Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Verbouwing station Breda

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht Re: Verbouwing station Breda door Playertwo » wo 22 aug 2012 19:21

Ja inderdaad. En dan te bedenken het tijdelijke perron al begin 2006 is aangelegd, en het daarvoor het voormalige postperron tussen 2004 en 2006 in gebruik is geweest voor reizigerstreinen.

Playertwo
Berichten: 3918
Geregistreerd: di 04 sep 2007 17:13
Woonplaats: Waar mijn huis woont
Bericht Re: Verbouwing station Breda door juniorfotograaf » vr 14 sep 2012 10:03

Als ik het goed zag dan is men de laatste palen niet aan het heien maar in plaats daarvan wordt het restant geboord.
Een lange stalen buis gaat de grond in waarna men 1st wapening erin laat zakken en dan vervolgens de pijp volstopt met beton.
De kap van het station wordt ook gesloopt,men is begonnen aan de zijde waar vroeger de suiker fabriek stond.
Ben benieuwd hoelang dat het zal duren voor dat die kap geheel weg is.
Overigens wel vreemd dat ik afgelopen vrijdag zo snel niet kon zien of men gelijk een nieuwe overkapping aan het voor bereiden was.
Lijkt me stug dat men de oude kap 1st weg sloopt en dan pas start met de nieuwe overkapping,dat zullen de reizigers in dit jaargetijde waarin het vaker gaat regenen en waaien niet waarderen.
Of kijkt men daar niet naar ?

juniorfotograaf
Berichten: 11
Geregistreerd: zo 02 sep 2012 13:01
Bericht Re: Verbouwing station Breda door TGVgek » vr 14 sep 2012 10:09

Had je toevallig foto's van gemaakt?

TGVgek
Berichten: 926
Geregistreerd: di 06 nov 2007 21:36
Woonplaats: Breda
Heeft Bedankt: 2 keer
Bericht Re: Verbouwing station Breda door juniorfotograaf » vr 14 sep 2012 12:22

Heb 1 foto gemaakt van de FYRA die daar stopte en daar zie je ook wat van de werkzaamheden aan de kap van het station(wat dus stapsgewijs gesloopt wordt)
Foto vind je hier: http://www.flickr.com/photos/35031078@N ... hotostream
en: http://www.flickr.com/photos/35031078@N ... hotostream
Dat is alles qua fotos die ik heb waar je wat ziet van die verbouwing.

juniorfotograaf
Berichten: 11
Geregistreerd: zo 02 sep 2012 13:01
Bericht Re: Verbouwing station Breda door TGVgek » vr 14 sep 2012 12:35

Bedankt voor de foto's het is vrij goed te zien.

TGVgek
Berichten: 926
Geregistreerd: di 06 nov 2007 21:36
Woonplaats: Breda
Heeft Bedankt: 2 keer
Bericht Re: Verbouwing station Breda door juniorfotograaf » vr 14 sep 2012 12:37

Graag gedaan.
Hopelijk komt er weer wat nieuwe info in dit topic te staan,vind het best interessant om te volgen.

juniorfotograaf
Berichten: 11
Geregistreerd: zo 02 sep 2012 13:01
Bericht Resterende palen station Breda worden geschroefd door juniorfotograaf » vr 14 sep 2012 15:48

De bouwcombinatie Ballast Nedam / Hurks gaat de 166 palen die niet meer mochten worden geheid vervangen door schroefpalen. Dit is een techniek waarbij er voor omwonenden geen overlast is van trillingen of geluid. Met het schroeven wordt volgende week gestart.


Eind vorige maand werden de heiwerkzaamheden aan de noordkant van het station in overleg met alle partijen stopgezet. Dit omdat er meer geluid werd geproduceerd dan toegestaan. Op dat moment moesten er nog 166 palen de grond in.

Nieuwe werkwijze
Samen met de opdrachtgevers NS, gemeente Breda en ProRail heeft de bouwcombinatie besloten de heipalen te vervangen door fundexpalen. Dit zijn holle stalen buizen die in de grond worden gebracht en vervolgens worden gevuld met beton. Het benodigde materiaal wordt deze week aangevoerd en in de loop van volgende week wordt er met het schroeven gestart. De heistellingen en heipalen worden afgevoerd.

Consequenties
De consequenties van de nieuwe werkwijze voor wat betreft de planning en de kosten worden op dit moment nog nader onderzocht. Het hervatten van de werkzaamheden had de hoogste prioriteit. Alle partijen zijn blij dat dit zo snel is gelukt en hebben groot vertrouwen in de gekozen werkwijze.

Bron: http://ns4ns.nl/forum/index.php?topic=4 ... 42#msg5342

juniorfotograaf
Berichten: 11
Geregistreerd: zo 02 sep 2012 13:01
Bericht Re: Resterende palen station Breda worden geschroefd door SvMp » zo 16 sep 2012 19:22

En maar verbaasd zijn dat belastingen omhoog gaan en treinkaartjes steeds maar duurder worden. Stoppen met alle niet-noodzakelijke bouwwerkzaamheden zal enorme besparingen op kunnen leveren. Breda heeft een prima station, daar hoeft niets aan te gebeuren.

SvMp
Berichten: 700
Geregistreerd: zo 27 jul 2008 12:38
Woonplaats: Frieslân
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: Resterende palen station Breda worden geschroefd door PvdO » zo 16 sep 2012 23:07

Toen het gebouwd werd ja, ik weet niet of je de afgelopen jaren op Breda bent geweest, maar als er één uit elkaar donderend, lelijk, onpraktisch station is, is het dat wel.

PvdO
Berichten: 593
Geregistreerd: vr 18 mei 2012 16:24
Woonplaats: Lund (S)
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Resterende palen station Breda worden geschroefd door Reiziger47 » ma 17 sep 2012 14:17

Inderdaad. Om wat problemen te noemen:
- Er zijn geen liften vanaf de voetgangerstunnel naar de perrons.
- De voetgangerstunnel is (bij aankomst van treinen in de spits) veel te smal.
- Tussen voetgangerstunnel en stationshal ligt een trap(!); zeker in de spits staat het verkeer daar dus vast zodra er meer dan 2 mensen met een koffer aan het sjouwen zijn..
- Geen rechtdoor lopende looproute vanaf voetgangerstunnel via stationshal naar buiten.
- Het "vierde perron" (naast voormalig postperron en de twee eerdere 'normale' perrons), waarvandaan typisch de Fyra vertrekt (=veel mensen met baggage) heeft niet eens roltrappen...
- Als je op dat perron komt, moet je eerst twintig a dertig meter lopen voor je een afdak boven je hoofd hebt; dat is niet erg fijn bij stromende regen én zorgt er dan voor dat mensen dan massaal op de trap blijven wachten tot de trein komt, waardoor die trap compleet geblokkeerd raakt...

Kortom: het station van Breda is, zeker gezien het aantal reizigers nu en in de toekomst, verre van prima..

Reiziger47
Berichten: 156
Geregistreerd: ma 24 mei 2004 21:02
Bericht Re: Verbouwing station Breda door John » di 18 sep 2012 21:37

Ik vind die laatste twee punten onterecht, omdat dat nieuwe perron natuurlijk vooruit liep op de nieuwbouw van het station, wat zoals gebruikelijk in dit land een paar jaar vertraging heeft opgelopen. In de eindsituatie is het gewoon overkapt net zoals de oudere eilandperrons en zijn er zowel roltrappen als vaste trappen naar de nieuwe reizigerstunnel. Toonbeeld van selectief geplaatste roltrappen is wat mij betreft dan eerder die voetgangersbrug van Rotterdam Centraal nadenkend

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Verbouwing station Breda door Reiziger47 » do 20 sep 2012 13:51

Ik ben me er van bewust dat op dat perron een tijdelijke situatie ontstond omdat het inderdaad is aangelegd in de aanloop naar de totale nieuwbouw van het station. Dat neemt echter niet weg dat die situatie inmiddels al veel te lang bestaat/zal blijven bestaan, door de vertraging rondom de nieuwbouw van het station, en dat men de overkapping in 'markthal-stijl' die er wel geplaatst is, ook zodanig had kunnen bouwen/uitbreiden dat die aansloot op de trapopgang...

Reiziger47
Berichten: 156
Geregistreerd: ma 24 mei 2004 21:02
Bericht Re: Verbouwing station Breda door TGVgek » wo 19 dec 2012 15:53

116 meter langer voetgangersbrug over station Breda

STATIONSKWARTIER/BELCRUM - ViaBreda start op 7 januari 2013 met de bouw van een tijdelijke voetgangersbrug over de treinsporen op het station. Zo kan er doorgebouwd worden aan het nieuwe station, zonder dat reizigers daar verder hinder van ondervinden.

De brug, die 116 meter lang is, moet in maart 2013 klaar zijn. Hij is zowel van de Centrumkant als de Belcrumkant toegankelijk. De tijdelijke trap die nu spoor 7 en 8 verbindt met de Belcrum vervalt dan. De brug blijft liggen totdat het nieuwe station klaar is.

Omdat er niet gebouwd mag worden boven sporen waar treinen rijden zal een deel van het werk 's nachts uitgevoerd moeten worden. Vooral tussen week 2 en week 7 zal er in de nacht gewerkt worden, ook al probeert de aannemer veel overdag te doen.

Omdat de brugdelen door speciaal transport worden aangeleverd, zal dit ook in de avonduren gebeuren. In de nacht van 22 op 23 januari wordt vanaf de noord- en zuidkant van het station gewerkt. Een convoi exceptionelle zal over de Speelhuislaan rijden, de ander via de Delpratsingel.

Wijkraad Belcrum is niet blij met het feit dat het transport over de Speelhuislaan komt. "Omdat de weg daar te smal is, moeten er verschillende aanpassingen worden gedaan. Het lijkt ons niet handig. Dan is het beter om de wagen over de Terheijdenseweg te laten komen."

Bron: www.bredavandaag.nl

TGVgek
Berichten: 926
Geregistreerd: di 06 nov 2007 21:36
Woonplaats: Breda
Heeft Bedankt: 2 keer
Bericht Re: Verbouwing station Breda door Nieuws » wo 20 feb 2013 15:40

Stadsparken rond nieuw station Breda

20 februari 2013

BREDA - De gemeente Breda wil aan beide kanten van het nieuwe centraal station een park aanleggen. Het een langgerekt parkachtig landschap komt tussen het spoor en de geplande nieuwe bebouwing langs de nieuwe vierbaans Stationslaan. Dit zogeheten spoorlandschap moet in de visie van het gemeentebestuur de interactie tussen de stad en het spoor vormgeven en bekrachtigen. Belangrijk uitgangspunt daarin is de manier waarop de treinreiziger het Stationskwartier en het nieuwe station nadert en beleeft als belangrijke entree van de stad.

Coulissenlandschap
In het stedenbouwkundige plan van het Stationskwartier is het spoorlandschap verder uitgewerkt in een 'Coulissenlandschap'. Langs dit landschap komen verschillende gebouwen te staan, waaronder het nieuwe Gerechtsgebouw in een een uitgekiende mix van kantoren, wonen, luxe voorzieningen, internationaal hoger onderwijs, publieksfuncties en cultuur.

Intussen is met twee projectontwikkelaars die in het gebied actief zijn door de gemeente afgesproken bij het ontwerp van de buitenruimte uit te gaan van de visie van dit stedenbouwkundig plan. Alleen al in de vernieuwing van het centraal station van Breda wordt zo’n 130 miljoen euro geïnvesteerd.

Bron: Omroep Brabant

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Verbouwing station Breda door Nieuws » di 26 feb 2013 22:41

Opleverdatum Breda Centraal schuift op naar 2016

26 februari 2013

BREDA - Het vernieuwde centraal station in Breda is zoals het er nu uitziet klaar in het tweede kwartaal van 2016 in plaats van het derde kwartaal van 2015. Dat blijkt uit een brief die wethouder Arbouw dinsdag aanbood aan de Commissie Economie.

De nieuwe planning is door opdrachtgever ProRail gemaakt in overleg met de andere betrokkenen, waaronder de gemeente Breda. Aanleiding voor de hernieuwde planning waren de problemen met het heien, vorig jaar. Met de aannemer zijn toen andere bouwscenario’s besproken. Vervolgens is het gehele project nog eens bekeken. Zo gaat er onder meer nog gekeken worden hoe de bouw van het parkeerdek eventueel aangepast kan worden, zodat die minder invloed heeft op de aangevraagde treinvrije periodes.

Dat is een ander belangrijk punt in de huidige planning. Die treinvrije periodes staan nu gepland voor 2014. Tijdens zo’n periode zijn enkele sporen gedurende het hele jaar buiten gebruik. ProRail moet hiervoor nog groen licht krijgen van de meer dan dertig vervoerders op het spoor en al hun wensen toetsen aan de dienstregeling. Mocht er alsnog geschoven gaan worden met deze periode, dan valt er op dit moment niets te zeggen over de gevolgen hiervoor voor de planning. Oplevering in het tweede kwartaal van 2016 is dan onzeker. Dit is echter pas later dit jaar duidelijk, blijkt uit de brief van Arbouw.

“Uiteraard wil de gemeente de OV-terminal op tijd in gebruik nemen en de overlast voor alle betrokkenen als gevolg van langer durende werkzaamheden op een belangrijk knooppunt in de stad voorkomen”, zo meldt de wethouder aan de raad.

Akkoord over verlenging subsidies
In de brief stelt Arbouw dat hij wat betreft provinciale subsidies voor het project de druk van de ketel heeft. De provincie heeft de uiterste data waarop de projecten uitgevoerd moeten zijn verlengd. Ook heeft Arbouw akkoord bereikt met de busvervoerders over het verplaatsen van het bus- en taxivervoer naar de noordzijde van het station.

Bron: Breda Vandaag

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Verbouwing station Breda door Nieuws » vr 01 maart 2013 10:52

Noodbrug bij NS-station Breda in gebruik genomen

1 maart 2013

BREDA - De twaalf meter hoge noodbrug die de Belcrum over de sporen van het NS-station Breda Centraal verbindt met het centrum is vanochtend in gebruik genomen.

De metalen brug met een lengte van 116 meter blijft staan totdat alle werkzaamheden aan het nieuwe station zijn afgerond. Dat zal op zijn vroegst in de loop van 2016 zijn, maar mogelijk later.

Voor mensen die slecht ter been zijn blijft de ingang aan de zuidzijde van het station toegankelijk.

Bron: BN de Stem

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Verbouwing station Breda door TGVgek » vr 01 maart 2013 23:38

Eerste valpartij op metershoge voetgangersbrug bij station Breda

Treinreizigers in Breda krijgen een flinke klim voor de kiezen.
BREDA - De brug was nog geen paar uur open, of de eerste voetganger struikelde er al over: de tijdelijke voetgangerbrug op het station in Breda. 116 meter lang, 12 meter hoog en 76 treden. Het is geen kleine brug.
Door de toenemende stroom van reizigers moet het station van Breda grondig worden verbouwd. In de tussentijd blijft het station wel gewoon open. Om te zorgen dat de reizigers op tijd bij hun trein kunnen komen, zonder tussen de bouwvakkers door te slalommen, is de tijdelijke brug aangelegd. 'Het is inderdaad een behoorlijke trap, maar de brug moest over de bovenleidingen heen', vertelt René Vegter van ProRail. Ergens in 2016 moet de verbouwing klaar zijn.

Mindervaliden
De brug is met zijn 76 treden een hele klim. En absoluut geen optie voor mensen die moeilijk ter been zijn of in een rolstoel zitten. 'Daarom hebben we ook nog steeds de hoofdingang aan de zuidkant in gebruikt', legt Vegter uit. 'Dus mensen die slecht ter been zijn, of heel veel koffers bij zich hebben, die moeten vooral gebruik maken van de hoofdingang aan de zuidkant. Daar heb je gewoon roltrappen naar het perron.'

Reizigers
De reizigers moeten nog even conditie opbouwen. Het merendeel komt flink hijgend boven aan de trap. 'Het is wel gezond, maar je moet wel even op adem komen', vertelt een hijgende reizigster. Niet iedereen haalt de top dan ook zonder problemen. Een meisje struikelt halverwege de trap, terwijl ze rent om haar trein te halen. Maar helaas....het is een brug te ver, de trein rijdt voor haar neus weg.

Bron: omroepbrabant.nl

TGVgek
Berichten: 926
Geregistreerd: di 06 nov 2007 21:36
Woonplaats: Breda
Heeft Bedankt: 2 keer
Bericht Re: Verbouwing station Breda door Nieuws » do 04 apr 2013 19:28

Sprint bouwers station Breda om planning te halen

4 april 2013

BREDA - De bouw van het station heeft behoorlijk last van de aanhoudende vorst. Dat meldt woordvoerder René Vegter van Prorail. Bepaalde werkzaamheden hebben vertraging opgelopen. Om de planning te kunnen halen, heeft de aannemer een sprint ingezet. Voor het werk aan het nieuwe station zijn harde afspraken gemaakt met vervoerder NS. Die heeft er de laatste maanden spoor 8 voor vrij gehouden. Zo kon er veilig worden gewerkt aan de noordzijde van het bouwterrein dat grenst aan perron en rails.

Om een spoor vrij te kunnen maken, worden lang tevoren afspraken gemaakt. Die moeten, om het treinverkeer (landelijk) in goede banen te kunnen leiden, nauwgezet worden nagekomen. Afspraak is dat in Breda spoor 8 precies op 20 mei weer kan worden gebruikt. Het werk moet dan klaar zijn. Om dat voor elkaar te krijgen zijn de werktijden verlengt van 07.00 uur in de ochtend tot 19.00 uur in de avond. Ook wordt er op sommige zaterdagen gewerkt. En een enkele keer is het zelfs noodzakelijk om door te gaan tot de zon volledig onder is.

Dat geldt bijvoorbeeld voor het storten van vloeren. Dat is werkt, vertelt Vegter, dat in één keer moet gebeuren. "Je kunt het niet even laten liggen om er de volgende dag mee door te gaan." Dan worden de vloeren niet egaal. Vanavond al kan het zijn dat de aannemer daarom het werk na 19.00 uur laat doorgaan. De gehele planning is niet in gevaar. Het station wordt, als alles goed gaat, in 2016 opgeleverd.

Bron: BN de Stem

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nederlands Nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast