Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Beste Reiziger

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

De Reizigerscolumn: #7 Informatievoorziening à la NMBS

De beste bijdragen van Reizigers

Plaats een reactie

Bericht Re: De Reizigerscolumn: #7 Informatievoorziening à la NMBS door Laurent » do 12 apr 2012 00:19

Wat ik vooral storend vind is het niet concrete omroepen in Nederland. Trein ... komt over enkele minuten binnen. Heel leuk, maar roep liever om dat de trein enkele minuten vertraagd is.
Neem ook eens een kijkje op mijn youtube kanaal: Railion 6513

Laurent
Moderator / Beheerder
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #7 Informatievoorziening à la NMBS door Nieuws » do 12 apr 2012 14:28

Teletubbie wordt stationsstem

12 april 2012

[center] Afbeelding[/center]

MECHELEN/LEUVEN - ‘The voice van Infrabel', de computerstem die de stationsomroepers in Mechelen en Leuven vervangt, heeft een gezicht gekregen. Karen De Visscher is de naam, 50 jaar oud en actrice van beroep. Haar stem komt u bekend voor? Dat kan: ze kondigt de programma's aan op VijfTV en vertolkte Dipsy bij de Teletubbies.

De treinreizigers in Mechelen en Leuven zijn al lang aan haar stem gewend, gisteren kregen de stationsomroepers in Mechelen voor het eerst het gezicht te zien van de vrouw achter de computerstem die automatisch aankondigt wanneer een trein in aantocht is of vertraging heeft. Tegelijk hoorde Karen De Visscher (50) zichzelf voor het eerst in actie in het station. ‘Het valt me op hoe helder en natuurlijk het klinkt', zegt ze zelf.

Daar zullen die vijf jaar conservatorium wel een rol in hebben gespeeld. De juryleden van ‘The voice van Infrabel' waren alvast niet de eersten die vielen voor haar stemtimbre: De Visscher kondigt op VijfTV al jaren de programma's aan als offscreen-presentatrice en speelde gastrollen in series als Aspe, Witse, Thuis en FC De Kampioenen. En ze sprak de Vlaamse stem in van Dipsy, de groene Teletubbie met een rechte antenne op het hoofd.

‘24 uur vertraging'
De woordenschat van een stationsomroeper is een stuk uitgebreider dan die van een doorsnee Teletubbie. ‘Ik heb zelfs moeten inlezen dat een trein 24uur vertraging had', zegt Karen De Visscher, die in Lokeren woont. ‘Dat kan toch niet, vroeg ik toen. Maar het was veiliger om dat allemaal in te spreken, zodat het altijd natuurlijk kan klinken. Zo heb ik elk station in België verschillende keren ingelezen. Want je spreekt Gent-Sint-Pieters anders uit in het begin van een opsomming dan in het midden. En als het een eindstation is, moet je intonatie zo klinken dat er een punt achter lijkt te staan.'

De opnames werden over een lange periode gespreid en gebeurden telkens in blokken van 4uur, maar nog altijd zit haar job er niet op. ‘Onlangs heb ik nog London-St-Pancras moeten inspreken, omdat de Eurostar van eindstation wisselde', zegt Karen De Visscher. ‘Wat me vooral opviel waren de vele problemen die vertragingen kunnen opleveren en die niet de schuld van de spoorwegen zijn. Aanrijdingen, koperdiefstallen, er zijn zoveel redenen. Het was heel ander werk dan mijn job bij VijfTV, want het aankondigen van Friends mag een stuk enthousiaster dan het inlezen van een vertraging.'

Overal in 2020
Wie nooit in de stations van Mechelen, Leuven of de luchthaven moet zijn, moet nog even geduld oefenen om de automatische stem te horen. Pas tegen 2020 zal ze in elk station te horen zijn.

Bron: De Standaard

Nieuws
Medewerker Forum
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #7 Informatievoorziening à la NMBS door Bordensteker » do 12 apr 2012 15:19

Nieuws schreef:De woordenschat van een stationsomroeper is een stuk uitgebreider dan die van een doorsnee Teletubbie.
Voor de klant is het echter eenvoudig: Vertraging! Oh-oh!

Bordensteker
Medewerker NMBS
Medewerker NMBS
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #7 Informatievoorziening à la NMBS door Rick » zo 22 apr 2012 18:01

Wat betreft de talen is het momenteel zo dat de Vlaamse proefstations (Mechelen en Leuven) alleen Nederlandstalig zijn en de Waalse proefstations (Charleroi) alleen Franstalig. De opname is van Brussel-Nationaal-Luchthaven en is daar viertalig, de overige stations die vallen onder zone Brussel zijn tweetalig, Nederlands en Frans. glimlach

Rick
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #7 Informatievoorziening à la NMBS door groentje » zo 22 apr 2012 18:19

Nog een kleine verduidelijking: Brussel-Nationaal-Luchthaven is geen deel van Zone Brussel!

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #7 Informatievoorziening à la NMBS door Rick » ma 23 apr 2012 00:09

Dank voor de verheldering! juichen* Dat kon inderdaad verkeerd worden opgevat in mijn bericht.

Rick

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Beste Reiziger