Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Programma Hoogfrequent Spoor en Elke Tien Minuten Een Trein

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht Re: Programma Hoogfrequent Spoor en Elke Tien Minuten Een Tr door R-K » zo 28 jun 2015 16:16

ETMET op Utrecht-Arnhem en Arnhem-Nijmegen moet ten alle tijden voorkomen worden, in verband met aansluitingen in Utrecht (naar Den Haag en Rotterdam) en Arnhem (naar Zutphen en Zevenaar) die dan gedeeltelijk komen te vervallen.

Zowel ETMET op Amsterdam-Eindhoven als een kwartiersdienst op Arnhem-Utrecht als directe verbindingen naar Amsterdam en Schiphol vanuit Gelderland en Eindhoven zijn mogelijk, dat heb ik een paar post uitgelegd hoe dat mogelijk is.

De kwartiersdienst op Utrecht-Arnhem is heilig en daar mag niet aan getornd worden.

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Programma Hoogfrequent Spoor en Elke Tien Minuten Een Tr door John » zo 28 jun 2015 16:50

Arnhem - Utrecht verschilt niet veel van Eindhoven - Utrecht. Ik vind het echt een flauwekulredenering.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Programma Hoogfrequent Spoor en Elke Tien Minuten Een Tr door mat_64 » zo 28 jun 2015 17:14

Dus om de huidige aansluitingen te behouden moeten de treinen maar blijven rijden zoals ze rijden.
Voor Nijmegen - Arnhem zou het een vooruitgang zijn, eindelijk een goede spreiding van de IC's.

De aansluiting naar Zutphen verandert niet en Zevenaar krijgt ook een tien minutendienst.

Persoonlijk zou ik twee van de IC Arnhem - Utrecht naar Den Haag/Rotterdam gaan en een trein uit Amsterdam en een trein uit Schiphol op Utrecht te laten eindigen.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Programma Hoogfrequent Spoor en Elke Tien Minuten Een Tr door R-K » zo 28 jun 2015 17:16

Arnhem-Utrecht is minder druk dan Eindhoven-Utrecht (aangezien er voor Arnhem-Utrecht subsidie nodig is voor ETMET). Daarnaast heeft Arnhem-Utrecht te maken met hele belangrijke aansluitingen in Utrecht (naar Den Haag en Rotterdam) en Arnhem (naar Zutphen en Zevenaar) die gedeeltelijk verloren gaan met ETMET (sterker nog, de Breng (Arriva) 30700 Arnhem - Doetinchem kun je opdoeken als er geen fatsoenlijke aansluiting meer is in Arnhem). Op Amsterdam-Eindhoven is hiervan een stuk minder sprake. Daarom is de invoering van ETMET op Amsterdam-Eindhoven een stuk minder problematisch en dat geeft misschien ook nog wat voordelen dan op Arnhem-Utrecht dat door invoering van ETMET op het desbetreffende traject ernstig op achteruit gaat.

R-K
Bericht Re: Programma Hoogfrequent Spoor en Elke Tien Minuten Een Tr door John » zo 28 jun 2015 18:19

Met een 10 minutendienst zal je altijd wel 2x/u een acceptabele overstap behouden. Ja, dat is een achteruitgang voor reizigers van Arnhem naar Den Haag maar de meeste reizigers rijden helemaal niet over zulke afstanden en kunnen prima eerst even plannen.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Programma Hoogfrequent Spoor en Elke Tien Minuten Een Tr door R-K » zo 28 jun 2015 19:07

mat_64 schreef:Dus om de huidige aansluitingen te behouden moeten de treinen maar blijven rijden zoals ze rijden.
Voor Nijmegen - Arnhem zou het een vooruitgang zijn, eindelijk een goede spreiding van de IC's.

De aansluiting naar Zutphen verandert niet en Zevenaar krijgt ook een tien minutendienst.

Persoonlijk zou ik twee van de IC Arnhem - Utrecht naar Den Haag/Rotterdam gaan en een trein uit Amsterdam en een trein uit Schiphol op Utrecht te laten eindigen.

Tussen Arnhem en Nijmegen is er nu een ideale spreiding van IC's en sprinters. Ze rijden precies in intervallen van een kwartier van elkaar. Als je dat gaat veranderen gaan reizigers erop achteruit en niet erop vooruit.

En de 10-minutendienst naar Zevenaar is volstrekte onzin. Investeer dan in sneltreinen naar de Achterhoek, daar hebben reizigers veel meer aan. Reis eens met de Breng (Arriva) 30700 Arnhem - Doetinchem. In de spits heb je nog altijd een zitplaats. Buiten de spits een lege vierzits. Uitbereiding van de dienst is niet nodig. Evenals dat er tussen Arnhem en Nijmegen geen uitbereiding nodig is. Tussen Arnhem en Utrecht weet ik niet, maar daar is een 10-minutendienst ronduit ongewenst in verband met verbreking van aansluitingen.

R-K
Bericht Re: Programma Hoogfrequent Spoor en Elke Tien Minuten Een Tr door SuperGhost » zo 28 jun 2015 21:59

R-K schreef:ETMET op Utrecht-Arnhem en Arnhem-Nijmegen moet ten alle tijden voorkomen worden, in verband met aansluitingen in Utrecht (naar Den Haag en Rotterdam) en Arnhem (naar Zutphen en Zevenaar) die dan gedeeltelijk komen te vervallen.
Hetzelfde geldt voor de as Utrecht-Eindhoven met de aansluitingen in 's-Hertogenbosch op de kwartiersdiensten naar Tilburg en Oss en in Eindhoven op die naar Helmond en Limburg (laatste als doorgaande trein, maar zal dan in een 10-20-ligging komen of 1 van beide treinen moet onnodig lang stilstaan in Eindhoven). Je meet hier dus behoorlijk met twee maten. Daarnaast vergeet je daarbij ook nog dat je vanaf Den Haag-Rotterdam dan niet een goede verbinding richting én Venlo én Limburg kan hebben. Dus reizigers die over Eindhoven reizen en naar de zuidelijke Randstad moeten gaan er ook nog eens op achteruit.

Overigens is Arnhem-Den Haag wellicht juist misschien de enige verbinding die er wel profijt van kan hebben, omdat je dan met ETMET de volgende 6 verbindingen kan krijgen (bij een slimme planning):
1 met korte overstap te Utrecht Centraal op de IC naar Den Haag Centraal
1 met lange overstap te Utrecht Centraal op de IC naar Den Haag Centraal
1 met korte overstap te Utrecht Centraal op de IC naar Rotterdam Centraal en in Gouda een overstap op de sprinter naar Den Haag Centraal
Wel krijg je dan dus elk half uur drie verschillende verbindingen met elk een verschillende reistijd. Dat is ook niet helemaal wenselijk.

R-K schreef:Zowel ETMET op Amsterdam-Eindhoven als een kwartiersdienst op Arnhem-Utrecht als directe verbindingen naar Amsterdam en Schiphol vanuit Gelderland en Eindhoven zijn mogelijk, dat heb ik een paar post uitgelegd hoe dat mogelijk is.
Er is ook nooit gezegd dat dat onmogelijk is. Er is gezegd dat dan of op Arnhem-Amsterdam C of op Arnhem-Schiphol 2 van de 4 ritten langzamer gaan worden, door een langere overstap op Utrecht Centraal. Dat is onwenselijk voor zulke drukke verbindingen.

R-K schreef:De kwartiersdienst op Utrecht-Arnhem is heilig en daar mag niet aan getornd worden.
Met dezelfde argumenten kun je dus hetzelfde bepleiten voor de as Utrecht-Eindhoven.

mat_64 schreef:...en Zevenaar krijgt ook een tien minutendienst.
Hoe kom je daarbij? Die plannen zijn er voor zover ik weet nooit geweest. Sterker nog: die is ook onmogelijk door het enkelspoor. De enige uitbreidingsplannen waar ik van weet bestond juist uit twee kwartiersdiensten:
- kwartiersdienst sneltrein Arnhem-Doetinchem (2 door naar Winterswijk) die non-stop Arnhem-Zevenaar zouden rijden.
- kwartiersdienst stoptrein Arnhem-Zevenaar Oost.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Programma Hoogfrequent Spoor en Elke Tien Minuten Een Tr door R-K » zo 28 jun 2015 22:57

Als je goed zie je dat op 's Hertogenbosch-Tilburg/Oss geen kwartiersdienst wordt aangeboden maar een dienst in een 9/21 respectievelijk 12/18 verhouden. Dan kan het wellicht wel lonen om een 10-minutendienst te rijden.

Op zich heb je met jouw argument dat de verbinding Helmond/Deurne/Venlo-Breda/Rotterdam/Den Haag alsmede Horst/Venlo-Tilburg er wel op achteruit gaat, maar daarentegen wordt er dan wel een mogelijkheid geboden om een volledige geïntegreerde OV-knoop in Venlo (al hoewel die met dank aan Arriva in Zutphen ook niet volledig is) te situeren, wat ook voor diverse relaties reistijdverkorting kan opleveren.

De huidige niet-crossover overstap IC Arnhem <--> IC Den Haag is 7 minuten en dat is in mijn ogen ideaal voor zo'n groot station als Utrecht Centraal. Die van IC Arnhem <--> IC Rotterdam is 10 minuten, ook redelijk goed te noemen. Die overstaps worden sowieso slechter. De enigste verbetering met ETMET is de overstap IC Arnhem <--> IC Leiden, aangezien die met 3 minuten te krap is. Maar daar wordt, afgezien van studentenvervoer op maandagochtend, vrijdagavond en zondagavond weinig gebruik van gemaakt en bovendien is via Schiphol reizen handiger. Ook de verbinding richting Hilversum wordt weinig gebruik gemaakt door overstappers uut Arnhem en 's Hertogenbosch dus daar hoeft ook geen rekening mee gehouden te worden.

De scheve ligging van de Limburger ICs zou misschien wel de kans zijn om de IC Maastricht flink te laten versnellen door tussen Eindhoven en Maastricht alleen in Roermond te laten stoppen. Weert en Sittard lijken mij ook niet echt de meest gewilde plaatsen om 4x/uur een IC aan te bieden. Maar ik denk dat dat niks wordt.

Verder wil ik niet met twee maten meten, aangezien Arnhem-Utrecht aan weerszijde aansluit op twee verbindingen met een kwartiersdienst met gelijke intervallen, terwijl dat niet voor Eindhoven-Amsterdam geldt (alleen wel de verbinding met Haarlem maar die is met 5 minuten overstaptijd te krap, en waarschijnlijk gaat de kwartiersdienst per sprinter er ook uit). Ook de verbinding naar Helmond waar nu wel met gelijke intervallen van een kwartier wordt gereden gaat veranderen.

R-K
Bericht Re: Programma Hoogfrequent Spoor en Elke Tien Minuten Een Tr door SuperGhost » ma 29 jun 2015 03:35

Dat Tilburg-Den Bosch zo scheef lag had ik nog niet gezien. Die kun je natuurlijk wel wat rechter leggen, zeker met de versnelling van de IJssellijn-IC zal die straks beter een kwartiersdienst vormen met die sprinter.

De IJssellijn-IC kan dan immers tegelijk met de IC uit Alkmaar (800) binnen komen en kan 3 minuutjes daarna (dus om .11/.41) vertrekken. De sprinter komt nu al om .25/.55 binnen en kan makkelijk al om .27/.57 vertrekken i.p.v. .29/.59 (hoeft immers niet meer zo lang te wachten dan om maar niet te dicht achter de IC-Roosendaal aan te rijden). Dan heb je al een 14-16 verdeling.

Het versnellen van die ene IC-dienst kan dus behalve voor reizigers Zwolle/Deventer/Zutphen<->Nijmegen ook veel betekenen voor reizigers Utrecht<->Tilburg (en Arnhem/Nijmegen<->Eindhoven)

R-K schreef:...daarentegen wordt er dan wel een mogelijkheid geboden om een volledige geïntegreerde OV-knoop in Venlo (al hoewel die met dank aan Arriva in Zutphen ook niet volledig is) te situeren, wat ook voor diverse relaties reistijdverkorting kan opleveren.

...

De scheve ligging van de Limburger ICs zou misschien wel de kans zijn om de IC Maastricht flink te laten versnellen door tussen Eindhoven en Maastricht alleen in Roermond te laten stoppen. Weert en Sittard lijken mij ook niet echt de meest gewilde plaatsen om 4x/uur een IC aan te bieden.
Aangezien jij het pad van de IC naar Maastricht op dezelfde tijden houdt, kunnen dat laatste alleen als de IC uit Heerlen 10 minuten voor die uit Maastricht aankomt in Eindhoven (anders rijden ze ter hoogte van Sittard juist eerder al helemaal direct achter elkaar) en die uit Venlo er dus 10 minuten erna.
Echter valt dat dus niet volledig te rijmen met het eerste: de Venlose knoop. De IC vertrekt dan immers niet meer om .19/.49 uit Venlo, maar om .29/.59, waardoor je pas echt een achterlichtaansluiting krijgt vanuit de richting Tegelen. De overstap in Venlo wordt dan dus pas echt dramatisch. (vanuit de richting Venray krijg je een 5-minutenoverstap te Blerick, alleen de plannen zijn wel om binnen niet al te lange termijn een kwartiersdienst op Nijmegen-Venlo te rijden, dus daar kreeg je sowieso al een betere overstap dan)
Daarnaast lijkt me Sittard overslaan niet echt praktisch, aangezien de sprinter uit Heerlen dan nergens meer op aan sluit en je dus de 3e/4e verbinding Heerlen-Eindhoven verliest.

Echter kan die Venlose knoop dan dus helemaal niet, want de overstappen in Venlo vergroot je dan alleen maar naar de 18 van nu naar 28. Dat wordt dan dus alleen maar rampzaliger.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Bericht Re: Programma Hoogfrequent Spoor en Elke Tien Minuten Een Tr door mat_64 » ma 29 jun 2015 07:35

SuperGhost schreef:
mat_64 schreef:...en Zevenaar krijgt ook een tien minutendienst.
Hoe kom je daarbij? Die plannen zijn er voor zover ik weet nooit geweest. Sterker nog: die is ook onmogelijk door het enkelspoor. De enige uitbreidingsplannen waar ik van weet bestond juist uit twee kwartiersdiensten:
- kwartiersdienst sneltrein Arnhem-Doetinchem (2 door naar Winterswijk) die non-stop Arnhem-Zevenaar zouden rijden.
- kwartiersdienst stoptrein Arnhem-Zevenaar Oost.

Ik dacht dat het vernomen te hebben bij de discussie rond de huidige Breng concessie. Al zou de trein naar Winterswijk als sneltrein gaan rijden tot Zevenaar. En de derde trein zou op Zevenaar keren. De Zevenaar en Winterswijk treinen zouden in Zevenaar op elkaar aansluiten.
Zevenaar heeft altijd de wens geuit dat het die 4 om 4 treinen wilt naar het nieuw te bouwen station Zevenaar Oost, maar verder heb ik daar nooit iets serieus over gehoord.

Tot aan Zevenaar is het dubbel spoor, dus je enkelspoor dus onmogelijk gaat niet op.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Programma Hoogfrequent Spoor en Elke Tien Minuten Een Tr door SuperGhost » ma 29 jun 2015 09:19

Dat is dus geen 10-minutendienst natuurlijk, wat je hebt dan 2 sneltreinen en 4 stoptreinen. Daarbij rijden die stoptreinen dan ook (vrijwel) een kwartiersdienst, dus een 10-minutendienst is het zelfs ook niet met de vertrek/aankomsttijden in Arnhem dan.
En dat was geloof ik een plan dat Syntus destijds had, maar alleen voor de spitsrichting. Maar dat ging destijds niet door omdat het niet inpasbaar was. Van Breng en Arriva heb ik zulke plannen nog niet gehoord.

Overigens komt er al wel een sneltrein Arnhem-Zevenaar in 2017 (1x p/u), aangezien de Duitse RE doorgetrokken wordt naar Arnhem en tussen Zevenaar en Arnhem non-stop gaat rijden.

SuperGhost
Bericht Re: Programma Hoogfrequent Spoor en Elke Tien Minuten Een Tr door wouter15 » wo 16 sep 2015 19:27

Rover stelt spoorboekloos treinen ter discussie

16 september 2015

Reizigersvereniging Rover maakt zich grote zorgen om de financiële strop bij ProRail. De vereniging denkt dat het daarom verstandig is om te stoppen met het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). Ook vindt Rover dat er meer geld moet naar het spoor moet en minder naar de weg.

Voor het Programma Hoogfrequent Spoor is 4,5 miljard euro beschikbaar. Dat geld wordt geïnvesteerd in de infrastructuur zodat vervolgens op de belangrijkste trajecten iedere tien minuten een Sprinter en Intercity kan gaan rijden. "Ieder kwartier een trein is vaak genoeg, bovendien is het helemaal niet verstandig om bij deze staat van de infrastructuur zo vaak de trein te laten rijden. Laat ProRail eerst maar eens de vele storingen oplossen en NS de materieelproblemen," betoogt Rover-voorzitter Arriën Kruyt. Lees verder

wouter15
Bericht Re: Programma Hoogfrequent Spoor en Elke Tien Minuten Een Tr door SuperGhost » do 17 sep 2015 00:42

Dat elke 10-minuten een trein op een paar trajecten is sowieso al veel meer een pestigehobby van een politicus dan dat het echt noodzaak is. Het is sowieso veel beter om de huidige kwartiersdiensten te behouden (of zoals op dat 10-minutentraject Den Haag-Almere eerst maar een überhaupt elk kwartier te gaan rijden) en waar nodig in de topspits een enkele spitsrit in te leggen (maar eerst uiteraard de treinen maar eens op maximale lengte brengen). Dat is de komende jaren alleen mogelijk nodig op Eindhoven-Amsterdam en daar is de infrastructuur als straks de verbouwing van Utrecht klaar is al geschikt voor.

Dat leidt tenminste tot minder onderhoudskosten (ProRail), minder vervoerskosten (NS), betere verbindingen en betere spreidingen (zeker als men in de stedelijke gebieden de onderliggende sprinters ook eens naar 4x p/u brengt, zoals Rover dus al bepleit).

Het idee dat de noodzakelijke infraverbeteringen buiten de Randstad maar geschrapt moeten worden (zoals ik al las op NOS) om dat (vrijwel) totaal onnodige ETMET-hobyisme overeind te houden is natuurlijk een zeer verkeerde houding.

SuperGhost
Bericht Re: Programma Hoogfrequent Spoor en Elke Tien Minuten Een Tr door Harm » do 17 sep 2015 10:38

Super Ghost schreef:
Het idee dat de noodzakelijke infraverbeteringen buiten de Randstad maar geschrapt moeten worden (zoals ik al las op NOS) om dat (vrijwel) totaal onnodige ETMET-hobyisme overeind te houden is natuurlijk een zeer verkeerde houding.

De nadruk leggen op goed infrastructuur in de Randstad en buiten de Randstad de infrastructuur enigszins verkwanselen lijk me niet goed voor lange Intercityverbindingen zoals bijvoorbeeld Lelystad - Vlissingen, Alkmaar - Maastricht.

Indien ze bijvoorbeeld tussen Roosendaal - Vlissingen het spoor verkwanselen heeft het mogelijk toch gevolgen voor de IC Vlissingen. Dan is het spoortraject Roosendaal - Vlissingen de zwakste schakel voor de IC Lelystad - Vlissingen. Kortom ze moeten in principe alle spoortrajecten goed onderhouden.

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Bericht Re: Programma Hoogfrequent Spoor en Elke Tien Minuten Een Tr door R-K » do 17 sep 2015 17:30

Waarschijnlijk zouden decentrale spoorlijnen minder prioriteit krijgen en niet spoorlijnen waar de NS met Intercities rijdt.

R-K
Bericht Re: Programma Hoogfrequent Spoor en Elke Tien Minuten Een Tr door SuperGhost » do 17 sep 2015 18:06

Maar ook dat zou onwenselijk zijn, wellicht zelfs onwettig, want volgens mij mag ProRail geen onderscheid tussen vervoerders maken toch?

Maar zelfs dan: het gaat mij erom dat spoorlijnen die al infraverbeteringen nodig hebben om de huidige dienst fatsoenlijk te kunnen bieden (en waar treinen soms ook gewoon uitpuilen, zoals bijv. Arnhem-Doetinchem) die verbeteringen dan straks mogelijk niet krijgen, terwijl op trajecten in de (brede) Randstad nieuwe infra aangelegd wordt voor extra treinen die niet eens noodzakelijk zijn.

SuperGhost
Bericht Re: Programma Hoogfrequent Spoor en Elke Tien Minuten Een Tr door eelkevd » vr 18 sep 2015 08:34

Het onderscheid word ook niet gemaakt op basis van vervoerder maar op basis van traject. En dat mag wel. Nog sterker, dat móet ProRail ook wel want ze hebben geen geldboom noch een blanco cheque, dus kunnen niet alles opknappen/uitbouwen wat verzocht wordt.

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Programma Hoogfrequent Spoor en Elke Tien Minuten Een Tr door SuperGhost » vr 18 sep 2015 22:38

R-K noemde toch echt regionale spoorlijnen en die hebben maar één gezamenlijk iets: een regionale vervoerder i.p.v. NS. Er zijn namelijk genoeg HRN-trajecten die even vaak of zelfs minder vaak bereden worden dan een aantal regionale trajecten.

Daar ging ik op in.

SuperGhost

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nederlands Nieuws