Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Beste Reiziger

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

De Reizigerscolumn #9: Zwarte Vrijdag

De beste bijdragen van Reizigers

Plaats een reactie

Bericht De Reizigerscolumn #9: Zwarte Vrijdag door Redactie » vr 03 feb 2012 23:55

[center] Afbeelding
In De Reizigerscolumn is er plaats voor de avonturen die reizigers meemaken in het Openbaar Vervoer.
De ene belevenis is de andere niet; iedereen maakt iets anders mee! Een kijkje in de avonturen van de reiziger.
[/center]
Voorgaande delen:
Deel 1: Perrondiven
Deel 2: Oud ontmoet jong
Deel 3: Treinen tussen Hengelo en Poznan 1
Deel 4: Gestrand
Deel 5: Treinen tussen Hengelo en Poznan 2
Deel 6: Storm
Deel 7: Informatievoorziening à la NMBS
Deel 8: Wacht!?!?

We zoeken steeds naar mensen die ook willen vertellen over hun OV-belevenissen in De Reizigerscolumn.
Ben jij geïnteresseerd? Heb je een bijdrage? Wil je ook vertellen over jouw avonturen op Zwarte Vrijdag 3 februari?
Stuur dan je bijdrage als Persoonlijk Bericht naar Mikos of kijk in dit topic.

Zwarte Vrijdag

Vrijdag, die ochtend zou ik vrij zijn. De tijd kon ik nog mooi gebruiken om te leren voor een tentamen die ik 's middags zou krijgen. Al snel kwamen er via het internet berichten over sneeuwval en niet veel later viel er sneeuw. Van het leren kwam niet veel meer terecht omdat ik toch wat bezorgd was over mijn reis die naar het tentamen gemaakt moest worden.

Dit tentamen zou gehouden worden op het Science park in Amsterdam. Ik was er nog nooit geweest maar dit was een mooie gelegenheid om gebruik te maken van station Science park waar ik tot dan toe alleen nog maar last van heb gehad doordat mijn trein daar stopt voor maar zeer weinig reizigers. Allemaal leuk, maar dan moest ik er met de sneeuw wel kunnen komen natuurlijk. De geschiedenis van de afgelopen twee jaar stond nog in mijn geheugen inclusief het uur dat ik vorig jaar zelf in de kou heb doorgebracht op station Hilversum. Goed, de reisplanner erbij, Alm - Assp ingetikt. Maak gebruik van de sprinter van 12:10 op Almere Centrum was het advies. (Als die rijdt dan.) De tijd vorderde en de intercity Lelystad - Amsterdam Centraal was inmiddels geschrapt. Ik besloot de bus naar het station te nemen.

Toen ik op de stadsbus stond te wachten reed, toen die aankwam, vlak daarachter bus 322 naar Amsterdam Amstel. Zal ik die pakken? Dat is veilig.. Nee, de trein doet het nog, dan maar met de trein. Gelukkig werkte het ook goed toen ik op het station stond op één detail na: De reizigersinformatiesystemen waren vastgelopen en liepen een kwartier achter. De reis naar het tentamen ging voorspoedig.

Na het tentamen ging de telefoon weer aan en moest er op m.ns.nl gekeken worden. "Shit, hij doet het niet. Twitter? Ja, allemaal storingen, ik kijk wel op het station." Toen ik op station Science park kwam stonden daar een paar jolige NS-ers wat te grappen over het wel of niet verschijnen van de trein. Even later kwam de trein uit Almere naar Amsterdam. Hij halteerde, reed weg om een paar honderd meter verder voor sein 470 te blijven staan, minutenlang. Ik verloor mijn vertrouwen in de goede afloop. Er was in meer dan een kwartier geen enkele trein richting Weesp langsgekomen. Als er al een trein zou komen uit die modderpoel van een Centraal waar nu een file voor staat dan zou die zo vol zijn dat ik niet mee zou kunnen.

Ik besloot een wandeling te maken naar de Middenweg een paar honderd meter verderop. Daar rijden de buslijnen 320, 322 en 327 naar Huizen en Almere. Als ik alleen al in Almere kon komen, kan het lopend wel verder was de gedachte. Na een kwartiertje in de kou te hebben gestaan kwam een bomvolle 327 met vlak daarachter een bomvolle 322 aan. Omdat de 322 bijna thuis stopt besloot ik die te nemen. De chauffeur had geen vertrouwen in het luisteren van de reizigers naar een spreidingsoproep en kennelijk wel vertrouwen in het zelfoplossend vermogen van reizigers die graag meewilden, daarom bleef de voordeur dicht en ging de achterdeur open. Ik kon mee, en kon nog plek voor iemand anders regelen door te vragen of men wat verder door wilde lopen. ONDERWEG! duim omhoog zwaaien

Gelukkig vielen de files mee en kon de bus goed gebruik maken van de busbanen langs de A1 en de voor de bus opengestelde sluiproutes langs de A6. Hierdoor bleef de vertraging beperkt tot enkele minuten voornamelijk afkomstig van het trage in- en uitstappen bij de haltes. Connexxion heeft me veilig en snel tijdens dit prutweer kunnen vervoeren naar huis. duim omhoog Goed de bus was vol, extreem vol, maar het ging.

Klaasje
De Reizigerscolumn is de rubriek waarin het verhaal van de reiziger centraal staat. Maak jij ook geregeld iets mee tijdens je reizen met het OV en wil je daar (eventueel anoniem of eenmalig) over schrijven in de Reizigerscolumn? Stuur dan je bijdrage als Persoonlijk Bericht naar Mikos of kijk in dit topic.
Reacties op de Reizigerscolumn zijn welkom in het topic!

Redactie
Medewerker Forum
Bericht Re: De Reizigerscolumn #9: Zwarte Vrijdag door Laurent » za 04 feb 2012 00:00

Hoe ging je tentamen?
Verder herkenbaar. Over een stukje van 3 minuten ca. 17 minuten gedaan. Mijn normale reis duurt ca. 3 kwartier, ik ging vandaag tegen 1en weg, dus kwart over 1 de trein en dan rond 2 uur op het station, maar vandaag werd het iets van half 4. tong naar buiten
Ach ja, je bent op je tentamen gekomen, belangrijk, en vervolgens ook weer thuisgeraakt. Nog belangrijker! glimlach
Neem ook eens een kijkje op mijn youtube kanaal: Railion 6513

Laurent
Moderator / Beheerder
Bericht Re: De Reizigerscolumn #9: Zwarte Vrijdag door Klaasje » za 04 feb 2012 00:15

Ging goed! glimlach
Verder duurde de busrit niet veel langer dan die normaal zou duren maar voordat je de beslissing hebt genomen om die bus te nemen ben je zo ontzettend veel tijd kwijt... Ik ben van deur tot deur iets van twee uur onderweg geweest terwijl ik maar 55 minuten in de bus heb gestaan/gezeten.

Klaasje
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer

Plaats een reactie

Keer terug naar Beste Reiziger