Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Beste Reiziger

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

De Reizigerscolumn #13: Witte Vrijdag

De beste bijdragen van Reizigers

Plaats een reactie

Bericht De Reizigerscolumn #13: Witte Vrijdag door Redactie » vr 10 feb 2012 12:40

[center] Afbeelding
In De Reizigerscolumn is er plaats voor de avonturen die reizigers meemaken in het Openbaar Vervoer.
De ene belevenis is de andere niet; iedereen maakt iets anders mee! Een kijkje in de avonturen van de reiziger.
[/center]
Voorgaande delen:
Deel 1: Perrondiven
Deel 2: Oud ontmoet jong
Deel 3: Treinen tussen Hengelo en Poznan 1
Deel 4: Gestrand
Deel 5: Treinen tussen Hengelo en Poznan 2
Deel 6: Storm
Deel 7: Informatievoorziening à la NMBS
Deel 8: Wacht!?!?
Deel 9: Zwarte Vrijdag
Deel 10: Vrijdag de derde
Deel 11: Mijn reis op vrijdag 3 februari
Deel 12: Van oost naar west en terug

We zoeken steeds naar mensen die ook willen vertellen over hun OV-belevenissen in De Reizigerscolumn.
Ben jij geïnteresseerd? Heb je een bijdrage? Wil je ook vertellen over jouw avonturen op Zwarte Vrijdag 3 februari of dat weekend?
Stuur dan je bijdrage als Persoonlijk Bericht naar Mikos of kijk in dit topic.

Witte Vrijdag

Op vrijdag 3 februari ging er een hoop mis op het spoor, maar dat betekent niet dat iedereen ook veel overlast had. Omdat het zo koud is besluit ik vrijdag een deel van de afstand naar mijn werk met de trein te overbruggen. 's Ochtends is er nog niks aan de hand.

Na de lunchpauze krijg ik een sms'je dat de dienstregeling vanwege het weer is aangepast. Ik wil 's avonds ook nog sporten in Zeeland, en hou de situatie op het spoor via internet in de gaten, voor zover de servers van www.ns.nl het aankunnen. Er zijn vertragingen op het eerste deel van mijn route, dus ik besluit om een trein eerder te nemen.

Ik schat de tijd die ik nodig heb om bij het station te komen ruim in en ben dus ruim voor de geplande vertrektijd op het station. De overweg naar het tweede perron gaat voor mijn neus dicht om een trein uit de richting Dordrecht de ruimte te geven. Even later kan ik het spoor oversteken en in de trein naar Dordrecht stappen.

Een paar minuten voor half zes komen we aan in Dordrecht. Er wordt omgeroepen dat de NS een kopje koffie of thee aanbieden bij de kiosk, en daar heb ik wel oren naar want de trein die ik bij afwezigheid van verstoringen zou nemen vertrekt pas om vijf voor zes. Op het beeldscherm met vertrektijden staat de intercity naar Roosendaal van 17:25 aangekondigd met 15 minuten vertraging. Ik ga meteen naar spoor vijf omdat die trein me in elk geval dichter bij mijn eindbestemming brengt, en mogelijk zelfs doorrijdt als stoptrein naar Vlissingen.

Op spoor vijf komt juist een intercity naar Brussel binnen. Deze trein nemen betekent zeker moeten overstappen in Roosendaal en minder ruimte doordat het een enkeldeks trein is, maar dit is niet het moment om kieskeurig te zijn. Gelukkig zijn het geen ÖBB-rijtuigen.

Er staan mensen in het gangpad, maar ik ga zitten op een klapstoeltje met mijn opgevouwen fiets tussen de benen. Echt comfortabel is het niet, maar ik kan wel gewoon een maaltijdsalade naar binnen werken.

In Roosendaal staat al een dubbeldekker klaar op spoor 3a, die volgens de treinaanwijzer inderdaad als sprinter naar Vlissingen gaat. De reizigers voor Bergen op Zoom en Zeeland stappen gehaast in, maar de trein mag niet meteen weg omdat er geen conducteur is. Pas na vijf à tien minuten kan een reserveconducteur het startsein geven. Het is niet druk in de dubbeldekker en ik kan rustig de rest van mijn maaltijd opeten.

Bij aankomst blijkt dat ik zelfs nog vroeger op mijn bestemmingsstation ben dan gepland, ik heb er wel ongeveer een kwartier langer over gedaan.
Na het sporten neem ik een rechtstreekse trein naar mijn woonplaats. Deze trein loopt een vertraging van ruim tien minuten op vanwege een andere trein die defect is. Er wordt omgeroepen dat de trein niet verder zal rijden dan Rotterdam Centraal, maar daar heb ik geen last van, want ik moet er toch al eerder uit.

Fietser
De Reizigerscolumn is de rubriek waarin het verhaal van de reiziger centraal staat. Maak jij ook geregeld iets mee tijdens je reizen met het OV en wil je daar (eventueel anoniem of eenmalig) over schrijven in de Reizigerscolumn? Stuur dan je bijdrage als Persoonlijk Bericht naar Mikos of kijk in dit topic.

Redactie
Medewerker Forum

Plaats een reactie

Keer terug naar Beste Reiziger