Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Verbreding perrontunnel Eindhoven

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht Verbreding perrontunnel Eindhoven door Nieuws » di 09 jun 2009 11:44

NS-station kan op de schop

09 juni 2009

EINDHOVEN/BEST - Eindhoven krijgt een kleine 25 miljoen euro van rijk en provincie om de tunnel onder het NS-station van acht naar dertig meter te kunnen verbreden en te moderniseren. Met dat geld is de financiering van het project vrijwel rond. Ook Best en Helmond kunnen rekenen op vele miljoenen om de 'barrièrewerking' die het spoor oplevert, aan te pakken.

[center] Afbeelding[/center]

Minister C. Eurlings (CDA) bracht gisteren – per trein – een bezoek aan Eindhoven om het college van B en W een cheque te kunnen overhandigen. Burgemeester Rob van Gijzel was zeer in zijn nopjes. "De ontsluiting van het spoor is nu niet optimaal", zei Van Gijzel. "En dat terwijl Eindhoven een van de drukste stations van het land is. Dagelijks maken er méér reizigers gebruik van dan de stations van Tilburg en Den Bosch samen." Volgend jaar augustus moet gestart worden met de bouw. De oplevering wordt verwacht in 2013.

De gemeente Best krijgt 2,26 miljoen euro voor de aanleg van een fietstunnel in de uitbreidingswijk Aarle-Hokkelstraat. In het gebied zijn ongeveer 2.500 woningen gepland. "Een groot succes voor onze nieuwe woningbouwlocatie", jubelt wethouder V. Kerkhoff. "Wat mij betreft is het vandaag 'Best beter kan niet'."

Eurlings belde gisterochtend vanuit de Eindhovense stationsrestauratie met Kerkhoff. "Hij vertelde namens het kabinet dat we voor de spoorse doorsnijding ruim 1,13 miljoen euro kunnen inboeken. Daarna stelde gedeputeerde Van Nieuwenhuizen namens de provincie voor dit project eenzelfde bedrag beschikbaar."

Formeel is er in Best nog geen besluit genomen om de tunnel aan te leggen, maar de subsidie maakt de aanleg van de tunnel echter wel beter haalbaar. De totaalkosten zijn, exclusief btw, geraamd op 4.757.000 euro. De helft wordt dus door de landelijke en provinciale overheid bijgedragen. De tunnel tussen Aarle en Hokkelstraat moet er voor zorgen dat voorzieningen, met name basisscholen, voor beide wijken bereikbaar zullen zijn.

Helmond krijgt ruim 7,7 miljoen voor een onderdoorgang van het spoor ter hoogte van de Cortenbachstraat.

Voor de aanpak van 'spoorbarrières' in het hele land heeft Eurlings 117 miljoen euro beschikbaar. Ruim veertig procent hiervan – 47 miljoen euro – gaat naar projecten in Noord-Brabant.

Ed.nl
[modedit=Joop]vergrote afbeelding geplaatst[/modedit]

Nieuws
Medewerker Forum
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Verbreden perrontunnel Eindhoven door Doc Zenith » di 09 jun 2009 12:23

Ik kan ernaast zitten (het plaatje is klein), maar zitten er nou weer aan maar 1 kant trappen? Ik heb nu het idee tegen de voorkant aan te kijken, dus de trappen worden feitelijk 20 meter verder het perron op gezet (dus komen boven vlakbij de huidige kiosks). Is dat wel zo handig?

Doc Zenith
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: Verbreden perrontunnel Eindhoven door ReisThijs » di 09 jun 2009 14:22

Het is maar een klein plaatje inderdaad (al kan je deze op de ED-site iets uitvergroten), maar wat ik er uit opmaak is dat alleen de roltrappen vooruit worden geschoven, en dus steeds op de plek van een huidige trap+roltrap een trap+lift komt.

Wel meer trappen dus alles bij elkaar maar de spreiding over twee parallel lopende gangen lijkt me dan weer niet echt handig.

ReisThijs
Bericht Re: Verbreden perrontunnel Eindhoven door GroenSein » di 09 jun 2009 15:22

Ik neem aan dat de tunnel in Best een vervanging is van een huidige gelijksvloerse spoorwegovergang? Of is daar momenteel nog niets?

GroenSein
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Verbreden perrontunnel Eindhoven door maxje » di 09 jun 2009 17:53

Er is geen gelijkvloerse overgang hier in Best meer met het spoor Thijs als sinds 2000 niet meer. Het enigste wat er nog ligt is een overweg om (als ik me niet vergis) Werktreinen op het spoor te rijden. En deze ligt op de locatie waar zover ik begrijp de nieuwe tunnel komt.

Greetz Max

maxje
Bericht Re: Verbreden perrontunnel Eindhoven door Playertwo » di 09 jun 2009 20:19

Tussen Boxtel en Eindhoven liggen sinds de ombouw naar 4 sporen geen overwegen meer.

Playertwo
Bericht Re: Verbreden perrontunnel Eindhoven door sealynx » do 11 jun 2009 13:42

Als ik het goed kan zien, dan blijft de bestaande tunnel bestaan. Naast de bestaande tunnel, komt dan een tweede tunnel welke dieper ligt. Aan deze nieuwe tunnel komen roltrappen naar de perrons. Aan de oude tunnel nieuwe trappen en liften.

Tussen de twee tunnels lijken ook korte trapjes te zitten.
Ik ben ook benieuwd was ze met het pleintje rechts van de 'radio' gaan doen, achter de oude Europcar. Op deze afbeelding lijkt daar een nieuwe ingang te zitten (nu zitten daar de servicesbalies en het gwk.

Al met al een enorme verbetering, mooi ontwerp. Ben ook erg benieuwd naar de aankleding. Wellicht iets met bijzonder lichteffecten?

sealynx
Bericht Re: Verbreden perrontunnel Eindhoven door GroenSein » do 11 jun 2009 13:55

Playertwo schreef:Tussen Boxtel en Eindhoven liggen sinds de ombouw naar 4 sporen geen overwegen meer.
Dat had ik kunnen weten, dom. tong naar buiten

GroenSein
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Verbreden perrontunnel Eindhoven door RJB » do 11 jun 2009 15:59

Als Eindhoven het station toch overhoop gaat gooien, kunnen ze dan niet meteen het busstation ook reconstrueren? Als je extra reizigersstromen creëert door het station te vergroten, wil ik niet weten hoe gevaarlijk het busstation gaat worden...

Ik vind het wel een goed punt dat de reizigerstunnel wordt verbreed, dit is hard nodig! Ik hoop dat de ombouw niet al te lang op zich laat wachten, dan heb ik er ook nog wat aan voor ik ben afgestudeerd glimlach

RJB
Bericht Re: Verbreding perrontunnel Eindhoven door Nieuws » zo 09 jan 2011 16:10

Madurodamstation naar Prorail

9 januari 2011

EINDHOVEN - Het Eindhovense NS-station dat jarenlang in Madurodam stond, is door de gemeente aan Prorail geschonken. Het zal in de toekomst te zien zijn in het échte Eindhovense NS-station. Een model van het in 1956 gebouwde station stond tot 2007 in Madurodam.

Toen het daar niet langer gewenst was, kreeg de gemeente Eindhoven het. Die zette het op de eerste etage van het stadhuis aan de zijkant van de Burgerhal, op een plek waar eigenlijk niemand het zag.

Door het nu aan Prorail te geven, krijgt het publiek het ook weer te zien, zo zegt een woordvoerster van de gemeente Eindhoven. Alleen duurt dat nog even, want het schaalmodel krijgt zijn definieve plek pas als de verbouwing van het echte station klaar is.

Daarmee wordt volgend jaar begonnen. Het station krijgt een nieuwe onderdoorgang. Die wordt 4 maal zo breed als nu en veel hoger. Ook komen er meer winkels.

Die verbouwing kost 70 miljoen euro. Prorail, NS, gemeente, provincie en Rijk betalen er aan mee. Het stationsgebouw van architect Koen van der Gaast werd in 2008 een Rijksmonument.

Bron: Eindhovens Dagblad

Nieuws
Medewerker Forum
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Verbreden perrontunnel Eindhoven door llama » zo 09 jan 2011 16:54

ReisThijs schreef:Het is maar een klein plaatje inderdaad (al kan je deze op de ED-site iets uitvergroten), maar wat ik er uit opmaak is dat alleen de roltrappen vooruit worden geschoven, en dus steeds op de plek van een huidige trap+roltrap een trap+lift komt.

Wel meer trappen dus alles bij elkaar maar de spreiding over twee parallel lopende gangen lijkt me dan weer niet echt handig.

Bedankt voor die opmerking (directe link naar grotere plaatje). Daar kan je duidelijk zien dat er extra trappen komen langs de lift (vooral bij de achterste kolom) en ook dat de twee tunnels gewoon op gelijke hoogte liggen, het is eigenlijk gewoon 1 tunnel met wat retail in het midden. Langs de liften kun je ook van de ene naar de andere tunnel gaan.

llama
Bericht Re: Verbreden perrontunnel Eindhoven door Nielske1990 » zo 09 jan 2011 17:19

Niet die trappen zijn extra, maar juist de roltrappen komen er bij. De linkse tunnel met de trappen bestaat nu al, achter de huidige tunnel komt dus nog een tunnel met daaraan de roltrappen. knipoog Lijkt me al met al wel een handige opzet, alles verspreidt over twee tunnels die eigenlijk één geheel vormen.

Overigens zie ik ook OV-Chipkaart poortjes... Lijkt me niet handig want dan moet de gemeente dadelijk nog iets van een andere tunnel aanleggen/verbeteren voor alle mensen die niet met de trein gaan maar wel onder het spoor door lopen (want dat zijn er erg veel). zwaaien

Nielske1990
Bericht Re: Verbreding perrontunnel Eindhoven door joal » ma 10 jan 2011 22:19

Nielske1990 schreef:Overigens zie ik ook OV-Chipkaart poortjes... Lijkt me niet handig want dan moet de gemeente dadelijk nog iets van een andere tunnel aanleggen/verbeteren voor alle mensen die niet met de trein gaan maar wel onder het spoor door lopen (want dat zijn er erg veel). zwaaien

Dat lijkt me niet een heel groot probleem, aangezien mensen ook via de vestdijktunnel (100 m naast de stationsingang) onder het spoor kunnen lopen.

joal
Bericht Re: Verbreding perrontunnel Eindhoven door Nielske1990 » ma 10 jan 2011 23:50

Daarom staat er ook 'aanleggen/verbeteren', want als je momenteel ergens niet graag wilt lopen is het wel de Vestdijktunnel. Die is daar momenteel niet voor geschikt en kan in de huidige situatie een dergelijke grote voetgangersstroom ook niet aan. Onderschat dit niet, station Eindhoven heeft 50.000 in- en uitstappers per dag, maar een mogelijk nog groter deel van de mensen in de tunnel heeft niks met de treinen te maken.

Bovendien past de huidige stationstunnel volgens mij net wat handiger in de looproutes en teert Servex daar deels ook op...

Nielske1990
Bericht Re: Verbreding perrontunnel Eindhoven door Playertwo » ma 10 jan 2011 23:53

Zolang het busstation aan de achterzijde van het station zit en ook de universiteit, terwijl het centrum aan de andere zijde van het station is, zal je sowieso het nodige voetgangersverkeer houden binnen de stad.

Playertwo
Bericht Re: Verbreden perrontunnel Eindhoven door lamotep » di 11 jan 2011 10:10

RJB schreef:Als Eindhoven het station toch overhoop gaat gooien, kunnen ze dan niet meteen het busstation ook reconstrueren? Als je extra reizigersstromen creëert door het station te vergroten, wil ik niet weten hoe gevaarlijk het busstation gaat worden...

Ik vind het wel een goed punt dat de reizigerstunnel wordt verbreed, dit is hard nodig! Ik hoop dat de ombouw niet al te lang op zich laat wachten, dan heb ik er ook nog wat aan voor ik ben afgestudeerd glimlach

Er is geen ruimte meer om het busstation te vergroten sinds de gemeente alles heeft volgebouwd met kantoren. Nu al moet Hermes de dienstregeling zodanig aanpassen dat er niet te veel bussen tegelijk op het station aankomen en vertrekken om te voorkomen dat er opstoppingen ontstaan.

Wat betreft de verbreding van de tunnel ben ik toch wel wat kritisch. Het lijkt er op dat die verbreding nauwelijks tot meer ruimte voor de reiziger leidt, maar voornamelijk bedoeld is om grote winkels in het midden te kunnen neerzetten.

lamotep
Bericht Re: Verbreding perrontunnel Eindhoven door Nielske1990 » di 11 jan 2011 19:20

Hoezo dat, het komt er in feite op neer dat er een extra tunnel bij komt die wordt voorzien van roltrappen om naar de perrons te komen. Ok, twee volle IC's tegelijk leegdroppen zal dan nog steeds niet vlekkeloos verlopen, maar verder wordt de capaciteit volgens mij wel behoorlijk uitgebreid toch...

Nielske1990
Bericht Re: Verbreding perrontunnel Eindhoven door Playertwo » di 11 jan 2011 19:29

Probleem is alleen dat er ongeveer gelijktijdig 4 IC's binnenkomen tevreden zon

Playertwo

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Nederlands Nieuws