Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Beste Reiziger

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

De Reizigerscolumn #10: Vrijdag de derde

De beste bijdragen van Reizigers

Plaats een reactie

Bericht De Reizigerscolumn #10: Vrijdag de derde door Redactie » zo 05 feb 2012 00:23

[center] Afbeelding
In De Reizigerscolumn is er plaats voor de avonturen die reizigers meemaken in het Openbaar Vervoer.
De ene belevenis is de andere niet; iedereen maakt iets anders mee! Een kijkje in de avonturen van de reiziger.
[/center]
Voorgaande delen:
Deel 1: Perrondiven
Deel 2: Oud ontmoet jong
Deel 3: Treinen tussen Hengelo en Poznan 1
Deel 4: Gestrand
Deel 5: Treinen tussen Hengelo en Poznan 2
Deel 6: Storm
Deel 7: Informatievoorziening à la NMBS
Deel 8: Wacht!?!?
Deel 9: Zwarte Vrijdag

We zoeken steeds naar mensen die ook willen vertellen over hun OV-belevenissen in De Reizigerscolumn.
Ben jij geïnteresseerd? Heb je een bijdrage? Wil je ook vertellen over jouw avonturen op Zwarte Vrijdag 3 februari of dat weekend?
Stuur dan je bijdrage als Persoonlijk Bericht naar Mikos of kijk in dit topic.

Vrijdag de derde

Thuis, klaarmaken voor de reis. De sms van de NS is inmiddels binnen, inclusief de waarschuwing van de Reisplanner Xtra. Het valt ook moeilijk te missen, want de pers bericht er ook groots over: de dienstregeling is aangepast. Hoe? Niet extreem veel; op een aantal trajecten reed de helft van de sprinters niet. Natuurlijk wel even kijken in de Reisplanner Xtra van de NS. Huh? Die doet het niet. NS.nl? Nee. M.ns.nl? Nee. Dat belooft niet veel goeds. Je kan concluderen dat de NS zo'n sms verstuurt en iedereen logischerwijs dan op de website gaat kijken, maar de NS daar vervolgens niet tegenop gewassen is. Na op de Railteam-app op de iPhone te hebben gekeken, die het wonder boven wonder wel deed, ging ik op pad naar het station. De IC's naar Lelystad Centrum leken volgens de vertrektijden wel te rijden, als enige trein op het hele traject Leiden-Weesp.

Op het station aangekomen is het een bende. Alle borden kloppen (deels) niet. De omroep roept treinen om die niet rijden als treinen die wel rijden. NS'ers op het perron zijn eigenlijk zinloos geworden (en dat is niet hun schuld), doordat zij niet meer kunnen doen dan naar de omroep luisteren. Die roept inmiddels dat de sprinter naar Schiphol en Almere Oostvaarders vanaf spoor 4B zal gaan vertrekken. Bijzonder, want in mijn vertrektijden staat toch echt 'Rijdt vandaag niet'. Er staat bij de IC naar Lelystad +12, en ik ben de enige op het perron die dat weet (op de borden stond de trein niet, websites NS plat). Iedereen met koffers is inmiddels naar 4B geslenterd en vervolgens beginnen zij te klagen tegen de NS'ers, die niet meer kunnen doen dan afwachten.

Op perron 5A komt inmiddels de IC naar Lelystad binnen. Op de borden staat de IC naar Amsterdam Centraal. Iedereen denkt dat het de laatste is en stapt in. Wat de borden ook nog vergeten te melden is dat die trein sowieso niet verder zou gaan dan Haarlem. De trein was niet meer dan zitplaatsvol. Iedereen die eigenlijk mee had gemoeten staat tevergeefs te wachten op 4B. De trein raast voorbij Sassenheim en Nieuw Vennep, stations die uren onbediend zijn geweest. Hoofddorp wordt dan wel weer aangedaan en er wordt omgeroepen dat er als stoptrein gereden gaat worden tot Weesp. Dat wordt een verassing voor reizigers op perrons van bijvoorbeeld RAI, waar alléén maar treinen met de rode tekst 'Rijdt vandaag niet' te zien zijn.

Amsterdam Zuid komt in zicht. In de coupé wordt het leed gedeeld en toeristen die dachten naar Centraal vervoerd te worden, worden door andere reizigers geholpen door de metro te tippen (waar treinreizigers gebruik van mochten maken, maar dat werd niet omgeroepen). Het perron in Amsterdam Zuid is druk. De borden staan letterlijk op zwart. De HC én machinist van de trein proberen door hard door de omroep te praten reizigers te bereiken die buiten staan. En dat doen ze goed met medewerking van uitstappende passagiers. Service in het station Amsterdam Zuid? Die wordt slecht uitgevoerd. Ze staan met z'n drieën bij de balie vóór de tickets en service. Reizigers krijgen geprinte reisadviezen van de reisplanner met treinen die niet rijden. Dat hebben de servicemedewerkers niet door doordat ze niet op het perron staan. Dan hadden ze allang geweten dat er maar twee treinen per uur reden.

Hoofdvraag van de dag: hoe kan het zo mislopen bij relatief weinig sneeuw? NS en ProRail hebben gemeld dat het door sneeuw komt die van treinen afvalt. Kan dat voor zoveel problemen zorgen en zoveel meer dan vorig jaar? En dan de volgende vraag: hoe kan de communicatie zo slecht zijn? De dienstregeling van nu leek niet op een nooddienst, maar op een wanhoopsdienst. Er was werkelijk geen logica uit te halen. Maar wel een ritme, en het is jammer dat die niet door de NS-medewerkers op de stations werd opgemerkt.

Vrijdag de derde was een dag dat alles weeral misging met sneeuw. Een schuldplaatsing: mag concluderen uit de berichten en verstoringsmeldingen dat er nauwelijks tot geen extra defecte treinen waren tov normaal bij de NS. De problemen nu kwamen alléén door de wissels van ProRail. Over de interviews die vandaag met de NS werden gedaan ga ik niet meer doen dan zeggen dat ze voorgekauwde onzin verkochten.

Als laatste mijn mening over het uitdunnen van de dienst vóór problemen: prima. Kans op storingen zal altijd groter zijn met sneeuw. Kan ik mee leven, maar niet zoveel. Minimaal twee treinen per uur moet te doen zijn.

Ino94
De Reizigerscolumn is de rubriek waarin het verhaal van de reiziger centraal staat. Maak jij ook geregeld iets mee tijdens je reizen met het OV en wil je daar (eventueel anoniem of eenmalig) over schrijven in de Reizigerscolumn? Stuur dan je bijdrage als Persoonlijk Bericht naar Mikos of kijk in dit topic.

Redactie
Medewerker Forum

Plaats een reactie

Keer terug naar Beste Reiziger