Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

ERTMS

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht Re: ERTMS door LOF » za 29 okt 2016 08:05

Excuus, ik zit er inderdaad naast. Ik lees wel dat men speciale ATB-NG bakens heeft aangelegd tussen Mariahoeve en Hoofddorp, die alleen een ATBM+ signaal uitzenden. Deze bakens werken naast de ATB-EG. Is dit nu een extra stap of gewoon een apart systeem dat een hogere snelheid toestaat? Het komt op mij enigszins over dat men het groene lampje van ATB-EG geel heeft gemaakt en daar nog een extra groen lampje voor het ATBM+ signaal heeft ingebouwd.

Voor testritten tussen Helmond en Horst (en die zijn er zeker geweest) zal dan wel de ATB uitgeschakeld zijn.

LOF
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: ERTMS door Jultar » za 29 okt 2016 09:48

De interpretatie van het groene lampje geel maken is inderdaad juist. De ATB NG bakens geven aan dat het ATB 'groen' signaal als 160 km/u geïnterpreteerd mogen worden. Liggen de bakens er niet of werken ze niet, dan zal de trein gewoon geel 14 blijven tonen.

Jultar
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: ERTMS door AlexNL » zo 30 okt 2016 17:24

In Engeland kent men ook het seinbeeld "groen knipper": dit geeft aan dat de maximumsnelheid verhoogd wordt tot 140 mph (230 km/u). Hiermee zijn proeven geweest op de ECML tussen York en Peterborough.

Heden ten dage rijden de treinen ook daar maximaal 200 km/u, en zal een machinist "groen knipper" dus nooit tegenkomen. Het zit echter nog wel in het seinsysteem.

AlexNL
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: ERTMS door SRich » za 12 nov 2016 22:03

LOF schreef:Ik vraag me af hoe eenvoudig het is om vier trappen toe te voegen aan ATB. Anders had men daar wel eerder aan gedacht. Tussen Hoofddorp en Den Haag Mariahoeve heeft men voor de snelheidsverhoging naar 160 km/u niet gekozen voor een extra trap maar voor een verhoging van de trap 140 km/u gekozen. Ik weet niet hoe het tussen Helmond en Horst is geregeld maar ik vermoed eenzelfde systeem.

Seinen kun je volgens mij maar tot 200 km/u echt veilig zien. Het gaat er niet alleen om dat je het sein goed kunt zien maar ook dat je nog op tijd kunt remmen. In Engeland ligt de limiet op 200 km/u (125 mph) terwijl ze daar naast een enkel geel sein ook een dubbel geel sein als extra waarschuwing geven.

Die snelheidstrappen zitten in fase 4 van de ATB-EG versie. Het is een kwestie van definiëren en toepassen. Maar de dwarsligger is Brussel.
Ik Spoor Niet
Laurent: "En wat verwacht je nu? Dat de NS van te voren gaan communiceren: Let op, donderdag 13 Januari is het spoor gestremd vanwege een ongeluk dat nog moet gebeuren?"

SRich
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: ERTMS door Roberta » za 12 nov 2016 22:58

SRich schreef:Die snelheidstrappen zitten in fase 4 van de ATB-EG versie. Het is een kwestie van definiëren en toepassen. Maar de dwarsligger is Brussel.

Kan je dat een beetje uitleggen voor de leek?

Roberta
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: ERTMS door eelkevd » zo 13 nov 2016 15:44

Heb ik ook al meerdere malen gezegd op dit forum; het is vanuit Brussel niet meer toegestaan om wijzigingen aan te brengen aan nationale trein beinvloedingssystemen, omdat de focus moet liggen op acceptatie en implementatie van ERTMS. Dus een extra trap of wijzigen van geel 13 naar geel 14 om maar iets te noemen, is niet toegestaan. En Nederland volgt hierin helaas.

An sich is het namelijk vrij eenvoudig in te voeren. In de trein moeten de knoppen een ander stickertje krijgen, en op de baan moet de apparatuur verteld worden dat die specifieke frequentie bij een andere snelheid hoort. Verder blijft de knop en de frequentie hetzelfde, alleen de toegestane snelheid gaat omhoog.

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: ERTMS door Roberta » zo 13 nov 2016 20:01

Je brengt geen wijzigingen aan in het systeem, alleen je leest het anders uit. Dat is een implementatie verschil. Niet veel anders dan bij ERTMS.
Dus waar Nederland nou zo moeilijk over doet.....

Roberta
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: ERTMS door eelkevd » zo 13 nov 2016 22:26

Iets als braafste jongetje van de klas enzo...

Ben het met je eens maar tis hoe de Europese regel in Nederland is begrepen. Ik vind het ook erg jammer want nu we steeds meer materieel hebben dat 160 km/h kan hebben, en er ook al een paar trajecten zijn waar het kan is het erg zonde dat we het niet gebruiken.

eelkevd
Bericht Re: ERTMS door SRich » ma 14 nov 2016 18:26

Er zitten in fase 4 meerdere "ontvang circuits" dat hou in dat als er een frequentie code 20(voorbeeld) zou worden uitgezonden in de baan dat het systeem dat vertaalt als 0 km/u (ook een voorbeeld). Omdat het er al aanwezig is kan je zelfs gewoon forceren dat onder een ATB-EG absoluut stop signal word afgedwongen voor een rood tonend sein, en daarbij kan je ook instellen dat je 160,180,200,220 en 250 km/u onder ATB EG kan rijden zelfs op de Betuwe route en HSL(bedoel er dus 25 kV~ mee), men moet alleen tegen het systeem zeggen dat je i.p.v. 75 Hz atb-frequentie naar 96 3/4 op het spoor moet zenden zodat je niet met je net 50 Hz in de problemen komt..

Maarja, dat is de eenvoudige en makkelijke en goedkoopste oplossing. Mochten ze dan ETCS er bij willen hebben dan kan dat gewoon dualsignaling en backup op ATB-EG.

Ik wil trouwens ff nog met 100% zeker zeggen dat "men" de ATB gewoon de nek om heeft gedraaid, vroeger dwong ATB-EG gewoon voldoende remkracht af en als men dat niet deed dan kreeg je een snel remming voor je kiezen, maar om "meer" treinen op de baan te krijgen is de curve aangepast, waardoor je met 120 km/u door rood heen kan rijden. In de jaren 90 vorige eeuw kon dat nog niet.
Ik Spoor Niet
Laurent: "En wat verwacht je nu? Dat de NS van te voren gaan communiceren: Let op, donderdag 13 Januari is het spoor gestremd vanwege een ongeluk dat nog moet gebeuren?"

SRich
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: ERTMS door eelkevd » di 15 nov 2016 11:43

Over die remcurve; misschien minder veilig maar denk dat het wel meevalt. Wnat de machinist moet wel een remming ingezet hebben, dus er is bewustzijn dat er een geel sein aan komt. Waarmee mocht die trein met 120 door een rood sein heen jagen hij toch bewust een fout maakt en niet niks gedaan heeft.

Bijt de75Hz de 50Hz wisselspanning schakeling dan?

eelkevd
Bericht Re: ERTMS door MichaBen » di 15 nov 2016 18:36

Het is meerdere keren voorgekomen, grootste gevaar zijn plekken waar een snelheidsafbouw 140km/u -> 130km/u gelijk vallen met een mogelijk geel sein. Daar rem je normaal met de minimale remstand, en het ATB belletje komt ook standaard voor op zo'n locatie, dus dan gaan er geen alarmbellen af als je het gele sein mist.

MichaBen
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: ERTMS door Klaasje » di 15 nov 2016 22:28

Daarom haalt men bij nieuwe ontwerpen de afremborden bij de seinen vandaan.

Klaasje
Bericht Re: ERTMS door Klaasje » di 15 nov 2016 22:29

SRich schreef:Ik wil trouwens ff nog met 100% zeker zeggen dat "men" de ATB gewoon de nek om heeft gedraaid, vroeger dwong ATB-EG gewoon voldoende remkracht af en als men dat niet deed dan kreeg je een snel remming voor je kiezen, maar om "meer" treinen op de baan te krijgen is de curve aangepast, waardoor je met 120 km/u door rood heen kan rijden. In de jaren 90 vorige eeuw kon dat nog niet.

Heel in het begin van de remdwang dwong de ATB voldoende remkracht af. Maar aangezien dat tot wel erg veel beperkingen leidde heeft men dat vrij vlot aangepast. Het gaat dan wel om het tijdperk dat nog maar heel weinig treinen en baanvakken van ATB voorzien waren. Voor een deel klopt wat je zegt dus niet.

Klaasje
Bericht Re: ERTMS door LOF » do 17 nov 2016 11:31

MichaBen schreef:Het is meerdere keren voorgekomen, grootste gevaar zijn plekken waar een snelheidsafbouw 140km/u -> 130km/u gelijk vallen met een mogelijk geel sein. Daar rem je normaal met de minimale remstand, en het ATB belletje komt ook standaard voor op zo'n locatie, dus dan gaan er geen alarmbellen af als je het gele sein mist.

Ken je toevallig plekken waar dit speelt?

LOF
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Nederlands Nieuws