Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Beste Reiziger
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[Opinie] Van Amsterdam naar Brussel

De beste bijdragen van Reizigers

Plaats een reactie

Bericht [Opinie] Van Amsterdam naar Brussel door Redactie » vr 25 jan 2013 21:38

Op 18 Januari 2013 heeft de Belgische Spoorweginspectie de toelating van de Fyra-treinstellen ingetrokken, waardoor deze trein plotseling volop in de belangstelling kwam te staan. Een nieuwe episode in de soap rond de verbinding tussen Amsterdam en Brussel.

De rechtstreekste treindienst Amsterdam-Brussel is in 1957 ingevoerd onder de naam 'Beneluxtrein'. Tot aan de verzelfstandiging van NS in de jaren negentig van de vorige eeuw was dit een succes. De neerwaartse trend begon enkele jaren nadat NS het internationale treinverkeer in een aparte organisatie had ondergebracht. In de laatste jaren van zijn bestaan had deze verbinding ernstig te lijden onder achterstallig onderhoud en bijbehorende uitval van ritten, omdat 'volgend jaar' de HSL in bedrijf zou worden genomen en de Beneluxtrein vervangen zou worden door een snellere trein onder de merknaam 'Fyra'.

De Fyra vergaat het niet veel anders als elk ander nieuw treinstel, wat in Nederland rondrijdt. Wie weet nog van de problemen van de eerste dubbeldekkers, die zoveel stroom nodig hadden, dat andere treinen in de buurt tot stilstand kwamen? Die treinstellen zijn nog door de Nederlandse Spoorwegen zelf ontwikkeld, tegenwoordig komen nieuwe treinen van de lopende band van Bombardier, Alstom, Siemens of ... Ansaldo Breda. Ook de nieuwste sprinters moesten in de winter van 2010/2011 aan de kant, omdat elektronica en het Nederlandse winterweer nu eenmaal slecht samengaan. Kinderziektes horen erbij. Net zo goed als tegenwoordig de autofabrikanten massaal auto's terugroepen naar de garage omdat er een gebrek of storing is geconstateerd.

Toch is het deze keer anders, alleen al omdat de Nederlandse overheid met discutabele keuzes in het verleden mede-verantwoordelijk voor alle ergernis van vandaag kan worden gehouden. Samengevat:
- In 1996 keurde het kabinet Kok de aanleg van de HSL Zuid goed. Veel draagvlak was er niet bij de bevolking. Met name de aanleg van de Groene Hart tunnel was omstreden.
- Het tracebesluit van de HSL Zuid Rotterdam - Antwerpen had niet de voorkeur van Belgiƫ, de meerkosten zijn door Nederland betaald.
- De aanlegkosten van de HSL Zuid lopen enorm op omdat het grootste deel van de HSL Zuid op een betonnen ondergrond moet worden aangelegd vanwege de slappe ondergrond.
- Het beveiligingssysteem ERTMS werd tussen Hoofddorp - Belgische grens geleverd door Siemens en tussen Nederlandse grens - Antwerpen door Alstom. Deze gescheiden aanbesteding heeft de ingebruikname van de HSL vertraagd. De beveiliging blijkt niet goed te functioneren, de overheid kiest niet voor een reservesysteem zodat bij storingen alles stilvalt.
- Het Ministerie van V&W (tegenwoordig Infrastructuur) vraagt hoge concessierechten die alleen NS betaalt. NS berekent dit door aan de klant. In gewoon Nederlands: de prijs van de treinkaartjes stijgt sneller dan de reissnelheid.

Samengevat worden u en ik als reiziger nu geconfronteerd met de gevolgen van de keuze voor 'alles nieuw'. Nieuw gebouwd spoor, nieuwe beveiliging, nieuwe treinstellen. Het is allemaal gebouwd of ontworpen door bedrijven, die hier nauwelijks ervaring mee hebben. Referenties of aantoonbare ervaring ontbraken in alle aanbestedingen. Daarom heeft het weinig zin te zoeken naar schuldigen of termijnen te stellen, waarbinnen alles opgelost moet zijn. Het is allemaal ... te nieuw. Het is veel beter om te denken in oplossingen.

De eerste oplossing is een gedragsverandering bij de Nederlandse overheid. Minder bemoeienis met alles wat er op en rond het spoor gebeurt, is meer dan wenselijk. Het is voldoende om de randen van het speelveld te bewaken, maar niet interessant wat er precies op het speelveld gebeurt. Juist de nadrukkelijke bemoeienis met het spel zorgt voor een krampachtige houding bij de betrokken bedrijven, van toeleverancier tot en met de jongen achter de koffie-trolley, iedereen verstart en wacht op een ander, bang om fouten te maken en afgerekend te worden op iets, waar men zelf nauwelijks invloed op heeft.

Andere oplossingen zijn in handen van NS en NMBS. Het is voor u en mij veel aantrekkelijker wanneer je, zonder ingewikkelde prijssystemen of reserveringen, tussen Amsterdam en Brussel (Parijs) elk half uur kunt reizen, met een trein, die ook in de realiteit rijdt en niet alleen een virtuele belofte is.


In deze tekst zijn een aantal bijdragen van gebruikers verwerkt. De tekst is op verzoek van EĆ©nVandaag geschreven.

Redactie
Medewerker Forum
Berichten: 135
Geregistreerd: vr 10 nov 2006 21:19
Bericht Re: [Opinie] Van Amsterdam naar Brussel door groentje » zo 27 jan 2013 02:37

Het is net omdat men controle op de spoorwegen teveel achterwege liet (ook omdat men er de kennis niet voor heeft), dat we nu met al die problemen zitten. Ik ben het dan ook grotendeels oneens met de stelling van dit redactioneel. Niet dat overheden ingenieurs in dienst moeten hebben die even goed een trein kunnen bouwen als de fabrikanten, maar kennis opbouwen en weten waarheen men wil, lijkt me net voor een overheid onontbeerlijk. Tenslotte is het daarvoor dat je betaalt.

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Berichten: 1530
Geregistreerd: vr 09 jan 2004 01:35
Woonplaats: Brussel, België
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
 

Plaats een reactie

Keer terug naar Beste Reiziger

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron