Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

ERTMS

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht Re: ERTMS door Roberta » vr 12 feb 2016 21:06

Dan vergeet je de stoptrein die ook elke 10 minuten moet rijden.

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: ERTMS door Moshi » vr 12 feb 2016 21:21

Roberta schreef:Dan vergeet je de stoptrein die ook elke 10 minuten moet rijden.


Die stoptrein elke 10 minuten is alleen tot De Haar. Voor PHS is doorgerekend welke maatregelen nodig zijn, 4-sporig Utrecht-Arnhem komt in geen van de varianten voor (zie elke willekeurig PHS-document). Jij zegt dat dat niet klopt?

Moshi
Berichten: 121
Geregistreerd: vr 12 okt 2012 00:03
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: ERTMS door Daan » vr 12 feb 2016 21:26

Maar wat als je een robuuste 10-minutendienst wilt maken voor de sprinters tussen Utrecht en Arnhem?

Daan
Berichten: 427
Geregistreerd: di 10 maart 2009 13:08
Woonplaats: IJmuiden
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: ERTMS door Moshi » vr 12 feb 2016 21:36

Daan schreef:Maar wat als je een robuuste 10-minutendienst wilt maken voor de sprinters tussen Utrecht en Arnhem?


Dat wil je niet. Enige sprinterstations tussen De Haar en Arnhem zijn: Veenendaal de Klomp, Wolfheze en Oosterbeek. Daar ga je toch niet elke 10 minuten een trein voor laten rijden (laat staan honderden miljoenen voor investeren)?

Moshi
Berichten: 121
Geregistreerd: vr 12 okt 2012 00:03
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: ERTMS door MichaBen » vr 12 feb 2016 21:59

Roberta schreef:Dan vergeet je de stoptrein die ook elke 10 minuten moet rijden.

Die vergeet ik niet, waar denk je dat die vier sporen in Driebergen-Zeist voor bedoeld zijn?

MichaBen
Berichten: 1215
Geregistreerd: vr 05 jan 2007 18:43
Woonplaats: Nergens
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: ERTMS door Roberta » vr 12 feb 2016 22:29

Ook al zou het tot De Haar zijn, dan nog moet je het vier sporig maken, en zeker de spoorweg overgangen er uit halen. We zitten nu al bijna op een geïsoleerd eiland, en dan is nog geen sprake van PHS.

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: ERTMS door Klaasje » za 13 feb 2016 11:23

Wat bedoel je eigenlijk met geisoleerd eiland? En nee.. bij twee minuten per stop is er nog best wat marge tussen Driebergen en Utrecht Vaartsche Rijn. Je kan bij vertraging dus was spelen met de oplossingen zonder veel vertraging te veroorzaken. Dan moeten ze dat alleen wel goed doen.

Klaasje
Berichten: 1826
Geregistreerd: za 07 mei 2011 11:09
Woonplaats: Groningen
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: ERTMS door Roberta » za 13 feb 2016 12:49

Dan bedoel ik dat met de huidige spoorwegovergangen amper Zeist uit te komen is. Allemaal leuk en aardig dat PHS gedachtenspinsel, maar het vernietigd wel de bereikbaarheid voor andere vormen van transport.

Om terug te komen op de treinen: 10 IC en 10 stoptreinen per uur = 20 treinen per rijrichting per uur. Oftewel, elke 3 minuten een trein. Dan rij je enerzijds bijna in elkaars remweg, anderzijds stoppen de stoptreinen vaker en lopen de intercity's in de weg. Blijf voor mij de conclusie over dat je toch viersporigheid nodig hebt. Zwijg ik nog maar even over de ICE en de goederentreinen die hier ook rijden.

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: ERTMS door Moshi » za 13 feb 2016 13:27

Roberta schreef:10 IC en 10 stoptreinen per uur = 20 treinen per rijrichting per uur. ... Zwijg ik nog maar even over de ICE en de goederentreinen die hier ook rijden.


Waar haal je die aantallen vandaan?

Moshi
Berichten: 121
Geregistreerd: vr 12 okt 2012 00:03
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: ERTMS door Klaasje » za 13 feb 2016 13:29

Bij Driebergen-Zeist wordt de overweg vervangen door de tunnel.

Daarnaast gaat het helemaal niet om 10 treinen per treinsoort per uur maar om 6 treinen per treinsoort per uur (elke tien minuten een trein). Dan past het dus makkelijk met de maatregelen die genomen worden zoals de viersporigheid bij Utrecht en de inhaalsporen bij Driebergen.

Klaasje
Berichten: 1826
Geregistreerd: za 07 mei 2011 11:09
Woonplaats: Groningen
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: ERTMS door MichaBen » za 13 feb 2016 14:23

Roberta schreef:Om terug te komen op de treinen: 10 IC en 10 stoptreinen per uur = 20 treinen per rijrichting per uur.

Errr, kijk eens op je horloge, er zitten 60 minuten in een uur, dus elke tien minuten een trein is 6 intercity's en 6 sprinters per uur. En dat komt neer op een 3/7 interval tussen intercity en sprinter bij vertrek, en nadat de sprinter twee keer gestopt heeft een 7/3 interval zodra de sprinter weer aan de kant gaat. En aangezien er op dit traject maximaal twee sprinterstations tussen een inhaalmogelijkheid zit kan dat zonder viersporigheid.

MichaBen
Berichten: 1215
Geregistreerd: vr 05 jan 2007 18:43
Woonplaats: Nergens
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: ERTMS door BOW » za 13 feb 2016 22:48

Regelmatig probleem zal zijn dat NS niet de enige is die over die sporen rijdt als het maar 2 sporig is. Goederentreinen, materieelverplaatsingen en rijdende werktuigen ( meet en hersteltreinen e.d. ) rijden wel vaak buiten de drukke uren op een dag maar niet alleen maar. Goederentreinen vertrekken vaak niet op tijd, of blijven niet op tijd rijden. In praktijk rijden ze dus ergens "tussendoor" in de planning.

Dan zeg je "dat lossen we op met inhaal/terzijde sporen in het 2 sporig traject, maar specifiek goederentreinen kunnen zo langzaam accelereren als ze terzijde zijn genomen dat ze alles wat daarachter zit gaan hinderen. En Prorail mag ze daar ook niet eindeloos laten staan. Ook beschikken ze vaak niet over de zelfde maximum snelheid als passagierstreinen, mogen maar 80 of 100 km/u. Hoe voller de spoorcapaciteit gepland is, des te erger het verstorende effect natuurlijk.

Zonder 4 sporen ga je dus in praktijk onderuit met de wens 12 treinen in iedere richting te willen laten rijden, waar dat onder ideale omstandigheden misschien zou kunnen als NS de enige was die daar reed. Maar dan nog...de praktijk is altijd weerbarstiger. Machinisten hebben een eigen afweging die niet altijd overeenkomt met de geplande snelheid ( zoals tunnels die pijn doen aan de oren en wissels of sporen die trein zo ruw laten bewegen dat de conducteur zich zeer doet of werken onmogelijk wordt gemaakt, of treinen die zo vol zijn dat de vluchtdeur van de machinist wordt geblokkeerd om maar wat te noemen ) en dat is nog terzijde val alle spoorlopers, hulpverleners langs de baan, wissel of spoorbeschadigingen e.d. die treinen dwingen langzaam te rijden. Er is altijd wel wat aan de hand.

In Japan schijnt men bijna op de seconde te kunnen rijden. Maar daar plegen regelmatig ook machinisten zelfmoord vanwege de prestatie, angst en schaamtecultuur. En willen we hier machinisten die in paniek raken omdat ze x seconden te laat zijn, de beveiliging uitschakelen en met veel te hoge snelheid een flatgebouw binnenrijden ? Een van de eigenschappen van Nederlandse machinisten is juist dat ze niet zo snel in paniek raken, vrijwel autonoom werken en verschrikkelijk eigenwijs zijn opdat niemand zich met hun (veiligheids) beslissingen zal kunnen bemoeien. Ook geen managers. Ik zeg niet dat het niet kan, maar een angst en schaamtecultuur creeeren lijkt me hier niet eenvoudig. En zeker niet wenselijk.

Ik denk dat er computerbesturing voor nodig is ( ipv de machinist ) om treinen in Nederland echt met marge van seconden te laten rijden wat een voorwaarde lijkt voor succesvol hoogfrequent spoorgebruik of nog optimalere capaciteitsbenutting. Dat voorziet men immers ook als oplossing voor fileproblemen op de snelweg, geautautomatiseerde auto en vrachtwagen besturing. En de eerste voertuigen met zulke techniek rijden al, al zal het nog wel veel langer duren voor de meerderheid van de voertuigen dat ook heeft, en dan pas werkt dat systeem optimaal.

Voor het spoor komt dat ook nog wel. Het zou ook raar zijn als ze daar niet al(lang) mee bezig waren. Heb je dat hele ERTMS ook niet meer nodig, of de computerbesturing moet een evolutie daaruit zijn. ( zoals fase 4 wal-trein besturing )

Maar of het ook veiliger is ? Computers zijn regelmatig in staat gebleken door hen bestuurde voertuigen op elkaar in te laten rijden. Dat door de programmeurs onvoorziene omstandigheden als defecte sensors, communicatie met andere onderdelen of omstandigheden van buitenaf. Kijk ook eens naar de luchtvaart die al voor een groot deel op automatische pilot vliegt gedurende de volledige vlucht. Er zijn al redelijk wat ongevallen gebeurd door computers die door defecte sensors heel gevaarlijke dingen doen of de piloten verkeerde informatie geven. Ik weet niet of ik dan nog in leven ben, maar er zullen treinen vol op elkaar botsen door computerbesturing. En wellicht wordt dat pas opgelost als computers andere computers kunnen programmeren en iedere situatie kunnen voorzien. Maar ja, zijn er dan nog mensen die met de trein moeten reizen, wie heeft er dan nog werk om naar toe te gaan ?

BOW
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 361
Geregistreerd: di 24 apr 2012 01:19
Woonplaats: blabla
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: ERTMS door Roberta » zo 14 feb 2016 11:19

Klaasje schreef:Bij Driebergen-Zeist wordt de overweg vervangen door de tunnel.

Maar niet direct daar achter bij de Arnhemseweg, noch in Bunnik. Trouwens, die tunnel wordt ons al tientallen jaren beloofd, en er is nog geen spade in de grond gestoken. Ook nu is het weer angstvallig stil rondom dit project.

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: ERTMS door Moshi » zo 14 feb 2016 13:41

Roberta schreef:Maar niet direct daar achter bij de Arnhemseweg, noch in Bunnik. Trouwens, die tunnel wordt ons al tientallen jaren beloofd, en er is nog geen spade in de grond gestoken. Ook nu is het weer angstvallig stil rondom dit project.


Uhhm: https://www.prorail.nl/projecten/bunnik

Roberta schreef:Om terug te komen op de treinen: 10 IC en 10 stoptreinen per uur = 20 treinen per rijrichting per uur. Oftewel, elke 3 minuten een trein. Dan rij je enerzijds bijna in elkaars remweg, anderzijds stoppen de stoptreinen vaker en lopen de intercity's in de weg. Blijf voor mij de conclusie over dat je toch viersporigheid nodig hebt. Zwijg ik nog maar even over de ICE en de goederentreinen die hier ook rijden.


Waar komen die aantallen vandaan? ICE zou trouwens 1 van de 6 IC's worden en goederentreinen zouden verhuisd worden naar de Betuweroute, dus dat klopt sowieso niet.

Moshi
Berichten: 121
Geregistreerd: vr 12 okt 2012 00:03
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: ERTMS door Roberta » do 18 feb 2016 13:16

Moshi schreef:
Roberta schreef:Maar niet direct daar achter bij de Arnhemseweg, noch in Bunnik. Trouwens, die tunnel wordt ons al tientallen jaren beloofd, en er is nog geen spade in de grond gestoken. Ook nu is het weer angstvallig stil rondom dit project.


Uhhm: https://www.prorail.nl/projecten/bunnik

Ik bedoel de spoorwegovergang in het verlengde van de N229 naar Wijk bij Duurstede en de aansluiting met de A12. Die is ff wat belangrijker en drukker.

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: ERTMS door Roberta » do 31 maart 2016 09:55

Voortgangsrapportage ERTMS twee weken uitgesteld

30 maart 2016

De publicatie van de voortgangsrapportage van het programmabureau ERTMS is uitgesteld tot halverwege april. Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu had afgesproken de rapportage over de periode 1 juli tot en met 31 december uiterlijk op 1 april aan de Tweede Kamer aan te bieden. Het accountantsrapport van de Auditdienst Rijk (ADR) over het ERTMS-programma is echter nog niet klaar. Dijksma wil dat de resultaten daarvan worden meegenomen in de voortgangsrapportage.

Afbeelding

Dijksma schrijft in haar uitstelbrief aan de Tweede Kamer dat het “aannemelijk is dat er geen goedkeurende accountantsverklaring zal worden afgegeven over 2015”. “Ik hecht eraan inzicht te hebben in het oordeel van de ADR om te kunnen beoordelen of extra beheersmaatregelen nodig zijn voordat ik de voortgangsrapportage aan uw Kamer toestuur. De definitieve rapportage van de ADR is medio april gereed waarna ik uw Kamer beide rapportages zal toesturen”, aldus de bewindsvrouw.

Uitrol ERTMS
Begin dit jaar werd bekend dat de uitrol van het treinbeïnvloedingssysteem flinke vertraging oploopt. Het programmabureau ERTMS heeft aangegeven meer tijd nodig te hebben. Daarnaast spraken de accountants van de Auditdienst Rijk (ADR) de verwachting uit dat ze geen goedkeuring voor het project kunnen geven vanwege het ontbreken van een adequate programmabeheersing. Staatssecretaris Dijksma gaf eerder al aan dit een “een zorgelijke signaal” te vinden. Volgens de bewindsvrouw is het belangrijk dat het onlangs gestartte team programmabeheersing dit eerst goed op orde brengt.

Naar aanleiding van het uitstel van de uitrol gaf Dijksma aan dat er opnieuw naar de spoortrajecten uit de voorkeursbeslissing ERTMS wordt gekeken. Een ingewijde verklaarde vorige week tegenover SpoorPro dat het Europese systeem nu mogelijk wél op het baanvak Eindhoven-Venlo wordt geïnstalleerd. In de voorkeursbeslissing werd nog besloten om dat niet te doen.

Bron: SpoorPro

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: ERTMS door LOF » do 31 maart 2016 17:27

Venlo - Eindhoven is al eerder gebruikt als testtraject (meerbepaald voor ATB en 160 km/u). Het is dus logisch om ERMTS hier te installeren.

LOF
Berichten: 864
Geregistreerd: za 04 apr 2015 17:40
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: ERTMS door Harm » do 31 maart 2016 17:37

Kijfhoek - Belgische grens via Roosendaal is ook al eens genoemd.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nederlands Nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast