Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Beste Reiziger

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Dagje Alkmaar - Roosendaal

De beste bijdragen van Reizigers

Plaats een reactie

Bericht Dagje Alkmaar - Roosendaal door Ari_ » wo 04 jan 2012 15:53

Gisteren had ik 's avonds rond 19.00 een vergadering in Roosendaal. Als student die in Alkmaar woont leek de trein me een goed alternatief. Het plan: met de IC van 16.05 van Alkmaar Noord naar Amsterdam Centraal, dan met de Fyra naar Rotterdam Centraal en het laatste stukje met de laatste IC naar Roosendaal. Aankomst om 18.17, even lopen en ruim op tijd. Maar helaas...

...het waaide. Dus had NS besloten om een aantal treinen op het traject Den Helder - Alkmaar te schrappen. Zo ook de trein van 16.05 die ik wilde halen, aldus de website een half uurtje voor vertrek. Ik zou dus over Haarlem en Den Haag moeten reizen met de trein die zes minuten later zou vertrekken. Met 32 minuten reistijd erbij, maar dat is dan niet anders. Dus fietste ik rustig naar het station, om daar de trein van 16.05 voor m'n neus weg te zien rijden... zich iets afvragen

Afijn, braaf ingecheckt zoals de NS tegenwoordig wil en gewacht op de trein naar Haarlem. Dat ging goed, overstap netjes op tijd. Ik houd van rust, dus ik stap helemaal achteraan in. Om 17.30 zou mijn overstap op Den Haag HS zijn. Om 17.29 mindert de trein vaart, de omroep van de conducteur is niet te verstaan door de speakers en we stoppen langs het perron. Ik stap uit en vraag me af waar ik spoor 3 moet zoeken. Aan de overzijde van het perron ligt namelijk spoor 4, wat oorspronkelijk ons aankomstperron zou zijn. Ik hoor de fluit en de deuren gaan dicht, waarop ik het stationsbord zie: Den Haag Laan van NOI...

Dan maar op zoek naar een servicemedewerker. Die zijn helaas allemaal wegbezuinigd dus loop ik naar de praatpaal. Ik moet de trein van 17.41 hebben naar Den Haag HS en aansluitend de trein naar Breda. Gelukkig komt de trein maar een paar minuten te laat en even later sta ik op Den Haag HS. Ik kijk op het plaatselijke AV7-scherm op zoek naar de trein naar Breda... die rijdt vandaag niet.

Ik zie dat er om 18.03 een sprinter naar Roosendaal gaat en besluit die te nemen. Ik loop wat rond op het station op zoek naar eten. Wegens gebrek aan een frietzaak loop ik langs de Döner Company en bestel ik een broodje. Dat kan allemaal net voor ik de trein moet hebben. Helaas spuit de medewerker eerst een lading sambal op m'n broodje om vervolgens te vragen wat ik erop wil. Geen sambal in ieder geval, dus het broodje kan de kliko in en ik kan geïrriteerd wachten op het volgende broodje. Tegen de tijd dat het eindelijk klaar is loop ik naar boven waar de sprinter al klaar staat. Helaas met gesloten deuren en ingetrokken treeplanken... gemist. nadenkend

Broodje in m'n rugzak geduwd en op zoek naar een servicemedewerker. Ik vind er twee die me gelukkig direct wezen op de IC naar Roosendaal en verder, een kwartier later. Ze boden me ook koffie/thee aan maar ik had zelf nog wat te drinken bij me. Dus heb ik op een bankje mijn avondeten gegeten en ben ik daarna in de IC gestapt. Aankomst om 19.17 in Roosendaal, slechts een uur later dan het oorspronkelijke plan...

Gelukkig verliep de terugreis voorspoediger. Ik kreeg een lift naar Delft en kon direct op de trein stappen richting Den Haag Centraal. Vervolgens op Den Haag HS overgestapt naar de gereedstaande inctercity-trein naar Schiphol en Amsterdam Centraal. De dienstdoende conducteur meldde me nors dat ik moest inchecken. Ik legde uit dat ik een lifter had geholpen een kaartje te kopen en daarna de keus had tussen in de trein springen en inchecken, maar dat interesseerde hem weinig. Volgens hem was het de keus tussen inchecken en 35 euro boete riskeren... dat NS voorlopig geen boetes schrijft voor niet-incheckende studenten laten we even buiten beschouwing. Op Amsterdam Centraal nog ruim een half uur gewacht op de sprinter in de richting van Den Helder. Om 01.05 kon ik mijn fiets uit de bewaakte maar onbemande fietsenstalling vissen en verder op weg naar huis...

Ari_
Bericht Re: Dagje Alkmaar - Roosendaal door ino94 » wo 04 jan 2012 17:36

Het enige dat ik heb gezien met de storing Alkmaar-Den Helder vv dat Nijmegen-Den Helder geknipt was in Alkmaar, maar dat er geen treinen uitvielen.

Ari_ schreef:Volgens hem was het de keus tussen inchecken en 35 euro boete riskeren... dat NS voorlopig geen boetes schrijft voor niet-incheckende studenten laten we even buiten beschouwing.

De conducteur geeft hier duidelijk de keuze tussen inchecken (en dus je reis geldig maken), en het weigeren te valideren van je treinkaart. Als je simpelweg weigert, kan hij je denk ik gewoon een prent uitschrijven.

ino94
Bericht Re: Dagje Alkmaar - Roosendaal door Laurent » wo 04 jan 2012 22:28

Zolang als men structureel te weinig paaltjes plaatst op diverse stations, ben ik van mening dat NS eerst daar wat aan mag doen. Verder heb je het over het valideren van je kaartje, maar mijn kaartje is altijd geldig, want het is vrij reizen en niet reizen met een beperking die inchecken heet. Verder moet men hem toch uitlezen om te zien of je kaart wel geldig is omdat de apparatuur op het perron staat en je dus niet, zoals bij de bus of de tram, bij de chauffeur incheckt en die vervolgens aan het geluid hoort of je geaccepteerd bent of dat je niet ingecheckt bent. Overigens vraag ik mij af: Je mag niet naar het station waar je ingecheckt bent toereizen, maar hoe wil men dat gaan doen met studenten. Vaak zat dat ik een IC pak die sneller is, om vervolgens terug te steken met een overstap van 2 minuten. En ik ben echt niet van plan om eerst het station te verlaten om uit te checken, te wachten en vervolgens weer in te checken met het risico dat ik mijn trein mis.
Neem ook eens een kijkje op mijn youtube kanaal: Railion 6513

Laurent
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Dagje Alkmaar - Roosendaal door Ari_ » wo 04 jan 2012 22:47

Daar geeft de NS inderdaad een leuke uitdaging. Als je het kunt uitleggen dan zal de conducteur wel begripvol zijn, ik had dat gisteravond namelijk ook. Op mijn terugreis had ik via de oorspronkelijke geadviseerde trein vanaf Den Haag HS (reguliere IC naar Amsterdam Centraal) ook kunnen overstappen in Amsterdam Sloterdijk. Vanwege de lange overstaptijd adviseerde de conductrice echter om door te reizen tot Amsterdam Centraal, want dat was een veiliger station volgens haar. En de voorzieningen zijn beter, zoals een AH To Go die tot 01.00 open is. duim omhoog

ino94 schreef:Het enige dat ik heb gezien met de storing Alkmaar-Den Helder vv dat Nijmegen-Den Helder geknipt was in Alkmaar, maar dat er geen treinen uitvielen.

Daar kwam ik dus ook achter toen ik op het station aankwam. Maar de reisplanner had mij doodleuk gemeld dat de trein niet reed, dus daar was ik van uitgegaan. Als er geknipt is in Alkmaar dan ben ik heel benieuwd of ik de aansluiting gehaald zou hebben.

ino94 schreef:De conducteur geeft hier duidelijk de keuze tussen inchecken (en dus je reis geldig maken), en het weigeren te valideren van je treinkaart. Als je simpelweg weigert, kan hij je denk ik gewoon een prent uitschrijven.

Ik werkte netjes mee aan de controle, zo kon hij ook zien dat ik niet ingecheckt had. Dat deed ik al sinds het begin van de hele "studenten moeten inchecken"-campagne, maar net deze keer niet. Bij de perronopgang in Delft zag ik zo snel geen incheckpaaltje, maar wel een trein recht voor m'n neus. Op Den Haag HS zei de conductrice dat ik in plaats van de reguliere IC ook de snelle IC kon pakken, die stond al klaar aan de overzijde en zou binnen een minuut vertrekken. Op Amsterdam Centraal heb ik vervolgens netjes ingecheckt, maar wat wil je ook met een overstap van ruim een half uur... ik snap best dat het moet voor de data-verzameling, maar dan moet er wel zo'n paaltje staan.

Ari_
Bericht Re: Dagje Alkmaar - Roosendaal door Reiziger Delft » do 05 jan 2012 15:24

Op station Delft staan bij alle 4 de ingangen op het perron een aantal paaltjes, dus inchecken is binnen 1 seconde gebeurd. Ze staan midden in de looproutes, dus niet te missen. glimlach Ik check al lang in en uit, en heb nog nooit bij die paaltjes hoeven wachten, ook niet in de drukke spits.

Laurent schreef: Overigens vraag ik mij af: Je mag niet naar het station waar je ingecheckt bent toereizen, maar hoe wil men dat gaan doen met studenten.

Die regel is om te voorkomen dat je een langer traject aflegt dan waarvoor je betaalt. Met een studenten-ov heb je vrij reizen, dus dan maakt het niet meer uit en mag je gewoon terugsteken.

Reiziger Delft

Plaats een reactie

Keer terug naar Beste Reiziger