Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Beste Reiziger

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

De slechtste informatievoorziening ooit

De beste bijdragen van Reizigers

Plaats een reactie

Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door Eix » do 23 jun 2011 22:48

Gilles schreef:
Vraag me alleen wel af hoe het op kleinere stations voortaan in de nachtdienst zal gaan. Daar neemt tussen 23.00 en 07.00 vaak de trdl de omroep voor zijn rekening. Straks is de omroep van NSR; kan me voorstellen dat een trdl zegt "Dat is van een ander bedrijf dus dat regelen ze zelf maar". Zouden dan alle werkplekken een 24uurs dienst krijgen?

Is het niet zo dat NS ook na 23.00 medewerkers heeft voor de informatie praatpalen op de kleine stations? Mij lijkt dat zij dan ook de omroep voor hun rekening kunnen nemen.

Eix
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door Gilles » vr 24 jun 2011 01:50

Ja, alleen het callcenter van die praatpalen staat toch echt ergens anders dan daar waar de omroep en de omroepinstallatie zit knipoog

Maar als NSR er voor wil betalen willen we in dat callcenter best een omroepinstallatie voor alle stations in Nederland neer zetten en de benodigde data- en spraaklijnen leggen hoor zwaaien

Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door Geerrritt » vr 24 jun 2011 18:46

Vandaag stond er een stuk in de Spits, dat het de bedoeling is dat Syntus, Arriva, Veolia en Connexxion zelf de omroep gaan verzorgen op hun eigen lijnen. Hier het artikel:

'NS erft geen monopolie omroepen ProRail'

De regionale spoorvervoerders Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia kunnen in principe zelf reizigersinfo voor hun klanten verzorgen. De Nederlandse Spoorwegen (NS) gaan dat niet vanzelfsprekend voor de concurrentie doen. Dat stelt een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur desgevraagd.

Na twee dramatisch verlopen winters op het spoor bracht minister Schultz van Haegen de verantwoordelijkheid voor de reisinformatie ‘in één hand’ onder bij de NS. Die zou die rol overnemen van spoorbeheerder ProRail.

De vier regionale vervoerders, die gezamenlijk optrekken, willen echter niet dat NS het monopolie krijgt. Het ministerie lijkt daar geen stokje voor te willen steken. "Het is niet gezegd dat NS per definitie de reisinformatie voor de Arriva-reiziger moet doen. Dat kan Arriva ook zelf doen", zegt voorlichter Laura Kwakernaak. De vervoerders moeten er samen uitkomen, stelt ze.

Medio 2011 zouden ProRail en NS met een plan van aanpak moeten komen. Eerder deze maand werd bekend dat 250 medewerkers reisinformatie van NS naar ProRail gaan. Arriva bundelde toen het verzet. Volgens Arriva-woordvoerder Roos Zevenboom "kan het niet zo zijn dat concurrent NS onze reisinformatie opleest. En onze gegevens zijn bedrijfsinformatie."

Volgens reizigersvereniging Rover was het vanaf begin dit jaar de bedoeling dat de centrale aansturing van info door NS zou gebeuren. "Dat is ook het beste. Anders krijg je versnippering, en dat is niet best."

ProRail doet dit jaar nog de omroep, daarna loopt het contract af.

Bron: Spitsnieuws.nl

Geerrritt
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door Vinny » vr 24 jun 2011 21:29

versnippering
Logica is niet aan iedereen besteed... ach nee

Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door pe_pe » vr 24 jun 2011 21:43

Geerrritt schreef:Vandaag stond er een stuk in de Spits, dat het de bedoeling is dat Syntus, Arriva, Veolia en Connexxion zelf de omroep gaan verzorgen op hun eigen lijnen
Dat geeft de burger weer moed: Daarmee wordt de uitwerking van de plannen van de minister alsnog dat ProRail de ruwe data beschikbaar stelt en de vervoerders, waaronder de NS, daaruit hun eigen reisinformatie kunnen vormen voor railpockets, koersrollen, websites, etc. Het zet meteen de deur op een kier voor anderen als app-bouwers en fabrikanten van navigatieapparatuur om tegen betaling ook de ruwe data van ProRail af te nemen om hun eigen reisinfo-product te kunnen aanbieden.

Dan later de stationsomroep en schermen op stations nog naar een vervoerder-onafhankelijke club en dan zijn we rond. duim omhoog

pe_pe
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door Gilles » za 25 jun 2011 00:22

Op dit moment is de omroep een vervoerder-onafhankelijk systeem... Daar wil de minister juist vanaf. Als we jouw voorstel gaan uitvoeren dan blijven de zaken juist zoals ze nu zijn zich iets afvragen

Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door Mikos » za 25 jun 2011 13:21

Zullen we de inhoudelijke discussie over het verplaatsen van de omroep van ProRail naar NS verder houden in het daarvoor bestemde topic? Kunnen alle nieuwtjes ook daar naartoe, zijn ze gemakkelijker terug te vinden. Houden we het hier bij de verhalen en reportages van Beste Reiziger. glimlach

Mikos
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door en-es » zo 24 jul 2011 16:58

Vandaag ook zoiets vreemds meegemaakt. Ik wilde in Bilthoven de trein van 15.14 naar Baarn nemen. Er wordt echter omgeroepen dat de trein wegens een wisselstoring niet rijdt. Balen, moet ik een half uur langer op het station wachten. Dan wordt er omgeroepen dat de volgende trein naar Baarn van 15.44 tot Den Dolder zal rijden wegens jawel, een wisselstoring. Iets wat ook op de CTA staat aangegeven. Wat krijgen we nou, denk ik. Ik stap dan maar in die trein van 15.44 en tot mijn grote verbazing wordt er vlak voor Den Dolder het volgende omgeroepen: "Dames en heren, we naderen station Den Dolder. Deze sprinter zal verder rijden naar Baarn". En de sprinter reed gewoon naar Baarn. juichen* juichen*

en-es
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Beste Reiziger