Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Fietstunnel en groot onderhoud station Enschede

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht Fietstunnel en groot onderhoud station Enschede door Nieuws » do 11 feb 2010 12:28

Fietstunnel onder NS-station door: 12 miljoen

10 februari 2010

ENSCHEDE - In het voorjaar van 2012 ligt het spoor en het NS-station van Enschede enige tijd stil. Er is groot onderhoud nodig en in de planning van ProRail staat de aanpak in Enschede over twee jaar op de rol. Het is bedoeling dat die periode ook wordt gebruikt om onder het station een tunnel voor fietsers en voetgangers aan te leggen.

Een eerste globale raming geeft aan dat met de aanleg van de tunnel en een plein ten noorden van het spoor een bedrag van circa twaalf miljoen euro is gemoeid. Begin maart wil de gemeente een schets en nadere calculatie gereed hebben. De financiering is nog niet rond, maar wel zijn er al contacten gelegd met provincie en rijk.

De spoorfietstunnel staat al lange tijd op de lijst van hoogst wenselijke investeringen. Door de aanleg van de tunnel te combineren met de werkzaamheden door ProRail, kunnen volgens de gemeente enkele miljoenen worden bespaard. Door aanleg van de tunnel wordt het station vanuit het noorden goed bereikbaar en het stationsplein autovrij.

TC Tubantia

Nieuws
Medewerker Forum
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Fietstunnel en groot onderhoud station Enschede door dennistd » di 16 maart 2010 11:21

Protest tegen aanleg tunnel achter station

Bewoners van de flat De Eendracht achter het NS-station in Enschede verzetten zich tegen de aanleg van een tunnel.

De tunnel voor fietsers en voetgangers moet het station verbinden met een nieuwe rondweg aan de achterkant van het station, om de flat heen. De bedoeling is zo het Stationsplein autovrij te maken. De flatbewoners denken dat hun woongenot door de tunnel wordt aangetast. De tunnel is volgens hen een magneet voor criminaliteit, veroorzaakt geluidsoverlast door afscheidnemende reizigers, trekt skaters aan en geeft overlast geeft door wachtende taxi's onder de balkons. Met een poster op alle twaalf verdiepingen van de flat roepen de bewoners hun flatgenoten op om zich tegen de aanleg te verzetten.

Bron: RTV Oost

dennistd
Bericht Re: Fietstunnel en groot onderhoud station Enschede door SuperGhost » di 16 maart 2010 11:24

Maak liever die tunnel ONDER het station door, zodat je meteen ook een fatsoenlijke verbinding hebt tussen sporen 1 t/m 4 enerzijds en 5 anderzijds. Die is zeer gewenst.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Fietstunnel en groot onderhoud station Enschede door Playertwo » di 16 maart 2010 18:50

Je kan die trein uit Duitsland natuurlijk ook gewoon op perron 4 afhandelen, en de IC erachter zetten. De enkele IC die planmatig zo lang is, dat dat niet zou passen, kan je prima vervangen door VIRM.

Playertwo
Bericht Re: Fietstunnel en groot onderhoud station Enschede door Mikos » di 16 maart 2010 19:32

Zullen we het een béétje realistisch gaan houden, ook in dit topic? knipoog

Ik kan me overigens wel voorstellen dat de omwonenden niet echt op zo'n tunneltje zitten te wachten. Positief zou zijn als de omwonenden meer betrokken zouden worden bij de planning en uitvoering. glimlach

Mikos
Bericht Re: Fietstunnel en groot onderhoud station Enschede door SuperGhost » di 16 maart 2010 19:58

Ik vraag me ook af waarom ze het stationsplein autovrij willen maken. Het stationsplein is nu mooi ingedeeld vind ik.Het stationsplein is nu mooi verdeeld in 3 gebieden (kijken vanaf het station):
- recht het gebied voor het busstation (waar ook alleen maar bussen mogen komen)
- midden het gebied voor voetgangers (vanwaar je naar het centrum komt)
- links het gebied voor taxi's en de Kiss&Ride.

het gebied links hoef je als voetganger toch niet vaak te komen. Het centrum bereik je al door het voetgangersgedeelte van het plein, dus dan hoef je niet (perse) over het autogedeelte te komen.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Fietstunnel en groot onderhoud station Enschede door wauwthur » di 28 jun 2016 13:58

Ze zijn begonnen met de bouw van de fietsenstalling achter station Enschede. Oplevering is eind 2016 hoewel de loopbrug over het spoor pas in het voorjaar van 2017 klaar is.

http://www.raad053.nl/stukken/3104/1/
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer

Plaats een reactie

Keer terug naar Nederlands Nieuws