Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Beste Reiziger

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Het Bevroren Wissel #3: Bijna gestrand

De beste bijdragen van Reizigers

Plaats een reactie

Bericht Het Bevroren Wissel #3: Bijna gestrand door Redactie » ma 19 dec 2011 15:29

[center] Afbeelding
Het Bevroren Wissel is de thema-uitvoering van "De Wisselrubriek" en "De Reizigerscolumn". De bijdragen in Het Bevroren Wissel komen van zowel OV-personeel als van reizigers en hebben één ding met elkaar gemeen: Ze gaan over OV-belevenissen in de sneeuw en verstoringen.[/center]
Eerdere delen:
Deel 1: De eerste nacht onder nul
Deel 2: Bar slecht weer

Bijna gestrand

Het was een koude witte dag, en het werd steeds witter. Zo wit dat echt alles wit was; de grond, de bomen en de lucht. Tevens kwam er steeds meer wit bij: Ik heb het dus over een goede sneeuwdag.

Ik zat op school en werd rond de klok van half 2 naar huis gestuurd met de mededeling: Ik hoop dat jullie nog thuis komen en veel succes, wat ik ook nodig had. Snel op internet gekeken en ik zag dat mijn traject één van de weinigen was die niet rood was, dus met veel goede moed ging ik naar de bus.

Ik had de keus om met de bus naar Utrecht CS of naar Lunetten te gaan, om vervolgens met de trein naar Houten te reizen. Ik ga bij de bushalte naar Lunetten staan met de gedachte: als de bus naar Utrecht CS als eerste komt pak ik die. De bus naar Utrecht CS kwam als eerst en de chauffeur wenkte dat ik moest komen, hij zei dat er verder geen bussen meer reden. Ik pakte dus de laatste bus naar Utrecht CS, in ieder geval op weg naar een warm station.

Tussen de mensenmassa probeerde ik een weg te vinden en ik zag mijn trein op de CTA staan, ik ging zo snel mogelijk er naartoe, maar de trein was net vertrokken. De CTA draaide naar blanco en via de omroep werd ik een paar minuten later geïnformeerd dat dat de laatste trein was (niet zo letterlijk, maar dat kon ik er wel uit opmaken).

Ik besloot om in de stationshal te wachten. Alleen richting Weesp reed er nog een trein maar voor de rest reed er niks. Koffie en thee waren gratis maar daarvoor moest je een half uur in de rij staan. Echter, de machine kon het niet aan want mijn kopje thee was niet echt warm.

Opeens kwam er een omroep: "Ik roep de treinen om die weer kunnen rijden." Inmiddels was de stationshal helemaal vol maar na dat bericht (waarna de omroeper (expres?) eventjes niks zei) was het muisstil. Je kon een speld horen vallen. Helaas, in mijn richting reed nog steeds niks. Toen de treinen langzaam omgeroepen werden (in totaal 3 stuks) ging het muisstil over naar harde voetstappen van rennende mensen en geschreeuw: Aan de kant. Ik ging maar eventjes in een hoekje staan zodat ik niet omver werd gelopen.

Inmiddels was het etenstijd, maar tot overmaat van ramp waren de stationsrestauraties al leeggegeten. Gelukkig had ik mijn middageten nog niet helemaal op dus met een half broodje moest ik de avond uitzingen.

Rond half 8 hoorde ik geluiden van een trein die aan het koppelen was op spoor 15. Ik ging gelijk naar beneden en vroeg aan iemand met een gele jas: 'Waar gaat deze trein heen?' Met het antwoord: "Nergens, het rangeerterrein en nu wegwezen" ging ik naar boven, wachtend bovenaan de roltrap met de hoop dat die trein mij naar huis zou brengen (want waarom zouden ze een trein van het rangeerterrein afhalen om hem vervolgens weer terug te brengen?). Toen kwam de omroep dat het een stoptrein richting Geldermalsen zou zijn nog net begonnen was, rende ik naar beneden en stapte in.

Een kwartier later gingen we rijden, stapvoets, maar ik was op weg naar huis. Rond 8 uur kwam ik aan ik en liep voorzichtig (want het was spekglad) naar huis en hoorde nog net op het 8 uur journaal van de NOS dat er net het laatste nieuws was binnengekomen, dat NS/Prorail geen treinen meer liet rijden...

Seinhuis

Redactie
Medewerker Forum
Bericht Re: Het Bevroren Wissel #3: Bijna gestrand door Gilles » ma 19 dec 2011 21:25

Mooi verhaal met, gelukkig voor jou, toch een goede afloop duim omhoog

Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail

Plaats een reactie

Keer terug naar Beste Reiziger