Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Beste Reiziger

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Uit de file, in de trein ?

De beste bijdragen van Reizigers

Plaats een reactie

Bericht Re: Uit de file, in de trein ? door Nieuws » di 10 nov 2009 08:30

EU wil onderzoek naar autotreintjes

10 november 2009

Weg met al die eigenzinnige automobilisten. Auto’s met dezelfde bestemming gaan treintje spelen.

Al die duizenden individueel denkende en handelende automobilisten op de weg, ieder met een eigen rijstijl en reisdoel, dat veroorzaakt alleen maar verwarring en ongelukken. En het kost ook nog enorm veel benzine. Volgens deskundigen zouden we gemakkelijk 20 procent brandstof kunnen besparen, wanneer auto’s met dezelfde bestemming elkaar zouden opzoeken en dankzij de juiste elektronische gadgets aan boord, ‘treintje’ zouden gaan spelen.

Een Europees consortium heeft nu van de EU een driejarige subsidie ontvangen om hiervoor een dergelijk elektronisch systeem te ontwikkelen. Sartre moet het gaan heten: Safe Road Trains for the Environment.

Een treintje zal bestaan uit maximaal acht voertuigen: gewone personenauto’s maar ook bussen en vrachtwagens. Het voertuig dat vooropgaat heeft ook de leiding over de colonne. Het zal dan gaan om een taxi, bus of vrachtwagen, want het moet in ieder geval bestuurd worden door een beroepschauffeur die vertrouwd is gemaakt met het actieve gebruik van het systeem. Andere automobilisten worden straks passieve (betalende) gebruikers van Sartre.

De leidende chauffeur houdt het treintje elektronisch in de gaten; de anderen kunnen het stuur loslaten en een dutje doen of een boek gaan lezen. Al hun rijtaken worden door de beroepschauffeur (bijgestaan door Sartre) overgenomen. Wie zich aan wil sluiten, of de trein op een gegeven moment wil verlaten, geeft een seintje aan het voorste voertuig en Sartre zorgt voor vlotte (ont)koppeling.

Tom Robinson, projectcoördinator en werkzaam bij het ingenieursbureau Ricardo, verwacht dat over drie jaar concrete proefprojecten zullen draaien op testcircuits in de deelnemende landen: Engeland, Spanje en Zweden. De eerste test op een openbare weg zal in Spanje plaatsvinden.

Systemen als Sartre zullen het rijden in Europa, en dan met name het vakantieverkeer, diepgaand veranderen: reizen wordt sneller, schoner en veel meer ontspannen. De vrachtwagen is dan niet langer de logge hindernis op weg naar het Zuiden, maar de gids die de vakantiegangers veilig op sleeptouw neemt.

Bron: De Pers

Nieuws
Medewerker Forum
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Uit de file, in de trein ? door Daan » di 10 nov 2009 08:55

Lekker lang stuk om te lezen, maar ik kan je vertellen dat meer asfalt heus niet meer auto's aantrekt. Je gaat toch niet een dagje A2 doen omdat deze straks 6baans is.
Het openbaar vervoer mag wat mij betreft gratis, in ieder geval zorg dat het goedkoper is als de auto. Zorg dat het snel is. Minder Ic stations. Op lange afstanden doe je er gewoon langer over dan met de auto, waardoor het zoeken naar een parkeerplekje verwaarloosbaar is. Verbeter de Frequentie van de treinen (gebeurt nu ook al wel).

Het duurder maken van de auto helpt niet. Het autorijden wordt ieder jaar duurder, maar er zijn nog steeds evenveel/meer files.

Daan
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Uit de file, in de trein ? door Nielske1990 » di 10 nov 2009 12:30

Daan schreef:maar ik kan je vertellen dat meer asfalt heus niet meer auto's aantrekt.
Doet het wel, maar die komen wel van andere wegen af. Vaak wordt gesuggereerd dat er meer auto's in het geheel bijkomen als wegen breder worden, maar dat is verwaarloosbaar. In principe vinden er alleen verschuivingen plaats van verkeersstromen.
Daan schreef:Je gaat toch niet een dagje A2 doen omdat deze straks 6baans is.
Die wordt straks nergens '6-baans', dat zou een beetje veel zijn (6-baans betekent doorgaans minimaal zo'n 12 rijstroken). Toekomstige situatie op de A2:
* Amsterdam - Utrecht: 5 rijstroken
* Utrecht - 's-Hertogenbosch: 3 rijstroken
* Rondweg 's-Hertogenbosch: 4 rijstroken
* 's-Hertogenbosch - Eindhoven: 3 rijstroken
* Rondweg Eindhoven: 4-5 rijstroken
Daan schreef:Het openbaar vervoer mag wat mij betreft gratis, in ieder geval zorg dat het goedkoper is als de auto.
En wie mag dat betalen? De belastingbetaler zeker, zodat de gebruiker er indirect wel voor betaald? tevreden zon
Daan schreef:Zorg dat het snel is. Minder Ic stations. Op lange afstanden doe je er gewoon langer over dan met de auto.
Nou, juist op de korte afstand is de reistijd van het OV veel langer, terwijl zeker in de spits juist op lange afstanden de auto het verreweg verliest van de OV-reistijden.
Daan schreef:Het duurder maken van de auto helpt niet. Het autorijden wordt ieder jaar duurder, maar er zijn nog steeds evenveel/meer files.
Gevolg van toenemende mobiliteit en de daarbij gepaard gaande toename van verkeers- en vervoersbewegingen. En zeg nou zelf, autorijden is momenteel nog helemaal niet duur.

Nielske1990
Bericht Re: Uit de file, in de trein ? door SuperGhost » ma 16 nov 2009 15:07

Volgens mij betekend 6-baans dat er in totaal 6 rijstroken zijn (dus 3 per rijrichting of 2 heen en 4 terug of 1 heen en 5 terug) engel

Nou, juist op de korte afstand is de reistijd van het OV veel langer, terwijl zeker in de spits juist op lange afstanden de auto het verreweg verliest van de OV-reistijden.
Wat noem je lang dan? Als je van oost naar west reist, ben je met de auto vaak een stuk sneller hoor. Juist doordat zodra je de Randstad verlaat het OV drastisch achteruit gaat.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Uit de file, in de trein ? door Nielske1990 » ma 16 nov 2009 15:28

SuperGhost schreef:Volgens mij betekend 6-baans dat er in totaal 6 rijstroken zijn (dus 3 per rijrichting of 2 heen en 4 terug of 1 heen en 5 terug) engel
Zoals het woord 'baan' al zegt gaat het bij '6-baans' om een volledige rijbaan. Met het woord rijbaan wordt de gehele breedte van het asfalt aangeduidt. Dat asfalt is dan weer ingedeeld in (rij)stroken (doorgaans 2 of 3 + vluchtstrook).
Een snelweg met 3 rijstroken per richting telt dus totaal 6 rijstroken (3+3-configuratie) verdeeld over 2 rijbanen. knipoog

SuperGhost schreef:
Wat noem je lang dan? Als je van oost naar west reist, ben je met de auto vaak een stuk sneller hoor. Juist doordat zodra je de Randstad verlaat het OV drastisch achteruit gaat.
Nou, op mijn reis van thuis (Helmond) naar school (Breda) zal over het algemeen in de spits de auto het gewoon afleggen tegen de fiets/trein/bus inclusief bijbehorden korte wachttijden. Als ik echter van mijn huis in Helmond naar Deurne zou moeten is de auto véél sneller, ook in de spits.
Grootste verlies van het openbaar vervoer zit in het voor- en natransport dat noodzakelijk is. Op een korte reis telt dit voor- en natransport (inclusief overstappen) procentueel gezien veel zwaarder dan op een langere reis waarbij je veel gebruik maakt van de (snelle) trein. Dat is ook te zien aan landelijke gebieden, daar is minder OV en dus meer/langer voor- en natransport noodzakelijk, het OV in die gebieden is dus per definitie minder aantrekkelijk (en de auto heeft daar dus voordeel).

Nielske1990
Bericht Re: Uit de file, in de trein ? door Daan » ma 16 nov 2009 19:46

Als er verschuivingen plaats vinden in de verkeerstromen is dat alleen maar mooi. Dan helpt het aanleggen van extra asfalt dus. voorbeeld: Men neemt nu de A2 ipv de A27. Op de A27 minder file en op de A2 kan men doorrijden vanwege de grote capaciteit.

Het OV duurt zeker langer. Vorig jaar op kamp moesten wij naar Arhnem. Wij met de trein en de meiden met de auto. Die waren er dus dik eerder. Was overigens in de vrijdagmiddagspits.

De auto vind ik momenteel behoorlijk duur. Straks wordt het nog erger als de kilometerheffing wordt ingevoerd.

Daan
Bericht Re: Uit de file, in de trein ? door davidov2008 » ma 16 nov 2009 21:21

SuperGhost schreef:Wat noem je lang dan? Als je van oost naar west reist, ben je met de auto vaak een stuk sneller hoor. Juist doordat zodra je de Randstad verlaat het OV drastisch achteruit gaat.
Ehmm...

Enschede->Haarlem op een morgen, aankomst in Haarlem om 9.00

Reistijdvoorspelling auto: 2:51h (TripCast.nl, de meest betrouwbare reistijdvoorspeller volgens het Min van V&W) met een gekozen zekerheidspercentage van 80% (minder dan aantal op tijd rijdende treinen). Excl. tijd nodig om parkeerplek te zoeken.

Per OV: 2:19h met de trein. Voor- en natransport zijn zelden meer dan 15min (2x) per bus, (ov)fiets of (trein)taxi, dus, pessimistisch gezien 2:19+30=2:49h.

Valt dus wel mee knipoog

(Als de IC's nou nét 20km harder zouden rijden, haal je daar zo 10-15min vanaf en is de trein definitief sneller).

davidov2008
Bericht Re: Uit de file, in de trein ? door Daan » ma 16 nov 2009 22:38

Bij mij doet tripcast er nog geen 2 en een half uur over. Als je om 9 uur zou vertrekken zou je er zelfs 2 uur en 2 min over doen. Misschien moeten we zo'n wedstrijdje doen ala Top Gear!

Grappig de Ns doet er morgen als ik om half 7 vertrek 2 en een half uur over.

Daan
Bericht Re: Uit de file, in de trein ? door dennistd » ma 16 nov 2009 22:46

Ok, ander voorbeeldje:
Vanaf mijn woonplaats Losser wil ik naar station Helmond. Met het OV kost me dat volgens 9292OV 3:32. Volgens Tripcast kost het mijn met de auto 2:28, dus maar liefst een uur sneller.

Nog eentje:
Van mijn huis naar mijn oude stageadres in Hengelo. Met het OV kost me dat 53 min., met de auto 27 minuten.

Oftewel, heel vaak is het OV gewoon langzamer.

dennistd
Bericht Re: Uit de file, in de trein ? door Libris » ma 16 nov 2009 22:59

Nog een voorbeeld: Naar mijn vriendin (Den Haag, Veldhoven) is het per Ov 2 uur en 27 minuten. Met de auto maar liefst 1 uur en 32 minuten. Kortom de reistijd van enkel de trein.. Scheelt weer een uur aan.

Nog 1, naar mijn familie (ruurlo). Per OV: 3 uur en 11 minuten. Per auto: 1 uur en 55 minuten. Nu kan ik 20 minuten van mijn reistijd afhalen door me te laten ophalen, of 'slechts' 10 minuten door te gaan lopen ipv. 12 minuten te wachten op de buurtbus, daar 2 minuten in de te zitten, en dan nog 13 minuten te gaan lopen cool

Kortom, ook op langere relaties is de auto sneller dan OV.

Maar ook op de korte afstand: Van mijn huis naar school: Per bus 17 minuten. Per auto maar liefst 12 minuten. Dat is percentueel gezien een enorm verschil!

Kortom, er mag nogal wat aan reistijd versnellingen gedaan worden glimlach

Libris
Bericht Re: Uit de file, in de trein ? door maxje » ma 16 nov 2009 23:27

Misschien hier eens goede argumenten van maken en dan opsturen naar NS ofzo. Met de reden dat als IC's minder stoppen en de sneltreinen terug komen het OV een stuk sneller is glimlach Het nadeel is wel dat het hele huidige railvoorzieningsplan omgegooid mag worden tevreden zon

maxje
Bericht Re: Uit de file, in de trein ? door Nielske1990 » ma 16 nov 2009 23:40

Voor degene die van die leuke "de auto is toch wel sneller buiten de randstad-voorbeelden" geven... Als ik van huis (Helmond) naar mijn school in Breda moet, lukt me dat met het OV in 1 uur 10 van deur tot deur inclusief wachttijden. Als ik dat in de piek van de ochtendspits met de auto probeer, sta ik na 1 uur 10 nog ergens vóór Tilburg (in tegenstelling tot de onzin die Tripcast uitkraamt). zich iets afvragen zwaaien

Nielske1990
Bericht Re: Uit de file, in de trein ? door Libris » di 17 nov 2009 00:25

Nielske1990 schreef:Voor degene die van die leuke "de auto is toch wel sneller buiten de randstad-voorbeelden" geven...

Die tijden die ik noem, staven behoorlijk met mijn eigen ervaringen. Zoals ik het ervaar, wij rijden eigenlijk altijd net na de spits weg (indien we doordeweeks rijden). Ook mijn voorbeeld binnen Den Haag, de werkelijke tijd zal wel iets langer zijn dan gezegd wordt, maar het komt er kort op neer, mijn eigen ervaringen staven deze tijden.

Libris
Bericht Re: Uit de file, in de trein ? door Vinny » di 17 nov 2009 16:17

De auto is bijna altijd sneller dan het OV, behalve als het gaat binnen grote steden en tussen grote steden; alsmede (meestal) tussen twee stoptreinstations zonder overstap. Maar reistijdwinst is niet echt een trigger: voor velen weegt het comfort van altijd voor de deur in kunnen stappen zwaarder dan eventuele reistijdwinsten die met het OV boekbaar zijn.
Vooral plattelanders: die krijg je niet het OV in, en volgens mij moet daar ook helemaal geen moeite voor gedaan worden. Het gaat wat mij betreft vooral om goede OV verbindingen tussen voorsteden en de centrale stad. Daar heeft het OV een kans, en kan ook goed filebestrijdend werken, omdat de meeste files worden veroorzaakt door forensenverplaatsingen tussen zo'n voorstad en de centrale stad.

Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: Uit de file, in de trein ? door Marko » di 17 nov 2009 17:35

Vinny schreef:Vooral plattelanders: die krijg je niet het OV in, en volgens mij moet daar ook helemaal geen moeite voor gedaan worden.
Opvatting wordt in Gelderland in de praktijk gebracht, waar buiten de bebouwde kom nauwelijks bushaltes zijn te vinden (en waar het autogebruik net iets harder groeit dan elders)

Wanneer je opgroeit in een gebied met slecht openbaar vervoer, dus veel met de auto doet, dan heb je OV-gebruik niet tussen de oren zitten als alternatief.

Maar kinderen worden vanzelf groot, gaan verhuizen en komen uiteindelijk in plaatsen als Almere te wonen ... waar men geen gebruik zal maken van het Openbaar Vervoer omdat die keuze simpelweg niet bestaat in het geheugen.

Zolang de trek van platteland naar stad aanhoudt, is het zinvol wel te investeren in landelijk OV-gebruik, omdat dat op de langere termijn de stedelijke mobiliteit ten goede komt.

Marko
Bericht Re: Uit de file, in de trein ? door davidov2008 » di 17 nov 2009 17:57

Daan schreef:Bij mij doet tripcast er nog geen 2 en een half uur over. Als je om 9 uur zou vertrekken zou je er zelfs 2 uur en 2 min over doen. Misschien moeten we zo'n wedstrijdje doen ala Top Gear!

Grappig de Ns doet er morgen als ik om half 7 vertrek 2 en een half uur over.

Dat komt omdat je geen zekerheidsmarge hebt ingevuld knipoog Aangezien de kans dat de trein op tijd rijd iets van 85-90% is, kies ik een zekerheidsmarge van 80% voor de auto, voor eerlijke vergelijking. Dat betekent dat er 80% kans is dat je er maximaal 2:51 over doet.

En ja, natuurlijk ben je buiten de spits sneller. Ik ken bijna geen lang traject waar dat niet zo is (uitzondering zijn centrum-naar-centrum tripjes op o.a. A'dam-Eindhoven, Utrecht-'het Noorden', A'dam-Hoorn, A'dam-Utrecht)

Ik wou dat Top Gear eens een eerlijke race A'dam/Londen-Parijs (trein vs auto) of iets dergelijks zou doen. Maar ja, dan verliest de auto met uren verschil dus dat doen ze liever niet tevreden zon Wel tof programma.

Nielske1990 schreef:Voor degene die van die leuke "de auto is toch wel sneller buiten de randstad-voorbeelden" geven... Als ik van huis (Helmond) naar mijn school in Breda moet, lukt me dat met het OV in 1 uur 10 van deur tot deur inclusief wachttijden. Als ik dat in de piek van de ochtendspits met de auto probeer, sta ik na 1 uur 10 nog ergens vóór Tilburg (in tegenstelling tot de onzin die Tripcast uitkraamt). zich iets afvragen zwaaien

Volgens Routenet ben je zelfs maar 50 minuten onderweg knipoog Maar ja, het blijven inderdaad modellen, en dus imperfect. Bovendien, de ene keer duurt het ook langer dan de andere (ondanks min of meer zelfde tijdstip): je kan soms verhelpen door een hogere zekerheidsmarge te kiezen, maar bij gebrekkige/slechte data werkt dat natuurlijk niet. Ik ken iemand die meermalen per maand 4,5 uur doet over Weesp-Dordrecht. En nee, hij is niet op de fiets emo

davidov2008
Bericht Re: Uit de file, in de trein ? door SuperGhost » di 17 nov 2009 23:54

Vooral plattelanders: die krijg je niet het OV in, en volgens mij moet daar ook helemaal geen moeite voor gedaan worden.
Reken je daar ook de dorpen bij? Want dan ben ik het niet met je stelling eens.

Als ik de mensen uit mijn omgeving (Achterhoek) hoor, dan willen ze best met het OV, maar doen dit niet, doordat (door hun genoemde argumenten):
- het OV over hun reis veel te lang duurt en vaak zelfs erg moet omreizen
- de overstappen erg slecht zijn
- de frequentie van de reismogelijkheden (veel) te laag is
- de eerste trein/bus te laat vertrekt om op tijd op de bestemming aan te komen.
- ze het te duur vinden ten opzichte van wat ze voorgeschoteld krijgen (prijs/kwaliteit-verhouding)
- er gewoonweg geen OV aanwezig is
- ze de dichtsbijzijnde halte te ver weg vinden
- men niet eens weet vanaf waar, waarheen en hoe men met de bus kan reizen.

En als ik mensen uit stedelijke regio's hoor praten over waarom ze niet met het OV gaan, dan noemen ze vooral de vertragingen, comfort en veiligheid.

Er zit blijkbaar dus (naar mijn waarnemingen) een wereld van verschil tussen landelijk en stedelijk in wat men belangrijk vindt bij het OV. En in het OV richten ze zich de laatste tijd vooral op de vertragingen en veiligheid. Deze punten scoren in de landelijke gebieden juist erg hoog, dus dit verbeteren trek je in de landelijke gebieden dus geen tot weinig nieuwe reizigers.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Uit de auto, maar geen plaats in duurder ov door Nieuws » ma 23 nov 2009 01:09

Uit de auto, maar geen plaats in duurder ov
Doel spitsheffing botst met plannen openbaar vervoer

22 november 2009

Met een spitsheffing wil minister Eurlings automobilisten uit de file het openbaar vervoer injagen. Maar ook het openbaar vervoer zit vol in de spits.

De kilometerheffing die minister Eurlings (verkeer) de komende jaren wil invoeren, moet tot minder files in de spits en 6 procent meer reizigers in het openbaar vervoer leiden. Maar dat botst met de plannen voor de ov-chipkaart van dezelfde minister, waarbij honderden miljoenen moeten worden bespaard door in de spits juist minder mensen met het openbaar vervoer te laten reizen.

Een van de voorspellingen waarmee Eurlings medestanders voor zijn plan wist te winnen, is dat het aantal gereden kilometers met 15 procent zal afnemen en dat de files zullen halveren.

Die enorme verbetering voor het milieu en de automobilisten die toch nog in de spits zullen moeten rijden, zal te danken zijn aan een paar factoren. Zo wordt verwacht dat mensen vaker thuis gaan werken, voor korte afstanden de fiets pakken en voor langere reizen het openbaar vervoer kiezen. Het gebruik van het openbaar vervoer zal met 6 procent toenemen, zo is de voorspelling.

Hoe men precies tot die 6 procent is gekomen, kan een woordvoerder van Eurlings niet zeggen, maar daar liggen volgens het ministerie vele onderzoeken aan ten grondslag. Om tot een halvering van files te komen moeten automobilisten vooral uit de spits worden gehaald.

Hetzelfde ministerie van verkeer dat zo het aantal bus- en treinreizigers tijdens die spits sterk wil laten groeien, is ook verantwoordelijk voor de invoering van de ov-chipkaart. En in het kader daarvan moet er juist van alles aan gedaan worden om in de spits minder reizigers is het openbaar vervoer te krijgen.

De spits is voor het openbaar vervoer een uiterst kostbaar fenomeen. In de ochtend- en avondspits zijn veel extra treinen en bussen nodig om alle passagiers te vervoeren, materieel dat de rest van de dag leeg rondrijdt of zelfs stilstaat en zijn geld dus niet opbrengt.

Een van de oplossingen voor dit probleem is de ov-chipkaart. Daarmee kan straks heel precies per traject en per moment van de dag een prijs op een rit worden geplakt. Door de spitstarieven extra te verhogen, zo luidt de verwachting, zullen meer mensen ná de spits gaan reizen.

Op verzoek van het ministerie heeft het bureau Hypercube in 2003 en 2006 onderzocht wat het financiële effect van hoge spitstarieven zou zijn. Hypercube komt op een besparing van 240 tot 480 miljoen euro. Die besparing is hard nodig om de ov-chip winstgevend te laten zijn. In 2006 dacht Hypercube dat het ov-chipsysteem bij een snelle invoering (die er niet kwam) nog een ’winst’ voor de samenleving van 40 tot 860 miljoen zou opleveren, gemiddeld dus 450 miljoen.

Als het aantal ov-passagiers in de spits niet afneemt maar juist toeneemt, zoals Eurlings met zijn kilometerheffing hoopt te bereiken, zijn er juist nog meer treinen en bussen nodig die buiten de spits stilstaan. Dan slaat de besparing van maximaal een 480 miljoen om in extra uitgaven van honderden miljoenen. Onduidelijk is met welk geld dat gat gedicht zal worden.

Over die tarieven gaan straks de regionale overheden en niet het ministerie, aldus de zegsvrouw van minister Eurlings. Provincies en stadsregio’s bepalen straks wat de spitsreiziger moet betalen en dus ook welke winsten of tekorten er door de ov-chipkaart zullen ontstaan.

Bron: Trouw

Nieuws
Medewerker Forum

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Beste Reiziger