Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Beste Reiziger

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

De slechtste informatievoorziening ooit

De beste bijdragen van Reizigers

Plaats een reactie

Bericht De slechtste informatievoorziening ooit door ino94 » vr 03 jun 2011 22:49

Ja, vandaag was het zover. Vandaag was volgens mij de dag dat ProRail en NS de ergste onkunde hebben laten zien in maanden.

Het begon allemaal rond half vijf. Een machinist ziet vermeende rook in de Schipholtunnel en meldt dat volkomen terecht. Het treinverkeer wordt begrijpelijk stilgelegd. Dat ligt het zo'n halfuur, waarna de treindienst weer opgestart kan worden. Normaliter duurt dit zo ongeveer een uur, anderhalf uur voordat alles weer voor het boekje rijdt.

Dat loopt deze keer echter anders. Wegens logistieke problemen blijven treinen uitvallen, en dat duurt en duurt. De omroep in Schiphol verwoordt dat erg creatief, namelijk: 'Door een eerdere verstoringen is er zeer beperkt treinverkeer mogelijk op de volgende trajecten: *alle trajecten*'. Voor de rest is de omroep stiller dan op een normale doordeweekse dag, er wordt namelijk buiten het voorgaande bericht niets omgeroepen.

Deze keer zijn zelfs de actuele vertrektijden (AV) op mobiele apparaten, idem voor m.ns.nl, niet meer te vertrouwen. Hetzelfde geldt voor de CTA's, die net zoals de AV treinen aangeeft die helemaal niet rijden.

Reizigers die uit de richting Leiden komen geven aan dat Hoofddorp Opstel volkomen voorgegooid is met treinen, dat zou best wel eens de oorzaak kunnen zijn van de vele uitvallende treinen.

Uiteindelijk staan reizigers voor de richting Amersfoort anderhalf uur te wachten op hun trein, die niet komt, maar er is ook niets omgeroepen en er zijn geen mensen van de NS te zien.

Reizigers naar Amsterdam Lelylaan staan ook tot in den treure te wachten op een trein. Alle treinen naar Lelylaan en Sloterdijk vallen namelijk uit. Ze besluiten om uiteindelijk maar aan te kloppen bij de machinist van een IC om te vragen of hij ajb extra wil stoppen. Ja, dat wil hij wel, hij's toch al te laat.

Op een gegeven moment komt er een Servicemedewerker aanlopen van de NS. Deze wordt begrijpelijk bestookt met vragen van reizigers. Ja, met z'n Railpocket komt hij tot wat adviezen, maar reizigers eromheen weten al te vertellen dat er geen zak van klopt. En dan weet hij dus niets te vertellen. Werkelijk ontslaan dat soort waardeloze mensen in je bedrijf, die niet eens uit het hoofd een beetje creatief kunnen zijn.

Ondertussen heeft de Maatschappij Voor Beter OV, voordat de problemen überhaupt al opgelost zijn, al een brief gestuurd aan NS en ProRail om verduidelijking van de situatie. Het is werkelijk onacceptabel wat er gebeurd is en er moet wat aan gedaan worden. Er moeten nu echt eens koppen gaan rollen bij die bedrijven, want het gaat elke keer wéér mis. Ja, sorry, u staat 3 uur vast tussen Purmerend en Zaandam, gaan we beter doen! Oh sorry, u staat te lang stil in de Schipholtunnel, gaan we beter doen! Oh sorry, u zit 4 uur vast in een Fyra, gaan we beter doen! Oh sorry, u staat 2 uur op een trein te wachten die niet komt, gaan we beter doen!

Ben benieuwd wanneer dat beter eens komt. In elk geval heb ik hierover een klacht van een dubbele A4 naar NS en ProRail verzonden, hopelijk kunnen ze er nog wat mee.

Oh wacht, en dat was overigens niet het enige wat er vandaag mis ging. Midden in de spits reden treinen uit Noord-Holland met een uur vertraging richting Amsterdam en verder, zonder dat er een storing was. Niemand wist waarom. Reizigers hadden tot in Maastricht, Groningen, Enschede en Vlissingen vertraging door volgens de NS en ProRail één verstoring. Top bezig! :lovens:

ino94
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door DDX » vr 03 jun 2011 23:15

Vanavond op Zaandam ook leuk, de intercity richting hoorn kwam rond 21:50 volle vaart voorbij rijden, gevolgd door een omroep dat de sprinter richting Hoorn van 22:04 vandaag helaas niet zou rijden. (stond daarvoor nog gewoon aangegeven op de borden)
Laat die Intercity dan even paar minuten stoppen voor de reizigers op zaandam....
Volgende sprinter zou misschien om 22:34 rijden.

Ik moest zelf gelukkig die sprinter richting Alkmaar hebben van 21:59, die gelukkig gewoon op tijd reed.
Al was het wel proppen aangezien de intercity's richting Alkmaar weinig zin hadden om te rijden...

DDX
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door Broodtrommel » za 04 jun 2011 00:12

Ik snap je frustraties maar ik heb je een ander topic als verteld, dat je de manier over hoe je praat over het personeel van NS niet hoeft te herhalen.
Dat je niet met ze eens ben, is jou pakkie aan - maar jou opmerking over waardeloze mensen is totaal onnodig en in mijn woorden zelfs belachelijk te noemen.

Als jij in de steek wordt gelaten door reisinformatie? Moet het dan allemaal jou fout zijn? Denk eens na. Sorry dat ik zo op je reageer, maar dit vind ik complete ONZIN.
Machinist Goederen VB \n ERTMS ? :: Wagenmeester ? :: Gevaarlijke Stoffen ?

Broodtrommel
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door rww » za 04 jun 2011 00:24

Kijk daar is de propaganda machine weer, Bang voor zijn baantje(leest Madeleine van der Zwaan hier soms mee?)

De ns maakt er een potje van en iedereen met zijn blauwe pakkie is er verantwoordelijk voor, van voor tot achter.(en ja natuurlijk zijn die daar in de toren achter hun beeldschermpje hoofdverantwoordelijk), en laten we het maar niet hebben over de trend om het hele perron vol te zetten met wanabee ns politie mensen, strak voor zich uitkijkend, zuchten als je om informatie vraagt en zich gedragen als de beveiliging van obama himself en dat alleen om er voor te zorgen dat echte personeel(conducteurs, stationschef enz) zicht niet hoeft te tonen op het perron.

En inderdaad zoals ino al schreef heb ik ook vandaag gewoon ns agentjes gezien die gezellig met de railpocket adviezen waren aan het geven, voor treinen die niet rijden duim omhoog duim omhoog , En het toppunt was wel eentje die een mevrouw uit deurne in rotterdam via haarlem naar huis wou laten gaan.

rww
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door davidov2008 » za 04 jun 2011 00:58

ino94 schreef:Ja, vandaag was het zover. Vandaag was volgens mij de dag dat ProRail en NS de ergste onkunde hebben laten zien in maanden.
(...)
Deze keer zijn zelfs de actuele vertrektijden (AV) op mobiele apparaten, idem voor m.ns.nl, niet meer te vertrouwen. Hetzelfde geldt voor de CTA's, die net zoals de AV treinen aangeeft die helemaal niet rijden.

Bekend fenomeen ja. Hoewel de trdl regelt welke treinen van welk perron kunnen vertrekken, kunnen ze het niet in de reisinformatie zetten zodat het goed weergegeven wordt op de door hun aangestuurde AV/CTA schermen en internet-databases....

Reizigers naar Amsterdam Lelylaan staan ook tot in den treure te wachten op een trein. Alle treinen naar Lelylaan en Sloterdijk vallen namelijk uit. Ze besluiten om uiteindelijk maar aan te kloppen bij de machinist van een IC om te vragen of hij ajb extra wil stoppen. Ja, dat wil hij wel, hij's toch al te laat.
Kudos voor deze machinist. duim omhoog

Op een gegeven moment komt er een Servicemedewerker aanlopen van de NS. Deze wordt begrijpelijk bestookt met vragen van reizigers. Ja, met z'n Railpocket komt hij tot wat adviezen, maar reizigers eromheen weten al te vertellen dat er geen zak van klopt. En dan weet hij dus niets te vertellen. Werkelijk ontslaan dat soort waardeloze mensen in je bedrijf, die niet eens uit het hoofd een beetje creatief kunnen zijn.

Hier kan ik het alleen maar helemaal mee eens zijn. Railpockets (en meestal ook mobiels) zijn zinloos in dit soort situaties. 1/4 van de reizigers krijgt al adviezen via zijn smartphone of kijkt bij andere mee, en zijn alleen maar slechter uit met de tragere Railpocket.

Geef dan toch géén advies, zeg dat je apparaatje geen betrouwbare informatie kan geven, en de mobiele OV apps/NS website ook niet! Roep het om! (Net zoals 'GPS/Navigatie uit'-borden bij wegwerkzaamheden zeg maar) Waarschuw de reiziger voordat ze in de trein stappen en denken een alternatieve verbinding gevonden te hebben die het volgende station niet aanwezig blijkt...

Verder ben ik het deels eens met Rww: ino94 heeft het niet zo tegen het fatsoenlijke NS personeel (conducteurs, machinisten, stationschefs) maar tegen de 10-dagen-cursus medewerkers van S&V, en nog veel meer tegen de top van het bedrijf (NS en ProRail), managers zonder verstand van spoorzaken, die niet de juiste informatie op de juiste plek kunnen brengen, zodat medewerkers met lege handen (of een waardeloze railpocket) voor de reiziger staan. En die kunnen het dan weer in hun gezicht krijgen. nee

davidov2008
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door Edwin » za 04 jun 2011 01:04

ino94 schreef:Werkelijk ontslaan dat soort waardeloze mensen in je bedrijf, die niet eens uit het hoofd een beetje creatief kunnen zijn.

PARDON???!!!!!
Als ik door mijn informatiebron foutief geïnformeerd word en dus niet kan vertrouwen op alles wat daaruit komt, moet ik maar ontslagen worden omdat ik niet creatief ben?
Ik heb me vandaag GVD uit de naad lopen werken (en met mij vele collega's) om de mensen zo goed en zo kwaad mogelijk op hun bestemming te krijgen, maar ik heb niemand een advies durven geven richting Amsterdam/Schiphol, simpelweg omdat men in Amsterdam de boel op slot gegooid had.

Dat de informatievoorziening ronduit slecht was, geef ik grif toe, maar jij gaat (zoals veel vaker) weer eens een paar stappen te ver.

Edwin
Medewerker NS
Medewerker NS
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door Folkward » za 04 jun 2011 02:31

In iets, wat wel gerelateerd moet zijn: ik vertrok van een evenement in Den Haag naar Amersfoort. De eerste IC naar Utrecht zou moeten vertrekken om 16:53, daar stapte ik eerst in (ik had geen haast om in Amersfoort te komen), maar toen ik daarin stapte, zag ik de IC, die naar Enschede zou rijden (om 17:08), het station binnenlopen op het naastgelegen spoor, en ik besloot daar in te stappen. Dit was rond 16:45.16:53 kwam en ging voorbij en nog steeds zag ik de IC naar Utrecht staan. Rond 17:00 werd kennelijk in die trein vermeld dat niet gezegd kon worden of en hoe laat die trein zou vertrekken. Alle reizigers uit die trein stapten uit en kwamen in de IC naar Utrecht/Enschede zitten. De trein was nu zeer vol.

Er kwamen later toch nog mensen in die trein (naar Utrecht) zitten, die het kennelijk niet meegekregen hadden. Wat schetst mijn verbazing: om 17:07 (!!!) vertrekt die trein, een luttele minuut later gevolgd door de trein waar ik in zat, naar Enschede. Toen we vervolgens bij station Gouda kwamen, werd omgeroepen dat het spoor waar we op binnen moesten komen (nog) bezet was. Raar hè? Je zou toch denken dat zo'n trein opgeheven zou worden, als de dienst de facto al vervangen wordt door een andere trein. En wat is het resultaat: 5 minuten vertraging in Amersfoort (en dus verder en de Noordooster), omdat er een andere trein voor die trein zat, tussen Den Haag en Utrecht, die 14 minuten vertraging had en net zo goed opgeheven had kunnen worden.
Sic sit

Folkward
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door Broodtrommel » za 04 jun 2011 06:55

rww schreef:Kijk daar is de propaganda machine weer, Bang voor zijn baantje(leest Madeleine van der Zwaan hier soms mee?)

Ik denk niet echt dat mijn baan bij Servex afhangt van mijn reactie, dus dit is weer een opmerking die kant noch wal raakt - ik geef aan dat ik het niet met zijn motivatie eens ben en het belachelijk vind dat hij zo reageerd.

Dat mag ik gewoon zeggen en dat heeft niks met mijn baan te maken, maar met respect voor mensen die afhankelijk zijn van bepaalde informatie.

Ik zou het liefst jullie eens een dagje op het perron zetten in de winter, als niks rijd. Goed? :idee:
Machinist Goederen VB \n ERTMS ? :: Wagenmeester ? :: Gevaarlijke Stoffen ?

Broodtrommel
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door vossloch » za 04 jun 2011 08:35

Off topic ; Aangezien het geen Servex interne zaak is , zal het mevr. van der zwaan geen Koekoeksklok interesse hebben . Misschien dat ze alleen happy is omdat er vestingen meer omzet hebben .

DAt het samenspel NS/prorail zo verrot is is al langer bekend . het gekke vind ik dat ( zo heb ik opgevangen ) het hele land problemen had door een spoorlijntje dat er uit lag . Ontkoppelen , Afzetten en omleiden lijkt mij logisch . treinen Maastricht/Heerlen - alkmaar stoppen niet in Schiphol , hadden wel vertraging , waarom ?

Misschien Denk ik te logisch voor dit kleine landje .
Jim Davis , Garfied pocket 43 : \n"We leven in een bijzondere wereld. Ze kunnen een man op de maan zetten. En toch kunnen ze geen computer maken die stuitert."

vossloch
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door ino94 » za 04 jun 2011 09:38

Broodtrommel schreef:Ik snap je frustraties maar ik heb je een ander topic als verteld, dat je de manier over hoe je praat over het personeel van NS niet hoeft te herhalen.
Dat je niet met ze eens ben, is jou pakkie aan - maar jou opmerking over waardeloze mensen is totaal onnodig en in mijn woorden zelfs belachelijk te noemen.

Edwin schreef:
ino94 schreef:Werkelijk ontslaan dat soort waardeloze mensen in je bedrijf, die niet eens uit het hoofd een beetje creatief kunnen zijn.

PARDON???!!!!! Als ik door mijn informatiebron foutief geïnformeerd word en dus niet kan vertrouwen op alles wat daaruit komt, moet ik maar ontslagen worden omdat ik niet creatief ben?

Normaal zou ik het volkomen met jullie eens zijn [ik bedoel jullie reactie op mij], en ik probeer hier ook altijd te relativeren wat ik over de NS-medewerkers, zeker HC's en machinisten, zeg. De laatste twee hebben een trein te verrijden, die kunnen nu ook niet eenmaal alles goed doen als het zo'n zooitje is. Maar ik had het nu over de Servicemedewerkers, die vást op station Schiphol werken. En die wéten dat het er mis kan gaan, en het daar ook minimaal één keer per week doet, en dat de Railpocket dan regelmatig slecht werk aflevert. En die weten de dienstregeling niet eens uit hun hoofd, weten niet dat er een knoop in Weesp ligt, weten niet dat er in Utrecht C gekruist wordt met de IC's en ga zo maar door! En ja, over deze NS-medewerkers heb ik al vaker geklaagd, en nu was het het ergst! En dan zeg ik het wél nu een keer hard, je hoeft je totáál niet aangesproken te voelen als NS'er, want ik had het hier specifiek over de iets van 10 Servicemedewerkers van Schiphol die helemaal niets van het spoor weten en waarvoor je net zo goed zo'n Serviceplein kan inzetten.

En dat is dus ook precies wat reizigers voelen als ze op dat perron staan! Sommigen waren nog naar de Servicebalie gelopen, hebben aan de NS'ers daar gevraagd naar welk perron ze moeten, en die sturen ze dan naar een perron, terwijl ze geen idee hadden wat er daar zich beneden afspeelde! Zij wérken daar, zij horen gewoon te weten waar treinen op de route stoppen, óók als de Railpocket het niet doet. En als je dan meer dan een jaar op Schiphol werkt en er nog van staat te kijken als de .11/.41 Stoptrein volgens borden naar Hilversum maar waar bijna altijd op de trein Utrecht Centraal staat, en dan geen idee hebt wat er aan de hand is en mensen voor Utrecht gewoon op die trein zet, ja, dan ben je dus niet niet geïnteresseerd in je werk.

ino94
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door rww » za 04 jun 2011 10:30

vossloch schreef:Off topic ; Aangezien het geen Servex interne zaak is , zal het mevr. van der zwaan geen Koekoeksklok interesse hebben . Misschien dat ze alleen happy is omdat er vestingen meer omzet hebben .

DAt het samenspel NS/prorail zo verrot is is al langer bekend . het gekke vind ik dat ( zo heb ik opgevangen ) het hele land problemen had door een spoorlijntje dat er uit lag . Ontkoppelen , Afzetten en omleiden lijkt mij logisch . treinen Maastricht/Heerlen - alkmaar stoppen niet in Schiphol , hadden wel vertraging , waarom ?

Misschien Denk ik te logisch voor dit kleine landje .

Ik vindt dat de ns in het hele land op strategische punten genoeg reserve matriaal moet hebben, zodat ze vanaf strategische punten weer de dienst kunnen opbouwen: Ligt amsterdam eruit dan bouw je de 800 weer op vanaf utrecht en ga je utrecht/maastricht-heerlen pendelen.

rww
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door Vinny » za 04 jun 2011 10:44

Het wordt tijd voor een verkehrsverbund Amsterdam, want dan snappen medewerkers ook dat je mensen van Schiphol met buslijn 197 in Amsterdam Centrum kunt krijgen. Ik heb me hogelijk verbaasd over het feit dat geen NS medewerker aan toeristen in het Engels kan uitleggen dat ze ook de bus kunnen nemen... emo

Los daarvan ben ik heel benieuwd waarom de kleine verstoring in de Schipholtunnel nu zo uit de klauwen kon lopen. Er liggen notabene een heel stel omleidingsmaatregelen klaar:
- Opheffen Fyra
- Thalys beperken tot Rotterdam
- Benelux/IC Vlissingen via Haarlem
- Leiden-Schiphol: Pendeldienst Leiden-Sassenheim-Nieuw Vennep-Hoofddorp.
- Richting Utrecht: beperken treinverkeer tot Utrecht Centraal
- Richting Amersfoort: Sprinters keren te Amsterdam Zuid / IC treinen opheffen te Amersfoort
- IC Berlijn: van/naar Amsterdam Centraal
- Sprinter Hoorn-Hoofddorp: van/naar Amsterdam Centraal
- Amsterdam-Schiphol: Opheffen tot de verstoring voorbij is.

Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door Edwin » za 04 jun 2011 11:39

ino94 schreef:Maar ik had het nu over de Servicemedewerkers, die vást op station Schiphol werken. En die wéten dat het er mis kan gaan, en het daar ook minimaal één keer per week doet, en dat de Railpocket dan regelmatig slecht werk aflevert. En die weten de dienstregeling niet eens uit hun hoofd, weten niet dat er een knoop in Weesp ligt, weten niet dat er in Utrecht C gekruist wordt met de IC's en ga zo maar door! En ja, over deze NS-medewerkers heb ik al vaker geklaagd, en nu was het het ergst! En dan zeg ik het wél nu een keer hard, je hoeft je totáál niet aangesproken te voelen als NS'er, want ik had het hier specifiek over de iets van 10 Servicemedewerkers van Schiphol die helemaal niets van het spoor weten..

Al wisten ze het deze keer wel, dan nog konden ze uit het hoofd geen informatie geven over de treinenloop. Er werden zulke belachelijke maatregelen genomen, dat er geen touw aan vast te knopen was.

Dan nog even over je opmerking dat je het slechts had over de servicemedewerkers van Schiphol: Je zegt in je post "ontslaan dit soort waardeloze mensen in je bedrijf, die niet eens uit het hoofd creatief kunnen zijn".
Dat projecteer ik dan toch echt op alle NS medewerkers.

Edwin
Medewerker NS
Medewerker NS
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door Mikos » za 04 jun 2011 11:49

Ik vind dit weer een heel mooi topic om nog eens te verwijzen naar Respect voor elkaar. Dat het in zo'n situatie niet goed gaat, is iets dat jammer genoeg nog te vaak voorkomt. Het personeel doet dan zijn uiterste best om de reizigers toch te voorzien van informatie.

Als mijn Railpocket mij geen duidelijke informatie kan verschaffen, ga ik toch lekker binnen zitten, aan de koffie? Laat ik me mooi niet zien.
Deze servicemedewerkers hebben dus, ondanks dat er geen goede informatie verschaft werd van binnenuit, toch hun gezicht laten zien en gedaan wat ze konden. Ik kan uit mijn nek gaan staan kletsen over creatieve oplossingen, maar als niemand weet of er iets gaat rijden en wanneer, dan kan ik jou best uit mijn hoofd met de eerstvolgende trein via Lutjebroek naar Schubbekutteveen sturen om daar over te stappen op de trein naar Tsytsjerksteradiel, maar misschien rijdt jouw trein wel eerder weg dan de eerste trein naar Lutjebroek.

Het woord 'ns agentjes' komt langs, evenals 'wanabee politiemensen'; dat getuigt niet van respect! En dat zal in de toekomst ook zwaarder bestraft gaan worden hier op het forum. Als je geen respect op kunt brengen voor het personeel dat in het OV werkt, hoe slecht ze hun werk in jouw ogen ook mogen doen, dan ga je je verhaal maar ergens anders vertellen. Er mag best kritiek geuit worden; het gaat nu eenmaal niet altijd goed. Ik als conducteur maak ook wel eens inschattingsfouten, stuur mensen per ongeluk ook wel eens de verkeerde kant uit. Doe ik daarom mijn werk slecht? Is het daarom nodig mij voor van alles uit te gaan maken? Dat denk ik toch niet.

Relativeren, mensen, en houd het vooral respectvol. Dit topic houden we extra in de gaten, zodra het uit de hand dreigt te gaan lopen, komt er een slotje op. Let op: Discussie is toegestaan, er mag best kritiek geleverd worden, ook op het personeel, maar doe het met respect en denk een tweede keer na over wat je typt. Dan houden we het gezellig op het forum en wil het personeel dat hier aanwezig is ook met jullie blijven kletsen. En daar draait ons forum op. duim omhoog

Mikos
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door ino94 » za 04 jun 2011 13:04

Edwin schreef:Dan nog even over je opmerking dat je het slechts had over de servicemedewerkers van Schiphol: Je zegt in je post "ontslaan dit soort waardeloze mensen in je bedrijf, die niet eens uit het hoofd creatief kunnen zijn".
Dat projecteer ik dan toch echt op alle NS medewerkers.

Nee echt niet hoor, de zin ervoor zeg ik namelijk al dat ik het over de Servicemedewerker van Schiphol heb glimlach.

Mikos schreef:Als mijn Railpocket mij geen duidelijke informatie kan verschaffen, ga ik toch lekker binnen zitten, aan de koffie? Laat ik me mooi niet zien. Deze servicemedewerkers hebben dus, ondanks dat er geen goede informatie verschaft werd van binnenuit, toch hun gezicht laten zien en gedaan wat ze konden. Ik kan uit mijn nek gaan staan kletsen over creatieve oplossingen, maar als niemand weet of er iets gaat rijden en wanneer

Vergeet niet dat ik ervoor nog zei dat er bijna geen Servicemedewerkers te zien waren. De enkele die er was wist dus niet de dienstregeling. Verder wás er wel een vaste dienstregeling, en zie horen de Servicemedewerkers daar dus te weten. Je kan daar aan het begin op zich van zeggen dat ze die te horen moeten krijgen vanuit hun informatiebron, maar als er zo'n grote verstoring is, moeten ze zelf ook beginnen te denken. Na een paar uur moet je toch wel, met je collega's, kunnen weten wat er wel en niet rijdt.

Zo was de dienstregeling vrij simpel:
Leiden: .13, .19, .43, .49
Fyra: .10, .40, toeslagvrij
Amsterdam C: .16, .19, .46, .49, .52
Amsterdam Zuid: .11, .14, .41, .44
Utrecht C: .14, .44, iedereen naar verder dan Utrecht en Amersfoort en verder mee met die.

Maar dit bovenstaande wisten ze dus al niet. En als je al zo lang werkt bij Schiphol, weet je dat het mis kan gaan, en dan val je dus terug op je eigen kennis. En als je die dan niet hebt, ja, dan heb je een probleem.

Mikos schreef:Er mag best kritiek geuit worden; het gaat nu eenmaal niet altijd goed. Ik als conducteur maak ook wel eens inschattingsfouten, stuur mensen per ongeluk ook wel eens de verkeerde kant uit. Doe ik daarom mijn werk slecht? Is het daarom nodig mij voor van alles uit te gaan maken? Dat denk ik toch niet.

Zeker niet! Maar: de NS'ers van Schiphol staan er bekend om bij reizigers en ook meerdere conducteurs zelf hebben zich al eens keihard uitgelaten over de dienst aldaar. Het is daarom geen incident, een gemiddelde pendelaar weet dat inmiddels wel.

Mikos schreef:Dit topic houden we extra in de gaten.

Goed plan!

ino94
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door Eix » za 04 jun 2011 13:28

Ach, ik had iets vergelijkbaars in Breda afgelopen woensdag. Door een verstoring was de treindienst in de vroege middag in elkaar gedonderd. Toen ik rond 15.00 de trein wilde nemen stond op de schermen dat de storing voorbij was; treindienst werd hervat maar ondertussen viel de ene trein na de andere uit rond vertrektijd.

Personeel gaf aan dat er *vermoedelijk* een nieuwe storing / aanrijding was maar dat ze verder ook van niets wisten. Men stond met lede ogen te kijken hoe de ene na de andere trein vertraagd of uitviel op de AV. Advies was er dus niet; daarom ben ik zelf maar met een Brabantliner (bus) naar Utrecht gegaan. Overigens maak ik het personeel geen verwijten, men moet gewoon eens goed investeren in een 'intelligent' informatiesysteem. Of gewoon oude stijl handmatig omroepen per station. De huidige automatisering is vaak eerder tegenstrijdig dan correct. Voorbeeld: 1) *Fyra van xx rijdt niet* 2) *op spoor 5 staat gereed Fyra naar Rotterdam en Amsterdam, toeslag is verplicht* Handig, automatische omroepbandjes. ach nee

Nu blijven de gevolgen volgens mij nog redelijk beperkt op een traject als Breda - Tilburg omdat dit nog net handmatig bij te sturen is, met de kanttekening dat de informatievoorziening wel faalt. Schiphol - Amsterdam is daarentegen net iets drukker...

Eix
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door Jorick » za 04 jun 2011 15:01

ino94 schreef:Reizigers hadden tot in Maastricht, Groningen, Enschede en Vlissingen vertraging door volgens de NS en ProRail één verstoring. Top bezig! :lovens:
Welnee, niet zo overdrijven. Ik ben die dag van Utrecht Zuilen, via Utrecht en Rotterdam naar Goes gereden, en 's avonds ook weer terug. Twee ritten van ongeveer een 2,5 uur. Alleen op de terugweg 3 héle minuten vertraging gehad tussen Rotterdam en Utrecht, waardoor mijn - onofficiële - overstap op de stoptrein naar Breukelen de mist in liep.

Jorick
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door Gereke » za 04 jun 2011 15:17

Vinny schreef:Het wordt tijd voor een verkehrsverbund Amsterdam

Je wordt op je wenken bediend. Zeer waarschijnlijk creëert minister Donner binnenkort de Metropoolregio Amsterdam uit de stadsregio. Dit moet onder andere dé vervoersautoriteit op OV-gebied worden.

Gereke
Heeft Bedankt: 3 keer

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Beste Reiziger