Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Beste Reiziger
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

De Reizigerscolumn #15: Bouwen aan 'de toekomst'

De beste bijdragen van Reizigers

Plaats een reactie

Bericht De Reizigerscolumn #15: Bouwen aan 'de toekomst' door Redactie » ma 09 apr 2012 13:24

[center] Afbeelding
In De Reizigerscolumn is er plaats voor de avonturen die reizigers meemaken in het Openbaar Vervoer.
De ene belevenis is de andere niet; iedereen maakt iets anders mee! Een kijkje in de avonturen van de reiziger.
[/center]
Voorgaande delen:
Deel 1: Perrondiven
Deel 2: Oud ontmoet jong
Deel 3: Treinen tussen Hengelo en Poznan 1
Deel 4: Gestrand
Deel 5: Treinen tussen Hengelo en Poznan 2
Deel 6: Storm
Deel 7: Informatievoorziening à la NMBS
Deel 8: Wacht!?!?
Deel 9: Zwarte Vrijdag
Deel 10: Vrijdag de derde
Deel 11: Mijn reis op vrijdag 3 februari
Deel 12: Van oost naar west en terug
Deel 13: Witte Vrijdag
Deel 14: Oud en vertrouwd

Naast de verhalen vanuit het OV-personeel bieden wij ook plaats aan onze reizigers met een mening of die willen vertellen over de -soms opmerkelijke zaken- die ze hebben meegemaakt tijdens hun reis met het Openbaar Vervoer. Heb je iets meegemaakt tijdens je reis? Heb je een bijdrage of wil je een column schrijven over het OV?
Stuur dan je bijdrage als Persoonlijk Bericht naar een van de beheerders of kijk in dit topic.


Bouwen aan 'de toekomst'
Momenteel maakt het niet uit op welk station je uit de trein stapt of er wordt wel ergens iets gebouwd, verbouwd of gesloopt. Om vervolgens iets nieuws te bouwen. Van het ene, enorme wereldstation tot het andere, kleine spitsstationnetje waar vrij weinig te beleven valt; er gaat geen station voorbij waar niet wordt gewerkt aan 'de toekomst'. Kijk in het subforum Infrastructuur en Techniek en laat het aantal topics over verbouwingen je duizelen. Is het niet het station zelf waar wat aan wordt verbouwd, dan is het wel het stationsplein, maar veel liever nog de gehele stationsomgeving in één keer.

Neem een station als Utrecht Centraal, waar lange tijd niet zo heel veel te merken was van de verbouwing die gaande is, maar nu men een deel van de stationshal heeft afgezet, begin je echt het idee te krijgen dat er gewerkt wordt. Ook op de perrons had je daar niet echt een idee van, omdat de te verbouwen perrons meestal afgesloten waren tot ze werden opgeleverd. Maar nu begint het toch een grotere puinzooi te worden, zowel in de hal als op de perrons, dus het is nu officieel een bouwput! Als straks een groter deel van de stationshal afgezet gaat worden is het nog maar de vraag of iedereen zijn weg weet te vinden via de tijdelijke wandelroutes.

In Zwolle is een traverse geplaatst die, als je hem per dag twee of meer keren moet bestijgen, een goede vervanger is voor de sportschool. De werkzaamheden liggen zo goed als stil vanwege financiële perikelen, dus het je krijgt niet echt het idee dat het project echt opschiet. Het zal mij benieuwen hoe lang het zal duren voor die tunnel een keer klaar is.

In Gouda is praktisch de hele stationsoverkapping weg. In Naarden-Bussum is steevast een deel van het perron afgezet. In Geldermalsen is een nieuwe traverse geplaatst. Op het station van Den Haag Centraal loop je vanaf het perron zo het niets in; je kijkt zo naar de sterren en als je vijf stappen meer zet, kijk je naar overvliegende trams.

In Amsterdam komt er volgens mij nooit een einde aan de verbouwing aldaar. Het ene is nog niet af of het andere project binnen het gigantische stationsgebouw is begonnen. En als je daar het station uitloopt, kom je in de volgende verbouwing terecht: Die van de Noord/Zuid-lijn. Het hele stationsplein ligt overhoop en als je de binnenstad inwandelt, ontkom je niet aan de verbouwing van diezelfde Noord/Zuid-lijn... En als je dan weer terug bent op het Centraal Station, loop je waarschijnlijk dwars door de verbouwing (project nummer zoveel) naar je trein...

In Rotterdam wordt er ook gewerkt aan het nieuwe station. Het oude, maar ook claustrofobisch aandoende station wordt opgebroken om er een daadwerkelijk wereldstation van te maken. In eerste instantie zag ik dat niet zo zitten, maar nu de hele zaak vordert en ik af en toe op de tijdelijke traverse mag staan, zie ik het concept met het enorme dak wel zitten. Het doet ook een stuk ruimer aan dan het deed. Ik hoop alleen wel dat die traverse daar blijft, want die is gewoon leuk om overheen te wandelen.

In Arnhem was er een tijdelijke traverse, waar velen tegen hebben gevloekt vanwege het grote aantal treden dat iedere dag naar boven moest worden gelopen om vervolgens weer naar beneden te sjouwen. En op de terugreis natuurlijk nog een keer. Nu is er de tunnel die al een hele verlichting is van het vele trappen lopen. Alleen moet er nog een brandwerend plafond worden aangebracht, moeten de dakplaten van de perronoverkapping nog worden geïnstalleerd, zou de traverse aan de Sonsbeekzijde eigenlijk een roltrap moeten krijgen, moeten de roltrappen in de tunnel dusdanig ingezet worden dat je er ook echt iets aan hebt (in plaats van roltrappen naar beneden en roltrappen naar boven aan de verkeerde kant van het station) en mogen er toch eigenlijk wel een flink aantal bankjes worden geplaatst op de perrons. En die stationshal die nog moet komen? Die komt vanzelf. Voorlopig is het station van Arnhem al een heel stuk verbeterd ten opzichte van de oude situatie. En die van de situatie met de tijdelijke traverse. Wat een onding was dat...

De toekomst oogt altijd futuristisch, groter en beter. Alles gaat er op vooruit, in 'de toekomst'. Sneller, beter, groter, mooier; wat zal het een verademing zijn om in 'de toekomst' te leven! Nu nog even doorbijten, terwijl je voor de zoveelste keer de trappen van een tijdelijke traverse bestijgt. Of je trein mist omdat je om moest lopen door de afzetting midden in je looproute. Alles op weg naar de toekomst...

Mikos
_____________________________________________________________
De Reizigerscolumn is de rubriek waarin het verhaal van de reiziger centraal staat. Maak jij ook geregeld iets mee tijdens je reizen met het OV en wil je daar (eventueel anoniem of eenmalig) over schrijven in de Reizigerscolumn? Stuur dan je bijdrage naar een van de beheerders of kijk in dit topic.

Redactie
Medewerker Forum
Berichten: 135
Geregistreerd: vr 10 nov 2006 21:19
Bericht Re: De Reizigerscolumn #15: Bouwen aan 'de toekomst' door SvMp » ma 16 apr 2012 00:48

En helaas valt er aan dat bouwen veel op te merken. Het zijn in mijn ogen prestige projecten waarbij de menselijke behoefte op de laatste plaats komt. Zo kun je op maar weinig stations warm wachten. Op het grote Utrecht Centraal, waar je soms een klein halfuurtje moet wachten als je vanuit Eindhoven naar het noorden wilt reizen, is het alleen mogelijk om warm te wachten tegenover de loketten. En zelfs in zo'n hal kan het echt koud worden.

Daarnaast het financiële plaatje. We zitten in een crisis, overal moet bezuinigd worden, maar al dat gebouw wordt alleen maar erger. Geen wonder dat het OV in Nederland zo duur is, de belastingen gigantisch en er geen geld is voor fatsoenlijke voorzieningen in trein en station.

De opgeknapte en nieuwe stations lijken heel wat, maar het is uiteindelijk veel staal, glas en vooral gebakken lucht. Het is uiteindelijk drie keer niets.

Een gemiddeld Oost-Europees station, in steden rond de 40.000 inwoners, ziet er behoorlijk versleten uit maar qua voorzieningenniveau overtreft het een station als Utrecht Centraal. Om je kapot voor te schamen!

SvMp
Berichten: 700
Geregistreerd: zo 27 jul 2008 12:38
Woonplaats: Frieslân
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: De Reizigerscolumn #15: Bouwen aan 'de toekomst' door groningen » ma 16 apr 2012 03:07

Tja; dat plekje tegen over de loketten in Utrecht is ook bij mij bekend. Ik denk dat men het zo wil laten komen, dat zelfs zwervers en daklozen niet hun vertier in het station gaan zoeken qua warmte, onderdak en financiele bijdrage's.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5483
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
 

Plaats een reactie

Keer terug naar Beste Reiziger

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron