Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Beste Reiziger

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

De Reizigerscolumn: #7 Informatievoorziening à la NMBS

De beste bijdragen van Reizigers

Plaats een reactie

Bericht Re: De Reizigerscolumn: #7 Informatievoorziening à la NMBS door Bordensteker » vr 06 jan 2012 21:43

Het lijkt me een geschikt middel tegen in het station rondhangende junks. instemmen

Daarnaast zou het me niet verbazen als het voor een aantal reizigers de druppel is die de emmer doet overlopen, waarna ze besluiten dan maar liever in de file te gaan staan.

In Nederland mag je op een perron alleen bij een rookpaal een sigaret opsteken, maar de spoorweg zou haar klanten met belastinggeld overal met deze audioterreur mogen achtervolgen??
Dit heet zakelijke dienstverlening. Kenniseconomie.
Hersencapaciteit inzetten om de treinenloop te verbeteren, tsja, daar wil niemand zijn vingers nog aan branden.

Ik stel me alvast voor dat ze in de tussenliggende momenten nog even reclame gaan rondtetteren voor de Stiltecoupé!

Bordensteker
Medewerker NMBS
Medewerker NMBS
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #7 Informatievoorziening à la NMBS door wbrm » vr 06 jan 2012 22:21

Bordensteker schreef:Daarnaast zou het me niet verbazen als het voor een aantal reizigers de druppel is die de emmer doet overlopen, waarna ze besluiten dan maar liever in de file te gaan staan.
Wat??? De reizigers krijgen eindelijk info die ze verdienen in elk station en jij denkt dat ze gaan weglopen zich iets afvragen

wbrm
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #7 Informatievoorziening à la NMBS door Fabian-uit-DE » wo 15 feb 2012 00:27

En dat zijn de nieuwe omroepen in Mechelen:

[youtube]J7Xm13P_BFc[/youtube]

Fabian-uit-DE
Medewerker DB Netz
Medewerker DB Netz
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #7 Informatievoorziening à la NMBS door gidjuh » wo 15 feb 2012 01:11

Bordensteker schreef:Wat??? De reizigers krijgen eindelijk info die ze verdienen in elk station en jij denkt dat ze gaan weglopen

Het gros van de info is voor de meeste reizigers niet van belang. Met de automatische omroep krijg je al snel lollige dingen als "Achtung an Gleis 2, Zug fährt durch" of "Achtung an Gleis 2, Türe schließen. Bitte halten Sie Abstand beim Abfahrt des Zuges" of "Bitte beachten Sie das Rauchverbot im gesamten Bahnhofsbereich" (alles in Duitsland). En dan heb je in de Sprinter in Nederland ook nog dat leuke deuntje ding-doooong-dang voor elke aankondiging van elk station, waardoor je niet eens rustig je krantje kunt lezen.

gidjuh
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #7 Informatievoorziening à la NMBS door Rick » wo 15 feb 2012 01:36

Sommige dingen worden echt heel erg dubbel omgeroepen ja. "Aandacht, spoor 7. Trein in doorrit." vind ik dan op zich nog wel zinvol.

Rick
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #7 Informatievoorziening à la NMBS door Fabian-uit-DE » wo 15 feb 2012 02:44

Eens.

De regelmatige omroep (om de 15 minuten ongeveer) op sommige stations, dat er treinen snel langs komen is dan weer belachelijk. Maar b.v. in Münster wordt tijdens der kerstmarkt regelmatig op Duits, Engels en Nederlands omgeroepen, dat er zakkenrollers aanwezig zijn etc. Dat is dan weer handig.

Fabian-uit-DE
Medewerker DB Netz
Medewerker DB Netz
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #7 Informatievoorziening à la NMBS door Bordensteker » zo 19 feb 2012 02:24

Aandacht, Aandacht!
Graag uw oplettendheid bij het vermelden van de juiste bron van eerder gedane mededelingen:
Het was niet Bordensteker, maar wbrm die schreef:Wat??? De reizigers krijgen eindelijk info die ze verdienen in elk station en jij denkt dat ze gaan weglopen

Dat schreef wbrm in reactie op mijn betoog van 6 januari (bovenaan deze pagina) dat die erg uitgebreide voorlezing van grotendeels standaard-informatie naar mijn mening niet gewenst is.
Nu ik de hierboven ten gehore gebrachte voorbeelden gehoord heb vind ik dat de mededelingen door de ongewone intonatie bovendien opvallend moeilijk te volgen zijn.

Bordensteker
Medewerker NMBS
Medewerker NMBS
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #7 Informatievoorziening à la NMBS door ino94 » zo 19 feb 2012 12:50

Stationsomroep is volgens mij moeilijk goed te doen voor alle reizigers en daarom vind ik dat ze het systeem moeten gebruiken dat de meeste reizigers het prettigst vinden. Er is voor het geluid van de in- en uitcheckdeun voor de OV-chipkaart ook een verkiezing gehouden. Waarom doen ze dat ook niet voor omroepen? Dan kunnen reizigers zelf beslissen wat ze het liefst zien en voorkom je bijvoorbeeld een situatie waarin ze de omroep van de SGM veranderen en niemand daarover positief is.

Overstappen op het perron omroepen is op zich leuk, maar wat mij betreft is het veel beter om dat in de trein te doen. Daar is het namelijk wel áltijd te horen (op het perron mis je veel van de omroepen door langsrijdende treinen).

De ene omroep is wat mij betreft ook te traag, terwijl de ander weer te snel is. In Nederland krijg je voor elk omroepbericht de depressief trage drietonenbel te horen en daarna nog 'dames en heren'. Duurt lang. In België is het zoals ik hier hoorde 'Attentie' en dat is volgens mij genoeg om de attentie van reizigers te krijgen.

Overigens is het natuurlijk altijd nog een keuze of je in de treinen automatisch wil omroepen. Daar ben ik voor, daar er te vaak niet wordt omgeroepen, slecht en/of met fouten wordt omgeroepen en er ook te vaak grammaticale fouten in zitten.

Voor mij is het beste omroepbericht, voorbeeld Utrecht Centraal:
'Korte pling. Attentie voor een vertraging met spoorwijziging. De intercity naar Amsterdam Bijlmer ArenA, Amsterdam Zuid en Schiphol van elf uur achtentwintig is tien minuten vertraagd door een seinstoring en vertrekt van spoor vijf.'
Geen nep-geëxcuseer maar gewoon de reden van de vertraging. Niet om 'vertraging' heen draaien en het gewoon vertraging noemen. Geen 'dames en heren'. Aangeven waar de persoon naar gaat luisteren (eerste zin).

Voor in de trein:
'Korte pling. Wij naderen station Alphen a/d Rijn. De sprinter naar Gouda vertrekt over twee minuten van spoor drie. Deze trein rijdt verder naar Bodegraven, Woerden en Utrecht Centraal.'

Voor in de trein bij vertrek en evt nog een paar keer tussendoor:
'Korte pling. Welkom in de intercity naar Amsterdam Centraal. Deze trein stopt in Leiden Centraal, Schiphol, Amsterdam Lelylaan, Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Centraal.'

ino94
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #7 Informatievoorziening à la NMBS door John » zo 19 feb 2012 21:54

ino94 schreef:Voor in de trein:
'Korte pling. Wij naderen station Alphen a/d Rijn. De sprinter naar Gouda vertrekt over twee minuten van spoor drie. Deze trein rijdt verder naar Bodegraven, Woerden en Utrecht Centraal.
'
Te verwarrend, mensen kunnen hieruit concluderen dat de sprinter naar Gouda doorrijdt naar Bodegraven, Woerden en Utrecht Centraal.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #7 Informatievoorziening à la NMBS door ino94 » zo 19 feb 2012 22:35

Ligt eraan hoe precies je het met de taal wil nemen. Ik zag in deze 'Deze' een duidelijke uitspraak van 'Déze'. Je kan het natuurlijk ook vervangen door de route van de huidige trein te plaatsen vóór de overstappen.

ino94
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #7 Informatievoorziening à la NMBS door John » zo 19 feb 2012 22:51

Je kan het ook oplossen door iets als "U bevindt zich in de Intercity naar blablabla"

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #7 Informatievoorziening à la NMBS door lise » ma 20 feb 2012 16:49

ik moet nog steeds met een grote lach terugdenken aan de omroep op carnavalsavond bij het naderen van station Bergen op Zoom: Dames en heren, volgende station: Krabbegat (de carnavalsnaam van Bergen op Zoom)

lise
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #7 Informatievoorziening à la NMBS door Fabian-uit-DE » ma 20 feb 2012 20:52

Overigens: Dat minispoorboekje van de NMBS kost sinds 11 december 1 euro en er wordt niet langer onderscheiden tussen een Franse en een Nederlandse versie.

Fabian-uit-DE
Medewerker DB Netz
Medewerker DB Netz
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #7 Informatievoorziening à la NMBS door groentje » di 21 feb 2012 04:44

Je bedoelt het IC/IR-boekje? Het echte spoorboekje bestaat ook nog altijd, tenminste, er is nog steeds een spoorboek. Door de ietwat onhandige horizontale schikking krijg je namelijk enorm veel witte vlakken, waardoor het meer weg heeft van een baksteen. De prijs is trouwens ook al opgeslagen tot 13 euro. Volgens mij met de bedoeling om het binnenkort te kunnen afschaffen wegen te weinig vraag...

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #7 Informatievoorziening à la NMBS door Fabian-uit-DE » wo 11 apr 2012 07:17

[youtube]kTNSaIhJR-E[/youtube]

Immiddels is er ook een Duitse en Engelse versie van PIDAAS. Bijzonders "leuk" is het, als vanaf 7:00 de splitsing te Gent in vier talen wordt omgeroepen.

Er is overigens een fout: I.p.v. van "planmäßige Abfahrt" (vertrek) zegt het systeem om 2:20 "planmäßige Ankunft" (aankomst).

Fabian-uit-DE
Medewerker DB Netz
Medewerker DB Netz
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #7 Informatievoorziening à la NMBS door Mikos » wo 11 apr 2012 14:21

Pfff... je zou daar maar een kwartier op die luchthaven staan... Verschrikkelijk, er komt geen einde aan en wat er nou precies de meerwaarde van is om dat in 4 talen om te roepen. Ik blijf trouwens de veel te snelle opvolging van de lijst van stations waar de trein zal stoppen erg vervelend vinden, zeker met de kwaliteit van de omroepinstallaties in België levert dat één grote galm op. Ik ben er niet zo kapot van, dan heb ik toch liever ons omroepsysteem... tong naar buiten

Mikos
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #7 Informatievoorziening à la NMBS door VelhaChica » wo 11 apr 2012 23:45

Je kunt ook overdrijven. Het is in ieder geval een grote vooruitgang. Ik vind de Nederlandse omroepen maar mwoah. Vertragingsberichten zijn langs communicatietrutjes gegaan die geen verstand van communicatie hebben en het is een mengelmoesje van allerlei stemmen. Ik vind Duitsland dit prima geregeld hebben.

VelhaChica
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #7 Informatievoorziening à la NMBS door ino94 » wo 11 apr 2012 23:53

Aan de ene kant is het erg lang, maar aan de andere kant is het wel begrijpelijk. De omroepberichten zijn als het ware 'gewoon' de drie officiële talen van het land + algemeen Engels. Op zich is het dan nog wel te doen, maar het omroepen van álle tussenstations in álle talen is wat mij betreft te veel van het goede.

Het Nederlandse systeem is inderdaad ook niet perfect; daar ben ik het met VelhaChica eens. Verschillende stemmen vind ik geen probleem, maar sommige stemmen worden massaal irritant gevonden en ik begrijp dan ook totaal niet dat daar geen rekening mee wordt gehouden. Verder is het vaak Steenkolenengels en wordt er te weinig in Engels omgeroepen.

ino94

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Beste Reiziger