De Reizigerscolumn #14: Oud en vertrouwd
door Redactie » di 13 maart 2012 13:38
[center] 
In De Reizigerscolumn is er plaats voor de avonturen die reizigers meemaken in het Openbaar Vervoer.
De ene belevenis is de andere niet; iedereen maakt iets anders mee! Een kijkje in de avonturen van de reiziger.[/center]
Voorgaande delen:
Deel 1: Perrondiven
Deel 2: Oud ontmoet jong
Deel 3: Treinen tussen Hengelo en Poznan 1
Deel 4: Gestrand
Deel 5: Treinen tussen Hengelo en Poznan 2
Deel 6: Storm
Deel 7: Informatievoorziening à la NMBS
Deel 8: Wacht!?!?
Deel 9: Zwarte Vrijdag
Deel 10: Vrijdag de derde
Deel 11: Mijn reis op vrijdag 3 februari
Deel 12: Van oost naar west en terug
Deel 13: Witte Vrijdag
We zoeken steeds naar mensen die ook willen vertellen over hun OV-belevenissen in De Reizigerscolumn.
Ben jij geïnteresseerd? Heb je iets meegemaakt tijdens je reis? Heb je een bijdrage? Stuur dan je bijdrage als Persoonlijk Bericht naar Mikos of kijk in dit topic.
Oud en vertrouwd
Zomaar een maandagochtend. De trein van acht over acht zou ik moeten hebben. Een kwartiertje later kan ook wel, maar dan moet ik zo haasten, dat is niet handig. Bovendien, je weet het nooit, rekening houden met vertraging is altijd verstandig.
En terecht, want eenmaal op het station gearriveerd blijkt dat 'vanwege uitgelopen werkzaamheden' de treintjes uit Tiel naar Utrecht niet rijden. Voor mij -als reiziger vanuit Geldermalsen- per saldo een halvering van de reismogelijkheden. Het gemopper van de medereizigers klinkt vertrouwd, de NS krijgt zoals gebruikelijk de schuld van het uitlopen van de werkzaamheden (wie er over nadenkt realiseert zich pas het absurde daarvan)
De trein van 23 minuten over acht laat ook nog wat op zich wachten. Reikhalzend wordt uitgekeken naar de inmiddels vertrouwde, wat lompe, vormen van een sliert SLT. Die komt er niet. In plaats daarvan schuift piepend en krakend een combinatie Mat'64 het inmiddels behoorlijk drukke station binnen.
Men zegt weleens dat vroeger alles beter was. Het is ongetwijfeld zo, maar als je SLT verwacht is Mat'64 een flinke stap terug in de tijd. En toch, het heeft wel wat. Gekraak bij het aanzetten, geratel bij het rijden, flink meer herrie, raampjes die openmoeten vanwege het klimaat in de coupé. Echt luxe is het allemaal niet, maar toch, zo vertrouwd. Een krakerige omroep 'Culemborg, station Culemborg' doet de gloriedagen van Mat'64 weer helemaal herleven.
Eigenlijk ontsiert Houten Castellum de rit, want in de tijd van dit oude materieel was hier geen spoor van een station. Beter gezegd, het spoor was er wel, het station niet. Bovendien haalt Castellum weer feilloos naar boven dat we in 2012 leven. Jachtige blikken, waar kan ik die volle trein nog in ? Iets later bozige blikken, verwoed bellende achterblijvers die we door de inmiddels flink bedampte ramen nog maar net kunnen ontwaren.
De rest van de stations gaat het gelukkig wat beter. Een afgeladen geelbruine trein kraakt, wiebelt en piept zich richting Utrecht. Als ik daar uitstap is dat met gemengde gevoelens.
We hebben dit weekend een andere auto gekocht. De nieuwe is op alle vlakken beter, en toch ga ik de oude missen, want hij reed zo lekker. Net als die oude treintjes, het heeft gewoon wat. Maar of het nou echt beter is ? Ik denk het niet.
Carpento
_____________________________________________________________
De Reizigerscolumn is de rubriek waarin het verhaal van de reiziger centraal staat. Maak jij ook geregeld iets mee tijdens je reizen met het OV en wil je daar (eventueel anoniem of eenmalig) over schrijven in de Reizigerscolumn? Stuur dan je bijdrage als Persoonlijk Bericht naar Mikos of kijk in dit topic.

In De Reizigerscolumn is er plaats voor de avonturen die reizigers meemaken in het Openbaar Vervoer.
De ene belevenis is de andere niet; iedereen maakt iets anders mee! Een kijkje in de avonturen van de reiziger.[/center]
Voorgaande delen:
Deel 1: Perrondiven
Deel 2: Oud ontmoet jong
Deel 3: Treinen tussen Hengelo en Poznan 1
Deel 4: Gestrand
Deel 5: Treinen tussen Hengelo en Poznan 2
Deel 6: Storm
Deel 7: Informatievoorziening à la NMBS
Deel 8: Wacht!?!?
Deel 9: Zwarte Vrijdag
Deel 10: Vrijdag de derde
Deel 11: Mijn reis op vrijdag 3 februari
Deel 12: Van oost naar west en terug
Deel 13: Witte Vrijdag
We zoeken steeds naar mensen die ook willen vertellen over hun OV-belevenissen in De Reizigerscolumn.
Ben jij geïnteresseerd? Heb je iets meegemaakt tijdens je reis? Heb je een bijdrage? Stuur dan je bijdrage als Persoonlijk Bericht naar Mikos of kijk in dit topic.
Oud en vertrouwd
Zomaar een maandagochtend. De trein van acht over acht zou ik moeten hebben. Een kwartiertje later kan ook wel, maar dan moet ik zo haasten, dat is niet handig. Bovendien, je weet het nooit, rekening houden met vertraging is altijd verstandig.
En terecht, want eenmaal op het station gearriveerd blijkt dat 'vanwege uitgelopen werkzaamheden' de treintjes uit Tiel naar Utrecht niet rijden. Voor mij -als reiziger vanuit Geldermalsen- per saldo een halvering van de reismogelijkheden. Het gemopper van de medereizigers klinkt vertrouwd, de NS krijgt zoals gebruikelijk de schuld van het uitlopen van de werkzaamheden (wie er over nadenkt realiseert zich pas het absurde daarvan)
De trein van 23 minuten over acht laat ook nog wat op zich wachten. Reikhalzend wordt uitgekeken naar de inmiddels vertrouwde, wat lompe, vormen van een sliert SLT. Die komt er niet. In plaats daarvan schuift piepend en krakend een combinatie Mat'64 het inmiddels behoorlijk drukke station binnen.
Men zegt weleens dat vroeger alles beter was. Het is ongetwijfeld zo, maar als je SLT verwacht is Mat'64 een flinke stap terug in de tijd. En toch, het heeft wel wat. Gekraak bij het aanzetten, geratel bij het rijden, flink meer herrie, raampjes die openmoeten vanwege het klimaat in de coupé. Echt luxe is het allemaal niet, maar toch, zo vertrouwd. Een krakerige omroep 'Culemborg, station Culemborg' doet de gloriedagen van Mat'64 weer helemaal herleven.
Eigenlijk ontsiert Houten Castellum de rit, want in de tijd van dit oude materieel was hier geen spoor van een station. Beter gezegd, het spoor was er wel, het station niet. Bovendien haalt Castellum weer feilloos naar boven dat we in 2012 leven. Jachtige blikken, waar kan ik die volle trein nog in ? Iets later bozige blikken, verwoed bellende achterblijvers die we door de inmiddels flink bedampte ramen nog maar net kunnen ontwaren.
De rest van de stations gaat het gelukkig wat beter. Een afgeladen geelbruine trein kraakt, wiebelt en piept zich richting Utrecht. Als ik daar uitstap is dat met gemengde gevoelens.
We hebben dit weekend een andere auto gekocht. De nieuwe is op alle vlakken beter, en toch ga ik de oude missen, want hij reed zo lekker. Net als die oude treintjes, het heeft gewoon wat. Maar of het nou echt beter is ? Ik denk het niet.
Carpento
_____________________________________________________________
De Reizigerscolumn is de rubriek waarin het verhaal van de reiziger centraal staat. Maak jij ook geregeld iets mee tijdens je reizen met het OV en wil je daar (eventueel anoniem of eenmalig) over schrijven in de Reizigerscolumn? Stuur dan je bijdrage als Persoonlijk Bericht naar Mikos of kijk in dit topic.
Redactie- Medewerker Forum
- Berichten: 135
- Geregistreerd: vr 10 nov 2006 21:19