Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Beste Reiziger
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Papieren treinkaartjes verdwijnen - Blog Ted van Lieshout

De beste bijdragen van Reizigers

Plaats een reactie

Bericht Papieren treinkaartjes verdwijnen - Blog Ted van Lieshout door Nieuws » wo 09 jul 2014 07:33

Papieren treinkaartjes verdwijnen per vandaag


Het is zo ver: vanaf vandaag geen papieren treinkaartjes meer. Voortaan moet je inchecken met een kaartje van karton en zo’n ov-kaart kost zelf ook geld. Dat is ingevoerd om reizigers zo veel mogelijk dwars te zitten, want NS heeft een verschrikkelijke hekel aan zelfdenkende reizigers. NS heeft een fijne ov-chipkaart bedacht en dan moeten de reizigers niet hun eigen zin gaan doen, zoals zoeken naar manieren om korting te krijgen. Op deze website legt NS uit wat er allemaal per vandaag verandert, en doet dat ietwat diffuus, zodat je niet meteen in de gaten hebt dat de chipkaart die bedoeld was om het reizen makkelijker te maken in feite bedoeld is om het juist ingewikkelder te maken.

Eén van de grootste struikelblokken staat meteen op 1 bij de top 10 van meest gestelde vragen: wie een kortingskaart heeft, zoals bijvoorbeeld een voordeelurenkaart waarmee je na 9 uur ‘s ochtends met 40% kunt reizen, kan geen korting meer krijgen als hij een kaartje koopt via internet. Dat de overheid die verkapte prijsverhoging heeft goedgevonden is een groot mysterie.

Als ik met mijn voordeelurenkaart om 8:55 naar Utrecht wilde en dus vóór 9 uur moest inchecken, kocht ik via internet een papieren kaartje voor de volle prijs tot Weesp en een kaartje Weesp-Utrecht met korting. Dat kan nu niet meer. Je kunt voortaan alleen nog vertrekken van het station waar je je bevindt. In Amsterdam een kaartje Weesp-Utrecht kopen kan niet. In ieder geval niet met korting. Om de klant zo veel mogelijk dwars te zitten heeft NS alle opties uit het pakket gehaald, ook de handige.

Op de website legt NS uit waarom er geen 40%-kortingskaartjes meer zijn. Omdat NS het assortiment heeft veranderd. Nou, daar is geen speld tussen te krijgen! Letterlijk en figuurlijk, want als je naar de link gaat die er meer informatie over belooft te geven, zit je – alweer letterlijk en figuurlijk – op een dood spoor: de link werkt niet.

In een folder geeft NS wel aan hoe je toch optimaal gebruik kunt maken van je voordeelurenkaart als je om 8:55 vertrekt, vijf minuten vóór je voordeelurenkaart in werking treedt: ‘Wanneer de spits overgaat in voordeeluren, kunt u uit de trein stappen bij het eerstvolgende station. Als u hier uitcheckt en daarna weer incheckt, reist u vanaf dat moment met korting.’ Dat klinkt mooi, maar zo werkt het niet, want daar heeft NS allang een stokje voor gestoken. Ja, het werkt als je de trein uitstapt en dan wacht op de vólgende trein, waardoor je uiteraard vertraging oploopt. Uitstappen, uit- en meteen weer inchecken kán namelijk niet. Om twee redenen:

1 – bij de meeste stations staan de in- en uitcheckpaaltjes bij de ingang van het station. Je moet dus niet alleen uitstappen, maar ook helemaal naar de in- of uitgang van het station lopen. NS heeft ervoor gezorgd dat je niet kunt uitstappen, uitchecken, inchecken en weer in dezelfde trein stappen om je reis voort te zetten;

2 – op sommige perrons staan wel degelijk in- en uitcheckpaaltjes. Maar als je uitcheckt en je probeert daarna in te checken, gáát dat niet, omdat gedurende ongeveer 5 minuten het paaltje antwoordt: ‘U bént al uitgecheckt!’ Je kunt dat alleen omzeilen als er nog ergens een ander paaltje staat. Maar eer je al die handelingen hebt verricht, is je trein allang weer weg.

De oplossing is zo extreem simpel dat NS er niet over piekert om die toe te passen: in- en uitcheckautomaten plaatsen ín de trein, zoals dat ook bij tram en bus gaat.

- En dat is nog maar één voorbeeld. NS heeft de ov-chipkaart ingevoerd om het makkelijker te maken: “Reizen met de OV-Chipkaart biedt gemak: u hoeft niet meer bij elke reis langs de kaartautomaat.” Nee, niet bij elke reis, maar wel bij de meeste. En wat staat er op de website? Dit: “Mogelijk is het rond deze datum drukker bij de kaartautomaat en de balie.” Laat dat mogelijk maar weg, want wie van de kaart gebruik wil – móét – maken, moet voortaan om de haverklap naar de kaartautomaat om iets aan te passen.


Ted van Lieshout is schrijver, dichter, scenarist en beeldend kunstenaar.

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Papieren treinkaartjes verdwijnen door Nieuws » do 10 jul 2014 07:36

Papieren treinkaartjes verdwenen per gisteren

Een woordvoerder van NS zei gisteren op de radio dat er inderdaad een einde is gemaakt aan wat hij een “sluipweg” noemde: reizigers die twéé kaartjes kopen om vóór 9 uur te kunnen vertrekken en toch ná 9 uur met korting te kunnen reizen. Daarmee gaf hij aan dat NS reizigers die dat doen als het ware frauduleus vindt. Dat is niet zo. Onder normale omstandigheden – en de overheid heeft dat de afgelopen decennia uitbundig gestimuleerd en gepropageerd – kunnen consumenten kiezen tussen verschillende aanbieders van een dienst; bij de trein kan dat niet en dus zoeken reizigers volkomen terecht binnen de mogelijkheden die de enige landelijke treinvervoerder biedt naar de voordeligste optie. Dat hóren consumenten te doen. En ze horen niet afgestraft te worden doordat de monopolist de regels verandert om de klant steeds verder in zijn mogelijkheden te beperken, terwijl die geen alternatief heeft. - Dat de overheid de kant van NS heeft gekozen en niet de kant van de reiziger, maakt pijnlijk duidelijk waar voor de regering de prioriteiten liggen.

Reizen in de daluren betekent in de ogen van NS niet réízen in de daluren, maar ínstappen in de daluren. Dat is echt wat anders. Check je om 8:52 in en stap je ver, vér in de daluren uit in Maastricht om 11:24, dan krijg je met je kortingskaart núl korting. Check je voor dezelfde reis in om, zeg, 8:50, maar de trein blijkt vertraging te hebben en vertrekt pas om 9:01, dan reis je wel degelijk gedurende de hele reis in de daluren, maar krijg je toch géén korting. En ook geen restitutie, want de vertraging bedroeg minder dan een half uur.

In de reacties gisteren, op facebook, suggereerde iemand: neem de auto, ga in de file staan en vergéét de trein. Maar dat is me toch te makkelijk. Reizen met het openbaar vervoer is ook een kéúze die je kunt maken, bijvoorbeeld omdat je het milieu wilt ontzien. De overheid zou dat moeten stimuleren door te eisen dat het openbaar vervoer keuzemogelijkheden biedt en reizigers bedient met het respect dat ze verdienen, maar doet dat niet. Dat valt de overheid te verwijten.


Ted van Lieshout is schrijver, dichter, scenarist en beeldend kunstenaar.

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Papieren treinkaartjes verdwijnen - Blog Ted van Lieshou door eelkevd » do 10 jul 2014 08:43

Nog sterker: in het geval van papieren kaartjes betaalde je 2x opstaptarief! Dus voor de NS was dit zeer voordelig dat die reizigers niet konden wachten tot 9 uur.

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Papieren treinkaartjes verdwijnen - Blog Ted van Lieshou door pe_pe » do 10 jul 2014 12:21

@eelkevd

Is dat nu afgeschaft? - Dat lijkt alleen te achterhalen door het te proberen namelijk.

Bij overstappen tussen meerdere vervoerders, tellen de tariefeenheden en bijbehorende degressie nu door en betaal je bij de volgende vervoerder alleen de meerprijs.
Als je met een Traject Vrij abonnement je vrijreizentraject uit rijdt, tellen de kilometers die je al gratis hebt afgelegd echter niet mee en betaal je voor het stuk buiten je traject een volledige losse reis (weliswaar met 40% korting).

Bij inchecken in de spits en herchecken in het dal heb ik niet kunnen vinden wat er gebeurt. NS wil het natuurlijk niet aanmoedigen en voorheen betaalde je dan twee losse reizen: een tegen spitstarief en de ander tegen daltarief, waardoor het niet altijd voordelig was om dat te doen, dus ik nam eigenlijk aan dat dat nu nog steeds het geval is.

Het probleem met dat laatste zou zijn als je gedwongen moet omchecken (verschillende vervoerders) of herchecken (overstappen tussen perrons die apart met poortjes zijn afgesloten). Dan kan het namelijk gebeuren dat als de eerste incheck in de spits was en de gedwongen om-/hercheck in het dal, dat men door het hebben van een kortingsabonnement duurder uit is dan zonder abonnement, omdat bij een abonnement dan een nieuwe reis met 40% korting zou worden berekend, terwijl zonder kortingsabonnement weliswaar geen 40% korting wordt gegeven voor het laatste deel, maar de 'lange-afstandskorting' wel behouden blijft en die kan gunstiger zijn.

Overigens zijn er sowieso meer nadelen aan (al dan niet gedwongen) herchecken, die vergelijkbaar zijn met omchecken tussen verschillende vervoerders:
  • Voor Geld Terug Bij Vertraging begint na uitchecken en weer inchecken bij NS een nieuwe reis. Dat betekent dat je alleen aanspraak maakt op zo'n vergoeding als je in (een van) de afzonderlijke delen van je reis minimaal 30 minuten vertraging hebt opgelopen.
  • Als je reist via een toegestane reisroute tussen A en C, maar je volgt niet de route die het kortst is in tariefeenheden, namelijk via B, dan wordt door een hercheck in B toch het aantal tariefeenheden van de langere route berekend (AB + BC). Bijvoorbeeld van Leiden naar Utrecht is de rechtstreekse trein met 50 tariefeenheden de kortste route, maar ook de reisroutes via Schiphol en Den Haag Centraal zijn toegestaan. Daarvoor betaal je nog steeds 50 tariefeenheden. Zou er een (rare*) verstoring zijn, waardoor je onderweg via de Schiphol-route in Hoofddorp wordt gedwongen om over te stappen op een trein aan het andere perron met aparte poortjes, waarna je de rest van de route naar Utrecht afmaakt, dan moet je ineens betalen voor Leiden - Hoofddorp (24 TE) en Hoofddorp - Utrecht (51 TE) die wel samen worden gezien als één reis van 75 tariefeenheden, mits je binnen 35 minuten opnieuw bent ingecheckt in Hoofddorp.

*Ik weet niet precies waar allemaal perrons apart met poortjes zijn afgezet, dus ik heb even geen realistischer voorbeeld paraat, maar die zijn er ongetwijfeld, zoals een perronwijziging op een station waar je toch al moest overstappen.

pe_pe
Berichten: 3148
Geregistreerd: do 16 jun 2011 21:36
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: Papieren treinkaartjes verdwijnen - Blog Ted van Lieshou door eelkevd » do 10 jul 2014 15:41

In de Londense ondergrondse hebben ze voor die via reizen daarom roze paaltjes staan op perrons van de overstap stations. Gewoon 1 keer scannen en weer de volgende trein nemen.

In Nederland mag je dan volgens mij uit en weer inchecken als je via reist of niet?

Wat er precies gebeurt bij de wisseling naar daluren bij het uit en inchecken, weet ik eerlijk gezegd ook niet. Aangezien je wel vermoedelijk bij dezelfde vervoerder (NS) blijft, lijkt het me wel zo logisch dat ze dezelfde methode hanteren als wanneer je binnen 30 minuten weer incheckt na uitchecken, en dat zou een doorreis moeten betreffen zonder opnieuw een opstaptarief.

Hoe zit het nu met de overstap naar andere vervoerders, betaal je dan nog steeds een nieuw opstaptarief?

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Papieren treinkaartjes verdwijnen - Blog Ted van Lieshou door pe_pe » do 10 jul 2014 16:01

Bij overstappen tussen verschillende vervoerders:

Je reist x tariefeenheden met vervoerder A en daarna y tariefeenheden bij vervoerder B.

Dan betaal je bij vervoerder A gewoon de prijs van x tariefeenheden volgens de tabel van vervoerder A.
Bij vervoerder B betaal je de prijs van x+y tariefeenheden min de prijs van x tariefeenheden, beiden volgens de tabel van vervoerder B.

Oftewel bij A betaal je een rit van x tariefeenheden, bij B betaal je de prijs om na x tariefeenheden afgelegd te hebben nog eens y tariefeenheden af te leggen.

Van NS is de tabel bekend. Bij de andere vervoerders heb ik die tabel niet kunnen vinden. Ze wijzen simpelweg naar 9292.

pe_pe
Berichten: 3148
Geregistreerd: do 16 jun 2011 21:36
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: Papieren treinkaartjes verdwijnen - Blog Ted van Lieshou door Nieuws » vr 11 jul 2014 11:12

Papieren treinkaartjes verdwenen per eergisteren

Nrc.nl-redacteur Anouk Eigenraam, ziet toch vooral voordelen:

‘Als je kiest voor een persoonlijke kaart ben je een stuk sneller, zeker als je kiest voor automatisch opladen en koppeling aan je bankrekening. Die ene trein die al over een minuut vertrekt, kan je nu met een sprintje nog nèt halen. Stond je voorheen zenuwachtig in de rij voor de kaartjesautomaat op de klok te kijken en degene die aan de beurt was met je ogen tot opschieten te manen, nu kan je nog op je dooie gemak naar het perron lopen, onderwijl je espresso slurpend. Kortom, een zegen voor bepaalde mensen die notoir te laat van huis weggaan.’

Met bepaalde mensen die notoir te laat van huis weggaan bedoelt Eigenraam ook bejaarden en gehandicapten. Daar heeft zij natuurlijk gelijk in. Mensen die niet zo goed ter been zijn moeten gewoon op tijd vertrekken als ze de trein willen halen en geen zin hebben om een sprintje te trekken.

1:0 voor Eigenraam.

‘Het is een stuk lastiger geworden voor fraudeurs om zwart te rijden. Ongetwijfeld zijn er slimme nerds die een beetje handig zijn en die de kaart kunnen kraken, maar de gemiddelde zwartrijder is niet per se een hacker. Die kan als de poortjes straks voorgoed dichtgaan een stuk moeilijker met de trein reizen zonder te betalen. Fijn voor de conducteurs, die lastige zwartrijders geen boetes meer hoeven te geven, en ook fijn voor mensen die wel betalen voor het ov.’

2:0 voor Eigenraam

Want zwartrijders zijn veel irritanter dan vertragingen, uitval van treinen, botte of niet aanwezige conducteurs, géén informatie, vervelende medereizigers die wel een geldig plaatsbewijs hebben. Niets zo erg als een medemens die niet betaalt voor iets waar jijzelf wél voor betaalt.

‘Nog een voordeel is dat je eindelijk af bent van het gedoe met aparte kaartjes voor de bus, tram of metro. Dat bespaart tijd bij de automaat of het loket, scheelt gezucht van trambestuurders en buschauffeurs omdat ze geen kleingeld hebben als je met je 50 euro een kaartje wil kopen en gehannes met zoeken in je tas naar die andere chipkaart. Na je treinreis is het in de bus of tram gewoon ‘piep’ en daarna lekker zitten.’

Eigenraam heeft maar liefst 50 euro in haar portemonnee, wat niet iedereen kan zeggen, en ze bedingt ook een zitplaats in het openbaar vervoer. Ze vindt dat chauffeurs in het openbaar vervoer reizigers gerust mogen bejegenen met gezucht als iets ze niet zint. Daarin heeft ze geen gelijk. Als iemand zich laat betalen voor een dienst mag je ervan uitgaan dat je wisselgeld terug kunt krijgen. Voorts klopt het niet dat je tijd bespaart bij het loket of de automaat: doordat je voor elk wissewasje naar loket of automaat moet, levert dat juist veel gehannes op.

2:1 voor Eigenraam.

‘Ook prettig: je kan in je eigen account online reisoverzichten bekijken en downloaden. Handig om te gebruiken voor je reisdeclaraties. In de portemonnee komt weer een pasje bij, maar je hoeft al die treinkaartjes nu niet meer te bewaren want een paar drukken op de knop en je hebt een keurig pdf-overzichtje. Het euvel van opgehoopte treinkaartjes in de geldbuidel tot deze niet meer dicht kon, is vanaf nu dus verleden tijd. De schoonmakers mogen af en toe staken, de NS houdt onze portemonnee in ieder geval opgeruimd.’

Je kunt in je eigen account niet terecht voor recente informatie, want dat duurt een poos. Dat is waarschijnlijk zo geregeld om reizigers te ontmoedigen om onmiddellijk boos in het geweer te komen als ze vertraging hebben gehad. Je bent geneigd om meteen je gelijk te willen halen, maar als dat niet kan en er gaan een paar dagen overheen omdat je niet bij je informatie kunt, dan besluit je doorgaans om het er maar bij te laten zitten, omdat je niet wéér boos wilt worden. In díé zin heeft Eigenraam geen gelijk, maar ze scoort tóch opnieuw: Eigenraam stelt dat ze last heeft van een onopgeruimde portemonnee en is blij dat NS die flink, flínk uitdunt.

Eigenraam wint met: 3:1

Ted van Lieshout is schrijver, dichter, beeldend kunstenaar en scenarist.

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Papieren treinkaartjes verdwijnen - Blog Ted van Lieshou door pe_pe » vr 11 jul 2014 12:28

Die kaart is inderdaad niet in alle situaties nadelig, maar ik denk dat Anouk Eigenraam, zoals helaas de meeste journalisten die over de 'afschaffing' van het papieren treinkaartje berichten, niet bekend is met knoopstations met een omcheckgallerij (waar ongeveer dezelfde beschrijving op van toepassing is als die die ze geeft van een kaartautomaat) en evenmin met verschillende abonnementen die niet samen op één kaart kunnen, waardoor sommige mensen nu al twee kaarten nodig hebben om alleen in de trein te reizen, in plaats van één kaart hebben voor alle OV.

Ik heb ook medelijden met de conducteurs en helpdeskmedewerkers bij NS die de hele dag door moeten rechtzetten wat hun eigen bedrijf via grote baniers, paginagrote advertenties, stukken chocola en spotjes op de landelijke tv rondbazuint, namelijk dat iedereen nu zou moeten in- en uitchecken.

Mensen die nu nog wel gebruik moeten maken van de kaartautomaat, zijn ook niet beter af. De bolbuikige kaartautomaten verkopen nu bijvoorbeeld 3 verschillende soorten railrunners, die niet bij elkaar staan omdat de menu's op 'drager' gesorteerd zijn, waarbij degene die vaak het handigst is (op een wegwerpkaartje zonder toeslag, alleen te koop bij de bolbuikige automaten) het diepst verborgen is en de route daarheen je voert langs een scherm waarin juist de minst-voorkomende variant (railrunner op een nieuwe anonieme chipkaart) wordt aangeboden. Veel succes, oma met kleinkind.

pe_pe
Berichten: 3148
Geregistreerd: do 16 jun 2011 21:36
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: Papieren treinkaartjes verdwijnen - Blog Ted van Lieshou door Nieuws » vr 11 jul 2014 15:31

Zon-express

Na drie keer klagen nu iets aardigs over de trein! – Wie mijn stem niet om aan te horen vindt moet zijn oren even kurken of het geluid uit zetten.



Ted van Lieshout is schrijver, dichter, scenarist en beeldend kunstenaar.

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
 

Plaats een reactie

Keer terug naar Beste Reiziger

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron