurt (Netjes afgezet trouwens, bouwhekken, verkeersmaatregelen, waren er hier al werkzaamheden, of is dat gedaan in de tijd na het incident.) En dan hoor je van achter in de bus:

"Goh, het is nog waar ook" ( roffel ach nee nee )

In alkmaar aangekomen moet de buschaffeur nog even kijken of hij doormag naar uitgeest, of weer terug moet naar heerhugowaard.
Helaas, hij moet terug, en we moeten dus overstappen op een andere bus, welke nu achter ons is komen aanrijden ( juichen* er staat nu een dubbeldekker en een gewone touringcar klaar voor beide richtingen juichen* )
Ik pak hier dan ook de al gereedstaande bus naar uitgeest (welke netjes stopt op alle tussengelegen stations en nog een leuke fout maakt te castricum waardoor er achteruit gereden moest worden in een fietsstraat. roffel slechte bebording + evenement... geen goed idee)
Op uitgeest kan ik m'n route eindelijk weer vervolgen richting haarlem, en verder richting het zuiden van het land.

Totale vertraging: Ongeveer 3 uur.

En dan had ik nog geluk, want er waren ook mensen die naar Amsterdam moesten, en dus op Haarlem weer de NS-bus richting Sloterdijk moesten pakken waar ze weer moesten overstappen op de trein naar Amsterdam.

((Voor diegenen die er ook waren: Ik was die jongen met het staartje in die grijze jas. zwaaien ))

alexanderpas
Bericht Re: En toen was er geen stroom meer.... door Gekko123 » ma 23 mei 2011 23:27

Die zelfde middag/avond stond ik op Amsterdam Centraal de complete verwarring en drukte te volgen (altijd leuk om mensen geheel gek te zien worden). In het kwartiertje dat ik er daadwerkelijk heb gestaan was de omroep aldaar ook erg verwarrend. In eerste instantie zouden de IC's naar Alkmaar en Schagen niet verder rijden dan Zaandam en zouden de IC's naar Alkmaar en Den Helder omrijden en niet stoppen te Zaandam. In werkelijkheid hadden ze de IC naar Den Helder maar opgeheven tussen Amsterdam Centraal en Alkmaar nee

Reizigers die richting Alkmaar of zo konden of via Hoorn (reed wel) of Haarlem gaan. Een paar reizigers zeiden tegen mij dat ze uit ervaring weten dat via Hoorn zeker 2 uur duurt doordat er daar een non-aansluiting is.

Gekko123
Bericht Re: En toen was er geen stroom meer.... door seinhuis » wo 25 mei 2011 11:17

Via Hoorn duurt de reis Amsterdam-Den Helder 1:47, via Haarlem 1, 42. Dus 2 uur is een beetje overdreven knipoog

seinhuis
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: En toen was er geen stroom meer.... door Laurent » wo 25 mei 2011 12:02

Het enige wat je nu over het hoofd ziet, is het feit dat je via Haarlem een fikse overstap hebt, terwijl de trein normaal gewoon in een keer doorhobbelt omdat deze wordt omgeleid en je daardoor niet hoeft te wachten, terwijl je via Hoorn wel moet wachten omdat dit geen omleidingsroute is.
Neem ook eens een kijkje op mijn youtube kanaal: Railion 6513

Laurent
Moderator / Beheerder
Bericht Re: En toen was er geen stroom meer.... door alexanderpas » ma 30 mei 2011 23:59

Even de Planner erbij gepakt, plus mijn ervaring van die dag.
Voor alkmaar moest je zowieso met de bus, dus de snelste was via haarlem.
Echter voor Den Helder zou via Hoorn de snelste optie zijn, daar op dat stuk nog wel treinen reden (en die is sneller dan de NS-Bussen)

alexanderpas

Plaats een reactie

Keer terug naar Beste Reiziger