Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Programma Hoogfrequent Spoor en Elke Tien Minuten Een Trein

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht Re: Programma Hoogfrequent Spoor en Elke Tien Minuten Een Tr door eelkevd » zo 20 sep 2015 10:37

Dat ontken ik ook niet, mijn punt is juist dat niet de vervoerder leidend is maar de lijn. Dat er toevallig een andere vervoerder haar treinen inzet tussen A en B dan op een willekeurige andere lijn is niet ter zake doende...

Overigens heb ik nog steeds mijn vraagtekens bij de noodzaak tot ETMET.

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Programma Hoogfrequent Spoor en Elke Tien Minuten Een Tr door SuperGhost » zo 20 sep 2015 20:14

Maar nu heb je het dus over meerdere lijnen en op welke basis zijn die lijnen gekozen dan?
Ik heb tot nu toe geen enkele andere reden gehoord dan dat ze 'regionaal' zijn. Aangezien NS Reizigers dus niet op regionale lijnen rijdt, maakt dat dus per definitie onderscheid op basis van vervoerder.

Anders hoor ik graag van je welk ander argument er is om deze lijnen gezamenlijk niet meer te doen en de rest allemaal wel.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Programma Hoogfrequent Spoor en Elke Tien Minuten Een Tr door wouter15 » za 13 feb 2016 21:03

Opnieuw tegenvaller voor spoorboekloos rijden

12 februari 2016

Er is opnieuw een tegenvaller in het geplaagde project omtrent spoorboekloos rijden. Er is meer geld nodig om de sporen aan te passen om treinen vaker te kunnen laten rijden. Staatssecretaris Dijksma gaat nu onderzoeken hoe er geld bezuinigd kan worden.

Vanaf de dienstregeling 2018 zou er iedere tien minuten een trein gaan rijden tussen Amsterdam - Eindhoven. Maar de kans lijkt zeer klein dat dit ook gaat gebeuren. De sporen rond Amsterdam moeten daarvoor op de schop, daarvoor is er een ontwerp Tracébesluit (OTB) nodig. "De planuitwerking voor de OTB is technisch zeer complex en zal geruime tijd in beslag nemen" staat in de 11e voortgangsrapportage van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). Lees verder

wouter15
Bericht Re: Programma Hoogfrequent Spoor en Elke Tien Minuten Een Tr door John » za 13 feb 2016 21:21

Waarom keersporen bij Amsterdam? Je zou toch alles kunnen doortrekken richting Zaandam? Klaasje heeft wel eens genoemd dat 2 treinen uit Utrecht door kunnen richting Enkhuizen.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Programma Hoogfrequent Spoor en Elke Tien Minuten Een Tr door Harm » za 13 feb 2016 22:49

En dan de IC Amersfoort - Enkhuizen inkorten tot Amsterdam C. Begrijp niet dat ze niet wisten dat er een OTB nodig was. Ga voor het gemak vanuit dat ze hier van op de hoogte moeten zijn geweest.

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Programma Hoogfrequent Spoor en Elke Tien Minuten Een Tr door John » za 13 feb 2016 22:50

OTB?

De Intercity uit Enkhuizen rijdt in de plannen van NS vanaf december niet verder dan Amsterdam.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Programma Hoogfrequent Spoor en Elke Tien Minuten Een Tr door groningen » za 13 feb 2016 23:16

En nu is het vaak Deventer als begin- en eindstation. Nu met een overstap van 8 minuten op Amsterdam Centraal moet dat wel gaan lukken.,
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Programma Hoogfrequent Spoor en Elke Tien Minuten Een Tr door MichaBen » vr 19 feb 2016 19:44

Men heeft inmiddels groen licht gegeven voor de aanpassing van station Geldermalsen voor PHS. Er komen hier twee extra perrons, de wissels worden aangepast en er komt een derde spoor voor de MerwedeLingelijn zodat deze niet meer van de doorgaande sporen gebruikt hoeft te maken. Dankzij de extra perrons langs de sporen 1 en 6/7 zijn er geen onnodige kruisende treinbewegingen meer, en kan er een 5e en 6e sprinter ingelegd worden die in Geldermalsen gaat keren.

MichaBen
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: Programma Hoogfrequent Spoor en Elke Tien Minuten Een Tr door John » vr 19 feb 2016 20:16

Hoe gaat de configuratie er precies uit zien, ik neem aan dat treinen naar Tiel nog overkruisen?

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Programma Hoogfrequent Spoor en Elke Tien Minuten Een Tr door MichaBen » vr 19 feb 2016 20:32

Richting Tiel blijft gelijkvloers ja, maar de onnodige kruising vanuit Tiel naar spoor 3 verdwijnt als er langs spoor 1 een perron komt. Zo kan de trein uit Tiel gelijk met de IC binnenkomen en direct na de IC invoegen, in plaats van na de IC pas binnen te kunnen komen zoals nu en vervolgens voor de volgende IC uit zien te blijven (die met ETMET een stuk dichter op elkaar komen te rijden). Kerende treinen uit Utrecht gaan dan naar spoor 3, sprinters naar Tiel blijven op spoor 4, en op de (al wat oudere) tekeningen stond een spoor 6 voor richting 's-Hertogenbosch (al zouden die ook via spoor 4 moeten kunnen) en een spoor 7 voor kerende sprinters vanuit Dordrecht. Zonder a- en b-fasen zal het perron ook wel een stukje korter worden.

MichaBen
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: Programma Hoogfrequent Spoor en Elke Tien Minuten Een Tr door John » vr 19 feb 2016 22:51

Inderdaad een stuk beter, al moeten overstappers nu wel gaan trappen lopen.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Programma Hoogfrequent Spoor en Elke Tien Minuten Een Tr door Roberta » za 20 feb 2016 00:34

Programma Elke Overstap Tien Minuten...

Roberta
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Programma Hoogfrequent Spoor en Elke Tien Minuten Een Tr door ibodejoode » za 20 feb 2016 01:13

Plus in datzelfde kader dat de pas enkele jaren in gebruik zijnde vernieuwde voetgangersbrug vervangen zal worden door een tunnel, daarnaast nog 3 overwegen vervangen door tunnels/viaducten

ibodejoode
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Programma Hoogfrequent Spoor en Elke Tien Minuten Een Tr door John » za 20 feb 2016 04:07

En deze configuratie lijkt ook niet echt rekening te houden met verdubbeling van Geldermalsen - Culemborg bijvoorbeeld.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Programma Hoogfrequent Spoor en Elke Tien Minuten Een Tr door wouter15 » di 19 jul 2016 10:27

Volgens http://www.ovpro.nl/trein/2016/07/19/ns ... nt-rijden/ gaan er vanaf december 2017 meer treinen gaan rijden tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven en vanaf 2018 ook meer treinen tussen Utrecht en Houten. Dan krijg je dus (vermoed ik) deze dienstregeling:
*2x/uur een IC Enkhuizen - Eindhoven
*2x/uur een IC Maastricht - Alkmaar
*2x/uur een IC Heerlen - Schiphol.

Over de laatste twijfel ik een beetje door dit stukje tekst: "Als de treinen hoogfrequent gaan rijden, blijven de intercity’s tussen Eindhoven en Maastricht gewoon doorrijden naar Maastricht en Heerlen of naar Venlo. Net zoals nu ook het geval is, blijven er op deze verbindingen twee intercity’s per uur rijden. In het noorden gaan de treinen rijden naar Den Helder, Alkmaar en Enkhuizen. Ook voor Arnhem en Nijmegen heeft dit geen gevolgen; deze twee steden blijven een directe verbinding houden met Amsterdam Centraal en met Schiphol Airport."

Vanaf 2018 gaan er ook meer treinen rijden tussen Utrecht en Houten. Dan krijg je dus waarschijnlijk de volgende dienstregeling:
*2x/uur SPR Den Haag - Gouda - Woerden - Utrecht - Houten - Geldermalsen - Den Bosch
*2x/uur SPR Utrecht - Houten (in de ochtendspits naar Utrecht en in de middagspits naar Houten)
*2x/uur SPR Woerden - Utrecht - Geldermalsen - Tiel

Ik denk trouwens niet dat de nieuwe Sprinter Utrecht - Houten gaat doorrijden naar Woerden maar dat weet ik niet zeker.

wouter15
Bericht Re: Programma Hoogfrequent Spoor en Elke Tien Minuten Een Tr door LOF » di 19 jul 2016 11:11

Blijft natuurlijk erg speculeren.

Ik dacht dat uiteindelijk Venlo, Heerlen en Maastricht ieder 2x/u bediend zouden worden, en dan alle treinen richting Alkmaar/Schagen/Den Helder.

Ben wel benieuwd wat men met de sprinter Breda - Utrecht gaat doen, knippen in Den Bosch lijkt me vreemd, anders is Breda - Den Bosch zo'n bizar kort lijntje (en bovendien heel ongunstig met de keringen)

LOF
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Programma Hoogfrequent Spoor en Elke Tien Minuten Een Tr door R-K » di 19 jul 2016 11:50

Dit betekent dat op Eindhoven-Sittard en op Zaandam-Alkmaar(-Schagen) in een 10/20-verhouding word gereden. Het is jammer dat de NS zich zo star houdt aan het stoppatroon. Ik zie liever dat de IC Alkmaar-Maastricht niet meer stopt in Weert en Sittard en de IC Den Helder-Nijmegen niet meer stopt in Castricum en Heilloo om zo een snellere verbinding te bieden met de uithoeken van het land (Maastricht en Den Helder).

Wel positief dat Hoorn en Enkhuizen een rechtstreekse verbinding met Utrecht krijgen. Ik vermoed dat er wel weer in Zaandam gestopt wordt om zo vanaf Zaandam een 10-minutendienst aan te bieden. Ik hoop dat in de daluren op Woerden-Utrecht-Geldermalsen een kwartiersdienst wordt aangeboden en niet 4x/uur in een 10/20-verhouding.

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Programma Hoogfrequent Spoor en Elke Tien Minuten Een Tr door fietser » di 19 jul 2016 22:14

LOF schreef:[...]
Ben wel benieuwd wat men met de sprinter Breda - Utrecht gaat doen, knippen in Den Bosch lijkt me vreemd, anders is Breda - Den Bosch zo'n bizar kort lijntje (en bovendien heel ongunstig met de keringen)

Zou er niet een sprinter komen op Dordrecht - Den Bosch via Breda?, dat lijkt me een aardige afstand voor een sprinter.

fietser
Ontvangen Bedankjes: 1 keer

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nederlands Nieuws