Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Beste Reiziger

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

De Reizigerscolumn: #8 Wacht!?!?

De beste bijdragen van Reizigers

Plaats een reactie

Bericht De Reizigerscolumn: #8 Wacht!?!? door Redactie » ma 30 jan 2012 12:39

[center] Afbeelding
In De Reizigerscolumn is er plaats voor de avonturen die reizigers meemaken in het Openbaar Vervoer.
De ene belevenis is de andere niet; iedereen maakt iets anders mee! Een kijkje in de avonturen van de reiziger.
[/center]
Voorgaande delen:
Deel 1: Perrondiven
Deel 2: Oud ontmoet jong
Deel 3: Treinen tussen Hengelo en Poznan 1
Deel 4: Gestrand
Deel 5: Treinen tussen Hengelo en Poznan 2
Deel 6: Storm
Deel 7: Informatievoorziening à la NMBS

We zoeken steeds naar mensen die ook willen vertellen over hun OV-belevenissen in De Reizigerscolumn.
Ben jij geïnteresseerd? Heb je een bijdrage? Stuur dan je bijdrage als Persoonlijk Bericht naar Mikos of kijk in dit topic.

Wacht!?!?

Een luide brul van: “Waaaaacht!!!”, gevolgd door: “Shit”, “Nee hè” of enkele geslachtsdelen dan wel ziektes, zijn best vaak gehoorde kreten op het perron. In de trein echter, wordt de brul vaker gevolgd door: “Bedankt” of “Ha, net op tijd”. Wie het zijn? U kent ze wel, de vaak notoire laatkomers. Misschien bent u er zelf wel een? Te lang in bed blijven liggen, te weinig tijd om alles te doen, te laat van huis en vervolgens dus te laat op het station. En ach, zullen ze wel denken, wat maakt dat ene minuutje nou uit? Meestal lijkt het ook niet veel uit te maken, voor de notoire laatkomer maakt het in ieder geval niets uit en een conducteur die wacht, is vast heel klantvriendelijk bezig.

Laat ik nu iemand zijn voor wie het wel uitmaakt. Het is voor mij het verschil tussen een half uur wachten en te laat komen of de trein hebben en op tijd komen. Ik ga daarom ook wel op tijd weg van huis. Maar ik ben ook niet heilig, ook ik ben wel eens te laat, maar ben ik te laat, dan is het leuk als de trein er nog staat of vertraagd is, maar dan reken ik al op een trein later. Een HC die wacht? Ik vind hem/haar dus niet klantvriendelijk, want het brengt mijn overstap in gevaar. Dan ben ik dus 30 minuten later. En waarvoor? Voor de twee minuten die de laatkomer langer in bed gelegen heeft.

Afijn, genoeg over mijn overstap, volgende probleem waar een notoire laatkomer tegenaan loopt. Want eindelijk in de trein is het leed voor overige reizigers nog niet over. De laatkomer heeft op het station moeten rennen en is erg vaak wel gestrest. Hijgend, kleddernat en terwijl het zweet nog van hem afgutst, wordt er een plekje gevonden. Lekker, als dit naast je komt zitten, want zweet is, op zijn zachtst gezegd, niet zo lekker. Maar goed, vaak moeten de dames nog toilet maken, niets mis mee. Heb je echter pech, dan moet er nog worden ontbeten en moeten alle stukken die vandaag bij de vergadering ter sprake komen, ook nog even doorgenomen worden, met als gevolg dat eerst de gehele tas onderste boven getrokken wordt, het ontbijt van drie weken geleden langskomt, de kikker die kwijt was ook nog in de tas blijkt te zitten en bovenal, er een hoop troep uit de tas komt.

Ik vraag mij af: zouden dit soort mensen, die stinkend van het zweet, hun melksnor nog op hun gezicht door het nuttigen van een pak melk in de trein en hun vergaderstukken ruikend naar dode kikker en ontbijt van 3 weken oud, zich er zelf nou prettig bij voelen? En het telkens moeten haasten en in de stress schieten, daar word je toch ook niet blij van?

Anoniem
De Reizigerscolumn is de rubriek waarin het verhaal van de reiziger centraal staat. Maak jij ook geregeld iets mee tijdens je reizen met het OV en wil je daar (eventueel anoniem of eenmalig) over schrijven in de Reizigerscolumn? Stuur dan je bijdrage als Persoonlijk Bericht naar Mikos of kijk in dit topic.
Reacties op de Reizigerscolumn zijn welkom in het topic!

Redactie
Medewerker Forum
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #8 Wacht!?!? door Kaatje1970 » di 31 jan 2012 20:20

Ik vind dat je helemaal gelijk hebt. Ik ben zelf altijd op tijd. Als ik wat verlaat ben, dan ligt dat eigenlijk nooit aan mij. Ik verslaap me niet, ga op tijd weg richting het station en ben er dan ook meestal veel te vroeg. Maar voor mezelf vind ik dat zoveel fijner, ik haat het op de dag gehaast te beginnen. Ik hoef gelukkig geen aansluiting te halen, maar had het vroeger ook wel eens met de bus, die wachtte op mensen die nog kwamen aanrennen en dan moest ik rennen om mijn trein te halen. Het is inderdaad aardig voor de mensen die komen aanrennen, maar erg lullig voor de mensen die hierdoor een aansluiting missen.

Kaatje1970
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #8 Wacht!?!? door ino94 » wo 01 feb 2012 00:07

Wat mij betreft wordt er alléén gewacht op plaatsen waar dit niet zorgt voor direct gemiste aansluitingen, zoals bijvoorbeeld de IC-knoop in Amersfoort. Die zorgt gelijk voor een halfuur vertraging. Verder echt nagenoeg nooit wachten, want het zorgt voor gemiste overstappen elders.

ino94
Bericht Re: De Reizigerscolumn: #8 Wacht!?!? door Rick » wo 01 feb 2012 00:33

Ik vind het zelf ook altijd strontvervelend als er te laat wordt vertrokken, omdat er nog reizigers aan komen lopen. Die reizigers zijn of te vroeg (voor de volgende trein), of te laat (voor deze trein). Tijd is tijd en als ik zelf te laat ben, dan ga ik al niet eens meer proberen om de trein te halen.

Rick

Plaats een reactie

Keer terug naar Beste Reiziger