Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Beste Reiziger

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

De slechtste informatievoorziening ooit

De beste bijdragen van Reizigers

Plaats een reactie

Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door Dwarsligger » za 18 jun 2011 11:03

Ben benieuwd hoe het gaat als de omroep weer terug is bij de NS zelf!!

Dwarsligger
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door SRich » za 18 jun 2011 21:07

ik denk dat je dat alleen maar oplost door actief mensen van locale vervoerder in de NS informatie centrum neer te zetten. En zij krijgen van hun organisatie dan de opdracht wat er moet gebeuren...
Ik Spoor Niet
Laurent: "En wat verwacht je nu? Dat de NS van te voren gaan communiceren: Let op, donderdag 13 Januari is het spoor gestremd vanwege een ongeluk dat nog moet gebeuren?"

SRich
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door Kaatje1970 » zo 19 jun 2011 13:51

Zelf vind ik het bijvoorbeeld jammer dat er niet meer over vertragingen gesproken wordt maar dat een bepaalde trein over 10 minuten vertrekt. En vroeger was het ook eerst 'hier volgt een spoorwijziging:'. Nu hoor je eerst welke trein, dan wil je al gaan schelden (tenminste ik) en dan blijkt dat het om een spoorwijziging gaat. Kleine dingetjes, maar het kan zoveel verschil uitmaken.

Kaatje1970
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door Dwarsligger » zo 19 jun 2011 17:40

Per wanneer wordt het trouwens overgenomen door NS?

Dwarsligger
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door Mikos » zo 19 jun 2011 17:46

Per 1 augustus 2011 komt de eindverantwoordelijkheid voor de productie van reisinformatiekanalen bij NS te liggen. Dat geldt trouwens ook voor InfoPlus; de verantwoordelijkheid is al overgedragen, het beheer ervan gaat ook per 1 augustus over. glimlach

Mikos
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door Vinny » zo 19 jun 2011 17:48

Kaatje1970 schreef:Zelf vind ik het bijvoorbeeld jammer dat er niet meer over vertragingen gesproken wordt maar dat een bepaalde trein over 10 minuten vertrekt. En vroeger was het ook eerst 'hier volgt een spoorwijziging:'. Nu hoor je eerst welke trein, dan wil je al gaan schelden (tenminste ik) en dan blijkt dat het om een spoorwijziging gaat. Kleine dingetjes, maar het kan zoveel verschil uitmaken.

Ik vind dat persoonlijk wel duidelijker dat wordt omgeroepen dat de trein over 10 minuten vertrekt. Waar ik niet tegen kan is dat een trein met vijf minuten vetraging wordt aangekondigd, terwijl hij vervolgens min of meer op tijd vertrekt. Dat komt in Leiden nog wel eens voor. Dan moet ik ineens gaan rennen met hete koffie... emo

Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door ino94 » zo 19 jun 2011 18:34

Beter gezegd, dat komt in Leiden vaak voor en heeft een hele simpele reden. De IC's van Schiphol nar Leiden 19 minuten de tijd, terwijl dat stuk prima in 15 te rijden is. Hij komt niet op de geplande .02/.32 aan, maar om .58/.28. Bij vertraging werkt datzelfde, maar de AV weet niet dat hij die vertraging toch weer inhaalt. De andere kant op is hetzelfde probleem, maar dan met 2 minuten.

ino94
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door Rick » ma 20 jun 2011 19:59

De rijtijd tussen Schiphol en Leiden is bewust ruimer ingepland dan noodzakelijk. Om de capaciteit van de Schipholtunnel en Schiphol - Amsterdam Centraal wat hoger te krijgen hebben ze alle treinen rond Schiphol bewust krap ingepland, zodat ze niet lang stilstaan op Schiphol en daarmee perrons bezet houden. Na Schiphol wordt dit weer gecorrigeerd met extra speling.

Rick
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door Damian » di 21 jun 2011 09:17

Dwarsligger schreef:Ben benieuwd hoe het gaat als de omroep weer terug is bij de NS zelf!!

Dan veranderd er helemaal niets. De verantwoordelijkheid ligt alleen bij NS, niets meer, niets minder. Zolang de dame of heer van de omroep op z'n gemak een boek leest tijdens zijn/haar werkzaamheden, en de leidinggevende dat goed vind weet ik wel hoe laat het is.
Computeren is niet mijn hobby. Daarom heb ik een Apple.

Damian
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door Gilles » wo 22 jun 2011 23:19

De medewerkers Reisinformatie gaan wel degelijk over naar NSR. Dus het is niet alleen onder verantwoording van NSR, ook uitgevoerd door NSR. Er zitten dus straks echt NS'ers achter de omroep...

Alleen de systemen zoals de omroepinstallaties, aanwijzers etc. blijven eigendom van Prorail.

Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door ino94 » wo 22 jun 2011 23:44

Hopelijk leidt dat dan ook tussen betere communicatie, zodat een omroep gevraagd door medewerkers op de trein er ook echt op tijd is / snel te regelen is.

Betekent dat dan ook dat de omroep-NS'ers de borden gaan bedienen, dus de extra informatie daarop gaan verzorgen?

Heeft overigens iemand enig idee wanneer InfoPlus eens gaat werken?

ino94
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door Mikos » wo 22 jun 2011 23:48

InfoPlus zal worden ingevoerd zodra op alle stations de CTA's vervangen zijn. Voor zover ik begrepen heb schijnt Amsterdam Centraal het laatste station te zijn dat van de nieuwe schermen voorzien gaat worden. Het werkt dus al wel, het is alleen nog niet uitgerold. Dat duurt nog eventjes, ze zijn druk bezig met vervanging van de schermen glimlach

En aangezien de omroep ook voor de beeldschermen boven de perrons verantwoordelijk is, zal dat ook worden overgeheveld naar NS.

Mikos
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door ino94 » wo 22 jun 2011 23:58

Het is op zich wel prima dat er wat tijd zit tussen het af zijn van InfoPlus en de invoering, dan kunnen ze de overgebleven kinderziektes er nog uithalen.

Ik dacht dat juist Schiphol als laatste station zou komen voor de vervanging van de CTA's. Bijzonder datn A'dam C dan als laatste komt, want daar hangen al een Laar AV7'ens.

In Schiphol zou de vervanging overigens een hoop duidelijker kunnen maken, er is nu niet eens een bord met de vertrekkende treinen erop [alleen bestemmingen, en die dingen werken voor geen meter]. Ook op de perrons kunnen er dan nieuwe borden komen die meer dan alléén de eerste twee treinen aangeven, wel handig als er in een kwartier 6 kunnen vertrekken.

ino94
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door Jorick » do 23 jun 2011 00:36

Op Schiphol hangt boven, bij de kaartautomaten, toch ook een AV7, of een variant daarvan?

Jorick
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door Broodtrommel » do 23 jun 2011 00:43

Op Utrecht Centraal hangen nu 3 TB21 schermen (begin Jaarbeurstraverse, vanaf het station) en 2 als je vanaf Hoog Catherijne het station in komt lopen, tussen de WC's en Smullers en links van de Etos boven de vertrekstaten!
Machinist Goederen VB \n ERTMS ? :: Wagenmeester ? :: Gevaarlijke Stoffen ?

Broodtrommel
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door ino94 » do 23 jun 2011 01:21

Jorick schreef:Op Schiphol hangt boven, bij de kaartautomaten, toch ook een AV7, of een variant daarvan?

Dat is dat bord met alléén bestemmingen erop, meer is er niet. En die drie borden met bestemmingen doen het ook nog eens slecht. Nu weten reizigers dus soms simpelweg niet dat een trein uitvalt, maar het is behoudens bij de servicebalie nergens te vinden.

ino94
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door Gilles » do 23 jun 2011 13:38

ino94 schreef:Beter gezegd, dat komt in Leiden vaak voor en heeft een hele simpele reden. De IC's van Schiphol nar Leiden 19 minuten de tijd, terwijl dat stuk prima in 15 te rijden is. Hij komt niet op de geplande .02/.32 aan, maar om .58/.28. Bij vertraging werkt datzelfde, maar de AV weet niet dat hij die vertraging toch weer inhaalt. De andere kant op is hetzelfde probleem, maar dan met 2 minuten.
Dat probleem komt helaas wel op meer stations voor. Rotterdam is wat dat betreft ook een voorbeeld voor de 2200 richting Dordrecht/Breda; komt aan om x.19/x.49 en vertrekt om x.24/x.54. Bij vertraging loop je dus al snel 5 minuten in op Rotterdam Centraal.

Maar hoe vaak ik niet hoor dat die trein met "Zal over 5 minuten vertrekken" wordt aangekondigd en daarna zo goed als op tijd vertrekt... Dat zijn wel punten waar nog de nodige winst voor de kwaliteit te halen is.

Intercity 2200 Amsterdam - Haarlem - Dordrecht

Vraag me alleen wel af hoe het op kleinere stations voortaan in de nachtdienst zal gaan. Daar neemt tussen 23.00 en 07.00 vaak de trdl de omroep voor zijn rekening. Straks is de omroep van NSR; kan me voorstellen dat een trdl zegt "Dat is van een ander bedrijf dus dat regelen ze zelf maar". Zouden dan alle werkplekken een 24uurs dienst krijgen?

Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: De slechtste informatievoorziening ooit door Kaatje1970 » do 23 jun 2011 15:15

Vinny schreef:Ik vind dat persoonlijk wel duidelijker dat wordt omgeroepen dat de trein over 10 minuten vertrekt. Waar ik niet tegen kan is dat een trein met vijf minuten vetraging wordt aangekondigd, terwijl hij vervolgens min of meer op tijd vertrekt. Dat komt in Leiden nog wel eens voor. Dan moet ik ineens gaan rennen met hete koffie... emo

Ben ik helemaal met je eens. Laatst had de trein naar Dordrecht vanaf Eindhoven 15 minuten vertraging. Ik nog even naar beneden, alles op mijn gemak. Kom ik weer boven blijkt de vertraging opeens maar 5 minuten te zijn en komt ie net binnen rijden. Voor hetzelfde geld had ik em alsnog gemist.

Kaatje1970

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Beste Reiziger