Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Beste Reiziger

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

De Reizigerscolumn #14: Oud en vertrouwd

De beste bijdragen van Reizigers

Plaats een reactie

Bericht De Reizigerscolumn #14: Oud en vertrouwd door Redactie » di 13 maart 2012 13:38

[center] Afbeelding
In De Reizigerscolumn is er plaats voor de avonturen die reizigers meemaken in het Openbaar Vervoer.
De ene belevenis is de andere niet; iedereen maakt iets anders mee! Een kijkje in de avonturen van de reiziger.
[/center]
Voorgaande delen:
Deel 1: Perrondiven
Deel 2: Oud ontmoet jong
Deel 3: Treinen tussen Hengelo en Poznan 1
Deel 4: Gestrand
Deel 5: Treinen tussen Hengelo en Poznan 2
Deel 6: Storm
Deel 7: Informatievoorziening à la NMBS
Deel 8: Wacht!?!?
Deel 9: Zwarte Vrijdag
Deel 10: Vrijdag de derde
Deel 11: Mijn reis op vrijdag 3 februari
Deel 12: Van oost naar west en terug
Deel 13: Witte Vrijdag

We zoeken steeds naar mensen die ook willen vertellen over hun OV-belevenissen in De Reizigerscolumn.
Ben jij geïnteresseerd? Heb je iets meegemaakt tijdens je reis? Heb je een bijdrage? Stuur dan je bijdrage als Persoonlijk Bericht naar Mikos of kijk in dit topic.

Oud en vertrouwd

Zomaar een maandagochtend. De trein van acht over acht zou ik moeten hebben. Een kwartiertje later kan ook wel, maar dan moet ik zo haasten, dat is niet handig. Bovendien, je weet het nooit, rekening houden met vertraging is altijd verstandig.

En terecht, want eenmaal op het station gearriveerd blijkt dat 'vanwege uitgelopen werkzaamheden' de treintjes uit Tiel naar Utrecht niet rijden. Voor mij -als reiziger vanuit Geldermalsen- per saldo een halvering van de reismogelijkheden. Het gemopper van de medereizigers klinkt vertrouwd, de NS krijgt zoals gebruikelijk de schuld van het uitlopen van de werkzaamheden (wie er over nadenkt realiseert zich pas het absurde daarvan)

De trein van 23 minuten over acht laat ook nog wat op zich wachten. Reikhalzend wordt uitgekeken naar de inmiddels vertrouwde, wat lompe, vormen van een sliert SLT. Die komt er niet. In plaats daarvan schuift piepend en krakend een combinatie Mat'64 het inmiddels behoorlijk drukke station binnen.

Men zegt weleens dat vroeger alles beter was. Het is ongetwijfeld zo, maar als je SLT verwacht is Mat'64 een flinke stap terug in de tijd. En toch, het heeft wel wat. Gekraak bij het aanzetten, geratel bij het rijden, flink meer herrie, raampjes die openmoeten vanwege het klimaat in de coupé. Echt luxe is het allemaal niet, maar toch, zo vertrouwd. Een krakerige omroep 'Culemborg, station Culemborg' doet de gloriedagen van Mat'64 weer helemaal herleven.

Eigenlijk ontsiert Houten Castellum de rit, want in de tijd van dit oude materieel was hier geen spoor van een station. Beter gezegd, het spoor was er wel, het station niet. Bovendien haalt Castellum weer feilloos naar boven dat we in 2012 leven. Jachtige blikken, waar kan ik die volle trein nog in ? Iets later bozige blikken, verwoed bellende achterblijvers die we door de inmiddels flink bedampte ramen nog maar net kunnen ontwaren.

De rest van de stations gaat het gelukkig wat beter. Een afgeladen geelbruine trein kraakt, wiebelt en piept zich richting Utrecht. Als ik daar uitstap is dat met gemengde gevoelens.

We hebben dit weekend een andere auto gekocht. De nieuwe is op alle vlakken beter, en toch ga ik de oude missen, want hij reed zo lekker. Net als die oude treintjes, het heeft gewoon wat. Maar of het nou echt beter is ? Ik denk het niet.

Carpento
De Reizigerscolumn is de rubriek waarin het verhaal van de reiziger centraal staat. Maak jij ook geregeld iets mee tijdens je reizen met het OV en wil je daar (eventueel anoniem of eenmalig) over schrijven in de Reizigerscolumn? Stuur dan je bijdrage als Persoonlijk Bericht naar Mikos of kijk in dit topic.

Redactie
Medewerker Forum
Bericht Re: De Reizigerscolumn #14: Oud en vertrouwd door SvMp » ma 16 apr 2012 00:34

Helaas geldt in het OV meestal de regel dat nieuw materieel geen vooruitgang is. Erg triest. Ten eerste omdat het handen vol geld kost. En ten tweede omdat het totaal tegen alle logica in gaat. Een nieuw iets zou toch per definitie beter moeten zijn?

Toch zijn er duidelijk aanwijsbare redenen:
- Minder comfortabele stoelen
- Vermindering of zelfs totale afwezigheid van de toiletten.

Daarnaast is door het vele glas en de ruimtelijke opzet een stuk sfeer en gezelligheid weggenomen.

Dit geldt zowel voor bussen als voor treinen.

Lagevloersbussen zijn een ramp. Keiharde stoelen. Te grote afstand tussen vloer en plafond. Verschrikkelijke verlichting. Vergelijk dit maar eens met de bussen die we rond de eeuwwisseling nog hadden.

Nieuwe treinen prima, maar pak voor het interieur gewoon weer een ontwerp uit de seventies want toen konden ze nog fijn materieel bouwen. Verklaring voor dit verschil is m.i. de tijdsgeest. Toen werd er gebouwd voor de menselijke behoefte, nu is geld de leidende factor. Vergelijk het ook met stations. Een voorstadstation uit de jaren '70 was van alle gemakken voorzien zoals toiletten en warme wachtruimtes, deze eeuw is het niet meer dan een verzameling design, metaal en glas opgetrokken rond een perron zonder enige voorzieningen.

Daarnaast speelt de doorgeschoten aandacht voor toegankelijkheid en veiligheid een rol: Alles moet voorzien worden van lelijke gele randjes, elk hoekje moet vooral fel verlicht zijn (en de sfeer doet er niet meer toe), een lage instap moet ten koste van alles en uiteraard overal camera's.

Bijzonder vind ik dat deze negatieve ontwikkeling zich niet beperkt tot Nederland.
In Oostblok-landen zie je ook dat de nieuwe treinen zelden een vooruitgang zijn ten opzichte van het oude materieel, wat er weliswaar versleten en enigszins aftands uit ziet maar wel enorm comfortabel is.

NB. Wat is er mis met ramen die open kunnen? Het gesloten systeem in moderne treinen vind ik een verschrikking. Als ik warm binnenkom, kan ik nergens meer verkoeling krijgen. Zelfs met hoge temperaturen werken open ramen effectiever dan een gemiddelde airco.

SvMp
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: De Reizigerscolumn #14: Oud en vertrouwd door Laurent » ma 16 apr 2012 00:39

Vanuit welke perceptie schrijf je dit? Dat "comfortabele" materieel zoals plan V vindt een doorsnee forens juist een grote verschrikking. knipoog
Neem ook eens een kijkje op mijn youtube kanaal: Railion 6513

Laurent
Moderator / Beheerder
Bericht Re: De Reizigerscolumn #14: Oud en vertrouwd door SvMp » ma 16 apr 2012 00:41

@Laurent: Algemeen. De Plan V is niet het meest comfortabele oude materieel maar helaas zie ik in de SLT daarin per saldo geen vooruitgang.

En een trein die onvoldoende plek biedt aan het aantal passagiers is natuurlijk nooit prettig.

SvMp
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: De Reizigerscolumn #14: Oud en vertrouwd door groningen » ma 16 apr 2012 02:36

Noem mij ouderwets; ik heb liever een Plan V dan een SLT. De zogenaamde sociale veiligheid zeker. Voor aansluitend vervoer neem ik vaak de fiets mee. Nu bij de Plan V weet dat het meestal leeg is; bij een SLT moet je je plaats in de trein werkelijk veroveren.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: De Reizigerscolumn #14: Oud en vertrouwd door Bordensteker » ma 16 apr 2012 02:49

SvMp schreef:Wat is er mis met ramen die open kunnen? Het gesloten systeem in moderne treinen vind ik een verschrikking. Als ik warm binnenkom, kan ik nergens meer verkoeling krijgen. Zelfs met hoge temperaturen werken open ramen effectiever dan een gemiddelde airco.

U verwoordt hier mijns inziens een minderheidsstandpunt.

Elke mening is er een, en voor uw privé-auto moet u vooral zelf de keuze maken, maar de meeste mensen voelen zich prettiger bij een ten opzichte van de buitenlucht wat afgekoelde temperatuur. Het comfort wordt verder in belangrijke mate verhoogd doordat het afkoelproces tevens de absolute luchtvochtigheid vermindert.
Mijn broer is vrachtwagenchauffeur en reed tot een paar jaar geleden met een truck zonder airco. Hij reed lekker met de ramen open en was daar volledig gelukkig mee.
Totdat ... het hem ging opvallen dat het overgrote merendeel van zijn mede-truckers op warme dagen juist met de ramen dicht reden. Hij was toen de enige op zijn bedrijf die nog een truck had zonder airco, en hij heeft, toen hij zich gerealiseerd had dat je niet elke avond een handdoek zwart hoeft te maken met de roetneerslag op je huid, zowaar zijn baas over weten te halen om in die al wat oudere truck toch nog airco te laten monteren.
Er staat nu ook een airco'tje in zijn slaapkamer ... want een mens wil toch niet steeds zijn bed uit drijven in de zomer?

Bij mij is het min of meer ook zo gegaan: ik heb na drie Deux Chevaux (Lelijke Eenden) te hebben gehad (in de zomer dak open en oordoppen in tegen het vermoeiende windgeluid - maar uit het feit dat ik er drie na elkaar heb gehad mag je concluderen dat ik perfect gelukkig was zo) op vakantie met een huurauto in Canada ondervonden dat airco toch écht wel reuze prettig is ... sindsdien ben ik zelf ook tot airco bekeerd (en hoef ik niet steeds met ramen open te rijden!).

Ik ben overigens ook iemand die liever op een terrasje juist UIT de zon wil zitten. Veel mensen vinden het juist aangenaam om IN de zon te zitten, dus de mening over airco is wellicht niet het enige verschil tussen u en mij ... u mag gerust menen dat ik in dat opzicht de man van het minderheidsstandpunt ben!

Bordensteker
Medewerker NMBS
Medewerker NMBS
Bericht Re: De Reizigerscolumn #14: Oud en vertrouwd door eelkevd » do 19 apr 2012 12:13

Ik heb ook veel liever een plan V dan een SGM of SLT.

De treinen van toen maken veel meer herrie, de ramen zijn altijd viezig, je ziet niet goed naar buiten door die dingen maar toch... Het zitcomfort is er veel aangenamer. die gestoffeerde houten plank die SGM aanbied is verschrikkelijk. Het schijnt dat de NS in Utrecht ooit een aantal jaren geleden proefbanken heeft opgesteld waar reizigers konden uitproberen en aangeven welke het fijnst zaten. Vraag me af hoe erg de andere bankjes zaten.

Ook ik vind de coupéetjes fijner dan die open ruimtes met helder(fel) wit licht. Het geeft iets steriels aan de trein.

Echter, dat die nieuwe treinen van airco voorzien worden vind ik prettig. In de zomer zijn plan V's echte sauna's. Doordat die banken los zitten kunnen ze blijkbaar verwijderd worden, en sommige simpele zielen vonden het nodig deze zittingen dan maar door het net ver genoeg open kunnende raampje naar buiten te werken... Door deze mogelijkheid is het nu niet meer mogelijk om het raampje ver open te doen. En hierdoor komt er weinig frisse lucht binnen in de zomer.

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer

Plaats een reactie

Keer terug naar Beste Reiziger