Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Beste Reiziger

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Het Bevroren Wissel #1: De eerste nacht onder nul

De beste bijdragen van Reizigers

Plaats een reactie

Bericht Het Bevroren Wissel #1: De eerste nacht onder nul door Redactie » do 01 dec 2011 12:45

[center] Afbeelding
Het Bevroren Wissel is de thema-uitvoering van "De Wisselrubriek" en "De Reizigerscolumn". De bijdragen in Het Bevroren Wissel komen van zowel OV-personeel als van reizigers en hebben één ding met elkaar gemeen: Ze gaan over OV-belevenissen in de sneeuw en verstoringen.[/center]

De eerste nacht onder nul

Het ligt nog vers in ons geheugen, de winter van 2010. Barre omstandigheden, veel neerslag, veel gladheid. Veel problemen met nieuwe treinen, SLT wat nog niet winterklaar was en de NS die doodleuk liet weten dat ze 'in november nog niet op de winter gerekend hadden'.

Nu had dat niet zo'n verrassing hoeven zijn, de eerste nachtvorst kan half oktober al voorkomen. Dat de spoorwegen een winter als die van 2010 niet in alle hevigheid hadden voorzien, dat zal niemand ze kwalijk nemen. Wel dat de NS tijdens het najaar van 2010 samen met ProRail om het hardst riep dat ze winterklaar waren, om vervolgens te laten weten dat ze kennelijk in december pas winterse weersomstandigheden verwachtten.

Het optimisme dat men klaar zou zijn voor de winter hebben we dit jaar niet gehoord, en dus rijst vanzelf de vraag: Is de NS klaar voor de winter? Hoe gaat het nieuwe materieel zich houden? Wordt de weersverwachting met aandacht gevolgd? Staan de strooiploegen paraat?

Vannacht was de eerste echte nacht met een paar graadjes vorst. Wie de weerman gisteravond aan het werk zag kon weten dat het glad ging worden. Nachtelijke mist, een paar graadjes onder het vriespunt. Als het woord gladheidsgarantie bestond dan hadden ze het híer voor uitgevonden.

Anderhalve zin hierboven stelden we een aantal vragen, en de laatste van die twee kunnen we voorlopig wel beantwoorden. Nee, de NS had niets met de weersverwachting gedaan, en néé, de strooiploegen heb ik ook niet gezien. Nu is het station waar ik dagelijks mijn reis begin (Geldermalsen) sinds dit jaar voorzien van een prachtige traverse over het spoor met bijbehorende (vrij steile) trappen.

Het is dat de medewerkers van de gratis krantjes de reizigers op Geldermalsen stuk voor stuk op het hart drukten dat de trap glad was, en dat was voorzichtig uitgedrukt. Zonder die goedbedoelde waarschuwing hadden hier zomaar vervelende dingen kunnen gebeuren. Waarom was hier niks gedaan?

NS, alsjeblieft, ga niet zeggen dat jullie half november geen nachtvorst verwacht hadden!

Carpento

Redactie
Medewerker Forum
Bericht Re: Het Bevroren Wissel #1: De eerste nacht onder nul door Bloemkooltje-Waldo » zo 11 dec 2011 13:41

De traverse zelf is anders ook glad...
Weekendreiziger :)"

Bloemkooltje-Waldo
Heeft Bedankt: 3 keer

Plaats een reactie

Keer terug naar Beste Reiziger