Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Beste Reiziger

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

De Reizigerscolumn: #4 Gestrand

De beste bijdragen van Reizigers

Plaats een reactie

Bericht De Reizigerscolumn: #4 Gestrand door Redactie » ma 17 okt 2011 11:45

[center] Afbeelding
In De Reizigerscolumn is er plaats voor de avonturen die reizigers meemaken in het Openbaar Vervoer.
De ene belevenis is de andere niet; iedereen maakt iets anders mee! Een kijkje in de avonturen van een reiziger.
[/center]
Voorgaande delen:
Deel 1: Perrondiven
Deel 2: Oud ontmoet jong
Deel 3: Treinen tussen Hengelo en Poznan

Gestrand

Voor mijn opleiding pendel ik twee keer per week op en neer tussen Roosendaal en Rotterdam Centraal. Lange, vermoeiende dagen zijn dit meestal. Na een lange schooldag heb ik meestal heel erg de behoefte om zonder al te veel gepiel en gedoe naar huis te gaan. Helaas… dit is niet altijd het geval. Onderweg van school naar Rotterdam Centraal, met de metro, zit ik Twitter bij te lezen en een beetje te spelen op mijn iPhone. Nee, Angry Birds is niet aan mij besteed, daar ben ik veel te slecht in, ik speel Fruit Ninja. Met je vinger stukjes fruit door midden snijden, maar de bommetjes heel laten. Kinderachtig, zegt u? Kan, verslavend is het in ieder geval zeker.

Eenmaal aangekomen op het station zie ik dat de intercity naar Roosendaal flink te laat is en ik loop maar de sprinter in, waarmee ik ook op mijn eindbestemming kom. SLT’tje. Altijd standaard als ik de sprinter heb. Nieuwste materieel van de NS. Ik vind het fijn materieel. Door de korte halteringen verloopt de reis voor mijn gevoel vrij snel. Precies op tijd vertrekt de sprinter uit Rotterdam Centraal en we bereiken al vrij snel Rotterdam Blaak. Hier staan er echt altijd veel mensen te wachten en is er altijd aanloop van mensen door het metrostation wat er ligt. Op Rotterdam Blaak willen er veel mensen in de trein, ik vraag me nog steeds af hoe dat heeft gepast in dat krappe SLT 4’tje tijdens de maandagmiddagspits. We wachten en wachten en wachten… 1 minuut, 2 minuten, 3, 4… Met harde muziek op heb ik me volledig ontsloten van de buitenwereld lijkt het. Vind ik altijd wel lekker in de trein, me niet meer zorgen maken over al het werk wat ik nog moet doen, alle opdrachten die ik nog moet inleveren, alle lessen die ik nog moet voorbereiden voor mijn 2 havo klasjes. (Yep, Rick zit op de lerarenopleiding.) Even helemaal niks. *ding dong* We rijden niet verder, de trein is opgeheven en keert om en gaat terug naar Rotterdam Centraal. Aanrijding met een persoon bij Rotterdam Zuid.

Verdorie! Ik baal eventjes, want vertraging vindt niemand leuk. De kunst is echter om niet te gaan klagen. Ik vraag me altijd vrij snel af hoe het met de machinist zou gaan. Mijn vader werkt bij het spoor en ik weet wat voor een impact een aanrijding met een persoon op een machinist kan hebben. Zo lig je er ineens een paar maanden uit, bang om weer op de trein te gaan. Bij autorijden zeggen ze dat je meteen weer moet doorrijden om de angst te voorkomen, ik denk dat zoiets bij het spoor moeilijker werkt. In ieder geval, gelukkig ken ik het openbaar vervoer in Rotterdam vrij goed en wist ik dat je met de tram op station Rotterdam Lombardijen kon komen. Vanaf Rotterdam Lombardijen zouden er weer treinen moeten rijden. Ik help een paar mensen om ook deze route te volgen. “Ja, mevrouw, de metro naar Eendrachtsplein. Daar overstappen op tram 20 naar Rotterdam Lombardijen.” Als een stel kleine kuikens die achter moeder gans aanlopen liepen enkele verdwaalde reizigers achter mij aan. Ik weet zelf hoe ik mijn reis kan voortzetten, waarom zou ik de mensen niet helpen? We zitten op dat moment in hetzelfde schuitje.

En zo geschiedde, een ritje in de metro die ik al min of meer van buiten ken en een ritje met de tram, die ik niet heel erg goed ken. Ik heb een plekje bij het raam veroverd en ik vind het allemaal best. Ik ben onderweg. Op Rotterdam Lombardijen aangekomen wacht ik een paar minuutjes, loop ik de trein in en ik ben ik weer op weg naar het altijd gezellige Brabant. Men neme een omweg, een trein later en een goed humeur en je komt vanzelf op je eindbestemmig. Gaat men vloeken, dan krijgt men vanzelf een rothumeur. Laat staan al die NS’ers die die vervelende reizigers te woord moeten staan.

Rick
Geschreven in de trein naar Roosendaal, met een blik bier in de linkerhand, wat borrelnootjes in de andere hand en mijn laptop voor me om dit uit te typen. I love travel, ik houd van reizen.
De Reizigerscolumn is de nieuwe rubriek waarin het verhaal van de reiziger centraal staat. Maak jij ook geregeld iets mee tijdens je reizen met het OV en wil je daar (eventueel anoniem of eenmalig) over schrijven in de Reizigerscolumn? Stuur dan een Persoonlijk Bericht naar Mikos of kijk in dit topic.
Reacties op de Reizigerscolumn zijn welkom in het topic!

Redactie
Medewerker Forum
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #4 Gestrand door motje » za 22 okt 2011 19:26

Mooi stuk! Het schijnt dat mensen (een beetje) vertraging op zich niet eens zo erg vinden, zo lang ze maar onderweg zijn. Je geeft het zelf ook aan: "[...] en ik vind het allemaal best. Ik ben onderweg." Wachten op een trein wordt dan ook als vervelender ervaren dan in een trein zitten die er even een paar minuten langer over doet (tenzij je natuurlijk een belangrijke aansluiting moet halen).

Volgens mij klagen mensen dan ook meer over het feit dat ze even niet weten hoe ze nu verder moeten. Ze hadden uiteraard verwacht direct naar hun bestemming gebracht te worden, maar moeten nu weer uitzoeken hoe ze om kunnen reizen. De groep die jij "begeleidde" zal dan ook blij geweest zijn omdat ze direct vanaf de trein door jou zijn verder geholpen.

motje
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #4 Gestrand door Kaatje1970 » zo 23 okt 2011 10:40

Niemand vindt vertraging leuk, ik ook niet. Maar het is nu eenmaal niet te voorkomen. Waar ik heel erg kwaad om kan worden, is het feit dat je als reiziger gewoon dom wordt gehouden en je dus totaal geen informatie krijgt. Er wordt niks omgeroepen, personeel (ook de perronmedewerkers) zijn vaak niet te vinden of staan op een heel andere plek, je kan aan niemand iets vragen. En als je al iemand vindt, dan krijg je vaak als antwoord 'ik weet het niet'. Kan het personeel niks aan doen, die krijgen waarschijnlijk ook geen informatie. Maar zij zijn wel de gebeten hond bij vertragingen, want mensen willen nou eenmaal hun frustraties kwijt.

Kaatje1970
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #4 Gestrand door lise » zo 06 nov 2011 13:25

Redactie schreef:Rick
Geschreven in de trein naar Roosendaal, met een blik bier in de linkerhand, wat borrelnootjes in de andere hand en mijn laptop voor me om dit uit te typen. I love travel, ik houd van reizen.

Mag ik me nu even verwonderd afvragen hoe je dit dan geschreven hebt?
A Dirty mind is a joy forever

lise
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #4 Gestrand door Rick » zo 06 nov 2011 16:32

Dat mag je je afvragen, een zinnig antwoord kan ik je niet geven helaas. tevreden zon

Rick
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #4 Gestrand door Broodtrommel » zo 06 nov 2011 20:05

Vroeg me sowieso af hoe hij dit geschreven heeft? Blik bier in de linkerhand en borrelnootjes in de andere hand - maar dan heb je geen handen om te typen zich iets afvragen
Machinist Goederen VB \n ERTMS ? :: Wagenmeester ? :: Gevaarlijke Stoffen ?

Broodtrommel
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #4 Gestrand door Rick » zo 06 nov 2011 20:26

Beeldspraak is moeilijk te begrijpen schijnbaar. cheer down

Rick
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #4 Gestrand door alexanderpas » wo 16 nov 2011 02:15

lise schreef:
Redactie schreef:Rick

Mag ik me nu even verwonderd afvragen hoe je dit dan geschreven hebt?

letter voor letter, met de wijsvinger van de rechterhand. zo moeilijk is dat toch niet.

alexanderpas

Plaats een reactie

Keer terug naar Beste Reiziger