Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Beste Reiziger

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

De Reizigerscolumn: #3 Treinen tussen Hengelo en Poznan 1

De beste bijdragen van Reizigers

Plaats een reactie

Bericht De Reizigerscolumn: #3 Treinen tussen Hengelo en Poznan 1 door Redactie » ma 03 okt 2011 11:44

[center] Afbeelding
In De Reizigerscolumn is er plaats voor de avonturen die reizigers meemaken in het Openbaar Vervoer.
De ene belevenis is de andere niet; iedereen maakt iets anders mee! Een kijkje in de avonturen van een reiziger.
[/center]
Voorgaande delen: Deel 1: Perrondiven Deel 2: Oud ontmoet jong

Treinen tussen Hengelo en Poznan voor de val van de ‘muur’ 1

Al sinds de jaren ’80 kom ik in Poznan, in die periode kwam ik soms met de auto en soms met de trein. In deze column benoem ik enkele belevenissen in onchronologische volgorde met betrekking tot de treinreizen die ik maakte voor de val van de ‘Berlijnse muur’.

1e wat bij mij op komt
De trein vanuit Hengelo vertrok rond half elf 's avonds richting Poznan. Dit betekende dat je dan midden in de nacht in Berlijn was. In die periode bestond Berlijn nog uit een Oost en West gedeelte. Dit verhaal gaat over een moment dat de trein vanuit het West naar het Oost gedeelte reed en midden boven de scheidslijn tot stilstand kwam en gecontroleerd werd door de Oost-Duitse douane.

De trein staat stil en we zitten met 6 personen in een coupé. De trein bestaat uit een lang smal gangpad aan de ene kant en vanuit de gang kon je dan de coupés in. De komende 2 uren was het gymnastiekles. Eerst kwam douanebeambte 1 binnen en moesten wij de benen optillen, dan controleerde hij of iets of iemand zich onder de banken had verstopt. Dan kwam douanebeambte 2 binnen en moesten wij staan zodat hij weer iets (wat?) kon controleren. Vervolgens had je douanebeambte 3 die wilde dat je een tas of koffer uit het rek boven de zitplaats pakte om te kijken of je misschien iemand meesmokkelde? En zo kwamen in de 2 uren die volgden c.a. 10 douanebeambten langs voor het één of het ander. Er was er eentje bij die de pas controleerde. Leuk om midden in de nacht gymnastiekles te krijgen.

2e wat bij mij op komt
Ook dit verhaal gaat over een moment dat de trein vanuit het West naar het Oost gedeelte reed en midden boven de scheidslijn tot stilstand kwam en gecontroleerd werd door de Oost-Duitse douane.

Tijdens de controle ging ik naar het gangpad en opende het raam tegenover mijn coupé. Het was een warme avond en met een dun T-shirt om mijn bovenlijf leunde ik uit het raam en keek naar buiten. Een gevoel van déjà vu bekroop mij, niet dat ik ooit eerder zo'n situatie had meegemaakt, maar vanwege een liedje. Wie kent nog het liedje van Klein Orkest: Over de muur? Ik keek naar links en alles was grijs, grauw en slecht verlicht. Net alsof er sinds WW2 geen lamp meer in de lantaarnpalen waren verwisseld. Kijkend naar rechts dacht ik waar mijn zonnebril was, allemaal felle kleuren van de neonreclames.
Het enige deel wat het liedje niet beschreef is wat ik zag toen ik onder mij keek, tientallen vlooien (douanebeambten) die de onderkant van de trein op alle mogelijke manieren controleerden. Zaklantaarns, spiegels, onder de trein doorkruipend, en met een apparaat waarvan ik tot op heden niet weet wat het was.

3e wat bij mij op komt
Het is ochtend en de DDR ligt net achter ons, wij zijn in Polen. Een andere sfeer, vriendelijk, gemoedelijk, vrolijk, er wordt gelachen. De trein staat stil bij een perron en het treinstel wordt losgekoppeld. Even later wordt er weer een loc aan gekoppeld en wij gaan weer langzaam vooruit, maar slechts een kort stuk. Na even te hebben stilgestaan gaat het gehele gevaarte weer achteruit. Deze exercitie gebeurt een paar keer, na een klein uurtje rijden wij weer verder. Pas later hoorde ik dat er verschil was in spoorbreedte tussen het “Westen” en het “Oosten”.

4e wat bij mij op komt
Wij rijden van Poznan naar Hengelo en bij mij in de coupé zit een dame van tegen de dertig met een kind van een jaar of 5. Na een paar gesprekjes wist ik dat ze weer op weg was naar haar man in Engeland en dat ze met de kleine 3 weken in Polen was geweest bij familie. De kleine had in die weken het Pools opgepikt en deed niets anders dan Pools spreken. De moeder probeerde de hele reis met de kleine Engels te spreken, want de vader in Engeland wilde geen Pools horen in huis. Triest….

5e wat bij mij op komt
De trein staat stil op het perron in Oost-Berlijn waar mensen in en uit de trein stappen voor het vervolg van hun eigen persoonlijke reis. Zelf hang ik weer eens uit het raam van het gangpad, een beetje nieuwsgierig om mij heen kijkend. Een paar meter van mij af zie ik 2 Russische militairen met een “berenmuts” op, ik meen in een donkerbruine kleur. Ik probeer oogcontact te krijgen met één van de 2 militairen, na een paar minuten lukte dat en hij komt wat dichterbij. In de minuten daarna probeer ik zijn berenmuts te kopen. Na wat heen en weer handgebaren komen wij 15 D-mark overeen, een koopje vond ik. Hij komt naderbij om de koop te beslechten, net dat hij bij mijn raam is komt er een ander Russische militair met wat meer toeters en bellen op de mouwen het perron oplopen. De militair draait prompt een andere kant op, doet 3 stappen en blijft staan. Even later vertrekt de trein en zie ik de militair en zijn berenmuts niet meer terug.

In een volgend deel vertel ik meer over mijn avonturen in de trein tussen Hengelo en Poznan.
Polencafé
De Reizigerscolumn is de nieuwe rubriek waarin het verhaal van de reiziger centraal staat. Maak jij ook geregeld iets mee tijdens je reizen met het OV en wil je daar (eventueel anoniem of eenmalig) over schrijven in de Reizigerscolumn? Stuur dan een Persoonlijk Bericht naar Mikos of kijk in dit topic.
Reacties op de Reizigerscolumn zijn welkom in het topic!

Redactie
Medewerker Forum
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #3 Treinen tussen Hengelo en Poznan door SvMp » zo 16 okt 2011 15:51

Dit stuk heb ik al gelezen op forum van polencafe. Zijn mooie verhalen. Mooi dat ze hier nu ook gelezen kunnen worden! Ik hoop dan ook een vervolg.

SvMp
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer

Plaats een reactie

Keer terug naar Beste Reiziger