Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Beste Reiziger

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

De slechtste informatievoorziening ooit

De beste bijdragen van Reizigers

Plaats een reactie

Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door ino94 » za 04 jun 2011 17:01

Jorick schreef:
ino94 schreef:Reizigers hadden tot in Maastricht, Groningen, Enschede en Vlissingen vertraging door volgens de NS en ProRail één verstoring. Top bezig! :lovens:
Welnee, niet zo overdrijven. Ik ben die dag van Utrecht Zuilen, via Utrecht en Rotterdam naar Goes gereden, en 's avonds ook weer terug.

Ja top, maar feit blijft dat er ook IC's naar alle richtingen van het land vertraagd waren, en dat dus veel reizigers wèl vertraging hadden knipoog.

ino94
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door vossloch » za 04 jun 2011 19:01

ach ja , waar een klein land groot in kan zijn roffel
Jim Davis , Garfied pocket 43 : \n"We leven in een bijzondere wereld. Ze kunnen een man op de maan zetten. En toch kunnen ze geen computer maken die stuitert."

vossloch
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door Klaasje » za 04 jun 2011 20:24

Ach, zoiets gebeurd zo nu en dan. Als we het allemaal beter willen is er geld nodig voor betere infra om overal en nergens te kunnen keren. Dan worden de kaartjes duurder. Dan begint iedereen ook weer te klagen. Zo weet ik gelukkig wel dat ik nog steeds in Nederland ben. Niemand zeurt beter dan wij Nederlanders. cool

Klaasje
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door ino94 » zo 05 jun 2011 10:15

Nee hoor, om er niet zo'n puinzooi van te maken als nu, hoeft er geen nieuwe infrastructuur te komen. Het is namelijk zeker niet de eerste keer dat Schiphol plat ligt, en normaal zijn er helemaal niet zoveel problemen knipoog.

ino94
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door 1624 » zo 05 jun 2011 10:57

Ach ik heb mezelf maar aangeleerd dat ik tegenwoordig bij dit soort zaken maar een bak koffie ga halen of iets fris en afwacht wat er gaat gebeuren. Het heeft geen zin om je er druk over te maken of om er boos over te worden nl. treinpersoneel kan er ook niks aan doen of er snel iets aan veranderen! Feit blijft dat de informatievoorziening gewoon erg slecht is en dat dit mede komt door het grotendeels centraliseren van alle VL-posten e.d. het zogenaamde nieuwe commerciele denken zeggen we maar... Mijn denkwijze zal ik er maar niet op loslaten want we zijn immers geen Duitsland, maar men zou er zo nu en dan nog een hoop van kunnen leren!

MVG. Frank

PS. En ook bij de oosterburen gaat het wel eens fout natuurlijk maar zulke missers als er hier zo nu en dan worden gemaakt ben ik daar nog niet tegengekomen...
(o)(o) [1624] (o)(o)

1624
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door schtem » ma 06 jun 2011 00:15

Gecentraliseerde VL Posten? Waar dan? Commercieel denken? Een treindienstleider zit er voor de veiligheid en doorstroming. Als de veiligheid in gevaar komt is het pech voor de treindienst maar die stopt. Daarna moet je opstarten. Je bent dan zo afhankelijk van andere factoren dat dat niet altijd soepel gaat. De reisinformatie is soms karig omdat wij soms pas 2 minuten van te voren weten hoe we een probleem op gaan lossen en dat dan ook pas kunnen communiceren.

Hou er ook wel rekening mee dat er in de randstad zoveel treinen rijden dat 3 kwartier Schiphol kwijt zijn echt funest kan zijn. Zeker in de spits.
Trdl

schtem
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door alexanderpas » ma 06 jun 2011 04:25

Al vond ik het wonderlijk dat het zelfs uitstraling had naar de hoekse lijn.

Vanaf Rotterdam Centraal, alwaar het niet meer duidelijk was of we nou vanaf Spoor 1a of Spoor 1b vertrokken... Op een bepaald moment ontstond de volgende situatie:

Spoor 1a bezet met lege Sprinter + wachtende reizigers op perron (CTA van beide sporen op Niet Instappen)
Via Spoor 2 (geen perronspoor) komt op Spoor 1b een sprintertje binnen.
Op dat moment komt een HC ons melden dat onze trein vertrekt vanaf Spoor 1b
Iedereen natuurlijk die trein in. (Geen verandering op de CTA, dus die wordt als fout bestempeld door de reizigers.)
Displays in de trein staan nog op "eindpunt, uitstappen a.u.b". maar dat gebeurt vaker tijdens het keren. (daar let men dus ook niet op.)
Even later, wanneer iedereen is ingestapt, een plekje heeft opgezocht, en z'n krantje heeft opengeslagen (ja, echt, niemand was meer aan het lopen om een plekje te zoeken.) komt er een servicemedewerker de trein in om ons te vertellen dat we er weer allemaal uit moeten, want deze trein wordt gerangeerd.
Op de vraag waar we dan heen moeten (want "we werden door een andere NS-medewerker deze kant opgestuurt") komt als antwoord dat we weer terug mogen naar Spoor 1a (waar nog steeds een lege Sprinter staat.)

Daar aangekomen weet de HC het ook niet meer, en besluiten we gewoon te wachten.
Jahoor, na enkele minuten komt er weer een Sprinter op Spoor 1b binnen en deze keer geeft de CTA wel aan welke trein het is.

Ach, Iedereen deed z'n best, met de gebrekkige informatievoorziening.

alexanderpas
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door 1624 » ma 06 jun 2011 09:29

schtem schreef:Gecentraliseerde VL Posten? Waar dan? Commercieel denken?

Laten we er geen doekjes om winden de informatie voorziening is zo beroerd als het maar kan tijdens verstoringen... Vaak is de informatie voorziening minimaal en als het er al is dan is het voor 85% nog eens verkeerd ook. Ook tijdens werkzaamheden is de info minimaal en word het tegenwoordig vaak op A4tjes aangekondigd, terwijl er ook een tijd is geweest dat het een x aantal dagen van tevoren werd omgeroepen en aangekondigd, je ziet nu heel vaak dat mensen op het allerlaatste moment verrast worden daardoor. Is dit verdwenen omdat het geen nut had?, of omdat er kosten mee zijn gemoeid waar men blijkbaar liever op bespaard? Bovendien zijn de omroepberichten vaak niet afkomstig van het station zelf maar van een VL-post die daar soms 30 km vandaan verwijderd is en ik hoor dan toch echt de uiterst "vriendelijke" robotstem mij vertellen dat er bijv. vertraging is of uitval van treinen. Als je kijkt buiten het rijdend personeel (wat vaak goede service probeert te verlenen) dan krijgt een klant snel het gevoel dat het maar om 1 ding draait nl. geld verdienen want de reiziger is al jaren niet meer nummer 1 en daar draait het nou juist wel om! Een klant het gevoel geven dat je er alles aan doet om iets te bereiken of een oplossing te vinden, maar door alle gebrekkigheid in die informatievoorziening word de klant in het diepe gegooid en krijgt het gevoel het maar weer eens zelf uit te moeten gaan zoeken...

Hoe zou jij het vinden als je bij bedrijf X een TV koopt en je doet een aanbetaling want hij is niet op voorraad en je hoort 3 weken niks? Dan wil je toch ook weten hoe het ermee staat? Daarom is het verstandig als bedrijf X je zo nu en dan belt en op de hoogte houd hoe het staat met de bestelling van je TV en ookal kunnen ze alleen melden dat de TV niet aanwezig is ze hebben teminste wel aan je gedacht en dan kweek je wat meer begrip bij je klant!

Feit blijft dat het natuurlijk logisch is dat er bij calamiteiten het treinverkeer stilgelegd word en dat veiligheid voorop staat, maar vergeet je klanten niet!

MVG. Frank

PS. geen persoonlijke aanval e.d. maar een algemeen beeld wat bij veel reizigers heerst.
(o)(o) [1624] (o)(o)

1624
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door schtem » di 07 jun 2011 14:11

Je kunt veel dingen niet van te voren aan zien komen. Stel bij een verstoring wordt een pendeltrein ingelegd. Dan zou je als trdl en omroep denken dat die gaat rijden. Je roept dat om naar buiten en dan blijkt dat de mcn er niet is. Dit gebeurt heel vaak. Dan wordt er alles aan gedaan om zo snel mogelijk een oplossing te bedenken.

Gevolg is wel dat er eigenlijk een volgende verstoring ontstaat omdat de trein in de weg staat. Aangezien je als omroep niet weet hoelang de nieuwe mcn er over doet om op die trein te komen kun je alleen maar omroepen dat de pendeltrein nog klaar staat. Al de andere treinen die binnen moeten komen krijgen vertraging. Als je alles om gaat roepen weet de reiziger het ook heel snel niet meer.

Ik ontken echt niet dat de informatievoorziening soms veel beter kan. Echterrr wat ik aan wil geven is dat er gelijk conclusies aan worden gehangen als "de klant is niet belangrijk" of "ze doen maar wat". De omroep heeft het bij een verstoring misschien nog wel drukker dan een treindienstleider.

Vwb de werkzaamheden: Wat daar precies de motivatie achter is weet ik niet. Je kunt je wel voorstellen dat veel mensen die in het weekend reizen, dagjesmensen zijn die door de weeks toch niet op een station komen dus altijd zullen worden verrast. Wat je niet moet vergeten is dat de werkzaamheden die gepland zijn, ook gewoon in de reisplanner zijn verwerkt.
Bovendien heeft iedereen teletekst op zijn televisie dus als iemand dan verrast is kun je dat natuurlijk puur op slechte informatievoorziening gooien maar dat is het niet! om maar even de vergelijking met een tv te maken: Je kunt je laten bellen waar je tv blijft maar je kunt ook track&trace gebruiken.

Ik zie extra's als iPhone apps en twitter ook niet als een verschraling maar als toevoeging.

Tot slot: Dat 85% van de reisinformatie fout is bij een verstoring is echt een diskwalificatie voor het omroep personeel. Vergeet niet dat veel verstoringen geen impact voor de reiziger hebben omdat trdl en omroep de treinen en reizigers er omheen loodsen...
Trdl

schtem
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door Vinny » di 07 jun 2011 22:09

De chaos rondom Amsterdam Centraal is overigens ontstaan doordat een aantal perronsporen buiten dienst waren wegens werkzaamheden aan een nieuwe fietstunnel. Als je dan ook de Schipoltunnel tijdelijk kwijt bent, dan wordt het een beetje lastig ja...

Jammer alleen dat ik uit een draad op skyscrapercity bovenstaande heb kunnen vinden. Dit had ook gewoon omgeroepen kunnen worden...

Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door 1624 » do 09 jun 2011 23:52

schtem schreef:Je kunt veel dingen niet van te voren aan zien komen. Stel bij een verstoring wordt een pendeltrein ingelegd. Dan zou je als trdl en omroep denken dat die gaat rijden. Je roept dat om naar buiten en dan blijkt dat de mcn er niet is. Dit gebeurt heel vaak. Dan wordt er alles aan gedaan om zo snel mogelijk een oplossing te bedenken.

Gevolg is wel dat er eigenlijk een volgende verstoring ontstaat omdat de trein in de weg staat. Aangezien je als omroep niet weet hoelang de nieuwe mcn er over doet om op die trein te komen kun je alleen maar omroepen dat de pendeltrein nog klaar staat. Al de andere treinen die binnen moeten komen krijgen vertraging. Als je alles om gaat roepen weet de reiziger het ook heel snel niet meer.

Ik ontken echt niet dat de informatievoorziening soms veel beter kan. Echterrr wat ik aan wil geven is dat er gelijk conclusies aan worden gehangen als "de klant is niet belangrijk" of "ze doen maar wat". De omroep heeft het bij een verstoring misschien nog wel drukker dan een treindienstleider.

Vwb de werkzaamheden: Wat daar precies de motivatie achter is weet ik niet. Je kunt je wel voorstellen dat veel mensen die in het weekend reizen, dagjesmensen zijn die door de weeks toch niet op een station komen dus altijd zullen worden verrast. Wat je niet moet vergeten is dat de werkzaamheden die gepland zijn, ook gewoon in de reisplanner zijn verwerkt.
Bovendien heeft iedereen teletekst op zijn televisie dus als iemand dan verrast is kun je dat natuurlijk puur op slechte informatievoorziening gooien maar dat is het niet! om maar even de vergelijking met een tv te maken: Je kunt je laten bellen waar je tv blijft maar je kunt ook track&trace gebruiken.

Ik zie extra's als iPhone apps en twitter ook niet als een verschraling maar als toevoeging.

Tot slot: Dat 85% van de reisinformatie fout is bij een verstoring is echt een diskwalificatie voor het omroep personeel. Vergeet niet dat veel verstoringen geen impact voor de reiziger hebben omdat trdl en omroep de treinen en reizigers er omheen loodsen...

Ik snap je doelstelling en punt, alleen het is niet wat doe je voor de reiziger, maar wat voor gevoel geef je de reiziger... Het feit dat je soms machteloos ben begrijp ik logischerwijs je draait de wereld niet in je eentje rond. Maar het punt is wel dat je met al die automatische omroepzooi een hoop frustratie opwekt en zeker als de info nog eens foutief is ook! Ik geloof prima dat jij als persoon je best doet en misschien is het niet jouw taak e.d. om de reiziger te vertellen van welk perron welke trein naar waar vertrekt maar om een oplossing voor het probleem te vinden om het treinverkeer opgang te brengen... Maar vanavond was er weer zoiets bijzonders, IC Nijmegen - Den Helder van 21.47 vanaf station Sloterdijk had +5 en dit zou betekenen dat zowel de IC als de Sprinter naar Alkmaar praktisch gelijktijdig zouden vertrekken de Sprinter vertrekt nl. om 53 en die Sprinter werd op spoor 5 geparkeerd zodat de treinen tegelijkertijd zouden kunnen vertrekken en mogelijkerwijs gelijktijdig door de Hemtunnel zouden kunnen rijden. Ipv. dat word de Sprinter als eerste door de tunnel gelaten en kreeg de IC een rood sein... Naja kan gebeuren, immers logischerwijs denk je dan toch van oke dan mag de IC in Zaandam de Sprinter wel passeren immers de Sprinter heeft in Alkmaar een keering van 20min. dus die ene minuut dat ie later is... Maar nee, men laat vrolijk de IC tot aan Uitgeest achter de Sprinter aanhobbelen met als gevolg dat de vertraging alleen maar opliep (nl. +15) en in Alkmaar een groot aantal mensen hun (laatste) bus hebben gemist richting de dorpen boven Alkmaar... Omroepen werd er niet gedaan er kwam alleen een +5 op de CTA te staan en meer niet en dat is nou zo'n gevalletje beter communiceren... Ik zou ze er bijna een cursus voor willen aanbieden...

MVG. Frank
(o)(o) [1624] (o)(o)

1624
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door johanton » do 16 jun 2011 12:34

zich iets afvragen Beste ino94:
Jouw felle betoog heeft mij als NS-er aangezet me aan te melden op deze site om te reageren op je topic. Ik ben zelf servicemedewerker op Schiphol bij de NSHispeed balies, dus weet waar ik over praat.

De bewuste 03 Juni was ik vrij, maar moest privé ook even reizen, en heb ook ervaren dat er van alles en nog wat mis ging. Ik geef je op veel fronten gelijk, sommige andere punten zijn discutabel.

Waar ik me het meest aan stoor, is hoe je mijn collega's service-medewerkers te Schiphol in een hoek zet. Als G.Wilders zich op een dergelijke manier zou uiten over bepaalde groepen zou de wereld te klein zijn! Je probeert ten eerste mijn hele groep op Shl voor nietsnutten uit te maken.

Dan beslis jij wel even dat iemand die misschien al bij NS werkte lang voor jij geboren was, maar stante pede ontslagen moet worden! En dat allemaal gebaseerd op die ene indruk van die dag. Wie weet wat voor staat van dienst betrokken medewerker inmiddels al heeft opgebouwd. Je wilt deze collega verantwoordelijk stellen voor alle problemen van die dag.

Je indruk dat men niet creatief met oplossingen aankomt kan ik begrijpen, maar aangezien ik zelf ook regelmatig met dit bijltje hak, weet ik dat alles valt of staat met de info die je op dat moment voor handen hebt. Ook weet je vaak nog niet welk scenario of draaiboek gebruikt gaat worden en wanneer. Krijg je die info (nog) niet, sta je dus letterlijk voor paal, alle goede bedoelingen ten spijt.

Dat er veel mis ging die dag geef ik toe, ik heb het zelf immers ook zo ervaren. Inmiddels zul je best wel een vertragingsformulier hebben ingevuld. Maar om een hele groep van keihard werkende NS-ers zwaar te beledigen gaat mij te ver en ik kom dan ook zwaar in protest. Begrijp ook niet dat dat zomaar geplaatst mag worden op deze site. Schiphol is een heel druk station, de cijfers liegen er niet om, en de werkdruk is erg hoog.

Als je echt mee wil praten, zou ik zeggen: kijk eens verder dan je neus lang is, loop eens een dagje met me mee om te zien wat wij allemaal voor onze kiezen krijgen. Het is en blijft een leuke locatie, met een prettige werksfeer. Dat houden we graag zo en laten we niet door jou verpesten. Verder heb ik niet veel zin om verder te discussiëren over dit onderwerp. Ik heb mijn zegje gedaan.

Met vriendelijke groeten.

johanton
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door werchter » do 16 jun 2011 18:43

Begrijp ook niet dat dat zomaar geplaatst mag worden op deze site.

Gelukkig maar dat pittige meningen, ook al roepen ze heftige reacties op, hier geplaatst kunnen worden; zolang ze beargumenteerd zijn.
Dat is mijn persoonlijke mening althans.

Dat gezegd hebbende, begrijp ik je frustratie als NS medewerker.

werchter
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door Vinny » do 16 jun 2011 22:31

Er worden wellicht ook te veel verwachtingen geschept. Een omroepbericht als "Tot onze spijt is er een verstoring waardoor sommige spoorlijnen in de region Amsterdam niet of minder gebruikt kunnen worden. We zijn op dit moment bezig om een alternatieve planning op te stellen, op het moment dat we meer details weten komen we met specifiekere informatie" kan wat dat betreft wonderen doen.

Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door Carpento » vr 17 jun 2011 11:32

werchter schreef:
Begrijp ook niet dat dat zomaar geplaatst mag worden op deze site.

Gelukkig maar dat pittige meningen, ook al roepen ze heftige reacties op, hier geplaatst kunnen worden; zolang ze beargumenteerd zijn.
Dat is mijn persoonlijke mening althans.

Dat gezegd hebbende, begrijp ik je frustratie als NS medewerker.

Daarop inhakend: pittige meningen mogen inderdaad wel, mits onderbouwd én wanneer met respect gebracht. Dat is in dit topic niet altijd even goed gebeurd. De oplettende lezer zal opgemerkt hebben dat er in de voortgang van dit topic wat reacties van teamleden van OpeensHadIkHet zitten die ook aangeven dat de manier van reageren niet altijd wenselijk is.

Dat is ook iets wat we graag willen: respect voor elkaar, maar wel de mogelijkheid tot een (desnoods pittige) discussie.

Carpento
Erelid
Erelid
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door SRich » vr 17 jun 2011 12:17

elk voordeel heeft zijn nadeel.

Dit zijn gebeurtenissen die een direct gevolg zijn van de splitsing van NS...
Gelukig gaan NS en ProRail al weer steeds meer naar elkaar toe (OCCR) en de informatievoorziening is inmiddels weer terug bij de NS. Nou nog de verkeersleiding en beheer/eigendom en we gaan weer de goede kant op...
Ik Spoor Niet
Laurent: "En wat verwacht je nu? Dat de NS van te voren gaan communiceren: Let op, donderdag 13 Januari is het spoor gestremd vanwege een ongeluk dat nog moet gebeuren?"

SRich
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door Carpento » vr 17 jun 2011 19:03

Doe mij eens uitleggen in welke zin dat een voordeel is, bijvoorbeeld voor Syntus ? En Arriva ? En Veolia ?

Da's wel héél erg letterlijk: elk voordeel heeft z'n nadeel, en op deze manier lijkt het me een beetje te simpel geredeneerd. Het is wel leuk populistisch maar in de praktijk kon het weleens minder handig zijn als je stelt.

Aan de andere kant: de stationnetjes waar die vervoerders halteren vallen ook onder de NS, dus in die zin moet het ongetwijfeld kunnen. Dan is voor de NS het voordeel dat ze de informatie zelf sneller hebben, maar moeten zij het wel doorspelen naar de andere partijen. Die zien zichzelf vermoedelijk liever gebonden aan een onafhankelijke partij dan aan een concurrent !

Carpento
Erelid
Erelid
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door schtem » za 18 jun 2011 01:02

@1624 Het gevoel dat de reiziger krijgt als hij/zij hoort dat de trein niet rijdt is zondermeer klote. Je moet alleen de balans weten hoeveel je de reiziger moet laten weten. Het is natuurlijk niet te doen om elke handeling uit te leggen.

Daarnaast is het ook zo dat de omroep(st)er niet zomaar van alles en nog wat om mag roepen. De vervoerder bepaalt wat en hoe iets verteld wordt. Daarom denk ik ook niet dat er op korte termijn iets voor de reiziger zal veranderen in de reisinfo nu het hele boeltje door NSR wordt overgenomen. In feite is het op dit moment alleen nog maar een verandering van paraplu waar het boeltje onder valt. De tijd zal leren wat er nog meer gaat veranderen.
Trdl

schtem
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Beste Reiziger