Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Beste Reiziger

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

De Reizigerscolumn: #1 Perrondiven

De beste bijdragen van Reizigers

Plaats een reactie

Bericht De Reizigerscolumn: #1 Perrondiven door Redactie » ma 05 sep 2011 23:12

[center] Afbeelding
In De Reizigerscolumn is er plaats voor de avonturen die reizigers meemaken in het Openbaar Vervoer.
De ene belevenis is de andere niet; iedereen maakt iets anders mee! Een kijkje in de avonturen van een reiziger.
[/center]
Perrondiven

Hier is hij dan, de eerste Reizigerscolumn. Ik zou wel even een column maken, niet dus. Als dagelijks pendelaar op Alkmaar – Haarlem, of eigenlijk Alkmaar – Overveen, zit ik nou niet echt op een bepaald boeiend en spannend traject. Zo nu en dan gebeurt er wat, maar echt noemenswaardig is dit ook weer niet. Helemaal nu we weer anderhalve week aan het pendelen zijn is er nog niet veel boeiends gebeurd. Afgezien van de regelmatig terugkerende +5en en soms +10en is dit een voorbeeldlijn. Vier tot zes treinen per uur, de nodige goederentreinen en weinig nieuws. Echter, als er wat gebeurt, is het dan wel weer meteen goed raak. Een graafmachine door een tunnelplafond bijvoorbeeld, of een aannemer die te weinig koperdraad had en met zijn vrachtwagen voor koperdiefje speelt.

Afijn, een onderwerp heb ik toch gevonden en nog een altijd actueel onderwerp ook: Een aardige ergernis die de meeste forenzen waarschijnlijk wel kennen, is het fenomeen opstopping bij uitstappen. Mensen die graag naar binnen willen, de trein in, terwijl jij nog in de deuropening staat en wilt uitstappen. Of mensen die in een kringetje rondom de deur gaan staan en dan verwachten dat je eroverheen of blijkbaar doorheen gaat. Of willen ze soms wat we eerst een kunstje doen zoals je op de markt ook wel eens ziet, mensen die iets leuks doen en een kring publiek eromheen. Nou, dat doe ik dus niet. Meestal probeer ik het eerste, maar komt het neer op het tweede. Immers, met een laptop en een flinke schooltas kan ik niet zo hoog springen. Perrondiven, een soort stagediven vanuit de trein, is dus het resultaat. En dat gaat als volgt:

Zodra de trein bijna stilstaat kijk ik, terwijl ik het knopje al ingedrukt houd, hoeveel volk er op het perron staat. Gezien de tijden waarop ik reis staat er altijd een heel kantoorgebouw, wat zich vervolgens in die ene DD-AR probeert te wurmen, maar dat lukt nog steeds. Observerend en kijkend waar de meeste mensen staan, die gek genoeg altijd bij de deur in willen stappen waar ik uit moet stappen staan, bedenk ik alvast hoe ik dit keer de trein uit moet. Gaan mensen al proberen in te stappen waardoor ik gebruik moet maken van de zwaartekracht om de trein uit te komen, is er een kringetje waarbij je als bowlingbal door de mensen heen moet of is er gewoon een opening. Meestal is het een combinatie van het eerste en het tweede: Mensen die nog net niet instappen, maar jou als uitstapper eigenlijk geen ruimte gunnen. In dat geval gaan we dus perrondiven.

De trein staat inmiddels stil, de deuren gaan open en ik doe nog een laatste check. Komt er echt geen opening? Met een flinke sprong en soms ook een tarzankreet sta ik op het perron, mijn lengte meehebbend doet dat de wachtende instappers toch iets terugdeinzen, maar nog steeds geen ruimte. Aangezien ik ook graag naar huis wil en een andere trein moet hebben, besluit ik ergens rechtsachterin de groep voor bowlingbal te spelen, wat natuurlijk enig commentaar oplevert in de vorm van: “Hallo, kan je niet uitkijken?” of “Hee!”, waarop mijn standaard: “Gewoon ruimte maken voor de uitstappers is moeilijk” of iets in die trant volgt. Gek genoeg volgen de andere uitstappers ook altijd door het door mij gecreëerde gat in die kudde instappers. Wat nou kuddedieren?

Gelukkig gaat het ook vaak genoeg anders. Een conducteur die roept dat mensen ook graag willen uitstappen en de instappers daarom ruimte moeten maken en ons voorgaat bijvoorbeeld of gewoon een groep instappers die toch snappen dat ze sowieso naast iemand moeten zitten en die ene meter die je langer moet wachten het uitstappen versnelt. In de winter doet een goede brul van: “Hete koffie!”, “Pardon!” of “Personeel! Pas op! Maak plaats!” het ook altijd goed. Een andere situatie, wanneer ik praktisch altijd ruimte krijg, is als ik mijn Schotse Herder (Lassie is hetzelfde ras) bij mij heb en deze toevallig (op commando) even blaft als we uitstappen. Maar om nou iedere dag mijn hond mee te nemen of te brullen? Nee, dat zie ik ook niet zitten, mensen moeten het maar leren. En zoals mijn vader vroeger altijd zei: “Gaat het niet goedschiks, dan gaat het kwaadschiks en met harde hand.”

Laurent
(En natuurlijk hebben jullie deze column gelezen met een knipoog. knipoog)
De Reizigerscolumn is de nieuwe rubriek waarin het verhaal van de reiziger centraal staat. Maak jij ook geregeld iets mee tijdens je reizen met het OV en wil je daar (eventueel anoniem of eenmalig) over schrijven in de Reizigerscolumn? Stuur dan een Persoonlijk Bericht naar Mikos of kijk in dit topic.
Reacties op de Reizigerscolumn zijn welkom in het topic!

Redactie
Medewerker Forum
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #1 Perrondiven door Wheely » do 08 sep 2011 12:19

knipoog Je snapt er helemaal niks van je moet de medereiziger ook eerst laten instappen zodat jij daarna alle ruimte hebt op het perron knipoog

Als ik met het OV reis mis ik de beleefdheidsvormen van weleer nee

Wheely
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #1 Perrondiven door Rick » do 08 sep 2011 15:47

Doet me denken aan een topic wat we eerder hebben gehad:

"Nederlander kan niet treinreizen"
Klinkt kort door de bocht, maar het is zo waar.. emo

Rick
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #1 Perrondiven door Carolien » zo 11 sep 2011 22:30

Leuk om te lezen Laurent! Heel herkenbaar en goed geschreven glimlach

Carolien
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #1 Perrondiven door Laurent » ma 12 sep 2011 20:24

Ach, vandaag even hardop 2 grietjes die naar binnen probeerde te duwen terwijl iedereen uitstapte aangesproken. Was zelf toevallig ook een instapper.
Neem ook eens een kijkje op mijn youtube kanaal: Railion 6513

Laurent
Moderator / Beheerder

Plaats een reactie

Keer terug naar Beste Reiziger