Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Beste Reiziger

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

De Reizigerscolumn: #7 Informatievoorziening à la NMBS

De beste bijdragen van Reizigers

Plaats een reactie

Bericht De Reizigerscolumn: #7 Informatievoorziening à la NMBS door Redactie » ma 02 jan 2012 12:51

[center] Afbeelding
In De Reizigerscolumn is er plaats voor de avonturen die reizigers meemaken in het Openbaar Vervoer.
De ene belevenis is de andere niet; iedereen maakt iets anders mee! Een kijkje in de avonturen van de reiziger.
[/center]
Voorgaande delen:
Deel 1: Perrondiven
Deel 2: Oud ontmoet jong
Deel 3: Treinen tussen Hengelo en Poznan 1
Deel 4: Gestrand
Deel 5: Treinen tussen Hengelo en Poznan 2
Deel 6: Storm

We zoeken steeds naar mensen die ook willen vertellen over hun OV-belevenissen in De Reizigerscolumn.
Ben jij geïnteresseerd? Heb je een bijdrage? Stuur dan een Persoonlijk Bericht naar Mikos of kijk in dit topic.

Informatievoorziening à la NMBS

NS en ProRail zijn druk bezig met investeringen in hun informatiesysteem, de oude CTA’s worden langzaamaan uitgefaseerd, de nieuwe reisinformatieschermen zijn al bijna door het hele land te zien, maar de proeve van bekwaamheid komt deze winter.
Niet alleen in Nederland is men druk met investeren in de reisinformatie, ook onze zuiderburen zijn druk bezig hiermee. Als ik mensen spreek die in België met de trein zijn gegaan, dan hoor ik vaak lovende woorden. “Alle treinen worden daar omgeroepen, alle vertragingen worden omgeroepen en ook alle spoorwijzigingen!” Als ik dit dan vergelijk met Nederland, waar alleen afwijkende dingen worden omgeroepen, dan denk ik: “Die omroepers moeten na een dienst toch ook bekaf zijn?” Toeval treft dat ze in België bezig zijn met een systeem wat alles geautomatiseerd omroept, genaamd PIDAAS. Waar het voor staat, geen idee. Laatst was ik in België en begon ik mijn terugreis naar Nederland in Mechelen.

In Mechelen is dit nieuwe systeem in dienst, of het al definitief of nog een testversie is weet ik niet. Ik loop het station binnen en al snel wordt de eerste trein omgeroepen. “Aandacht. Spoor 5. De IR trein naar Kortrijk van 20 uur 23 komt zo dadelijk aan, spoor 5. Deze trein stopt in…” Perfect, zou je zeggen. Ja, dat dacht ik ook, maar lees nog even verder. “Aandacht. Spoor 7. De IR trein naar Antwerpen - Centraal van 20 uur 31 heeft op dit moment ongeveer 7 minuten vertraging.” Oké, prima, heldere omroep. Maakt mij toch vrij weinig uit, ik moet de internationale trein hebben. “Aandacht. Spoor 7. Spoorverandering. De IC trein naar Antwerpen - Centraal, Amsterdam Centraal van 20 uur 41, komt zo dadelijk aan, spoor 8 in plaats van spoor 7.” Nou, dan lopen we even naar 8 hè, toch de overkant van het perron. “Aandacht. Spoor 7. De IR trein naar Antwerpen - Centraal van 20 uur 31, vertrekt zo dadelijk. Instappen alstublieft.” “ Aandacht. Spoor 7. Spoorverandering. De IC trein naar Antwerpen - Centraal, Amsterdam Centraal van 20 uur 41, komt zo dadelijk aan, spoor 8 in plaats van spoor 7. Deze trein stopt in Antwerpen - Centraal, Roosendaal, Dordrecht, Rotterdam Centraal, Den Haag HS, Schiphol, Amsterdam Centraal. De eerste klas rijtuigen bevinden zich vooraan en achteraan de trein.” Allemaal heel prima omgeroepen, maar ik vind het wel snel achter elkaar. Als er een trein aankomt worden zelfs de aansluitingen geautomatiseerd omgeroepen.

Het is moeilijk een minuutje rust te vinden de een wolk van reisinformatie. In de toekomst worden de omroepinstallaties op de stations dusdanig aangepast dat op spoor 8 geen informatie van bijvoorbeeld spoor 2 te horen is en dat er in de stationshal alleen informatie over vertrekkende treinen wordt omgeroepen en geen overstapinformatie.

Het nieuwe reisinformatiesysteem van de NMBS: het moet nog een beetje uitgekristalliseerd worden, maar het is een goed begin!

Rick
De Reizigerscolumn is de rubriek waarin het verhaal van de reiziger centraal staat. Maak jij ook geregeld iets mee tijdens je reizen met het OV en wil je daar (eventueel anoniem of eenmalig) over schrijven in de Reizigerscolumn? Stuur dan een Persoonlijk Bericht naar Mikos of kijk in dit topic.
Reacties op de Reizigerscolumn zijn welkom in het topic!

Redactie
Medewerker Forum
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #7 Informatievoorziening à la NMBS door eelkevd » ma 02 jan 2012 16:00

Poehe!

Zo'n systeem zou mij als reiziger behoorlijk chagrijnig kunnen krijgen als mijn trein vertraging had. Als je de hele tijd maar omroepen hoort, geen rust meer hebt en alert moet zijn omdat er een kans van 4% is dat het jouw trein is?

Voor blinden en slechtzienden werkt het weer wel erg goed.

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #7 Informatievoorziening à la NMBS door Fabian-uit-DE » ma 02 jan 2012 16:33

Ik vindt automatische omroepen op stations goed vanwege de constante kwaliteit.

Maar in Duitsland heb je bijna hetzelfde verhaal: Elke paar minuten wordt een vertraging "van een aantal minuten" opnieuw omgeroepen, massaal aansluitende treinen etc. Is ook iets te veel, dus liever zoals in Nederland. Waarschijnlijk is in Nederland de Belgische en Duitse manier ook niet mogelijk: Één omroep hoor je toch altijd op het hele station en niet alleen op één bepaald perron?

Verder hebben ze ook het layout van de AV-schermen gewijzigd:

oud:

Afbeelding

nieuw, op station Charleroi-Sud, een proefstation net als Mechelen:

Afbeelding

Fabian-uit-DE
Medewerker DB Netz
Medewerker DB Netz
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #7 Informatievoorziening à la NMBS door Rick » ma 02 jan 2012 16:36

In Nederland hoor je over het hele station dezelfde stationsomroep, ja. Dat is in België nu ook zo, maar daar willen ze wel verandering in gaan brengen. Op de Duitse manier, zeg maar.

Rick
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #7 Informatievoorziening à la NMBS door John » ma 02 jan 2012 19:13

Ik vind dat aansluitende treinen omgeroepen moeten worden IN de trein vlak voor aankomst op het station. Zie de meerwaarde niet omdat te doen op het perron als een trein net is gearriveerd. Je mist bijvoorbeeld ook informatie als het uitstappen wat langer duurt en de omroep al aan het ratelen is. Wellicht iets uit het verleden toen het treinpersoneel niet over actuele informatie beschikte over de treinenloop op het aankomende station?

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #7 Informatievoorziening à la NMBS door Fabian-uit-DE » ma 02 jan 2012 19:30

Precies dat hebben ze in Duitsland weer afgeschaft omdat het voor 95% van de reizigers niet van belang is.

Fabian-uit-DE
Medewerker DB Netz
Medewerker DB Netz
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #7 Informatievoorziening à la NMBS door John » ma 02 jan 2012 19:38

Komen er in België nu ook wat meer CTA-achtige borden op de perrons? Een groot station als Hasselt heeft bijvoorbeeld helemaal geen perronaanwijzers.

“Aandacht. Spoor 7. Spoorverandering. De IC trein naar Antwerpen - Centraal, Amsterdam Centraal van 20 uur 41, komt zo dadelijk aan, spoor 8 in plaats van spoor 7.” Nou, dan lopen we even naar 8 hè, toch de overkant van het perron.
In Schiphol roept men gewoon doodleuk om: "De Internationale trein naar Antwerpen en Brussel vertrekt van spoor 5 of 6." Zelfs als de trein al op een spoor staat aangekondigd ach nee

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #7 Informatievoorziening à la NMBS door Laurent » ma 02 jan 2012 22:02

En op het centrale bord in de hal staat het op alfabet in plaats van vertrektijd hoofd tegen muur
Neem ook eens een kijkje op mijn youtube kanaal: Railion 6513

Laurent
Moderator / Beheerder
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #7 Informatievoorziening à la NMBS door John » ma 02 jan 2012 22:05

Dat bord waar in een grijs verleden ook Keulen opstond en je vervolgens terecht kwam in de stoptrein naar Lelystad.

(de logica was dat die stoppert in Duivendrecht aansluiting gaf op de ICE).

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #7 Informatievoorziening à la NMBS door Vinny » di 03 jan 2012 01:04

Dat bord staat er nog steeds en geeft inderdaad op alfabetische volgorde de stations weer inclusief eventueel te maken overstappen (er staan dus stations op die niet rechtstreeks bereikbaar zijn). Ik moet eerlijk zeggen dat het vooral wennen is. Ik wordt nog altijd op het verkeerde been gezet, maar in principe is het wel duidelijker voor de reiziger. Die wil namelijk ergens heen, en kan zo makkelijk zoeken hoe laat hij de trein moet hebben en hoe hij daar moet komen. Als de bestemmingen gesorteerd staan op vertrekvolgorde dan moet je enorm zoeken om jou trein te vinden als je niet de exacte vertrektijd weet. En bovendien mist overstapinformatie.

Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #7 Informatievoorziening à la NMBS door Laurent » di 03 jan 2012 01:11

Nouja, ik vond het nogal irritant, want ik keek eigenlijk alleen links en dan vooral boven. Tsja, dat daar dan toevallig ook Alkmaar opstaat, dat is mazzel hebben. Echter, had ik de trein naar Zaandam gezien, dan had ik die nog kunnen hebben en het had mij een bak reistijd gescheelt. Nu scheelt het ook dat ik aan het einde van de dag zat (vertrek Schiphol 23:54) en het nieuwjaar was en dus al minder reismogelijkheden had.
Neem ook eens een kijkje op mijn youtube kanaal: Railion 6513

Laurent
Moderator / Beheerder
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #7 Informatievoorziening à la NMBS door Vinny » di 03 jan 2012 10:33

Voor die dingen kijk ik altijd op de CTA bakken zelf. Je hebt drie sporen richting Amsterdam en drie richting Leiden/Den Haag/Rotterdam. Zo moeilijk is dat dus niet.

Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #7 Informatievoorziening à la NMBS door Fabian-uit-DE » di 03 jan 2012 13:25

Handig is zeker deze alfabetische lijst met de belangrijkste bestemmingen én een gewone TB21-scherm.

N.B.: Heeft iemand een geluidsopname van de automatische Belgische omroepen gevonden? Ik heb op Youtube niets gevonden.

Fabian-uit-DE
Medewerker DB Netz
Medewerker DB Netz
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #7 Informatievoorziening à la NMBS door Rick » di 03 jan 2012 13:28

Ik heb zelf wat opgenomen, maar moet dat nog bewerken.

Hier is in ieder geval een filmpje over de Franstalige versie.
[youtube]mFN6dlUX9g8[/youtube]

Rick
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #7 Informatievoorziening à la NMBS door Fabian-uit-DE » di 03 jan 2012 14:00

Leuk! Duidelijk beter dan de Duitse omroepen (Duits/Engels):

[youtube]X9yHsYHVsWY[/youtube]

Spoorwijziging, aankondiging en aansluitende treinen. Maar alles iets te laat. knipoog

Fabian-uit-DE
Medewerker DB Netz
Medewerker DB Netz
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #7 Informatievoorziening à la NMBS door Grunnen » di 03 jan 2012 17:06

Die Duitse omroep is niks mis mee, vind ik. Behalve dat "let op, de trein komt nu binnen" net wat eerder afgespeeld had moeten worden uiteraard.

Grunnen
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #7 Informatievoorziening à la NMBS door John » di 03 jan 2012 20:42

En laat alsjeblieft die excuses weg. Een geautomatiseerd excuus valt toch niet serieus te nemen?

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #7 Informatievoorziening à la NMBS door wbrm » wo 04 jan 2012 03:04

John schreef:Komen er in België nu ook wat meer CTA-achtige borden op de perrons? Een groot station als Hasselt heeft bijvoorbeeld helemaal geen perronaanwijzers.
Daarom juist dat het standaard is om alles om te roepen, ook niet onvoorziene dingen. knipoog

Er komen trouwens nog software-updates, maar nu is men o.a. in Charleroi-Sud en Mechelen al aan het testen. Volgend groot station wordt Leuven, eind januari. duim omhoog

wbrm

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Beste Reiziger