Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Verbouwing station Breda

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht Re: Verbouwing station Breda door ibodejoode » zo 27 dec 2015 00:29

Ik weet niet of de link zo werkt, maar hier een ander plaarje: https://www.google.nl/search?q=noodbrug ... 7O7_NVM%3A

ibodejoode
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Verbouwing station Breda door AlexNL » zo 27 dec 2015 23:14

Die taxibusjes rijden naar mijn weten al een jaar niet meer. Die reden wel toen het station net open was, maar ik denk niet dat er veel animo voor was.

De hoofdingang/-uitgang ligt nu inderdaad aan de noordkant van het station waar ook de taxi's en internationale bussen stoppen, het busstation is ook aan die kant. De centrumkant van het station wordt nog gebouwd, volgend jaar moet ook aan die kant ook een uitgang opengaan.

Die brug is overigens prima te doen, hij is veel makkelijker te beklimmen dan die bruggen die in Delft en Arnhem te vinden waren.

AlexNL
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: Verbouwing station Breda door AlexNL » zo 11 sep 2016 17:28

Deze dagen is het feest in Breda, na meer dan 4 jaar bouwen is het stationscomplex 'af' en wordt er uitgebreid feest gevierd. Tijd voor wat foto's!

Afbeelding
Het feest begon woensdagavond met de officieuze opening van de vernieuwde Willemstraat, waarmee de stad Breda een mooie boulevard van station tot binnenstad heeft gekregen. De lantaarnpalen kunnen alle kleuren van de regenboog tonen, waarmee Breda de sfeer van de straat kan aanpassen aan de gelegenheid. (Foto: Luuk Koenen / dichtbij.nl)

Afbeelding
Op donderdagochtend begon het feest al vroeg. Het Bredaas mannenkoor heb ik gemist (om 7:00 ben ik écht nog niet wakker), maar het NS Harmonieorkest maakte de ochtend een stuk aangenamer.

Afbeelding
Speciaal voor de opening heeft de stichting BelcrumSpoort de HTM 8, beter bekend als 'Ooievaar', van de Stoomtram Hoorn-Medemblik naar Breda gehaald. Deze locomotief is ooit nog gebouwd door de Machinefabriek Breda, en is nu dus weer even 'thuis'.

Afbeelding
Om 15:30 begon het officiële openingsfeest: na enkele toespraken van de burgemeester, de CEO's van NS en ProRail, de staatssecretaris en de gedeputeerde van de provincie Noord-Brabant werd een speciaal gecomponeerd lied ter hore gebracht waarin Breda de hemel in werd geprezen (terecht). Aan het einde van het lied was er een luide paukenslag waarmee het station officieel werd geopend.

Afbeelding
Dat moest gevierd worden!

Afbeelding
BelcrumSpoort heeft het voor elkaar gekregen om een oudgediende naar Breda te halen: de DE20, het directievoertuig van de Nederlandse Spoorwegen. Meteen naast de DE20 staat een SLT naar Utrecht, een mooi contrast tussen het 'neusje van de zalm' en een doodordinaire trein waar soms wat hotemetoten in zitten.
[spoiler] :+ [/spoiler]

Afbeelding
De vergaderzaal in de DE20.

Afbeelding
In de cabine van de DE20 zijn heel veel knopjes en metertjes te zien.

Afbeelding
Naast de DE20 is ook de 766, beter bekend als een Mat '54 van de Stichting Hondekop-Vier, aanwezig. Dit treinstel is een aantal jaren terug door NS geschonken aan deze stichting, die hem vervolgens helemaal heeft opgelapt en in oude kleuren heeft teruggebracht. Op de achtergrond is een Traxx te zien die later naar Amsterdam is gegaan.

Afbeelding
Het interieur van de 766.

Afbeelding
Op zaterdag reed de SSN een vijftal retourritten tussen Breda en Roosendaal onder de naam 'BN DeStem Express'. BN DeStem is dé krant voor de regio Breda en omstreken, kaartjes konden exclusief via hun worden gekocht.

Omdat de watertanks van de locomotieven niet groot genoeg zijn om Rotterdam - Breda + 5x Breda - Roosendaal v.v. + Breda - Roosendaal te kunnen rijden, moest er twee keer worden bijgetankt. Dit gebeurde door na aankomst in Breda de trein leeg te gooien, via de opstelspoortjes naar spoor 2 te gaan (waar geen perron is), en later weer terug te gaan naar spoor 6.

Afbeelding
Leden van de stichting BelcrumSpoort hebben ook zelf een locomotief in elkaar gezet, "Marc". Dit schattige locje trok vooral bekijks van kleine kindjes* die de grootste lol hadden met het ritje van misschien 25 meter.

* Ja, ik heb er ook op gezeten :p

AlexNL
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: Verbouwing station Breda door Harm » zo 11 sep 2016 18:00

Heb de station in .. fases zien veranderen. Prima en degelijke HSL station. Nu nog de nieuwste HSL Intercity.

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Verbouwing station Breda door Chrisdb » zo 11 sep 2016 21:49

Wat een drukte voor een station.
Als de slager een nieuw apparaat in gebruik neemt om z'n vlees te snijden staat d'r ook geen fanfare klaar...
Chris heeft zomerreces...

Chrisdb
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: Verbouwing station Breda door ibodejoode » di 13 sep 2016 10:37

De slager had dan ook geen bouwput van vele jaren met overlast voor honderdduizenden reizigers

Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk

ibodejoode
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Verbouwing station Breda door John » di 13 sep 2016 17:16

Ik vind de entree aan de centrumkant allesbehalve fraai. Je loopt vanuit de Willemstraat recht op een groot gebouw af maar de ingang is een of ander donker gat waar je niet eens loodrecht op af loopt.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Nederlands Nieuws