Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Beste Reiziger

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

De Reizigerscolumn #12: Van oost naar west en terug

De beste bijdragen van Reizigers

Plaats een reactie

Bericht De Reizigerscolumn #12: Van oost naar west en terug door Redactie » do 09 feb 2012 15:31

[center] Afbeelding
In De Reizigerscolumn is er plaats voor de avonturen die reizigers meemaken in het Openbaar Vervoer.
De ene belevenis is de andere niet; iedereen maakt iets anders mee! Een kijkje in de avonturen van de reiziger.
[/center]
Voorgaande delen:
Deel 1: Perrondiven
Deel 2: Oud ontmoet jong
Deel 3: Treinen tussen Hengelo en Poznan 1
Deel 4: Gestrand
Deel 5: Treinen tussen Hengelo en Poznan 2
Deel 6: Storm
Deel 7: Informatievoorziening à la NMBS
Deel 8: Wacht!?!?
Deel 9: Zwarte Vrijdag
Deel 10: Vrijdag de derde
Deel 11: Mijn reis op vrijdag 3 februari

We zoeken steeds naar mensen die ook willen vertellen over hun OV-belevenissen in De Reizigerscolumn.
Ben jij geïnteresseerd? Heb je een bijdrage? Wil je ook vertellen over jouw avonturen op Zwarte Vrijdag 3 februari of dat weekend?
Stuur dan je bijdrage als Persoonlijk Bericht naar Mikos of kijk in dit topic.

Van oost naar west en terug

Afgelopen donderdag was ik met een vriend vanuit Groningen naar Delft gegaan om een feestje te bezoeken. We hadden een ommetje gemaakt via Amsterdam, en terwijl we in de internationale zaten, een zeer relaxte ÖBB-trein met Belgische treinbegeleiders, zei die vriend dat de NS dit jaar maar geluk had met de kwakkelwinter. Waarop ik in vol vertrouwen zei dat ze anders vast wel iets hadden geleerd van vorig jaar.. Daar ben ik later maar op teruggekomen.
De vrijdag werden we, een beetje brak van het feest, wakker. Ik was nog van plan bij een vriendin in Den Haag langs te gaan, dus ik ging niet mee terug naar Groningen.

Mijn tochtje van Delft naar Den Haag HS, die ik maakte rond 15:00, verliep zonder problemen. Toen ik aankwam bij de vriendin was die hoogst verbaast mij te zien. Ze had allemaal gruwelberichten gehoord op de radio, die ik al snel afdeed als 'overdreven' en ‘niks van gemerkt’ . Even later kwam haar partner langs om even snel een tas te halen. Hij moest nog vanwege een sporttoernooi naar Hoogeveen, en hij wilde de trein van 17:38 van Den Haag CS halen.

Een half uurtje later kwam de eerste SMS: ' Ik gok op een route via Schiphol, Utrecht ligt eruit' Al snel volgde ook verder telefooncontact: of we op de laptop via de NS-planner advies konden geven. Hij stond op Leiden maar het was onduidelijk of Amsterdam of Schiphol handiger was. Helaas was de NS-site slecht bereikbaar. Wel deed de mobiele site het nog enigszins goed. Wellicht om het perron op Schiphol te ontlasten werd aangeraden naar Duivendrecht te gaan. Echter op Schiphol werd al duidelijk dat er geen treinen richting Amersfoort gingen.

Ik begon me ietwat zorgen te maken over mijn eigen terugreis voor die avond, maar volgens de NS zou vanaf 20:00 bij Utrecht alles weer normaal zijn. Ook werden er beloftes gedaan dat 'iedereen thuis zou komen'. De partner had ondertussen kans gezien in Amsterdam te komen. De sprinters tussen Schiphol en Amsterdam reden enigszins normaal. Maar daar aangekomen was het helemaal chaos. Hij belde ons op dat hij onverrichter zake naar huis zou gaan. Dit was rond 20:30.

Ondertussen werd ik iets zenuwachtiger. Er stonden nog drie treinen op de reisplanner. 21:08, 21:38 en 23:08. Maar telkens een kwartier voor tijd werden die eerste twee weggestreept. De laatste stond er echter nog in. Hoewel met 10 min. vertraging op Amersfoort. Mijn redenering was dat als ze van te voren een vertraging plannen, de trein zelf in ieder geval gepland is.

Ik ben dus vol goede moed op de Randstadrail richting Den Haag CS staan wachten. Echter voordat ik weg ging kwam die partner uit de tegenovergestelde richting aan, die mij adviseerde gewoon maar te blijven slapen, wat ik dan ook maar deed.
Voordat we op bed gingen keken we naar het nieuws. Prorail verwachtte een normale opstart van de dienst zaterdag. NS zei de dienstregeling iets te gaan versoberen. Ik ging lekker slapen.

De volgende dag sta ik op Den Haag om de Intercity van 12:08 te nemen. Deze staat op een bord aangegeven, maar geen trein te zien. Er wordt omgeroepen dat de Intercity's van .56 en .26 naar Utrecht niet rijden, en er wordt geadviseerd de .08 of .38 te nemen. Om 12:30 wordt omgeroepen dat er geen intercity's meer rijden, je kan omreizen via Leiden. Die zie ik echter voor mijn neus vertrekken.

Ondertussen is er een VIRM binnengeschoven. Het zal volgens de CTA de sprinter van 12:56 naar Utrecht worden. Ik wil advies vragen, maar waar ik zonet in een legertje NS’ers stond, zijn die allemaal verdwenen. ik besluit in te stappen. De trein komt propvol te zitten. Om iets over 13:00 vertrekken we. Even voor Utrecht komen we voor een rood sein. Volgens de machinist zijn alle sporen bezet. Na ongeveer 5 minuten kunnen we toch verder rijden en komen we aan op spoor 19.

Boven aangekomen krijg ik het vermoeden dat het toch echt moeilijk gaat worden. Ik zie namelijk een volle hal kijken naar een leeg vertrekscherm. Ik besluit even af te wachten en me te wagen aan een gratis kopje Kioskkoffie. Er wordt om 14:15 nog omgeroepen dat de trein naar Ede-Wageningen van 13:53 gereed staat om te vertrekken. Ik maak een praatje met een paar mensen uit de rij van de Kiosk. Er is iemand die een paar schaatsen om de nek heeft hangen. Die wilde schaatsen bij Kinderdijk. Dat heeft hij al opgegeven, maar terug naar huis gaan is ook nog niet gelukt.

Na een kleine drie kwartier doelloos rondlopen komt er voor het eerst weer een trein op het bord te staan: een sprinter naar Almere. Ik ben het hier wel beu en besluit maar mee te gaan, om het via Hilversum verder te proberen. Het blijkt een DDAR te zijn. In de achterste cabine zie ik 4 á 5 NS-jassen staan. De balkons staan propvol. Ik loop naar het voorste stel, daar vind ik een plekje op de klapstoel beneden aan de trap, waarna ook dat balkon vol komt te staan.

Alle besef van tijd ben ik inmiddels kwijt en kom ergens rond 15:15 op Hilversum aan. De menigte beweegt zich als een stortvloed van de trap af. Een oudere mevrouw probeert vloekend erin omhoog te zwemmen als een soort zalm. Misschien had ze beter de lege omhooggaande roltrap kunnen proberen.

Van Hilversum kom ik staand in het gangpad van een andere DDAR in Amersfoort. Echter ook daar weer lege schermen, lege sporen. Met een nieuw, vers bakje Kiosk-troost vervoeg ik mij bij twee machinisten. Ze blijken hier al eventjes te staan. Materieeltekort. Toch zag ik voor binnenkomst een hele keur aan SLT, VIRM en ICM stil staan bij Amersfoort, maar goed. Een van hen was gevraagd een intercity naar Zwolle te rijden. Volgens bijsturing zou die een half uurtje later komen. Dat was meer dan een uur geleden.

Ik krijg van mijn vriend die ik Delft de vorige dag achterliet een SMS. Hij was gisteren ook nog niet naar Groningen gegaan en was in Delft blijven slapen. Op het moment dat hij mij berichtte was hij op Amsterdam Sloterdijk. Anderhalf uur later kreeg ik het bericht dat ook hij in Amersfoort was aangekomen.

Ondertussen vormt zich een grote groep reizigers op perron 5. Er zou een trein aankomen naar Zwolle. En ja, daar komt een sleep van drie ICM-stellen aan. Ze blijken alle drie gekoppeld naar Groningen te gaan. Onderweg zit er een meisje tegenover me die begint te klagen dat die NS-mensen het allemaal niks kan schelen. Ze maken grapjes en lijken zich nergens te haasten. Dit wordt vervolgd door een ander dat ze ‘lekker betaald krijgen voor lekker niks doen’. Ik probeer nog te melden dat ik, als ik hen was, ook zou proberen de lol erin te houden, om bij -5 op een station honderden teleurgestelde reizigers te woord te staan, zonder dat je zelf enige info hebt. Degene die eerder spraken kijken mij nu aan alsof ze net het vliegend snotmonster hebben gezien, en ik laat het er maar bij zitten en steek mijn neus in een meegebracht boek.

onderweg stoppen we alleen nog voor een paar overwegen die in storing liggen. Ik zie inderdaad bij de eerste overweg een stel Strukton-mannetjes in een openstaand kastje naast de slagbomen kijken.

Normaal gesproken zou ik zondag bij mijn ouders in Leeuwarden langs gaan. Ik besluit daar maar gelijk heen te gaan. Dit betekend wel dat ik in Zwolle weer moet overstappen en een half uurtje moet wachten. Maar met mijn gratis AH-to-Go kopje koffie sla ik me daar ook wel doorheen. Ik besluit ook nog een frietje bij de Smullers te halen. Daar is het niet heel warm. De twee meisjes daar staan rillend achter de kassa. De een heeft een loopneus en de ander kan rillend nauwelijks de uitjes op de friet-speciaal krijgen. Ik raadde ze aan misschien de ingang direct voor de toonbank dicht te doen, en alleen die bij de automatiek te gebruiken. Maar dat mocht helaas niet, zeiden ze.

Ik stap in de trein naar Leeuwarden en besluit lekker te gaan dutten. Ik word nog alleen wakker gemaakt voor de eerste kaartjescontrole van de dag. Om 18:05 kom ik aan op Leeuwarden en begroet ik mijn vader. Ik haal even een formuliertje op bij het loket en ga moe in de auto naar huis.

Seinverwarmer
De Reizigerscolumn is de rubriek waarin het verhaal van de reiziger centraal staat. Maak jij ook geregeld iets mee tijdens je reizen met het OV en wil je daar (eventueel anoniem of eenmalig) over schrijven in de Reizigerscolumn? Stuur dan je bijdrage als Persoonlijk Bericht naar Mikos of kijk in dit topic.

Redactie
Medewerker Forum
Bericht Re: De Reizigerscolumn #12: Van oost naar west en terug door Bloemkooltje-Waldo » do 09 feb 2012 22:18

Ben ik blij dat ik de afgelopen tijd de Randstad heb kunnen vermijden cool
Weekendreiziger :)"

Bloemkooltje-Waldo
Heeft Bedankt: 3 keer

Plaats een reactie

Keer terug naar Beste Reiziger