Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Beste Reiziger

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

De Reizigerscolumn: #2 Oud ontmoet jong

De beste bijdragen van Reizigers

Plaats een reactie

Bericht De Reizigerscolumn: #2 Oud ontmoet jong door Redactie » ma 19 sep 2011 10:58

[center] Afbeelding
In De Reizigerscolumn is er plaats voor de avonturen die reizigers meemaken in het Openbaar Vervoer.
De ene belevenis is de andere niet; iedereen maakt iets anders mee! Een kijkje in de avonturen van een reiziger.
[/center] Deel 1 is hier terug te lezen.

Oud ontmoet jong; gesprekken in en om de trein

In mijn columns probeer ik markante gesprekken in en om de trein met vinger & touchscreen, pen & papier of vinger & toetsenbord weer te geven, zodat ook anderen dit mee kunnen beleven en zich erin kunnen herkennen.

Ik reis er bijna wekelijks langs, het opstelterrein Dijksgracht in Amsterdam. Niemand in mijn coupé werpt een blik op de treindelen, geen mens die waarde hecht aan die 'ouwe meuk', behalve de man tegenover me. Ik schat hem 75; wit haar en een wandelstok. Hij kijkt me aan, ziet dat ik zijn blik volg. "Waar zou ze naar kijken?" vraagt hij zich af. Als we langs het opstelterrein racen kijkt hij het oude, rode TEE-stel nog een tijd na. Dan vraagt hij me op de vrouw af waar ik naar keek. 'De treinen die daar terzijde staan', antwoord ik. Hij vraagt me of ik die rode trein zag staan. 'Natuurlijk, hij staat er al jaren, de trein fascineert me, door z’n vorm, kleur en de toenmalige bestemming’.

De man begint te stralen; ik heb een gevoelige snaar geraakt. Een glimlach en pretoogjes: "Ik heb vaak met deze trein naar mijn familie in Zwitserland gereisd, elke reis was een nieuw avontuur en alles even prachtig. Ik mis die tijd... Tegenwoordig gaat het geen mens meer om de reis met de trein, maar alleen maar om het van A naar B komen, dat vind ik zo waarachtig jammer, ik maak vaak nog reizen om het reizen." Ik ben onder de indruk van zijn gepassioneerde verhaal, de reislust komt naar boven. Dan besef ik me dat dit niet alleen komt door de bestemming, maar ook door de reis daar naartoe. "Reizen per trein vind ik erg fijn. Er zijn prachtige vergezichten, rustgevende landschappen en zonder wat te doen kom je ergens. Je kunt volop genieten. Het contact met medereizigers is soms ook erg leuk en draait uit op een enerverend gesprek". De man beaamt dit. Helaas zijn we bij Utrecht, alwaar nieuwe medereizigers, nieuwe gesprekken en ervaringen op me wachten.

Carolien
De Reizigerscolumn is de nieuwe rubriek waarin het verhaal van de reiziger centraal staat. Maak jij ook geregeld iets mee tijdens je reizen met het OV en wil je daar (eventueel anoniem of eenmalig) over schrijven in de Reizigerscolumn? Stuur dan een Persoonlijk Bericht naar Mikos of kijk in dit topic.
Reacties op de Reizigerscolumn zijn welkom in het topic!

Redactie
Medewerker Forum
Bericht Re: De Reizigerscolumn #2: Oud ontmoet jong door ino94 » ma 19 sep 2011 17:52

Dat is ook typisch de perfecte reiziger voor de medewerkers van het spoor. Die zal niet zeuren om een vertraging, die zal niet zeuren om een uitgevallen trein, die zal niet zeuren over een omleiding en kan nog lachen bij een verstoring glimlach.

ino94

Plaats een reactie

Keer terug naar Beste Reiziger